Gå til innhold

fellesgjeld og husleie? jeg skjønner ikke. HJELP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

1) Du har lån i banken på 2650 000 (forutsatt at dere ikke har egenkapital)

2) Din andel av fellesgjelden i borettslaget er på 300 000

Total lånebelastning utgjør altså 2950 000.

Et kjapt regnestykke i Excel med utgangspunkt i 25 års nedbetalingtid og 3% rente på lånet i banken (kr. 2650 000) tilsier at dette lånet alene utgjør ca 13 000 i mnd.

Dermed vil jeg si at det er høyst sannsynlig at dere må betale kr. 13000/mnd til banken + kr. 4500/mnd til borettslaget. Dvs totalt kr. 17500/mnd.

Dette med fellesgjeld er ikke noe dere betaler inn til borettslaget når dere kjøper leiligheten, det er en gjeld du som andelshaver (eier) overtar når du kjøper boligen.



Anonymous poster hash: 0142a...232
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Borettslag med lavere fellesgjeld enn 300 000 vil etter kort tid ta opp nye felleslån fordi brl. Trenger opp pussing og vedlikehold. Så dette kan føre til enda høyere felleskostnader.

Man bør se etter hvor gammelt brl. Er, hva som er opp pusset og hvilke vedtak generalforsamlingen har fattet og hatt til behandling de siste årene som kan gi økte felleskostnader som følge av opptak av nye felleslån.

Anonymous poster hash: 7e435...dfe

Det er jo ikke nødvendigvis en sannhet selv om du fremstiller det slik.

Husleie er egentlig fellesutgifter til borettslaget.

Fellesutgifter er nedbetaling av gjeld til borettslaget, samt forsikring, snømåking, kabel og eventuelt internett.

Det er KUN om dere skal betale ned fellesgjelden som borettslaget har, på deres bolig at dere trenger å ta opp et helt lån på 2,9.

Men det anbefales ikke å betale ned gjeld hos borettslag, da de ofte kan ta nye for å pusse opp osv.Samt boligen øker i markedspris og kjøper må da betale mer for den enn tilsvarende boliger om dere skal selge senere.

Så et lån tilsvarende det boligen koster er nok hos banken og betale husleie/fellesutgifter til borettslaget i mnd.

Dere har ikke noe personlig ansvar for fellesgjelden foruten om at dere må betale ned et beløp i mnd for tjenester levert av borettslaget og forsikring.

Men dere kan avtale med borettslaget å inngå IN ordning(individuell nedbetaling)

Ikke nødvendigvis. Man bør sjekke borettslaget og de vedtak de fatter, men et velholdt borettslag øker ikke alltid sine fellesutgifter. Det er dog sånt som man bør finne ut av.

Borettslaget jeg bor i er fra 1965 og kostnadene er på litt over 1900 kr per måned. Da de økte kostnadene med 20 kr per måned for hver beboer i fjor hadde de ikke økt på 10 år. Men det er nok også fordelen med mange boenheter: raskere nedbetaling av lån som blir tatt opp og mindre utgifter per boenhet. I kostnadene er det også inkludert vann og fyring, tv og internett, samt vaktmestertjenester. Og det synes jeg er helt fair. Vann, fyring, tv og internett vil jeg ha uansett, å betale det gjennom fellesutgiftene gjør meg altså ingenting, så lenge jeg får noe igjen for det.

Det skal dog sies, borettslaget jeg bor i har ikke valgt å pusse opp bad og lignende nettopp fordi de ikke ønsker å øke fellesutgitene nevneverdig. Det pengene brukes på er i stor grad noe alle kan få glede av: nye fasader, nytt system for søpla osv. Men det tas ikke opp mer lån enn nødvendig og derfor har heller ikke kostnadene økt i særlig grad.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke nødvendigvis en sannhet selv om du fremstiller det slik.

Ikke nødvendigvis. Man bør sjekke borettslaget og de vedtak de fatter, men et velholdt borettslag øker ikke alltid sine fellesutgifter. Det er dog sånt som man bør finne ut av.

Borettslaget jeg bor i er fra 1965

....

