Gå til innhold

Lånekassen - konsekvens av å lyve om borteboer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Åh, jeg blir sprø! Jeg var ferdig med bachelor vår 14, startet på master i høst. Tok 10 studiepoeng. Startet istedet å jobbe 1.november. Noe som innebar at jeg flyttet til en annen kant av landet. Jeg har IKKE tatt vare på leiekontrakter, jeg byttet bank i desember, og han jeg leide hos døde på mandag. Såeh, hvordan skal jeg dokumentere noe som helst.

For all del det er kjempebra at de tar de som jukser, men kan de ikke gjøre det i semesteret når man har alle papir og ting i orden. Jeg får sikkert ikke det stipendet som jeg faktisk har krav på, og itillegg får jeg vel svindel på rullebladet. What to do :grine:

Anonymous poster hash: df790...8d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, jeg blir sprø! Jeg var ferdig med bachelor vår 14, startet på master i høst. Tok 10 studiepoeng. Startet istedet å jobbe 1.november. Noe som innebar at jeg flyttet til en annen kant av landet. Jeg har IKKE tatt vare på leiekontrakter, jeg byttet bank i desember, og han jeg leide hos døde på mandag. Såeh, hvordan skal jeg dokumentere noe som helst.

For all del det er kjempebra at de tar de som jukser, men kan de ikke gjøre det i semesteret når man har alle papir og ting i orden. Jeg får sikkert ikke det stipendet som jeg faktisk har krav på, og itillegg får jeg vel svindel på rullebladet. What to do :grine:

Du trenger jo ikke dokumentere noe som helst med mindre du blir tatt ut i kontroll. Og om du forklarer saken, så vil det bli tatt til vurdering. Det er kun de alvorligste tilfellene som faktisk blir anmeldt.

Anonymous poster hash: 116b8...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr dette egentlig? Leste det tidligere i dag, men skjønte ikke helt. Kommer alle til å måtte sende inn leiekontrakten sin til lånekassen? Ikke det at jeg jukser, bare synes det hørtes litt rart ut :vetikke:

Anonymous poster hash: 217c3...43f

Bare de som studerer i nærheten av foreldrene slik at det blir praktisk mulig å jukse. f.eks vil herr heftig slippe å sende inn dersom det stemmer at han studerer 8 timer unna mor og far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt tatt ut i kontroll. Har bodd med samboer som eier leilighet, i den perioden de vil ha dokumentasjon for. Da har jeg ikke hatt leiekontrakt, men betalt en fast sum til en konto vi begge disponerer, men som eies av meg. Hvordan bør jeg gå frem for å dokumentere? Sende oversikt over faste oppdrag fra nettbank, samt en bekreftelse fra samboer? Er redd for at det ikke skal være nok..

Anonymous poster hash: f24f2...923
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt tatt ut i kontroll. Har bodd med samboer som eier leilighet, i den perioden de vil ha dokumentasjon for. Da har jeg ikke hatt leiekontrakt, men betalt en fast sum til en konto vi begge disponerer, men som eies av meg. Hvordan bør jeg gå frem for å dokumentere? Sende oversikt over faste oppdrag fra nettbank, samt en bekreftelse fra samboer? Er redd for at det ikke skal være nok..

De tar kontakt om det ikke er godt nok

Har sendt det samme selv så krysser fingrene :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send inn dokumentasjon på at samboeren din eier leiligheten, og en erklæring fra ham som bekrefter perioden du har bodd der.

Anonymous poster hash: d6ec4...47a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt tatt ut i kontroll, men jeg leier en leilighet gratis som foreldrene mine eier. (men det er snakk om 10 timers reisevei tur/retur fra hvor de bor, så jeg er altså borteboer). Vi har heller ikke kontrakt, så hvordan skal jeg dokumenere dette!?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Jeg har også blitt tatt ut i kontroll, men jeg leier en leilighet gratis som foreldrene mine eier. (men det er snakk om 10 timers reisevei tur/retur fra hvor de bor, så jeg er altså borteboer). Vi har heller ikke kontrakt, så hvordan skal jeg dokumenere dette!?

