Gå til innhold

Jeg må spise så lite for å gå ned i vekt.. What to do.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg gikk for ca ett og et halvt år siden ganske mye ned i vekt (37kg), men tok helt av og fikk en spiseforstyrrelse (bulimi med anoretiske tendenser). Stoppet da helt opp for å venne meg til mat igjen, og for å få et normalt forhold til mat. Nå vil jeg si at jeg har kontrollen igjen og ønsker å fortsette for å miste de siste 13-15 kiloene sånn at jeg har fullført det jeg startet på, meeeen.. jeg må spise så lite for å faktisk gå ned i vekt. Har jeg ødelagt alt helt?

Basically så har jeg vært ganske fattig den siste uka, og dermed har jeg også gått ned 4kg. Og selvom det frister å bare spise så lite som jeg gjør nå selv om lønningsdagen er i morgen så vet jeg at jeg ikke kan fortsette sånn.

Jeg har ikke så høyt kaloriinntak til vanlig, har ikke gått opp i vekt siden jeg sluttet å slanke meg. For å gi sånn ca svar på hva jeg spiser til vanlig, så er det:

Frokost: 2 brødskiver med tunfisk og sitron.

Lunsj: Nada.

Middag: 1 laksefilet med ris som tilbehør, og litt tomat/agurk-salat med sitron. Eller kyllingfilet istedet for laksefilet.

Kvelds: Noe brød greier.

Fattig-diett:

Nesten bare brød og tunfisk, 1-2 ganger om dagen.

Blir veldig mye tunfisk, men tilberedt på mange forskjellige måter. Jeg spiser ikke så veldig usunt men holder meg på samme vekt uansett. Når jeg har penger så spiser jeg litt nøtter, eller noe frukt osv gjennom dagene i tillegg. Selvfølgelig blir det jo en dag hvor man bestiller pizza eller koser seg med noe godt (men pizza 2 ganger i måneden gjør nok ikke så stor forskjell)

Jobber også i klesbutikk og går typ 10.000 skritt hver dag + fram og tilbake på jobb, så vil ikke si at jeg er så lite aktiv.

Jeg går alltid ned i vekt i slutten av måneden, fordi jeg blir blakk haha. Så merker jo veldig lett hvor lite jeg må spise for å gå ned, mens når jeg spiser som normalt så rører ikke vekten min på seg en gang. Frustrerende.



Anonymous poster hash: ef607...7c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytt ut risen med grønnsaker i alle fall.



Anonymous poster hash: b9916...6a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut risen med grønnsaker i alle fall.

Anonymous poster hash: b9916...6a4

Jeg var bulimiker/anoretiker, så jeg vet ganske godt at ris ikke er det beste å spise ved vektnedgang. Men moderate mengder er OK og spiser det ikke hver dag heller da. Risen forblir hos meg haha.

TS.

Anonymous poster hash: ef607...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om trening, men jeg hadde heller spist mer variert og med mye mer grønnsaker og begynt å trene fast enn å spise så lite med tanke på problemene du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiseforstyrrelser er skikkelig vanskelig å komme ut av:( Godt å høre at du føler deg bedre!

For vektnedgang bør du bytte ut vanlig brød med knekkebrød (sport+ f.eks. er sykt billig, godt og sunt).
Jeg spiser nesten aldri vanlig brødmat lenger - gikk ned en del da jeg sluttet med det.

Frokost: 2-3 knekkebrød + vann/melk
lunch: 2-3 knekkebrød + vann
Middag: varierer mye, men prøver å spise mye grønnsaker og kvalitetskjøtt/fisk, lite ris/poteter/pasta. + vann
Kvelds: mye forskjellig.. :) + vann

Tren løping/sykling/svømming/langrenn 2-3 ganger i uka.
Tren (utholdende)styrke 1-2 ganger i uka.

Du vil raskt se resultater.
Jeg ser så raskt resultater, men er heller ikke redd for å spise sjokolade, hvitt brød eller drikke sjokalademelk en gang i blant.. bare ikke for mye av det gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be legen om henvisning til ernæringsfysiolog så får du hjelp. Synes det virker som altfor lite mat.

Anonymous poster hash: 8ec62...04c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiseforstyrrelser er skikkelig vanskelig å komme ut av:( Godt å høre at du føler deg bedre!

For vektnedgang bør du bytte ut vanlig brød med knekkebrød (sport+ f.eks. er sykt billig, godt og sunt).

Jeg spiser nesten aldri vanlig brødmat lenger - gikk ned en del da jeg sluttet med det.

