Gå til innhold

Lånekassen - bevise at jeg ikke bor hjemme


strawberry

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp mail om at jeg må sende inn dokumentasjon til lånekassen om at jeg ikke bor hjemme. Og jeg bor ikke hjemme hos foreldrene mine heller. Samboeren min har kjøpt leilighet hvor jeg betaler en fast sum i mnd + strøm og internett, men vi har ikke skrevet noen kontrakt på dette.

Er det nok at vi skriver en slik kontrakt nå og sender den inn? Altså på at jeg leier det ene soverommet her og med tilgang til utleiers bolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anubiel

Jeg fikk nettopp mail om at jeg må sende inn dokumentasjon til lånekassen om at jeg ikke bor hjemme. Og jeg bor ikke hjemme hos foreldrene mine heller. Samboeren min har kjøpt leilighet hvor jeg betaler en fast sum i mnd + strøm og internett, men vi har ikke skrevet noen kontrakt på dette.

Er det nok at vi skriver en slik kontrakt nå og sender den inn? Altså på at jeg leier det ene soverommet her og med tilgang til utleiers bolig?

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/bokontroll/

"Hvis du ikke har leiekontrakt, må du sende oss et brev som forklarer boforholdene nærmere, med bekreftelse fra utleier, kvittering for betalt husleie eller annen dokumentasjon som sannsynliggjør at opplysningene dine om bostatus er riktige."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp mail om at jeg må sende inn dokumentasjon til lånekassen om at jeg ikke bor hjemme. Og jeg bor ikke hjemme hos foreldrene mine heller. Samboeren min har kjøpt leilighet hvor jeg betaler en fast sum i mnd + strøm og internett, men vi har ikke skrevet noen kontrakt på dette.

Er det nok at vi skriver en slik kontrakt nå og sender den inn? Altså på at jeg leier det ene soverommet her og med tilgang til utleiers bolig?

I tillegg til det Anubiel har du sikkert mottatt regninger på mobil etc til din adresse. Dette vil også sannsynliggjøre at du ikke bor hos dine foreldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor melder ikke rolk flytting til Folkeregisteret, når de flytter hjemmefra??

Anonymous poster hash: b14b4...648

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du meldt flytting til Folkeregisteret og Posten, bør det vel ikke være noe problem?

Verre er det hvis du "på papiret" fremdeles er oppført med adresse hjemme hos foreldrene dine. Hvor får du posten din tilsendt? Til samboers leilighet? Eller til foreldrene dine?



Anonymous poster hash: 82cdc...e40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid greit å flytte folkeregistrert adresse. Mange studenter flytter hyppig, og det er greit at dt finnes en adresse som er fast slik at post ikke sendes til et sted du bodde for 4 år siden. Det samme gjelder også hvis en student drar på utveksling. Det er derfor enda mer viktig at man har kontrakter liggende!

----------

Jeg har bodd i samme leilighet hele 2014, men ikke før i august stod leiligheten i mitt navn(kontrakten jeg hadde med utleier, altså). Rommet jeg bodde i før kontraktskiftet var altså fremleid til meg. Vi har skrevet en kontrakt oss fire jentene mellom som jeg har en kopi av, med dato og min underskrift. Siden det er "mitt" eksemplar har ikke de andre jentene skrevet under på den. Det er vel gyldig allikevel? Hvis ikke har jeg dokumentasjon på at jeg har betalt husleien til utleier den perioden uansett, så det ordner seg vel :fnise:

Og når jeg skal sende kopi av leiekontrakten med mitt navn - må jeg sende HVER ENESTE side eller holder det med forsiden hvor det står navnet mitt og dato?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor melder ikke rolk flytting til Folkeregisteret, når de flytter hjemmefra??

Anonymous poster hash: b14b4...648

Har du meldt flytting til Folkeregisteret og Posten, bør det vel ikke være noe problem?

Verre er det hvis du "på papiret" fremdeles er oppført med adresse hjemme hos foreldrene dine. Hvor får du posten din tilsendt? Til samboers leilighet? Eller til foreldrene dine?

Anonymous poster hash: 82cdc...e40

Jeg har endret dette, det var gjort for 1,5 år siden. Men siden foreldrene mine bor i slik avstand fra skolen at jeg KUNNE bodd hjemme, så er jeg en av de som blir undersøkt. Får sende inn et skriv og forklare bosituasjonen, vise til adresseendring samt legge ved noen kontoutskrifter så får jeg håpe det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor melder ikke rolk flytting til Folkeregisteret, når de flytter hjemmefra??

Anonymous poster hash: b14b4...648

Fordi du som student kanskje har lyst til å fortsatt dekkes av foreldrenes innbo forsikring/reiseforsikring osv. Og det er ikke alle som bor lenge et sted og det er litt kronglete å bytte adresse hvert år. Ikke er det bra for kredittsjekken heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor melder ikke rolk flytting til Folkeregisteret, når de flytter hjemmefra??

Anonymous poster hash: b14b4...648

Jeg gjorde det. Bodd for meg selv i 3 år nå, jeg ble likevel valgt ut av Lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt flytting til folkeregisteret for over tre år siden om flytting hjemmefra, men fremdeles plukket ut i kontroll....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeregistrert adresse har ingenting å si for hvor du faktisk bor, særlig blant studenter, derfor er ikke det er kriterie man ser på når man plukker ut folk til kontroll.



Anonymous poster hash: af5b6...285
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor melder ikke rolk flytting til Folkeregisteret, når de flytter hjemmefra??

Anonymous poster hash: b14b4...648

Nei si det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor melder ikke rolk flytting til Folkeregisteret, når de flytter hjemmefra??

Anonymous poster hash: b14b4...648

Jeg har meldt, har bodd her i 2 år men ble alikevel trukket ut. Så det er ingenting som tilsier at det er et grunnlag for å slippe kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som er plukket ut i kontrollen (klippet fra http://www.lanekassen.no/nb-NO/aktuell-kundeinformasjon/stipend-og-lan/bokontroll-av-studenter/):

Hvem er med i kontrollen?

Vi gjennomfører en bokontroll blant alle studenter som har oppgitt at de var borteboere, men som studerte så nær foreldrene sine at de kunne ha bodd hjemme.

De fleste studenter er registrert i Folkeregisteret på foreldrenes adresse, og vi la derfor avstanden mellom den folkeregistrerte adressen og lærestedets adresse til grunn når vi plukket ut studenter til kontroll. Også studenter som har meldt flytting gjennom Folkeregisteret er med i kontrollen.



Anonymous poster hash: faeb6...516
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skrevet en kontrakt oss fire jentene mellom som jeg har en kopi av, med dato og min underskrift. Siden det er "mitt" eksemplar har ikke de andre jentene skrevet under på den. Det er vel gyldig allikevel?

For at en kontrakt skal være gyldig holder det da ikke at bare en signerer? Ehh.. Er det noe jeg misforstår?

Det viktigste for papiret du selv har, er jo de andres underskrift.......

Anonymous poster hash: 9d44a...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For at en kontrakt skal være gyldig holder det da ikke at bare en signerer? Ehh.. Er det noe jeg misforstår?

Det viktigste for papiret du selv har, er jo de andres underskrift.......

Anonymous poster hash: 9d44a...80f

Altså, navnene til de tre andre står på kontrakten, men de har ikke skrevet under. Men det er uansett ikke noe stress, kan vise kontoutskrifter at jeg har betalt husleien de månendene det er snakk om uansett :) så det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor melder ikke rolk flytting til Folkeregisteret, når de flytter hjemmefra??

Anonymous poster hash: b14b4...648

Kanskje fordi et av kriteriene for borteboerstipend er at man ikke har meldt flytting til folkeregisteret.

Anonymous poster hash: d4f02...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi et av kriteriene for borteboerstipend er at man ikke har meldt flytting til folkeregisteret.

Anonymous poster hash: d4f02...a94

Dette stemmer ikke, hvor du er folkeregistrert har ingenting med retten til å få omgjort lån til stipend etter eksamen og likningssjekk å gjøre. Kriteriet er at du ikke bor sammen med foreldrene dine.

Anonymous poster hash: faeb6...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, navnene til de tre andre står på kontrakten, men de har ikke skrevet under. Men det er uansett ikke noe stress, kan vise kontoutskrifter at jeg har betalt husleien de månendene det er snakk om uansett :) så det ordner seg!

Det er ikke en gyldig kontrakt før alle parter har signert.

Anonymous poster hash: 2e6db...6a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...