Gå til innhold

Flere som er plukket ut til bokontroll av Lånekassen? Hvordan sende inn dokumentasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde de googlet den folkeregistrerte adressen, hadde de funnet ut at det er en studentby. For å kunne bo her må man studere. Synes det er litt rart at de bruker ressurser på det. Men ja, skjønner hva du mener!

På hvilken måte er det relevant at det er studentby? Dette er ikke en kontroll av hvorvidt du er student eller ikke, men hvorvidt du faktisk bor der du bor. At folk oppgir at de bor et annet sted enn de faktisk gjør er et enormt problem, og det er utrolig nok ganske mange som oppgir at de bor i studentbyer er ikke bor i også.

Anonymous poster hash: 445e8...429

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde de googlet den folkeregistrerte adressen, hadde de funnet ut at det er en studentby. For å kunne bo her må man studere. Synes det er litt rart at de bruker ressurser på det. Men ja, skjønner hva du mener!

I bl.a Bergen kan du bo i studentby uten å være student (Fantoft f.eks), det beviser ikke at du har krqv på borteboerstipend.

Anonymous poster hash: 57e20...958

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fant i hvert fall nr. til utleier. Det holder vel at de bekrefter at jeg bodde der fram til august, så slipper jeg kontakt med eksen. Jeg sto ikke i kontrakten da...

Er det ikke fra august og til nå de vil ha dokumentasjon på da?

Jeg hadde borteboerstipend som vgs elev i fjor. (2013-2014 semesteret), men fikk bare beskjed om å dokumentere for august 2014- nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er det relevant at det er studentby? Dette er ikke en kontroll av hvorvidt du er student eller ikke, men hvorvidt du faktisk bor der du bor. At folk oppgir at de bor et annet sted enn de faktisk gjør er et enormt problem, og det er utrolig nok ganske mange som oppgir at de bor i studentbyer er ikke bor i også. Anonymous poster hash: 445e8...429

Det er relevant, fordi du må være student for å bo der. Det vil si at folk som ikke er studenter ikke har mulighet til å bo der. Jeg kan altså ikke ha adresse der uten å være student.

Edit: ser nå at du noen steder kan bo på studentby uten å være student, og da blir det selvfølgelig straks vanskeligere for Lånekassen. Her jeg bor må du i hvertfall være student.

Endret av FruHudson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Er det ikke fra august og til nå de vil ha dokumentasjon på da?

Jeg hadde borteboerstipend som vgs elev i fjor. (2013-2014 semesteret), men fikk bare beskjed om å dokumentere for august 2014- nå

De skal ha for hele vårsemesteret og hele høstsemesteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ha for hele vårsemesteret og hele høstsemesteret.

Åja, okei. Jeg fikk denne beskjeden:

"Du har opplyst at du ikke bodde sammen med foreldrene dine i perioden 16.08.201415.01.2015. Vi ber deg nå om å dokumentere at disse opplysningene stemmer. "

Men det er sikkert fordi jeg hadde et annet type bortebostipend, altså ikke til Høyere Utdanning.

Jeg ville ringt til Lånekasse.

Jeg mista visst husleiekontrakten min mens jeg flyttet i høst. Ringte og sprute om det holdt at jeg hadde doekumentasjon på en depositumskonto, samt månedlige innbetalinger i nettbanken med kid melding "Husleie for *måned* for *navnet mitt*. Han jeg snakka med mente at det holder. Jeg skulle visst bare sende inn dette, så trodde han at det holdt.

I verste fall er det vel bare å sende inn den dokumentasjonen du har, og håpe at det er nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Åja, okei. Jeg fikk denne beskjeden:

"Du har opplyst at du ikke bodde sammen med foreldrene dine i perioden 16.08.201415.01.2015. Vi ber deg nå om å dokumentere at disse opplysningene stemmer. "

Men det er sikkert fordi jeg hadde et annet type bortebostipend, altså ikke til Høyere Utdanning.

Jeg ville ringt til Lånekasse.

Jeg mista visst husleiekontrakten min mens jeg flyttet i høst. Ringte og sprute om det holdt at jeg hadde doekumentasjon på en depositumskonto, samt månedlige innbetalinger i nettbanken med kid melding "Husleie for *måned* for *navnet mitt*. Han jeg snakka med mente at det holder. Jeg skulle visst bare sende inn dette, så trodde han at det holdt.