Frokost: 2-3 knekkebrød + vann/melk

lunch: 2-3 knekkebrød + vann

Middag: varierer mye, men prøver å spise mye grønnsaker og kvalitetskjøtt/fisk, lite ris/poteter/pasta. + vann

Kvelds: mye forskjellig.. :) + vann

Tren løping/sykling/svømming/langrenn 2-3 ganger i uka.

Tren (utholdende)styrke 1-2 ganger i uka.

Du vil raskt se resultater.

Jeg ser så raskt resultater, men er heller ikke redd for å spise sjokolade, hvitt brød eller drikke sjokalademelk en gang i blant.. bare ikke for mye av det gode :)

Dette her et farlige råd! Å skulle spise så lite og trene 3-5 ganger i uka?? Man trenger mat for å trene, og man trenger karbohydrater, spesielt etter trening!

Kjære Ts: trener du? Styrketrening er en utmerket vei til vektnedgang, og med riktig mat er det enda mer effektivt, men riktig mat inneholder karbs, fett, proteiner og vitaminer :)

Anonymous poster hash: ab050...858

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Er litt redd for å skulle kutte ut ting hele tiden. Var det jeg startet med forrige gang, før det ble ille. Gikk 8 måneder uten å spise godteri, kjeks, brødvarer, kaker, unngikk alt med sukker og fett, smør, olje, potet, sauser og mye mer. Mye av dette spiser jeg fortsatt ikke. Stekte maten min i vann liksom..

For meg er det viktig at jeg kan spise så normalt som mulig uten å måtte kutte ut en hel del mat som jeg har måtte lære meg selv på nytt at er greit å spise uten at er galt av meg.

Jeg spiser grovt brød, og vil helst ikke kutte ut for å spise knekkebrød. Been there, done that. Er dritt lei av knekkebrød for å si det sånn hehe.

Når det kommer til trening så har jeg aldri trent, har på en måte ikke sett behovet mtp kalorier inn/ut. Spiser ikke så mye, så aktiviteten på jobb har liksom vært nok med 10.000 skrittt ++, i tillegg til å løpe rundt, henge ut klær, løfte og bære ting hele tiden. Sikkert derfor vekten min har holdt seg så stabil etter jeg sluttet å gå ned i vekt.

Jeg klarer nok ikke å gå på et treningssenter, det er noe jeg ikke er psykisk klar til enda. Forbinder det på en måte med noe negativt, men vil absolutt gjøre noe annen form for trening.. Noen tips til hva jeg bare kan gjøre hjemme? Gåturer? Skogsturer? Vil f.eks svømming være bra?



Anonymous poster hash: ef607...7c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her et farlige råd! Å skulle spise så lite og trene 3-5 ganger i uka?? Man trenger mat for å trene, og man trenger karbohydrater, spesielt etter trening!

Kjære Ts: trener du? Styrketrening er en utmerket vei til vektnedgang, og med riktig mat er det enda mer effektivt, men riktig mat inneholder karbs, fett, proteiner og vitaminer :)

Anonymous poster hash: ab050...858

Farlig?

Det er det jeg spiser, og jeg sliter ikke med vekta (hverken opp eller ned)... :S

Trener gjør jeg også..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Er litt redd for å skulle kutte ut ting hele tiden. Var det jeg startet med forrige gang, før det ble ille. Gikk 8 måneder uten å spise godteri, kjeks, brødvarer, kaker, unngikk alt med sukker og fett, smør, olje, potet, sauser og mye mer. Mye av dette spiser jeg fortsatt ikke. Stekte maten min i vann liksom..

For meg er det viktig at jeg kan spise så normalt som mulig uten å måtte kutte ut en hel del mat som jeg har måtte lære meg selv på nytt at er greit å spise uten at er galt av meg.

Jeg spiser grovt brød, og vil helst ikke kutte ut for å spise knekkebrød. Been there, done that. Er dritt lei av knekkebrød for å si det sånn hehe.

Når det kommer til trening så har jeg aldri trent, har på en måte ikke sett behovet mtp kalorier inn/ut. Spiser ikke så mye, så aktiviteten på jobb har liksom vært nok med 10.000 skrittt ++, i tillegg til å løpe rundt, henge ut klær, løfte og bære ting hele tiden. Sikkert derfor vekten min har holdt seg så stabil etter jeg sluttet å gå ned i vekt.

Jeg klarer nok ikke å gå på et treningssenter, det er noe jeg ikke er psykisk klar til enda. Forbinder det på en måte med noe negativt, men vil absolutt gjøre noe annen form for trening.. Noen tips til hva jeg bare kan gjøre hjemme? Gåturer? Skogsturer? Vil f.eks svømming være bra?

