Gå til innhold

Lånekassen - konsekvens av å lyve om borteboer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Politianmeldelse gjelder for dem som driver med dokumentfalsk, så det vil jeg definitivt ikke anbefale noen.

De som har fått støtte som borteboere, men faktisk har bodd sammen med foreldrene, vil ikke få omgjort lån til stipend for perioden, og vil også bli nekta støtte og betalingslettelser for en periode framover, men vil altså ikke bli anmeldt.

Alle som har fått brev må svare, uansett situasjon. Det er avstand mellom egen folkeregistrert adresse og lærested som er utgangspunktet for uttrekket, det kan derfor være noen som bor langt unna foreldrene som likevel har mottatt brev (de som har endra adresse til der de studerer).

Det står mye info på Lånekassens nettsider: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/bokontroll/

Skal du sende inn dokumentasjon elektronisk, gjør du det under Status søknader på Dine sider.



Anonymous poster hash: d6ec4...47a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forrige poster kom meg visst litt i forkjøpte når det gjaldt info om anmeldelse og lenke...



Anonymous poster hash: d6ec4...47a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper det holder. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er tatt ut i kontroll når de bor såpass lang unna studiestedet mitt.

Fordi alle som har fått stipend blir kontrollert.

Anonymous poster hash: c6b3b...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det står jo ingen steder at man 100% ikke bli anmeldt om man ikke svarer på brevet/tar kontakt med lånekassen selv, å sier det som det er?



Anonymous poster hash: bb783...e5c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi alle som har fått stipend blir kontrollert.

Anonymous poster hash: c6b3b...223

Nei, det er ikke riktig det du skriver. Det er flere enn 50 000 borteboere i Norge, men kun 50 000 blir kontrollert.

Anonymous poster hash: 116b8...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det står jo ingen steder at man 100% ikke bli anmeldt om man ikke svarer på brevet/tar kontakt med lånekassen selv, å sier det som det er?

Anonymous poster hash: bb783...e5c

Dersom du IKKE svarer, vil Lånekassen anta at du bodde hjemme og du vil ikke få omgjøring til stipend. Du blir ikke anmeldt med mindre du har forsøkt å presentere falske kontrakter o.l.

Anonymous poster hash: 116b8...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig synes jeg denne kontrollen er leit. Først går regjeringen etter de uføre, og nå studentene? hvorfor de svakeste av oss. Om de skal ta svindlere, hvorfor ikke ta de som gjør det organisert? de som virkelig tjener penger på å snylte? Flere som er enig?

Anonymous poster hash: bb783...e5c

Å lyve på en søknad vil jeg si er ganske velorganisert svindel. Å tjene nesten 40 000 i året på slik svindel syns jeg også kan karakteriseres som "virkelig tjene penger på" - det er mer penger enn om man lyver på seg 2-3 barn for å få barnetrygd.

Og studenter er da jammen ikke "de svakeste" - de har gode støtteordninger, og gode fremtidsutsikter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lyve for lånekassen kan føre til at stipend blir lån, bortfall av støtte og anmeldelse. Hvorfor ta sjansen på å lyve?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet burde de ha slike kontroller hvert år, for å skremme vekk de som evt. vil prøve på det!

Endret av tabu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kunne være så snill å ringe lånekassen? For å høre om man bli anmeldt om man ringer lånekassen å sier at jeg man har i realiteten bodd hjemme, og ønsker å si det som det er eller ikke svare på brevet (for på den måten si at man bodde hjemme).

Jeg er borteboer, men har en venn som risikerer å ikke få jobb innen det området han ønsker seg, om han skulle blitt anmeldt. Han ønsker å ta kontakt for å si det som det er, men tør ikke dette om det viser seg at han blir anmeldt uansett.

Jeg, kan ikke ringe, eller noen av vennene hans, da han er litt paranoid nå! med tanke på at vi ''kan'' bli sporet opp til han.

Han er faktisk en veldig grei fyr, og som ofte gir penger til uteliggere om han måter på noen. Så spar dere for at han fortjener å bli anmeldt etc.



Anonymous poster hash: bb783...e5c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kunne være så snill å ringe lånekassen? For å høre om man bli anmeldt om man ringer lånekassen å sier at jeg man har i realiteten bodd hjemme, og ønsker å si det som det er eller ikke svare på brevet (for på den måten si at man bodde hjemme).

Jeg er borteboer, men har en venn som risikerer å ikke få jobb innen det området han ønsker seg, om han skulle blitt anmeldt. Han ønsker å ta kontakt for å si det som det er, men tør ikke dette om det viser seg at han blir anmeldt uansett.

Jeg, kan ikke ringe, eller noen av vennene hans, da han er litt paranoid nå! med tanke på at vi ''kan'' bli sporet opp til han.

