AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #61 Del Skrevet 22. januar 2015 Vi fikk heller ingen kontrakt når vi flyttet inn her. Og vi kjente ikke utleier fra før. Du må ordne en kontakt var alt jeg fikk til svar. Ingenting annet holder. Men er det ikke veldig lurt for deres egen del å faktisk ha en kontrakt på leieforholdet om noe skulle oppstå?Anonymous poster hash: 91c67...112 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Churro Skrevet 22. januar 2015 #62 Del Skrevet 22. januar 2015 Men er det ikke veldig lurt for deres egen del å faktisk ha en kontrakt på leieforholdet om noe skulle oppstå?Anonymous poster hash: 91c67...112 Klart det er. Har purret på utleier. Er i orden nå da. Men du har helt rett, generelt for vår sikkerhet mtp. På leiligheten burde vi hatt kontrakt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #63 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg måtte gjøre det samme, og jeg bor i Trondheim. Alt jeg trengte å gjøre var å ta kopi av leiekontrakten og stikke innom kontoret til lånekassa her i Trondheim med det, så fiksa de det :D Anonymous poster hash: 73d58...b10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 22. januar 2015 #64 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg ble også plukket ut. Verst tenkelige tidspunkt! Det ble slutt med samboeren min i sommer, og vi har ikke hatt kontakt siden. Jeg bodde med ham, men kontrakten var i hans navn. Tror dere det holder å ringe utleier og få skriftlig bekreftelse fra dem på at jeg bodde der eller må jeg kontakte eksen og be ham sende kopi av leiekontrakten? Har svært lite lyst til å be ham om en tjeneste... Får ringe lånekassen i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #65 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg har kommet i den kinkige situasjonen at jeg bor borte - men hos besteforeldre. Vi har selvfølgelig ingen kontrakt oss i mellom, så jeg kan ikke sende inn dokumentasjon. Hvordan går jeg frem for å løse dette? Har hørt at jeg bare kan skrive i et brev at jeg bor hos besteforeldre og får deres underskrift på at det stemmer. Er dette greit tror dere? Anonymous poster hash: 0a344...e2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 22. januar 2015 #66 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg har kommet i den kinkige situasjonen at jeg bor borte - men hos besteforeldre. Vi har selvfølgelig ingen kontrakt oss i mellom, så jeg kan ikke sende inn dokumentasjon. Hvordan går jeg frem for å løse dette? Har hørt at jeg bare kan skrive i et brev at jeg bor hos besteforeldre og får deres underskrift på at det stemmer. Er dette greit tror dere? Anonymous poster hash: 0a344...e2d Mange som bor gratis/billig hos familie så det må de være vant til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 22. januar 2015 #67 Del Skrevet 22. januar 2015 Skjønner ikke hvorfor du ikke bare ringte til Lånekassen for å få svar på det med engang. Er jo rimelig normalt å kontakte dem som man skal sende noe til om man lurer på noe. En trenger ikke å stille så enkle spørsmål på et forum, og i hvertfall ikke bli så hissig som du blir når du får svar.Anonymous poster hash: 91c67...112 Akkurat det forstår jeg. Jeg ringte lånekassen EN gang, aldri mer. Først måtte jeg sitte i telefonkø en evighet, så fikk jeg prate med en gretten kundebehandler som åpenbart syntes at spørsmålene mine var dumme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #68 Del Skrevet 22. januar 2015 Mange som bor gratis/billig hos familie så det må de være vant til. Og derfor lurte jeg på hva som er godkjent dokumentasjon på dette. Fått bestilt bostedsattest fra Skatteetaten nå, men aner ikke om det er nok for dem. Anonymous poster hash: 0a344...e2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #69 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg måtte gjøre det samme, og jeg bor i Trondheim. Alt jeg trengte å gjøre var å ta kopi av leiekontrakten og stikke innom kontoret til lånekassa her i Trondheim med det, så fiksa de det :D Anonymous poster hash: 73d58...b10 Åh, er det sant? Så enkelt da... Jeg slet med at jeg ikke fant "din søknad" --> brev osv, som de beskrev i mailen jeg fikk. Jeg fant rett og slett ikke ut hvor jeg skulle laste det opp. Så jeg gjorde det heller per post, og sendte det til lånekassen i oslo (i mailen sto det at man kunne enten sende inn elektronisk, ELLER til hovedkontoret i oslo) Så da forstår jeg ikke hvorfor noen bedrevitere driver og tråkker TS ned i søla! Det må gå an å få hjelp til noe på et forum, uten å bli rakket sånn ned på! Sikter til AB som kalte TS frekk osv. Herregud... Anonymous poster hash: 70bc2...744 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillsunshine Skrevet 22. januar 2015 #70 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg og samboeren min ble også plukket ut! Litt rart, siden vi bor på en studentby, og har vært folkeregistrert her i 5 år. Det er også et helt annet fylke enn der vi opprinnelig vokste opp. Er det ikke dette som er grunnen til at dere har blitt plukket ut da? De har vel sagt at de først og fremst sjekker ut de som har adresse nær foreldrene/hjemstedet. Nå tviler jeg på at de faktisk går inn og sjekker foreldrenes adresse, men tar utgangspunkt i at folkeregistrert adresse=foreldres adresse. Det virker logisk, synest jeg? Jeg har ikke blitt trukket ut. Jeg har folkeadressert adresse på hjemstedet mitt som er over 200 km fra studiebyen min og hybeladressa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