Anonymous poster hash: ef607...7c0

Altså, jeg mente ikke kutte ut brød som i å aldri spise det altså..

Svømming og powerwalk-turer er bra :) Trening er jo viktig for helsa og, ikke bare utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg gikk for ca ett og et halvt år siden ganske mye ned i vekt (37kg), men tok helt av og fikk en spiseforstyrrelse (bulimi med anoretiske tendenser). Stoppet da helt opp for å venne meg til mat igjen, og for å få et normalt forhold til mat. Nå vil jeg si at jeg har kontrollen igjen og ønsker å fortsette for å miste de siste 13-15 kiloene sånn at jeg har fullført det jeg startet på, meeeen.. jeg må spise så lite for å faktisk gå ned i vekt. Har jeg ødelagt alt helt?

Basically så har jeg vært ganske fattig den siste uka, og dermed har jeg også gått ned 4kg. Og selvom det frister å bare spise så lite som jeg gjør nå selv om lønningsdagen er i morgen så vet jeg at jeg ikke kan fortsette sånn.

Jeg har ikke så høyt kaloriinntak til vanlig, har ikke gått opp i vekt siden jeg sluttet å slanke meg. For å gi sånn ca svar på hva jeg spiser til vanlig, så er det:

Frokost: 2 brødskiver med tunfisk og sitron.

Lunsj: Nada.

Middag: 1 laksefilet med ris som tilbehør, og litt tomat/agurk-salat med sitron. Eller kyllingfilet istedet for laksefilet.

Kvelds: Noe brød greier.

Fattig-diett:

Nesten bare brød og tunfisk, 1-2 ganger om dagen.

Blir veldig mye tunfisk, men tilberedt på mange forskjellige måter. Jeg spiser ikke så veldig usunt men holder meg på samme vekt uansett. Når jeg har penger så spiser jeg litt nøtter, eller noe frukt osv gjennom dagene i tillegg. Selvfølgelig blir det jo en dag hvor man bestiller pizza eller koser seg med noe godt (men pizza 2 ganger i måneden gjør nok ikke så stor forskjell)

Jobber også i klesbutikk og går typ 10.000 skritt hver dag + fram og tilbake på jobb, så vil ikke si at jeg er så lite aktiv.

Jeg går alltid ned i vekt i slutten av måneden, fordi jeg blir blakk haha. Så merker jo veldig lett hvor lite jeg må spise for å gå ned, mens når jeg spiser som normalt så rører ikke vekten min på seg en gang. Frustrerende.

Anonymous poster hash: ef607...7c0

Hvorfor spiser du så lite grønnsaker? Du kan jo stappe deg haugmett på grønnsaker uten å nå 2000 kcal pr dag, så hvorfor velge å spise godt under anbefalt mengde samtidig som du går sulten? :klo:

Frokost:

Brødskiver (som vanlig)

Lunsj:

Bakte rotgrønnsaker med tilbehør (feks litt olje eller et egg?)

Middag:

Svær bolle grønnsaker med litt fisk eller bønner (dersom du har lite penger: dropp fisk for bønner eller egg)

Kvelds:

Ubegrensede mengder salat eller vegetarwok (lag din egen saus)

Anonymous poster hash: 38786...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakke om hvor lite du bør spise for å miste ytterligere 4 kg til når du:

Har/har hatt spiseforstyrrelse OG ikke oppgir hva du veier?

Det gjør det utrolig uetisk å komme med råd om hva du bør/ikke bør spise, og mengde. Vi vet ingenting om du egentlig burde gå ned i vekt, eller om du heller bør komme deg i behandling.



Anonymous poster hash: 2cf7c...4bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå turer i skogen hver dag. Øk tempo etterhvert som du føler for.

Anonymous poster hash: 6fbf5...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar denne som anonym.

Jeg har selv slitt med bulimi i 14-15 år nå og det var faktisk trening som gjorde meg bedre. Jeg er ikke 100% frisk, men det tror jeg heller jeg aldri kommer til å bli. Jeg er hvertfall fungerende og jeg spiser og det beste: jeg legger ikke på meg ;)

Fra å sulte meg og kaste opp alt jeg spiste har jeg nå gått over til å spise. Jeg spiser sunt og riktig, men jeg spiser mye. Jeg trener også mye, men jeg trives med dette. Jeg har fått forståelse for hva mat er, hvordan det fungerer, hva karbohydrater, fett og proteiner gjør og har forstått at man faktisk trenger alt sammen!