Det skal dog sies, borettslaget jeg bor i har ikke valgt å pusse opp bad og lignende nettopp fordi de ikke ønsker å øke fellesutgitene nevneverdig. Det pengene brukes på er i stor grad noe alle kan få glede av: nye fasader, nytt system for søpla osv. Men det tas ikke opp mer lån enn nødvendig og derfor har heller ikke kostnadene økt i særlig grad.

Mvh Yvonne :heiajente:

Et borettslag pusser som regel ikke opp bad fordi de vil pusse opp badene, men fordi rørene blir ganske morkne i løpet av 50-60 år.

I vårt borettslag fra 1957 var det ikke engang noe å vurdere etter inspeksjon av rørene. Alle andre borettslag i området bygget på samme tid har også vært gjennom samme prosess, nettopp fordi det er begrenset levetid på rør.

Anonymous poster hash: efbb6...e12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et borettslag pusser som regel ikke opp bad fordi de vil pusse opp badene, men fordi rørene blir ganske morkne i løpet av 50-60 år.

I vårt borettslag fra 1957 var det ikke engang noe å vurdere etter inspeksjon av rørene. Alle andre borettslag i området bygget på samme tid har også vært gjennom samme prosess, nettopp fordi det er begrenset levetid på rør.

Anonymous poster hash: efbb6...e12

Ja, jeg forstår det, men her har man altså ikke valgt å pusse opp bad. Man får derimot litt kompensasjon hvis man velger å pusse opp badet selv (da kun ved nytt sluk m.m).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 1) Du har lån i banken på 2650 000 (forutsatt at dere ikke har egenkapital)2) Din andel av fellesgjelden i borettslaget er på 300 000 Total lånebelastning utgjør altså 2950 000. Et kjapt regnestykke i Excel med utgangspunkt i 25 års nedbetalingtid og 3% rente på lånet i banken (kr. 2650 000) tilsier at dette lånet alene utgjør ca 13 000 i mnd. Dermed vil jeg si at det er høyst sannsynlig at dere må betale kr. 13000/mnd til banken + kr. 4500/mnd til borettslaget. Dvs totalt kr. 17500/mnd. Dette med fellesgjeld er ikke noe dere betaler inn til borettslaget når dere kjøper leiligheten, det er en gjeld du som andelshaver (eier) overtar når du kjøper boligen. Anonymous poster hash: 0142a...232

Støtter dette.

Faktisk lån: 2650000

Nedbetaling av lån: 13 000

Fellesutgifter inkludert fellesgjeld : 4500

Anonymous poster hash: 796d8...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har neppe fått lån til å dekke boliglån OG fellesgjeld, det ville jo være fullstendig ufornuftig. Vil tro, som flere nevner, at de har fått finansieringsbevis på 2,9 mill i totalgjeld.

Nope... Er ofte boliglån og fellesgjeld.. Er kun ved IN-ordning man kan kjøpe ut fellesgjelda.

Jeg ser det er svarte mye kludrete ting i tråden her...

Jeg har nylig refinansiert mitt lån pga noe kreditt-dritt jeg hadde, men det utgjør ingen forskjell for mitt eksempel.

Jeg har per dags dato ca 350 000 i boliglån hos DNB. Her betaler jeg 3552 kroner per måned.

I tillegg kommer felleskostnader. For min del ser dette slik ut:

Felleskostnader 1 065,00

A-konto strøm,varme,v.vann og adm.kostn. 680,00

Kabel-tv 189,00

Kapitalkost. lån 7 365,00

Totalt 9 299,00

Jeg betaler altså totalt 12781 i måneden for leiligheten. Ja.. Det er penger til egen konto.. Men mange fatter ikke at det er en UTGIFT per måned selv om det i det lange løp er sparing.

Dersom TS slår til på 2.65 mill i lån, og leiligheten koster 2.9 vil TS mest sannsynlig betale følgende:

435000 i egenkapital på lånet fra banken, med mindre de har 100% finansiering. (15% av kjøpesum )

Ca 13 000 i måneden på 2 650 000 (Tar utgangspunkt i 100% finansiering)

4500 i måneden på fellesgjeld 300 000, pluss andre kostnader. (se mitt eksempel ovenfor)

Totalt 17500, 8750 per person per måned.

Noen banker lar en kun låne 75% av boligens verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun får mange forskjellige svar her nå. Og jeg blir forvirret.

