Gå til innhold

Vernepleier eller barnevernspedagog?


juliel

Anbefalte innlegg

Okei :) men er det slik at man ved å velge barnevernspedsgogikk utelukker muligheten til å jobbe med voksne hvis man senere ønsker det?

Kan jeg spørre hvor du har tatt utdannelsen din ? :)

Jeg er 19 og har deltidsjobb, men skal prøve å finne en mer relevant slik du sier :)

Er det lettere å få jobb som sosiallærer med master i feks spesialpedagogikk?

Nja, det utelukker egentlig å jobbe med de aller fleste voksne. Vi hadde mange timer sammen med de som gikk sosionom (jeg gikk på Universitet i Stavanger forresten), og merket ofte at det var et skille mellom oss når det kom til hva vi ønsket å jobbe med.

Bv.ped ønsket kun å jobbe med barn, og derfor ønsket de seg mer kompetanse innenfor barn, utvikling og pedagogikk (noe du har lite av på f.eks vernepleien, men litt av på sosionom). Sosionomene ønsket ikke nødvendigvis å kun jobbe med voksne, men ville ha en litt mer generell utdanning som gjorde at de kunne gjøre begge deler.

Sosiallærer-/miljøterapeutstillinger på skoler krever stort sett kun en bachelor i sosionom, vernepleie eller bv.ped, men det ville selvfølgelig være et kjempepluss dersom du har master i spes.ped.

Jeg sier som noen andre her sa; se på studieplanene og se hva du synes virker mest interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet egentlig ikke, så dette blir litt synsing fra min side, men jeg vil tippe vernepleier. Dette fordi BV-ped gjerne blir sett på som en mer administrativ utdannelse (på linje med eks sosialt arbeid), mens vernepleien er mer rettet mot miljøterapi. Allikevel så tror jeg at om man skal jobbe med klinisk behandling/veiledning (type samtaler osv) så bør man ha videreutdanning for å få den type jobber. Og som nevnt tidligere tror jeg vernepleien da er veien å gå ;) hadde jeg vært deg hadde jeg nok, som sagt, gått for vernepleien, begynt å jobbe på en behandlingsinstitusjon innen BV eller psykisk helsevern for barn og unge som miljøterapeut, og forsøkt å få arbeidsgiver til å sponse videreutdanning :)

MEN; har inntrykk av at om du vil jobbe med barn/unge er det litt hipp som happ om du går for BV-ped, vernepleien eller sosialt arbeid. De kvalifiserer for mange av de samme jobbene. Jeg trives maks i barnevernet, ville allikevel valgt vernepleien over de andre grunnet fokuset på miljøterapi samt noe medisinsk kompetanse :)

Når det er sagt, jeg tror ikke du velger feil uansett hvem av de to du lander på. Kanskje se på studieplaner og pensum til begge og se hva som fenger deg mest...?

Veldig uenig til at barnevernspedagogikk er en "administrativ utdannelse". Jeg kan jo kun snakke for hvordan utdanningen var der jeg tok den (for det er nok en del forskjeller fra studiested til studiested), men min utdanning var veldig klinisk rettet. Ja, vi hadde mye om barnevernstjenestens arbeid, men også mye om det forebyggende arbeidet med barn, hvordan man jobber med barn, snakker med barn, og ikke minst om utredning/behandling, både individuelt og familiebasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det utelukker egentlig å jobbe med de aller fleste voksne. Vi hadde mange timer sammen med de som gikk sosionom (jeg gikk på Universitet i Stavanger forresten), og merket ofte at det var et skille mellom oss når det kom til hva vi ønsket å jobbe med.

Bv.ped ønsket kun å jobbe med barn, og derfor ønsket de seg mer kompetanse innenfor barn, utvikling og pedagogikk (noe du har lite av på f.eks vernepleien, men litt av på sosionom). Sosionomene ønsket ikke nødvendigvis å kun jobbe med voksne, men ville ha en litt mer generell utdanning som gjorde at de kunne gjøre begge deler.

Sosiallærer-/miljøterapeutstillinger på skoler krever stort sett kun en bachelor i sosionom, vernepleie eller bv.ped, men det ville selvfølgelig være et kjempepluss dersom du har master i spes.ped.

Jeg sier som noen andre her sa; se på studieplanene og se hva du synes virker mest interessant :)

Okei! Mener du også at vernepleier er riktigst med tanke på rådgivning / samtaleterapi? Ja, jeg skal se litt mer på planene :) Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uenig til at barnevernspedagogikk er en "administrativ utdannelse". Jeg kan jo kun snakke for hvordan utdanningen var der jeg tok den (for det er nok en del forskjeller fra studiested til studiested), men min utdanning var veldig klinisk rettet. Ja, vi hadde mye om barnevernstjenestens arbeid, men også mye om det forebyggende arbeidet med barn, hvordan man jobber med barn, snakker med barn, og ikke minst om utredning/behandling, både individuelt og familiebasert.

Jeg mente egentlig ikke at BV-ped er en administrativ utdannelse, klart det ikke er det, men at vernepleien har mer miljøterapi. (Rett og slett fordi vernepleiere ofte jobber i institusjon og bolig, mens BV-ped må ha kompetanse på saksbehandling ol) :) det kom antakelig ikke tydelig nok frem, beklager det. Klart ingen av de er administrative utdannelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...