AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #61 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg syns det er fint at Lånekassen har storkontroll. MEN jeg syns likevel at det er masete at jeg som har bodd hjemmefra i årevis, i egen leilighet tinglyst i mitt navn, med folkeregistrert adresse i den leiligheten, skal måtte levere inn dokumentasjon. Det får da være dokumentasjon nok at jeg har folkeregistrert adresse et annet sted enn mine foreldre. For de som ikke har det kan jeg skjønne at Lånekassen ønsker ytterligere dokumentasjon. Hvor slitsomt kan det få blitt å sende inn den dokumentasjonen? Anonymous poster hash: de350...f7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma- Skrevet 22. januar 2015 #62 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg syns det er fint at Lånekassen har storkontroll. MEN jeg syns likevel at det er masete at jeg som har bodd hjemmefra i årevis, i egen leilighet tinglyst i mitt navn, med folkeregistrert adresse i den leiligheten, skal måtte levere inn dokumentasjon. Det får da være dokumentasjon nok at jeg har folkeregistrert adresse et annet sted enn mine foreldre. For de som ikke har det kan jeg skjønne at Lånekassen ønsker ytterligere dokumentasjon. Flere artikler som har omtalt kontrollen skriver jo at det er mange som har folkeregistrert adresse hos venner/kjæreste for nettopp å bli klassifisert som borteboer. Så akkurat det holder nok ikke. Men du skriver jo at du har din egen leilighet tinglyst på deg så de dokumentene er det vel null stress å skaffe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsier Skrevet 22. januar 2015 #63 Del Skrevet 22. januar 2015 Flere artikler som har omtalt kontrollen skriver jo at det er mange som har folkeregistrert adresse hos venner/kjæreste for nettopp å bli klassifisert som borteboer. Så akkurat det holder nok ikke. Men du skriver jo at du har din egen leilighet tinglyst på deg så de dokumentene er det vel null stress å skaffe. Hvis du er slu nok til å folkeregistrere deg et annet sted enn der du egentlig bor, så er du slu nok til å tilbakedatere en leiekontrakt. Du må jo uansett ha en alliert på den folkeregistrerte adressen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #64 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg vet om folk som gikk på vgs som bodde hjemme(1 t fra vgs), men de hadde adresse der vgs var, så de fikk borteboerstipend. De jeg kjenner betalte litt til de de hadde adresse hos. Vet ikke hvor lovlig dette var? Anonymous poster hash: 6b0ac...136 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #65 Del Skrevet 22. januar 2015 Lånekassen gjennomfører som mange sikkert har fått med seg en storkontroll av borteboer (kjempeflott!). Det er en kjent sak at mange lyver om å være borteboer. Det er jo også slik at en del er borteboer, men uten en ordentlig kontrakt (slapp utleier eller hos en man kjenner). Hvordan beviser disse for Lånekassen at de var reelle borteboer i 2014?Anonymous poster hash: a6fbb...0b5 Jeg har printet ut kontoutskrifter for hele 2014 som viser at jeg har ført over samme beløpet en gang i måneden (husleie) til utleier, samt fått utleier til å skrive at han leier ut til meg fra-til dato. Det er vel så å si ingen som betaler husleie i kontanter lengre? Anonymous poster hash: facc3...6f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #66 Del Skrevet 23. januar 2015 jeg har leiekontrakt med en slekning. kan lånekassen sjekke utbetalinger fra min konto? Anonymous poster hash: 45684...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #67 Del Skrevet 23. januar 2015 jeg har leiekontrakt med en slekning. kan lånekassen sjekke utbetalinger fra min konto? Anonymous poster hash: 45684...c37 Nei. Men dersom de tviler på at husleieoforholdet er reelt kan de be deg om å legge frem dokumentasjon som viser at du har betalt leie, f.eks. utskrifter fra kontooverføringer. Anonymous poster hash: 116b8...992 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 23. januar 2015 #68 Del Skrevet 23. januar 2015 Svindler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #69 Del Skrevet 23. januar 2015 Bare en tanke. Hvor mye skal de egentlig klare å kontrolere? Om du "bor" hos en bestemor og hun bekrefter det. Om det ikke er betalt noe leie så kan det verken bekreftes og avkreftes og lånekassen må bare akseptere den bekreftelsen. Hadde det ikke bedre for lånekassen å konsentrere seg om at svindel ikke skjer i framtiden. Om lånekassen hadde satt krav til leiekontrakt ved søknad så hadde de redusert svindelen i lånekassen en stor del. Siden de med dette hadde hatt muligheten til å forlange både kontrakt og kontoutskrifter. Anonymous poster hash: 2f916...d17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #70 Del Skrevet 23. januar 2015 Nå viser det seg sånn at jeg også er trukket ut til kontroll, ikke hadde jeg leiekontrakt og fikk bo gratis (hos daværende kjæreste) Jeg vil jo heller ikke få noe stipend fordi jeg simpelt ikke leverte den siste eksamen grunnet sykdom, så med andre ord; jeg skal uansett betale ned fult lån.. så hvorfor? Selvfølgelig kan jeg skaffe et skriv med bekreftelse at jeg bodde hos han fra 2011 til 2014, men om det har med stipend å gjøre så lurer jeg litt. (og ja, jeg vet at det er også med bosted - lærersted) Anonymous poster hash: 62dd1...f83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #71 Del Skrevet 23. januar 2015 Bare en tanke. Hvor mye skal de egentlig klare å kontrolere? Om du "bor" hos en bestemor og hun bekrefter det. Om det ikke er betalt noe leie så kan det verken