Finansierigsbevis på 2.9 med fellesgjeld.

Kjøpe leil til 2,6

Fellesgjeld på 300 t

Banken satt opp regnestykke med utgift på 13.000 i mnd med finansiering på 2,9.

Da kommer jo ikke husleien på 4500 i tillegg vel. Da er jo den regnet med i oppsettet fra banken.

2,650 til banken

300 000 i fellesgjeld til boliglaget = 4500 mnd i husleie.

Er ikke dette riktig eksperter?

Anonymous poster hash: 61cc3...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

1) Du har lån i banken på 2650 000 (forutsatt at dere ikke har egenkapital)

2) Din andel av fellesgjelden i borettslaget er på 300 000

Total lånebelastning utgjør altså 2950 000.

Et kjapt regnestykke i Excel med utgangspunkt i 25 års nedbetalingtid og 3% rente på lånet i banken (kr. 2650 000) tilsier at dette lånet alene utgjør ca 13 000 i mnd.

Dermed vil jeg si at det er høyst sannsynlig at dere må betale kr. 13000/mnd til banken + kr. 4500/mnd til borettslaget. Dvs totalt kr. 17500/mnd.

Dette med fellesgjeld er ikke noe dere betaler inn til borettslaget når dere kjøper leiligheten, det er en gjeld du som andelshaver (eier) overtar når du kjøper boligen.

Anonymous poster hash: 0142a...232

Her er hva jeg tror og har erfart. Betaler du 2650 000 er husleien til borettslaget 4500 kr

Betaler du ut fellesgjelden også, altså 2900 000 så blir husleien til fellesutgiftene mindre, men aldri borte. For lånet til felleseiet er bare en del av fellesutgiftene. I tillegg kommer gjerne kabel tv, felles forsikring, vaktmester osv.

Jeg hadde ikke valgt å betale mer enn 2650 000 fordi som flere er inne på her, risikerer man likevel å måtte betale opp i mot maks etter en stund likevel, hvis borettslaget pusser opp.

Jeg hadde gått for 2650 000 i lån til banken som antagelig er 13000 kr mnd , og 4500 kr i fellesutgifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får mange forskjellige svar her nå. Og jeg blir forvirret.

Finansierigsbevis på 2.9 med fellesgjeld.

Kjøpe leil til 2,6

Fellesgjeld på 300 t

Banken satt opp regnestykke med utgift på 13.000 i mnd med finansiering på 2,9.

Da kommer jo ikke husleien på 4500 i tillegg vel. Da er jo den regnet med i oppsettet fra banken.

2,650 til banken

300 000 i fellesgjeld til boliglaget = 4500 mnd i husleie.

Er ikke dette riktig eksperter?

Anonymous poster hash: 61cc3...ebf

Vel, det kommer jo selvfølgelig litt ann på.

Jeg kunne refinansiert lånet mitt, og hatt 1934,- i månedlige utgifter til borettslaget, men da hadde kostnaden min til banken økt tilsvarende. Jeg hadde fortsatt betalt ca 12500 kroner..

Per 01.12.2014 var fellesgjelden min på ca kr 1 422 598,76, og jeg betalte 7659,- per mnd til obos som mitt avdrag av fellesgjelden.

Om jeg da hadde refinansiert alt til banken, ville jeg jo betalt ca 9805,- i mnd (20 års nedbetaling, rente på 2.9 slik jeg har per dags dato) PLUSS 1934 kroner. a

Altså 11739,- kroner i mnd, kontra de 12781,- jeg betaler idag.

(Lånet mitt på 350 000 er kun over 10 år. Derav blir det litt lavere over 20 år.)

Dersom det er slik du tenker , at banken løser ut fellesgjelden så vil jo summene være litt annerledes, men sluttsum per måned vil være ca det samme.

Spiller ingen rolle om de har 1 mill i banken og 1.9 i fellesgjeld, eller om de har 2.9 mill i banken og 0 i fellesgjeld. Beløpet flyttes bare fra ene siden til andre siden.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får mange forskjellige svar her nå. Og jeg blir forvirret.

Finansierigsbevis på 2.9 med fellesgjeld.

Kjøpe leil til 2,6

Fellesgjeld på 300 t

Banken satt opp regnestykke med utgift på 13.000 i mnd med finansiering på 2,9.