I verste fall er det vel bare å sende inn den dokumentasjonen du har, og håpe at det er nok

Jeg fikk beskjed om periodene 16.01.2014 - 15.06.2014 og 16.08.2014 - 15.01.2015

Jeg har snakket med lånekassen. De vil ha kopi av leiekontrakten, selv om kun eksen sitt navn står på den, og underskrift fra enten eksen eller utleier på at jeg bodde der. Verken eksen eller tidligere utleier har svart ennå. Blæh. Har ikke lyst til å dra dit. Jeg har ikke sett ham eller hørt stemmen hans på et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fra spøk til alvor: holder det å ta et fotografi av skjøtet? Jeg har ikke tilgang til kopimaskin.

Som andre her i tråden har sitert fra Lånekassens sider, det må være LESBAR kopi av skjøte/leiekontrakt.

Vet ikke hvor mye man klarer å tyde av bokstaver osv på et fotografi? Lite, tror jeg. Da er det bedre du skaffer en skikkelig kopi, og du trenger ikke ha kopimaskin hjemme for det. Du kan gå til nærmeste postkontor og be om å få tatt en kopi. Tror det koster fem kroner eller noe sånn å låne kopimaskinen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ha for hele vårsemesteret og hele høstsemesteret.

Det kommer an på hvilken periode du har fått støtte til utdanning som ikke er vanlig videregående opplæring. Det kan derfor stå forskjellig i brevene til forskjellige studenter. Noen vil bli bedt om å dokumentere for vårsemesteret 2014, andre bare for høsten, andre igjen (de fleste) for både vår og høst, og enkelte som har fått støtte for sommeren vil få beskjed om å dokumentere for hele året.

Anonymous poster hash: b91ba...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her i tråden har sitert fra Lånekassens sider, det må være LESBAR kopi av skjøte/leiekontrakt.

Vet ikke hvor mye man klarer å tyde av bokstaver osv på et fotografi? Lite, tror jeg. Da er det bedre du skaffer en skikkelig kopi, og du trenger ikke ha kopimaskin hjemme for det. Du kan gå til nærmeste postkontor og be om å få tatt en kopi. Tror det koster fem kroner eller noe sånn å låne kopimaskinen deres.

Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 50 000 ble plukket ut basert på maskinelle beregninger som tok avstand i betrakning. Det er altså en datamaskin som plukker ut. Det sitter ikke saksbehandlere og googler studentbyer eller ser på hvor alle studenter bor i forhold til tanter og besteforeldre osv. Infoen står klart på nettsiden til Lånekassen:

"Vi gjennomfører derfor en bokontroll blant alle studenter som bor så nær lærestedet at de kunne bodd hjemme hos foreldrene sine. De fleste studentene er registrert i Folkeregisteret på foreldrenes adresse, og vi legger derfor til grunn avstanden mellom den folkeregistrerte adressen og lærestedets adresse når vi plukker ut studentene til kontroll. Også studenter som har meldt flytting gjennom Folkeregisteret er med i kontrollen."

Altså, er du folkeregistrert nær adressen til lærestedet ditt så kan du bli kontrollert.

Anonymous poster hash: bff72...d6e

Så merkelig da, for jeg har blitt trukket ut og jeg studerer på Vestlandet, mens familien bor på Østlandet. Bor derfor ikke så nærme at jeg kunne ha bodd hos foreldrene mine da nei. Tror de bare har trekt ut tilfeldige studenter, og ikke bare de med korte avstander - for det kan de umulig ha gjort!

Anonymous poster hash: 5b2ab...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, noen som vet hvor man får med en kopi på det tinglyste skjøte?

Finner bare kjøpekontrakten og sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her i tråden har sitert fra Lånekassens sider, det må være LESBAR kopi av skjøte/leiekontrakt.

Vet ikke hvor mye man klarer å tyde av bokstaver osv på et fotografi? Lite, tror jeg. Da er det bedre du skaffer en skikkelig kopi, og du trenger ikke ha kopimaskin hjemme for det. Du kan gå til nærmeste postkontor og be om å få tatt en kopi. Tror det koster fem kroner eller noe sånn å låne kopimaskinen deres.