Jeg er fortsatt tynn, men jeg ser bedre ut. Jeg prøver nå også å legge på meg, men det er faktisk ikke lett selv om jeg spiser mye. Jeg spiser mer enn kjæresten min som er mye større enn meg, men siden jeg spiser så rent som jeg gjør og trener såpass mye, så har vekten stabilisert seg.

Jeg er fortsatt redd for sukker og hvetemel, men det sitter så dypt at jeg tror aldri det kan slippe, men en sjelden gang klarer jeg å spise dette også og jeg blir faktisk ikke noe feitere av det.

Du trenger ikke bli helt manisk og løpe en mil om dagen, men hvis du trener et par ganger i uken, spiser riktig og sørger for å holde deg i jevn bevegelse i hverdagen (gå til og fra jobb, ta trapper i stedenfor heis, gå tur med nabobikkja osv osv), så skal du kunne spise ganske mye. Kjør på med fisk, grønnsaker, fullkornsprodukter, havregrøt, frukt, cottage cheese, lett yoghurt, melk, nøtter, magert kjøtt så går det bra. Lag ting fra scratch så du vet hva ting inneholder i stedenfor å kjøpe ferdigprodukter. Lag hjemmelagede brød og knekkebrød f.eks, sjekk ut alle disse fitnessbloggerne, som legger ut oppskrifter på sunn snacks, kaker, middagsretter, godteri alt mulig, det er et hav av muligheter der ute hvis man bare samler litt informasjon. Det tok meg nesten 15 år for å oppdage det, men man TRENGER ikke sulte seg selv for å være tynn! Pass også på å ikke bli for streng med deg selv, da trigger du bare overspising og det er hvertfall ikke noe gøy! Lykke til!



Anonymous poster hash: c3711...e17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil gå ned i vekt dersom du spiser mer enn det der. Jeg spiser hakket mer enn deg og er ikke i aktivitet i det hele tatt. Jeg har gått ned 15 kg de siste 5 månedene. Men nå er jeg ganske tynn fra før av, den eneste grunnen til at jeg har spist så lite så lenge er sykdom som påvirker magen.



Anonymous poster hash: 1f2cc...6fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Er litt redd for å skulle kutte ut ting hele tiden. Var det jeg startet med forrige gang, før det ble ille. Gikk 8 måneder uten å spise godteri, kjeks, brødvarer, kaker, unngikk alt med sukker og fett, smør, olje, potet, sauser og mye mer. Mye av dette spiser jeg fortsatt ikke. Stekte maten min i vann liksom..

For meg er det viktig at jeg kan spise så normalt som mulig uten å måtte kutte ut en hel del mat som jeg har måtte lære meg selv på nytt at er greit å spise uten at er galt av meg.

Jeg spiser grovt brød, og vil helst ikke kutte ut for å spise knekkebrød. Been there, done that. Er dritt lei av knekkebrød for å si det sånn hehe.

Når det kommer til trening så har jeg aldri trent, har på en måte ikke sett behovet mtp kalorier inn/ut. Spiser ikke så mye, så aktiviteten på jobb har liksom vært nok med 10.000 skrittt ++, i tillegg til å løpe rundt, henge ut klær, løfte og bære ting hele tiden. Sikkert derfor vekten min har holdt seg så stabil etter jeg sluttet å gå ned i vekt.

Jeg klarer nok ikke å gå på et treningssenter, det er noe jeg ikke er psykisk klar til enda. Forbinder det på en måte med noe negativt, men vil absolutt gjøre noe annen form for trening.. Noen tips til hva jeg bare kan gjøre hjemme? Gåturer? Skogsturer? Vil f.eks svømming være bra?

Anonymous poster hash: ef607...7c0

Hvorfor spiser du ikke mer variert?

Det virker som om du forbinder mat og trening kun med kalorier og vekt. Forståelig i og med at du har slitt med spiseforstyrrelser, men du bør se på mat og trening for mer enn dette. Først: Hva er det du liker å spise? Det finnes utrolig mange retter som er kjempegode. Akkurat nå spiste jeg kyllinglår med ovnsbakte grønnsaker (søtpotet inkludert) med masse godt krydder. Jeg er enig i at du ikke bør kutte ut diverse matvarer, og jeg synes at det er flott at du ser det selv og knytter det til tidligere erfaringer. Jeg synes ikke at du skal erstatte matvarer, men heller legge til nye. Alt du spiser trenger heller ikke å være supersunt.