Be dem skrive ett dokument som bekrefter at du har bodd der i perioden? Endret av Phoenix
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å skrive en kontrakt nå og sette datoen tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å skrive en kontrakt nå og sette datoen tilbake i tid.

Det er jo dokumentforfalskning. Vil helst unngå dette :/

Be dem skrive ett dokument som bekrefter at du har bodd der i perioden?

Ja, håper det holder. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er tatt ut i kontroll når de bor såpass lang unna studiestedet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Det er jo dokumentforfalskning. Vil helst unngå dette :/

Ja, håper det holder. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er tatt ut i kontroll når de bor såpass lang unna studiestedet mitt.

Fordi du bor i deres leilighet og de tenker at deres leilighet er kanskje den som leies ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen gjennomfører som mange sikkert har fått med seg en storkontroll av borteboer (kjempeflott!).

Det er en kjent sak at mange lyver om å være borteboer. Det er jo også slik at en del er borteboer, men uten en ordentlig kontrakt (slapp utleier eller hos en man kjenner). Hvordan beviser disse for Lånekassen at de var reelle borteboer i 2014?

Hva er konsekvensene av å bli tatt for å ikke være borteboer? Er det kun frafall av mulighet til å ta opp mer lån/stipend hos Lånekassen? I så fall er vel ikke dette spesielt fraskrekkende for studenter på slutten av studiet sitt?

Eller vil Lånekassen, dersom de finner noen som svindlet til seg borteboerstipend for 2014, ta en nærmere titt på årene før og reversere tidligere stipendomgjøringer?

Anonymous poster hash: a6fbb...0b5

Det er ingen kjent sak at mange lyver. Jeg har aldri hørt om noe slikt. Mulig det er en greie på VGS, men da jeg gikk VGS var faktisk nesten alle borteboere (distrikts-Norge). Det er kun 50 000 studenter som har studiested så nært foreldre at de teoretisk sett kunne bodd hjemme som blir kontaktet for kontroll (bergensere i Bergen etc.). De fleste studenter bor jo på en annen kant av landet. Jeg med 26 timer reisevei til foreldrene mine er svært selvskreven borteboer, for å si det mildt.

Ingen grunn til å hause dette opp.

Anonymous poster hash: dbb66...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen venner som gjort dette, uten å bodd borte. Noen forstår jeg har gjort det, grunnet mangel på hjelp hjemmeifra. Men vil disse bli politianmeldt uansett, eller om dette kun gjelder dem som prøver seg på en frekk en nå?

Om man ikke oppgir noe, eller står frem. Vil man bli politianmeld da?

Om man prøver seg, ser det ut som om man blir det, men de er usikker på den første.

Spesielt en jeg kjenner som går politihøyskolen. Hadde vært leit om dette skulle ødelegge hans karriere, når han ikke har lange tiden igjen.

Anonymous poster hash: bb783...e5c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen kjent sak at mange lyver. Jeg har aldri hørt om noe slikt. Mulig det er en greie på VGS, men da jeg gikk VGS var faktisk nesten alle borteboere (distrikts-Norge). Det er kun 50 000 studenter som har studiested så nært foreldre at de teoretisk sett kunne bodd hjemme som blir kontaktet for kontroll (bergensere i Bergen etc.). De fleste studenter bor jo på en annen kant av landet. Jeg med 26 timer reisevei til foreldrene mine er svært selvskreven borteboer, for å si det mildt.

Ingen grunn til å hause dette opp.

Anonymous poster hash: dbb66...fa1

Vel, jeg studerer i Oslo og jeg er den eneste i klassen som har blitt tatt ut i kontroll tiltross for at mine foreldre bor på vestlandet og klassekameratenes foreldre bor 1 time unna. Jeg er og selvskreven borteboer men blir testet på lik linje som alle kan bli i en stikk kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen venner som gjort dette, uten å bodd borte. Noen forstår jeg har gjort det, grunnet mangel på hjelp hjemmeifra. Men vil disse bli politianmeldt uansett, eller om dette kun gjelder dem som prøver seg på en frekk en nå?