Da kommer jo ikke husleien på 4500 i tillegg vel. Da er jo den regnet med i oppsettet fra banken.

2,650 til banken

300 000 i fellesgjeld til boliglaget = 4500 mnd i husleie.

Er ikke dette riktig eksperter?

Anonymous poster hash: 61cc3...ebf

Nei, de må betale fellesutgifter uansett. Og med et lån på 2,9 får de definitivt ikke en mnd betaling på 13000 kr.

Lånet til borettslaget (300 000) er bare en del av fellesutgiftene, det er derfor det heter fellesutgifter, i tillegg kommer vaktmester, kabel, Internet, felles forsikring osv

Ved å betale ut lånet på 300 000 så blir fellesutgiftene noe mindre, men det er ikke sikkert at det er verdt det. Pusses det opp i nær fremtid, kan denne forskjellen bli spist fort opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kommer jo selvfølgelig litt ann på.

Jeg kunne refinansiert lånet mitt, og hatt 1934,- i månedlige utgifter til borettslaget, men da hadde kostnaden min til banken økt tilsvarende. Jeg hadde fortsatt betalt ca 12500 kroner..

Dersom det er slik du tenker , at banken løser ut fellesgjelden så vil jo summene være litt annerledes, men sluttsum vil være ca det samme.

Spiller ingen rolle om de har 1 mill i banken og 1.9 i fellesgjeld, eller om de har 2.9 mill i banken og 0 i fellesgjeld. Beløpet flyttes bare fra ene siden til andre siden.

Ja. Men Mnd utgiftene vil jo være på 13.000 og ikke 17.500 når de har tatt høyde for 2,9 i lån hos både bank og fellesgjeld.

Er det ikke slik at fellesgjeld = den mnd husleie da?

Anonymous poster hash: 61cc3...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men Mnd utgiftene vil jo være på 13.000 og ikke 17.500 når de har tatt høyde for 2,9 i lån hos både bank og fellesgjeld.

Er det ikke slik at fellesgjeld = den mnd husleie da?

Anonymous poster hash: 61cc3...ebf

Nei. Fellesgjeld er en del av månedens husleie.

Anonymous poster hash: 0d2f4...fd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men Mnd utgiftene vil jo være på 13.000 og ikke 17.500 når de har tatt høyde for 2,9 i lån hos både bank og fellesgjeld.

Er det ikke slik at fellesgjeld = den mnd husleie da?

Anonymous poster hash: 61cc3...ebf

Månedlig betaling til bank ved 25 års løpetid og 2.9% prosent rente ved 2 650 000 er 12479.

Ved 2 950 000 er den 13886.

Månedlig betaling på 300 000 er 1457 ca ved 2.9% rente.

Av disse 4500 i "husleie/felleskost" er altså ca 3000 noe annet enn lån. (Avhenig av rente på fellesgjeld)

Om man beholder 300 000 i fellesgjeld betaler man altså 16979 per måned.

Om man refinansierer alt betaler man 16886 per måned.

Her er min "husleie/felleskostnader"

Felleskostnader 1 065,00
A-konto strøm,varme,v.vann og adm.kostn. 680,00
Kabel-tv 189,00
Kapitalkost. lån 7 365,00
Totalt 9 299,00

"Kapitalkostnader" er fellesgjelden min.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok. Så hvis jeg forstår det riktig.

Av lån fra banken på 2,9 skal denne deles i to. Altså 2 650 som går til nåværende huseier, gå til banken.

Og de 300 tusen i fellesgjeld betales til boliglaget?

Banken sa at et lån på 2,9 inkludert fellesgjeld, ville utgjøre rundt 13.000 i mnd.

Sa da kommer altså ikke husleien på 4500 i mnd i tillegg til de 13.000???

Anonymous poster hash: 61cc3...ebf

Jo, du må fremdeles betale fellesutgifter fordi fellesgjeld bare en en del av fellesutgiftene, Men ved å betale 2, 9 blir fellesutgiftene noe mindre enn 4500,

Banken har rett når de sier at ved et lån på 2,9 så betaler du ut fellesgjelden, men som sagt du må fremdeles betale fellesutgifter. Hvor mye mindre de blir er det bare borettslaget som vet. Jeg hadde valgt å låne 2,65 og betalt 4500 i fellesutgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men Mnd utgiftene vil jo være på 13.000 og ikke 17.500 når de har tatt høyde for 2,9 i lån hos både bank og fellesgjeld.

