Gå til innhold

Noen som sparer IPS pensjonspar? Er det verdt det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på å begynne å legge av penger til pensjonisttilværelsen, men etter å ha lest at de ikke lenger anbefaler at vi sparer på IPS pensjonsspar pga at man må skatte av da når man blir pensjonist og taper på det,

så er det vel best å bare spare på en annen sparekonto?

Om dere vil lese om dette, kan dere velge og vrake linker her : https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=ips%20pensjon



Anonymous poster hash: 2b649...a69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg lurer også på om noen sparer på IPS pensjonsspar, eller om dere sparer på noe annet, eller om dere ikke sparer i det hele tatt?



Anonymous poster hash: 2b649...a69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har, etter råd fra banken, akkurat sluttet med det og går over til å øke gjeldsnedbetaling først og deretter øke sparing i fond.

Grunnen til fraråding er at pengene er låst til å brukes til pensjon etter oppnådd alder. Dersom noe skjer (ufør) eller man dør før oppnådd pensjon er pengene tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med IPS aner du ikke hvordan skattleggingen vil være den dagen du skal begunne å ta ut pengene.

Sparer i aksjefond selv. Globalt indeksfond.

Anonymous poster hash: 89faf...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, etter råd fra banken, akkurat sluttet med det og går over til å øke gjeldsnedbetaling først og deretter øke sparing i fond.

Grunnen til fraråding er at pengene er låst til å brukes til pensjon etter oppnådd alder. Dersom noe skjer (ufør) eller man dør før oppnådd pensjon er pengene tapt.

Ja, det er nok lurt å kvitte seg med mest mulig gjeld, ja, men hva er sparing i fond?

Får man ikke pensjon om man er ufør??

Anonymous poster hash: 2b649...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med IPS aner du ikke hvordan skattleggingen vil være den dagen du skal begunne å ta ut pengene.

Sparer i aksjefond selv. Globalt indeksfond.

Anonymous poster hash: 89faf...f3b

Hva er aksjefond?

Anonymous poster hash: 2b649...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Ja, det er nok lurt å kvitte seg med mest mulig gjeld, ja, men hva er sparing i fond? Får man ikke pensjon om man er ufør?? Anonymous poster hash: 2b649...a69

Jeg tror ikke du får ta ut IPS før alder er oppnådd.

Uansett kommer jeg til å øke sparing i fond med beløpet jeg har spart i IPS slik at jeg beholder nivået på sparingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok anbefale samme som Blondie65 har fått råd om. Først redusere gjeldsgraden, deretter spare i aksjefond f.eks.

Betal godt ned på boligen(og evt alle andre lån) først. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg vel først og fremst om at man ikke vet hvordan pengene vil bli beskattet i pensjonsalder. I utgangspunktet skal det være veldig gunstig å spare direkte av bruttoinntekten sin. Hvis arvinger ikke får det som er oppspart, så er det veldig ugunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer i IPS hos Nordnet. Kommer nok til å fortsette endel år fremover.

Skattefordelen er gustig i min situasjon. Arvinger får oppspart beløp, så synes ikke det er så dårlig sparealternativ.

Man kan jo også bare spare 15000 i året. Synes det er greit å ha i tillegg til annen fondssparing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det dreier seg vel først og fremst om at man ikke vet hvordan pengene vil bli beskattet i pensjonsalder. I utgangspunktet skal det være veldig gunstig å spare direkte av bruttoinntekten sin. Hvis arvinger ikke får det som er oppspart, så er det veldig ugunstig.

Jeg har ingen barn, og sparing til søsken og foreldre er ikke interssant for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen barn, og sparing til søsken og foreldre er ikke interssant for meg.

Det skjønner jeg veldig godt! Hadde jeg vært barnløs hadde jeg nok spart utelukkende i annen fondssparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...