Gå til innhold

Hva gjør man med ferie når man bytter jobb midt i året?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si at jeg skal starte i ny jobb 1 juni. Da vil jeg isåfall levere en oppsigelse innen 1 mars - siden jeg har 3 mnd oppsigelsestid. Men hva med de 5 ferieukene jeg i utgangspunktet har opparbeidet meg for 2015? Kan jeg ta ut disse ferieukene i oppsigelsestiden? Får jeg allikevel utbetalt feriepenger fra nåværende arbeidsgiver i juni (altså etter oppsigelsestiden er over?) Og hva hvis jeg IKKE får ta ut ferien min i oppsigelsestiden - hva da?

Er rett og slett usikker på mine rettigheter her. Jobber i offentlig sektor. Noen som kan forklare meg dette?



Anonymous poster hash: 5223a...662
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan enten velge å ta ut ferien før du slutter, eller f.eks slutte til 1.juni men få betalt t.o.m ut første uken i juli selv om du ikke er på jobb. Dette må du avklare med sjefen. Man kan ikke få betalt for utestående ferie. Antar ta du får feriepenger utbetalt juni lønnen? I så fall kan du jo si at du jobber i bedriften frem til 01 juli, men grunnet feriepenger får du fortsatt bare betalt for de faktiske 5 mnd du har jobbet i 2015 + 5 uker feriepenger.

Edit: Du får selvsagt utbetalt oppsparte feriepenger fra 2014. Ofte må du også ta oppsparte feriepenger fra 2015 også (med beskattelse) men dette er noe arbeidsgiver bestemmer, evnt at dere blir enige.

Endret av Neutral90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har krav på å få ferie før du har jobba der i ett år. Men jeg er bare 99% sikker.



Anonymous poster hash: 9442f...005
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har krav på å få ferie før du har jobba der i ett år. Men jeg er bare 99% sikker.

Anonymous poster hash: 9442f...005

Feil.

Du kan kan kreve full ferie det året du starter i ny jobb dersom du begynner senest 30. september. Dette forutsetter at du ikke har tatt ut ferie hos den tidligere arbeidsgiveren samme ferieår.

Videre står det:

Arbeidstaker kan selv kreve at ferien avvikles i oppsigelsestiden, hvis det etter dette tidspunkt ikke er tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden eller ferieåret.

http://e24.no/jobb/saa-mye-ferie-har-du-krav-paa/10007606

Som jeg tolker det kan ikke du TS kreve å få ferie i oppsigelsesperioden (fordi du har tid til å ta ferie innen hovedferieperioden når du bytter jobb). Men da har du krav på ferie i ny jobb.

Men det kan jo hende din nåværende arbeidsgiver gjerne gir deg ferie.

Uansett - ferie skal du ha!

Endret av Idja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du jobber i offentlig sektor - om du skal over i ny stilling i det offentlige, vil informasjon om feriedagene dine og opptjente feriepenger overføres til din nye arbeidsgiver.



Anonymous poster hash: 2aa57...610
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...