Er det ikke slik at fellesgjeld = den mnd husleie da?

Anonymous poster hash: 61cc3...ebf

Fellesutgifter er ikke det samme som fellesgjeld. Felles gjeld er bare en del av fellesutgiftene. Felles gjeld er et lån på 300 000. Fellesutgifter er lån ( 300 000) pluss vaktmester, felles forsikring, kabel i det hele tatt driften av borettslaget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg og min samboer har fått lån på 2,9.

Vi skal kjøpe leilighet til 2,650 000, med fellesgjeld på 300 000. Altså er vi akkurat på den summen banken gir oss.

Dere har neppe fått noe lån ennå, bare et finansieringsbevis. Og hvis det lyder på 2, 9 mill, må dere vel ha en egenkapital på over 400 000 (og en samlet inntekt på over 800 000)?

Denne egenkapitalen forutsetter banken at skal brukes som delbetaling på leiligheten. Så hvis den koster 2,65 mill uten fellesgjelden, får dere neppe utbetalt mer enn 2,3 mill.

Så betjener dere banklånet og "husleien" (fellesgjelden og andre fellesutgifter) hver for seg.

Eventuell nedbetaling av fellesgjelden forutsetter at dette tilbys. Ofte har borettslaget gunstigere vilkår på lånet enn det du selv kan oppnå. Særlig med så høy lånegrad som i dette tilfellet. I de fleste tilfeller er det greieste IKKE å betale dette ned.

Endret av nojac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja du må betale 17500 i mnd.

Ja banken har tatt høyde for fellesgjelden.

Som utgjør kanskje 1700 i mnd.

Men har ikke tar høyde for resten av husleien som betaler for tv, vedlikehold, kanskje er det lån på type ny altan eller noe. Vaktmester, strøm...

Så banken skal ha 11000-13000 ( avhengig av om banken betaler fellesgjeld: ikke anbefalt!). Og boliglaget 4500 for det det dekker

Altså 17 000+ i mnd

Anonymous poster hash: 61cc3...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken har ikke noe med fellskostnader/husleie å gjøre annet enn at de må ha hensyn til din andel av fellesgjeld for å kunne gi deg lån. Om din andel av fellesgjelden er veldig høy vil du få lavere lån enn om fellesgjelden er lav.

Du må altså betale avdrag og renter til banken OG fellskostnader/husleie til borettslaget. Den del av felleskostnaden/husleien går til nedbetaling av fellesgjeld, men som regel går det meste til andre ting, som f.eks søppeltømming, felles strøm, drift og andre ting som er felles for alle i borettslaget. Noen borettslag har flere "goder" inkludert enn andre. Dette kan være fellesvaskeri, kabel-TV osv.

De borettslagene jeg har bodd i har som regel holdt fellsgjelden ganske stabil over veldig mange år. Det er som regel en fordel å sjekke slike ting når man skal kjøpe. Det pleier ikke å være noe problem å få innsyn i borettslagets økonomi. Og om gjelden øker vil det ofte øke verdien på leiligheten også. Dette kan være utbedring av bygg, balkong, bad etc.



Anonymous poster hash: 6a2da...874
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så banken skal ha 11000-13000 ( avhengig av om banken betaler fellesgjeld: ikke anbefalt!). Og boliglaget 4500 for det det dekker

Altså 17 000+ i mnd

Anonymous poster hash: 61cc3...ebf

11 000?? Hvordan kom du fram til det tallet?

2.65 blir IKKE 11 000 over 25 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på dette litt feil?

Pris på leilighet: 1,700,000
Fellesgjeld: 300,000

TOTAL: 2,000,000.
Fellesutgift pr mnd: 2,000

Da blir måneds utgiften: avdrag bank lånet på 1,7 + 2,000kr? Dvs man løser ikke inn disse 300,000 kronene når du kjøper?

Tenkte alltid at det var totalpris (2 mill i dette eksempelet, + 2000kr).



Anonymous poster hash: 63175...923
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...