79kreps Skrevet 22. januar 2015 #71 Del Skrevet 22. januar 2015 Som oftest så sender lånekassen ut disse brevene til de som de misstenker at prøver å svindle dem, eller der de er blitt tipset om at noe ulovlig foregår. Om så er tilfelle så holder det ikke med vanlig bekreftelse om den som tipser alt har forklart hvordan situasjonen er. Bare ett tips, så til de som føler seg truffet, så ikke grav dere lengre inn i svindelen med å lage falske dokumenter osv. Konsekvensene er enorme! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruHudson Skrevet 23. januar 2015 #72 Del Skrevet 23. januar 2015 Er det ikke dette som er grunnen til at dere har blitt plukket ut da? De har vel sagt at de først og fremst sjekker ut de som har adresse nær foreldrene/hjemstedet. Nå tviler jeg på at de faktisk går inn og sjekker foreldrenes adresse, men tar utgangspunkt i at folkeregistrert adresse=foreldres adresse. Det virker logisk, synest jeg? Jeg har ikke blitt trukket ut. Jeg har folkeadressert adresse på hjemstedet mitt som er over 200 km fra studiebyen min og hybeladressa. Hadde de googlet den folkeregistrerte adressen, hadde de funnet ut at det er en studentby. For å kunne bo her må man studere. Synes det er litt rart at de bruker ressurser på det. Men ja, skjønner hva du mener! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #73 Del Skrevet 23. januar 2015 De har sendt ut 50.000 bokontroller, de sitter jo ikke å googler alle kundene sine på forhånd. Det er ikke sendt ut til de som de mistenker har svindlet de heller, de har sendt et stort antall stikkprøver. Anonymous poster hash: d81e6...b21 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. januar 2015 #74 Del Skrevet 23. januar 2015 Hadde de googlet den folkeregistrerte adressen, hadde de funnet ut at det er en studentby. For å kunne bo her må man studere. Synes det er litt rart at de bruker ressurser på det. Men ja, skjønner hva du mener! Men du syns de bør bruke tid på å google 50 000 studenter?! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruHudson Skrevet 23. januar 2015 #75 Del Skrevet 23. januar 2015 Men du syns de bør bruke tid på å google 50 000 studenter?! Nei, synes bare de burde ha en viss oversikt over hvilke adresser som tilhører studentbyer osv. Det å google var kanskje litt dårlig formulert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #76 Del Skrevet 23. januar 2015 De 50 000 ble plukket ut basert på maskinelle beregninger som tok avstand i betrakning. Det er altså en datamaskin som plukker ut. Det sitter ikke saksbehandlere og googler studentbyer eller ser på hvor alle studenter bor i forhold til tanter og besteforeldre osv. Infoen står klart på nettsiden til Lånekassen: "Vi gjennomfører derfor en bokontroll blant alle studenter som bor så nær lærestedet at de kunne bodd hjemme hos foreldrene sine. De fleste studentene er registrert i Folkeregisteret på foreldrenes adresse, og vi legger derfor til grunn avstanden mellom den folkeregistrerte adressen og lærestedets adresse når vi plukker ut studentene til kontroll. Også studenter som har meldt flytting gjennom Folkeregisteret er med i kontrollen." Altså, er du folkeregistrert nær adressen til lærestedet ditt så kan du bli kontrollert. Anonymous poster hash: bff72...d6e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 23. januar 2015 #77 Del Skrevet 23. januar 2015 Prøvde å ringe Lånekassen nå. Ble ikke plassert i kø en gang. Fikk bare automatisk beskjed om å ringe igjen senere pga. stor pågang. Eksen min svarer ikke... Dette blir gøy, det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. januar 2015 #78 Del Skrevet 23. januar 2015 Prøvde å ringe Lånekassen nå. Ble ikke plassert i kø en gang. Fikk bare automatisk beskjed om å ringe igjen senere pga. stor pågang. Eksen min svarer ikke... Dette blir gøy, det. Prøv å ringe akkurat når de åpner (kl 9). Ellers ville jeg lagt ved et brev som forklarer saken, og kontoutskrift, hvis ikke utleier kan gi kopi av kontrakten. Er det ikke bra nok vil de ta kontakt igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 23. januar 2015 #79 Del Skrevet 23. januar 2015 Prøv å ringe akkurat når de åpner (kl 9). Ellers ville jeg lagt ved et brev som forklarer saken, og kontoutskrift, hvis ikke utleier kan gi kopi av kontrakten. Er det ikke bra nok vil de ta kontakt igjen. Ja, jeg fant i hvert fall nr. til utleier. Det holder vel at de bekrefter at jeg bodde der fram til august, så slipper jeg kontakt med eksen. Jeg sto ikke i kontrakten da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lenebu Skrevet 23. januar 2015 #80 Del Skrevet 23. januar 2015 Hvem er med i kontrollen? Vi gjennomfører en bokontroll blant alle studenter som har oppgitt at de var borteboere, men som studerte så nær foreldrene sine at de kunne ha bodd hjemme. Ja, ingen problem å pendle Oslo-Stavanger hver dag. Men fra spøk til alvor: holder det å ta et fotografi av skjøtet? Jeg har ikke tilgang til kopimaskin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå