Gå til innhold

Baseres lånet på kjøpesum eller takst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Laget to tråder tidligere, men har nå enda ett spørsmål, om noen kan svare.

Vi skal låne 100% til bolig, med medlånetaker, og sikkerhet i foreldres bolig.

Lånet blir baset i tre lån.

Håvedlån (70%)

Topplån (15%)

Realkausjonistlån (15%)

Vi ser på to boliger.

En som ligger ute til en prisantydning på 2,6 med verdivurdering på 3 mill.

Annen som har en prisantydning på 2,3 mill, med verdivurdering på 2,3 mill.

Dersom vi kjøper bolig nr 1. Prisantydning 2,6 med verdivurdering på 3 mill. Vil lånene baseres på kjøpesum eller verdivurderingen?

2,6 er 87 % av verdivurderingen. Vil vi slippe realkausjonistlånet?

Og at kjøpesummen på 2,6 vil bli bakt inn i hovedlån på 70% av 3 mill, altså 2,1 mill i hovedlån, og 450 000 kr i topplån. Da vil det stå igjen med 50 000 kr i realkausjonistlån, som vi kan spytte inn.

Stemmer dette?



Anonymous poster hash: c4a96...486
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kjøpesummen som anses som markedsverdi, så dere kan normalt ikke skaffe bedre betingelser på den måten nei. Men skader jo ikke å høre med banken, eller i alle fall prøve å få ny verdivurdering etter en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hva du mener. Det lånet du ender opp med er det du har betalt for boligen, altså kjøpesummen, minus det du eventuelt må ha i egenkapital. Topplån og realkausjonistlån er vel en konsekvens av at dere ikke har egenkapital (?) så det slipper dere ikke unna uansett.

Anonymous poster hash: c085e...f5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hva du mener. Det lånet du ender opp med er det du har betalt for boligen, altså kjøpesummen, minus det du eventuelt må ha i egenkapital. Topplån og realkausjonistlån er vel en konsekvens av at dere ikke har egenkapital (?) så det slipper dere ikke unna uansett.

Anonymous poster hash: c085e...f5a

Akkurat. Dere har fått godkjenning opp til en sum, kjøper dere for lavere så betyr det ikke at de pengene går i lomma liksom, evnt å kjøpe ut realkausjonist. Prosenten på realkausjonistlånet blir det samme, men summen totalt kan derfor være mindre enn hva dere har fått godkjenning for, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere to siste misforstår. Jeg spør ikke om pengene går rett i lomma, eller mindre lån. Men hvordan lånet fordeles.

Som jeg nevnte:

Lånet blir baset i tre lån.

Håvedlån (70%)

Topplån (15%)

Realkausjonistlån (15%)

Spørsmålet er.. Baseres dette på verdivurdering eller kjøpesum. Det er spørsmålet. Baseres det på kjøpesum, må vi ha tre lån. Baseres det på verdivurdering, slipper vi unna med to lån.

Summen av alle lånene blir lik uansett.



Anonymous poster hash: c4a96...486
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere to siste misforstår. Jeg spør ikke om pengene går rett i lomma, eller mindre lån. Men hvordan lånet fordeles.

Som jeg nevnte:

Lånet blir baset i tre lån.

Håvedlån (70%)

Topplån (15%)

Realkausjonistlån (15%)

Spørsmålet er.. Baseres dette på verdivurdering eller kjøpesum. Det er spørsmålet. Baseres det på kjøpesum, må vi ha tre lån. Baseres det på verdivurdering, slipper vi unna med to lån.

Summen av alle lånene blir lik uansett.

Anonymous poster hash: c4a96...486

Hvorfor sier du at dere kan slippe med to lån? Slik jeg ser det er jo hovedlånet 70% av det dere skal låne, uansett hvor mye det ender opp med å bli. Så utgjør topplån og realkausjonist resten.

Anonymous poster hash: c085e...f5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror dere to siste misforstår. Jeg spør ikke om pengene går rett i lomma, eller mindre lån. Men hvordan lånet fordeles.

Som jeg nevnte:

Lånet blir baset i tre lån.

Håvedlån (70%)

Topplån (15%)

Realkausjonistlån (15%)

Spørsmålet er.. Baseres dette på verdivurdering eller kjøpesum. Det er spørsmålet. Baseres det på kjøpesum, må vi ha tre lån. Baseres det på verdivurdering, slipper vi unna med to lån.

Summen av alle lånene blir lik uansett.

Anonymous poster hash: c4a96...486

Som jeg sa over - lån baseres på kjøpesum ettersom det er denne som anses for å utgjøre markedsverdi, ikke verdivurderingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånet blir baset i tre lån.

Håvedlån (70%)

Topplån (15%)

Realkausjonistlån (15%)

Vi ser på to boliger.

En som ligger ute til en prisantydning på 2,6 med verdivurdering på 3 mill.

Annen som har en prisantydning på 2,3 mill, med verdivurdering på 2,3 mill.

Dersom vi kjøper bolig nr 1. Prisantydning 2,6 med verdivurdering på 3 mill. Vil lånene baseres på kjøpesum eller verdivurderingen?

Anonymous poster hash: c4a96...486

Det er salgsprisen som bestemmer. Får dere kjøpt boligen til prisantydning vil lånene fordele seg slik:

Hovedlån 70%: 2,6 * 0,7 = 1.820.000

Topplån 15%: 2,6 * 0,15 = 390.000

Realkausjonistlån 15%: 2,6 * 0,15 = 390.000

Anonymous poster hash: b1de1...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kjøpte vår første bolig fikk vi låne 100% av taksten. Vi forklarte banken at vi planla å legge oss under takst og bruke resten på oppussing. Ikke noe problem.

Vi hadde dog kun to lån. Hovedlån (85%) og kausjonistlån (15%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper banken kan se dette litt an, og ville hørt med kunderådgiver. Skjønner godt at du vil ha færre lån, siden den effektive renta blir høy på smålånene.

Endret av listefyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for vår egen del. Kjøpte til 1,8 mill, verdivurdering på huset var 2,3 mill. I Lånepapirene står det at vi har belånt 87 % på huset.

Senere har verdien steget med 300.000kr og vi har lån på bil med sikkerhet i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...