Han er faktisk en veldig grei fyr, og som ofte gir penger til uteliggere om han måter på noen. Så spar dere for at han fortjener å bli anmeldt etc.

Anonymous poster hash: bb783...e5c

Lånekassen anmelder dersom det har vært forsøk på dokumentforfalskning, f.eks. at han tidligere har sendt inn falske leiekontrakter eller lignende. Så nettopp noen spurte Lånekassen om dette på Twitter og der pleier de å svare kjapt.

Lånekassen "sporer" heller ikke opp de som ringer inn, så du kan fint ringe selv. Eller han kan.

Anonymous poster hash: 116b8...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kunne være så snill å ringe lånekassen? For å høre om man bli anmeldt om man ringer lånekassen å sier at jeg man har i realiteten bodd hjemme, og ønsker å si det som det er eller ikke svare på brevet (for på den måten si at man bodde hjemme).

Jeg er borteboer, men har en venn som risikerer å ikke få jobb innen det området han ønsker seg, om han skulle blitt anmeldt. Han ønsker å ta kontakt for å si det som det er, men tør ikke dette om det viser seg at han blir anmeldt uansett.

Jeg, kan ikke ringe, eller noen av vennene hans, da han er litt paranoid nå! med tanke på at vi ''kan'' bli sporet opp til han.

Han er faktisk en veldig grei fyr, og som ofte gir penger til uteliggere om han måter på noen. Så spar dere for at han fortjener å bli anmeldt etc.

Anonymous poster hash: bb783...e5c

Kan du ikke lese hva som blir skrevet her og på Lånekassens sider? Man blir anmeldt for dokumentfalsk, dvs hvis man forfalsker leiekontrakter eller andre dokumenter! Det er vel deg selv du snakker om her?

Anonymous poster hash: de350...f7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Men, det står jo ingen steder at man 100% ikke bli anmeldt om man ikke svarer på brevet/tar kontakt med lånekassen selv, å sier det som det er?

Anonymous poster hash: bb783...e5c

Det er alltid lurt å samarbeide eller så vil de anta at du har noe å skjule, og det kan få konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som kunne være så snill å ringe lånekassen? For å høre om man bli anmeldt om man ringer lånekassen å sier at jeg man har i realiteten bodd hjemme, og ønsker å si det som det er eller ikke svare på brevet (for på den måten si at man bodde hjemme).

Jeg er borteboer, men har en venn som risikerer å ikke få jobb innen det området han ønsker seg, om han skulle blitt anmeldt. Han ønsker å ta kontakt for å si det som det er, men tør ikke dette om det viser seg at han blir anmeldt uansett.

Jeg, kan ikke ringe, eller noen av vennene hans, da han er litt paranoid nå! med tanke på at vi ''kan'' bli sporet opp til han.

Han er faktisk en veldig grei fyr, og som ofte gir penger til uteliggere om han måter på noen. Så spar dere for at han fortjener å bli anmeldt etc.

Anonymous poster hash: bb783...e5c

Det er svindel så han bør strengt tatt ikke bli politi

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Det er svindel så han bør strengt tatt ikke bli politi

Jeg er enig.

Og, forsåvidt den personen som du beskriver AB, han kan ikke være så grei fyr når han driver med svindel. Hadde han vært en grei fyr så hadde han aldri gjort noe sånt til å starte med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt plukka ut, bor borte. Har flyttet fra en hybel til en annen i løpet av sommeren. Har ikke den første kontrakten lenger liggende tror jeg. Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: ec16f...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har blitt plukka ut, bor borte. Har flyttet fra en hybel til en annen i løpet av sommeren. Har ikke den første kontrakten lenger liggende tror jeg. Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: ec16f...295

Det står i vedlegget du har fått fra lånekassen hva du skal gjøre da.

Anonymous poster hash: 63076...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i vedlegget du har fått fra lånekassen hva du skal gjøre da.

Anonymous poster hash: 63076...79f

Gjør det? Finner det ikke :/

Anonymous poster hash: ec16f...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det? Finner det ikke :/

Anonymous poster hash: ec16f...295

Fant det ! Tusen takk :)

Anonymous poster hash: ec16f...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint at Lånekassen har storkontroll.

MEN jeg syns likevel at det er masete at jeg som har bodd hjemmefra i årevis, i egen leilighet tinglyst i mitt navn, med folkeregistrert adresse i den leiligheten, skal måtte levere inn dokumentasjon.

Det får da være dokumentasjon nok at jeg har folkeregistrert adresse et annet sted enn mine foreldre. For de som ikke har det kan jeg skjønne at Lånekassen ønsker ytterligere dokumentasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...