Om man ikke oppgir noe, eller står frem. Vil man bli politianmeld da?

Om man prøver seg, ser det ut som om man blir det, men de er usikker på den første.

Spesielt en jeg kjenner som går politihøyskolen. Hadde vært leit om dette skulle ødelegge hans karriere, når han ikke har lange tiden igjen.

Sier man at man har ljuget så tror jeg konsekvensen kun er mistet støtte. Prøver man seg på falske kontrakter blir det dokumentforfalskning og blir anmeldt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier man at man har ljuget så tror jeg konsekvensen kun er mistet støtte. Prøver man seg på falske kontrakter blir det dokumentforfalskning og blir anmeldt

Det hadde vært fint om noen kunne avklart dette rundt politianmeldelse. Har ikke lyst til å råde noen til å gjøre det eller det.

Om man blir politianmeld uansett, vil de fleste prøve se på en frekke en tenker jeg. Da dette vil komme på rulleblad, og ødelegge for ganske mange. Men, om det kun er snakk om politianmeldelse om man prøver seg nå, vil nok mange stå frem.

Noen flere som har noen tanker rundt dette, eller vet med sikkerhet om man blir anmeldt uansett?

Personlig synes jeg denne kontrollen er leit. Først går regjeringen etter de uføre, og nå studentene? hvorfor de svakeste av oss. Om de skal ta svindlere, hvorfor ikke ta de som gjør det organisert? de som virkelig tjener penger på å snylte? Flere som er enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg denne kontrollen er leit. Først går regjeringen etter de uføre, og nå studentene? hvorfor de svakeste av oss. Om de skal ta svindlere, hvorfor ikke ta de som gjør det organisert? de som virkelig tjener penger på å snylte? Flere som er enig?

Nei, egentlig ikke. Reglene er klare og tydelige, de, og hvis noen lyver på seg en annen adresse enn de har er det faktisk svindel. Skulle Lånekassen operere med en snillhetskvote til de det er ekstra synd på?

Skjønner jo at fattige studenter leter etter ekstra kroner der de finnes, men i bunn og grunn går de inn for å lure systemet. Det blir ikke mer ok fordi andre svindler mer og større (og det er det vel andre instanser som jobber med, så å sette det opp mot hverandre gir jo ingen mening).

Anonymous poster hash: 5eba1...3fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint om noen kunne avklart dette rundt politianmeldelse. Har ikke lyst til å råde noen til å gjøre det eller det.

Om man blir politianmeld uansett, vil de fleste prøve se på en frekke en tenker jeg. Da dette vil komme på rulleblad, og ødelegge for ganske mange. Men, om det kun er snakk om politianmeldelse om man prøver seg nå, vil nok mange stå frem.

Noen flere som har noen tanker rundt dette, eller vet med sikkerhet om man blir anmeldt uansett?

Vedrørende politianmeldelse, dette står det helt klar informasjon om på hjemmesiden til Lånekassen:

Konsekvenser av å ikke svare eller gi feil opplysninger

Hvis du ikke svarer eller ikke dokumenterer at du har vært borteboer, vil vi anta du har bodd hjemme. Da får du et brev fra oss med hvilke konsekvenser dette har for deg.

Hvis du har opplyst at du er borteboer uten å være det, kan følgende være konsekvensene:

• du vil ikke få omgjort lån til stipend
  • vi kan nekte deg mer støtte for en periode eller permanent
  • vi kan nekte deg betalingslettelser, f.eks. betalingsutsettelse og rentefritak, for en periode eller permanent
  • vi kan gjøre uberettiget mottatt stipend om til lån
  • vi kan kreve støttebeløpet tilbakebetalt og regne renter av lånet i utdanningstiden

Forfalskning av dokumenter, eller forsøk på forfalskning, vil bli politianmeldt. (min utheving)

Info finner du her: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/bokontroll/

Anonymous poster hash: 116b8...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...