Ved budrunder ved boligsalg er det nå helt vanlig med MMS av utfyllt budkjema. Så bilde burde gå bra.

Anonymous poster hash: ce2cc...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så merkelig da, for jeg har blitt trukket ut og jeg studerer på Vestlandet, mens familien bor på Østlandet. Bor derfor ikke så nærme at jeg kunne ha bodd hos foreldrene mine da nei. Tror de bare har trekt ut tilfeldige studenter, og ikke bare de med korte avstander - for det kan de umulig ha gjort!

Anonymous poster hash: 5b2ab...814

Spørsmålet var vel heller om du er folkeadressert på samme plass som du nå studerer. Har du meldet adresseendring hos posten, så er du folkeadressert på studieplassen din. Lånekassen går nok ikke rundt og sjekker adressen til foreldrene dine. Så om du har endra adressa di så spiller det i grunn liten rolle om foreldrene dine bor på andre siden av landet. Men det mange som ikke endrer folkeadressa si, og dermed er det ofte en sammenheng mellom hjemsted og folkeadresse.

Endret av lillsunshine
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved budrunder ved boligsalg er det nå helt vanlig med MMS av utfyllt budkjema. Så bilde burde gå bra.

Anonymous poster hash: ce2cc...0bf

Ja, men i dette tilfellet er det ingen mobilnummer å sende noen mms til, er det vel? Det er til Lånekassen, ikke en megler med mobiltelefon. De oppgir en vanlig postadresse, og en opplastingsside som mulighet. Mottaker vil derfor ikke kunne dra opp/forstørre mms-bildet til lesbar størrelse, som kravet var. Så nei, jeg tror fremdeles ikke mobilbilde er noe særlig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men i dette tilfellet er det ingen mobilnummer å sende noen mms til, er det vel? Det er til Lånekassen, ikke en megler med mobiltelefon. De oppgir en vanlig postadresse, og en opplastingsside som mulighet. Mottaker vil derfor ikke kunne dra opp/forstørre mms-bildet til lesbar størrelse, som kravet var. Så nei, jeg tror fremdeles ikke mobilbilde er noe særlig i dette tilfellet.

Når man laster opp et bilde på nettsiden deres vil de jo fint ha mulighet til å forstørre bildet. Går nok fint det,ofte bedre kvalitet enn en kopi på papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen her som har bod med famile uten kontrakt og uten å betale? Jeg gjorde dette. Det står at jeg skal sende inn en bekreftelse fra de jeg har bod hos, og et brev som forklarer bo situasjonen. Ringte for å høre om dette var det jeg trengte, men lånekassa sa jeg bare måtte prøve. De kunne ikke bekrefte at dette var nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har bod med famile uten kontrakt og uten å betale? Jeg gjorde dette. Det står at jeg skal sende inn en bekreftelse fra de jeg har bod hos, og et brev som forklarer bo situasjonen. Ringte for å høre om dette var det jeg trengte, men lånekassa sa jeg bare måtte prøve. De kunne ikke bekrefte at dette var nok.

Jeg er i samme situasjon og skal nå sende inn bekreftelse fra eier og et brev. Lurer bare på hva mer de kan be om?

Anonymous poster hash: 9e207...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med jeg ble tatt ut i kontroll ettersom jeg er vokst opp 2 km fra høgskolen jeg går på, og jeg bor nå 10 km unna. Har skjøte med mitt navn på til leiligheten jeg og samboer har eid siden 2012, så jeg scanner jo bare det inn og laster opp. Synes det er bra at de har slike kontroller, vet om mange som jukser.



Anonymous poster hash: df7b3...6a3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med jeg ble tatt ut i kontroll ettersom jeg er vokst opp 2 km fra høgskolen jeg går på, og jeg bor nå 10 km unna. Har skjøte med mitt navn på til leiligheten jeg og samboer har eid siden 2012, så jeg scanner jo bare det inn og laster opp. Synes det er bra at de har slike kontroller, vet om mange som jukser.

Anonymous poster hash: df7b3...6a3

Kan jeg spørre hvordan du fikk skjøte ditt?

Vi kjøpte leilighet i høst, og finner det ikke sammen med de andre dokuemntene, kjøpekontrakten og sånn. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...