Trening bør du også se på som mer enn kalorier og vekt. Du blir blant annet mer opplagt og får mer energi, du holder musklene dine ved like, mer beskyttet for høyt blodtrykk etcetc. Det er så helsefremmende å trene! Trening bør være en del av livsstilen din, akkurat slik som et sunt og variert kosthold. Du trenger så absolutt ikke å gå på et treningssenter for å trene. Du har jo naturen rundt deg! Nå kommer det jo helt an på hvor du bor, men nå på vinteren er det jo kjempeflott å gå på ski (langrenn)! Kjempegod trening. Ellers liker jeg å ta noen joggeturer når snøen har forsvunnet. Jeg har ikke noen apparater når jeg er på joggetur, annet enn evt. å se hvor langt jeg har løpt. Ellers liker jeg veldig godt å gå på fjellturer eller å sykle rundt sommertider. Svømming er superbra trening som trener en rekke muskelgrupper. Gøy er det jo også. :)

Anonymous poster hash: f8c80...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor snakke om hvor lite du bør spise for å miste ytterligere 4 kg til når du:

Har/har hatt spiseforstyrrelse OG ikke oppgir hva du veier?

Det gjør det utrolig uetisk å komme med råd om hva du bør/ikke bør spise, og mengde. Vi vet ingenting om du egentlig burde gå ned i vekt, eller om du heller bør komme deg i behandling.

Anonymous poster hash: 2cf7c...4bf

Du misforstår jo helt. Når det gjelder manglende vekttap ser en jo først og fremst på hvordan kostholdet ens er og hvor aktiv en er i hverdagen. Når en skal gå ned i vekt er kostholdsomlegging og trening det en fokuserer på, ikke "hvor lite du bør spise for å miste ytterligere 4 kg". Det sistnevnte kan være med på å trigge spiseforstyrrelsen anoreksi.

TS trenger absolutt ikke å skrive vekten sin her. Vekt og BMI er uansett kun retningsgivende, og en kan ikke trekke konklusjoner kun basert på dette uten å ha sett TS engang. Eventuelle negative kommentarer på vekt når det kommer til en som har hatt spiseforstyrrelser kan snu den positive utviklingen. Forumbrukere kan heller ikke utgi seg som helsepersonell, da det ikke er en garanti for at disse påstandene er sanne. TS trenger derfor ikke å prøve å overbevise oss med at hun ikke har spiseforstyrrelser lenger. Ut ifra hvordan TS formulerer seg er hun på rett vei.

Anonymous poster hash: f8c80...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiseforstyrrelser er skikkelig vanskelig å komme ut av:( Godt å høre at du føler deg bedre!

For vektnedgang bør du bytte ut vanlig brød med knekkebrød (sport+ f.eks. er sykt billig, godt og sunt).

Jeg spiser nesten aldri vanlig brødmat lenger - gikk ned en del da jeg sluttet med det.

Frokost: 2-3 knekkebrød + vann/melk

lunch: 2-3 knekkebrød + vann

Middag: varierer mye, men prøver å spise mye grønnsaker og kvalitetskjøtt/fisk, lite ris/poteter/pasta. + vann

Kvelds: mye forskjellig.. :) + vann

Tren løping/sykling/svømming/langrenn 2-3 ganger i uka.

Tren (utholdende)styrke 1-2 ganger i uka.

Du vil raskt se resultater.

Jeg ser så raskt resultater, men er heller ikke redd for å spise sjokolade, hvitt brød eller drikke sjokalademelk en gang i blant.. bare ikke for mye av det gode :)

Jeg er veldig enig med en over her at dette er farlige råd. Spesielt til en som har slitt med spiseforstyrrelse. Det er stor sjanse for å trigge spiseforstyrrelsen igjen når man spiser og trener som det der, og bytter ut alle matvarene en spiser med noe annet og sunnere. Å gå fra null trening til å trene 5 dager i uken er en kjempestor omveltning og kan gjøre mer skade enn godt.

Anonymous poster hash: f8c80...644

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig?

Det er det jeg spiser, og jeg sliter ikke med vekta (hverken opp eller ned)... :S

Trener gjør jeg også..!

Ok.. Du går hverken opp eller ned i vekt av dette, men mener fortsatt ts skal spise det for å gå ned i vekt? Det henger ikke på greip.

Farlig, ja! Du har ingen forutsetninger for å kunne fortelle ts hva vedkommende skal spise basert på innlegget, men du klarer ikke å se de begrensningene og gir spesifikke råd. Noe som helt tydelig viser at du ikke har noen fagkunnskap om kosthold. Det er farlig.

Anonymous poster hash: ab050...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Kjære Ts,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Daenerys, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...