bekreftes og avkreftes og lånekassen må bare akseptere den bekreftelsen. Hadde det ikke bedre for lånekassen å konsentrere seg om at svindel ikke skjer i framtiden. Om lånekassen hadde satt krav til leiekontrakt ved søknad så hadde de redusert svindelen i lånekassen en stor del. Siden de med dette hadde hatt muligheten til å forlange både kontrakt og kontoutskrifter. Anonymous poster hash: 2f916...d17 Med krav om leiekontrakt ved søknad hadde samtlige søknader krevd manuell saksbehandling. Når vi da vet at i dag blir ca. 65 % av alle søknadene om lån og stipend behandla maskinelt, tilsier det at det ville vært behov for enormt mange flere saksbehandlere for å få behandla søknadene innen en tolererbar behandlingstid... Nå viser det seg sånn at jeg også er trukket ut til kontroll, ikke hadde jeg leiekontrakt og fikk bo gratis (hos daværende kjæreste) Jeg vil jo heller ikke få noe stipend fordi jeg simpelt ikke leverte den siste eksamen grunnet sykdom, så med andre ord; jeg skal uansett betale ned fult lån.. så hvorfor? Selvfølgelig kan jeg skaffe et skriv med bekreftelse at jeg bodde hos han fra 2011 til 2014, men om det har med stipend å gjøre så lurer jeg litt. (og ja, jeg vet at det er også med bosted - lærersted) Anonymous poster hash: 62dd1...f83 Hvis du ikke sender inn dokumentasjon på at du var borteboer, er det ikke bare det at du går glipp av omgjøring, men du blir også nekta støtte fremover i tid, samt nekta betalingsutsettelser og rentefritak i samme periode. Jeg anbefaler alle som lurer på ting i forbindelse med bokontrollen å lese nettsaken til Lånekassen nøye: http://www.lanekassen.no/nb-NO/aktuell-kundeinformasjon/stipend-og-lan/bokontroll-av-studenter/ Anonymous poster hash: d6ec4...47a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #72 Del Skrevet 23. januar 2015 Enig i at det krever for mye folk til manuell kontroll, men hva koster det å kontrolere 50000 søkere ? Anonymous poster hash: 2f916...d17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. januar 2015 #73 Del Skrevet 23. januar 2015 Enig i at det krever for mye folk til manuell kontroll, men hva koster det å kontrolere 50000 søkere ?Anonymous poster hash: 2f916...d17 Koster neppe mer enn de taper på svindlere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guggen Skrevet 23. januar 2015 #74 Del Skrevet 23. januar 2015 Koster neppe mer enn de taper på svindlere. De eneste de tar på dette er de som ikke er "flinke svindlere" å passer på at de ikke fullfører noen utdanning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #75 Del Skrevet 23. januar 2015 Jeg er også plukket ut til kontroll. Selv om jeg allerede har sendt tonnevis med dokumentasjon når jeg søkte om lån til utdannelse i utlandet. Har ikke bodd hjemme for å si det sånn... Anonymous poster hash: 01fef...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 25. januar 2015 #76 Del Skrevet 25. januar 2015 Får dere mail om at dere er plukket ut, eller kommer det i brevform? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BonBon Skrevet 25. januar 2015 #77 Del Skrevet 25. januar 2015 Får dere mail om at dere er plukket ut, eller kommer det i brevform? Mail og melding på LK "mmine sider" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #78 Del Skrevet 25. januar 2015 Hei. Har sendt inn, men har ikke fått noen tilbakemelding. Er det noen som har fått no svar tilbake? Anonymous poster hash: bb783...e5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #79 Del Skrevet 25. januar 2015 "Hvis en student blir tatt i kontrollen vil den vanligste reaksjonen være å ikke få lån omgjort til utdanningsstipend. Samtidig kan man miste retten til støtte, betalingsutsettelse og rentefritak i like mange semestre som det har blitt gitt uriktige opplysninger. De groveste sakene vil også få enda større konsekvenser. – I de alvorligste tilfellene kan studentene miste retten til utdanningsstøtte for alltid, noe som kan bety at de ikke får gjennomført den utdanningen de hadde planlagt, sier Andreassen. Har man gått så langt som å forfalske, eller forsøke å forfalske dokumenter vil saken også bli politianmeldt." Vil det si at om jeg ikke svarer på brevet, så slipper jeg politianmelding? Jeg har gjort det i 2 år, men brukt stipendet kun på utdanningen. Vet det er ingen unnskyldning, men jobb i tillegg ville tatt for stor plass. Anonymous poster hash: bb783...e5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BonBon Skrevet 25. januar 2015 #80 Del Skrevet 25. januar 2015 "Hvis en student blir tatt i kontrollen vil den vanligste reaksjonen være å ikke få lån omgjort til utdanningsstipend. Samtidig kan man miste retten til støtte, betalingsutsettelse og rentefritak i like mange semestre som det har blitt gitt uriktige opplysninger. De groveste sakene vil også få enda større konsekvenser. I de alvorligste tilfellene kan studentene miste retten til utdanningsstøtte for alltid, noe som kan bety at de ikke får gjennomført den utdanningen de hadde planlagt, sier Andreassen.Har man gått så langt som å forfalske, eller forsøke å forfalske dokumenter vil saken også bli politianmeldt." Vil det si at om jeg ikke svarer på brevet, så slipper jeg politianmelding? Jeg har gjort det i 2 år, men brukt stipendet kun på utdanningen. Vet det er ingen unnskyldning, men jobb i tillegg ville tatt for stor plass. Anonymous poster hash: bb783...e5c Du blir automatisk lagt til i "svindler" lista, mister all støtte og rett til støtte videre. Så vil de sikkert kreve at du må tilbakebetale med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå