Gå til innhold

Forsikring: uføre- eller kritisk sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har noen tanker eller syn på hva som vil være best av å tegne uføreforsikring eller kritisk sykdom-forsikring.

Jeg har kontorjobb og er i begynnelsen av 30 åra. Endel rygg- og nakkeplager.

Ser ikke for meg at jeg kommer til å bli ufør, har jo en lavrisiko jobb. Men det er vel ingen som ser for seg at de kommer til å bli uføre. Man kan jo komme ut for en ulykke og. Regner med at alt som relaterer seg til rygg og nakke blir utelukket fra en uføreforsikring, siden jeg har vært hos legen med dette allerede, og går til behandling for dette.

Jeg synes kanskje det er mer sannsynlig at jeg kommer til å bli kritisk syk. Kreft f.eks er jo relativt mange som får.

Men så er det det da. Ved kritisk sykdom vil jeg få f.eks 500.000 utbetalt da diagnosen blir stilt, mens ved uføre vil jeg få f.eks 100.000 i året etter jeg har vært sykemeldt mer enn 12 mnd.

Sååå, noen som har noen tanker om dette? Som kansje har gjort vurderingene selv også?



Anonymous poster hash: 4be31...a7d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har begge.

Anonymous poster hash: 2c5d0...a54

Jeg synes det er litt for dyrt med begge (i tillegg til de andre forsikringene jeg har), så jeg tenkte i grunn å bare ta en. I hvertfall til å begynne med. Heller kanskje ta begge om noen år når jeg tjener litt mer penger, og når jeg er litt eldre og sannsynligheten for det ene eller det andre er høyere...

Anonymous poster hash: 4be31...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen statistikk å vise til, men mener å ha lest at flertallet av kvinner blir uføretrygdet før de når pensjonsalder. Om det er en tilsvarende statistikk på kreft vet jeg ingenting om, men statistikken på kvinner og uføre overbeviser meg.

Nå er jeg superglad for det da, siden jeg ble syk i min kontorjobb, og det ble kronisk etterhvert, så ja, jeg kommer til å bli uføretrygdet lenge før pensjonsalder og er sjeleglad for at jeg er uføreforsikret.



Anonymous poster hash: 1ef2d...244
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig vanskelig. Helst vil jeg jo ikke bruke noen av de. Men det er jo greit å prøve å sikre seg økonomisk i tilfelle rottefelle.

TS



Anonymous poster hash: 4be31...a7d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart uføre. Det vil komme godt med hvis du skulle bli ufør. Blir du kritisk syk, har du allikevel krav på sykepenger, og 500K er ikke mye når det kommer til stykket.

Mannen har kritisk syk og død, men hadde vi kunnet ville vi valgt ufør uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket at ikke fagforeningen din har gode tilbud? De pleier å kunne tilby en god pris på pakketilbud for slike ting.

Ellers helt klart uføreforsikring hvis du bare skal ha en. Du får som du vet ikke uføreforsikring for plager som oppståe før du tegner forsikringen, så best å tegne den mens du er friskest mulig.

Anonymous poster hash: b6642...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk det er større sannsynlighet for å bli ufør enn å bli kritisk syk.

Er veldig glad jeg tegnet uføreforsikring i alle fall



Anonymous poster hash: e1eab...142
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen har noen tanker eller syn på hva som vil være best av å tegne uføreforsikring eller kritisk sykdom-forsikring.

Jeg har kontorjobb og er i begynnelsen av 30 åra. Endel rygg- og nakkeplager.

Ser ikke for meg at jeg kommer til å bli ufør, har jo en lavrisiko jobb. Men det er vel ingen som ser for seg at de kommer til å bli uføre. Man kan jo komme ut for en ulykke og. Regner med at alt som relaterer seg til rygg og nakke blir utelukket fra en uføreforsikring, siden jeg har vært hos legen med dette allerede, og går til behandling for dette.

Jeg synes kanskje det er mer sannsynlig at jeg kommer til å bli kritisk syk. Kreft f.eks er jo relativt mange som får.

Men så er det det da. Ved kritisk sykdom vil jeg få f.eks 500.000 utbetalt da diagnosen blir stilt, mens ved uføre vil jeg få f.eks 100.000 i året etter jeg har vært sykemeldt mer enn 12 mnd.

Sååå, noen som har noen tanker om dette? Som kansje har gjort vurderingene selv også?

Anonymous poster hash: 4be31...a7d

Definitivt kritisk sykdom.. Jeg forsikret meg mot kreft da jeg var 18år (fam medlem fikk kreft). Men naiv å satte beløp til minimums grensen, men et notat som sto beløpet skulle stige da jeg ble 35år.

Jeg fikk kreft før 35år.

Ung ufør "lønn" pga senskader cellegift.

Ulykkeforsikring er man oftes flere steder, se samlet sum på dine forsikringer angående ulykke. Kritisk sykdom er et meget vidt begrep. Sørg for å havne under alle kritisk sykdom punktene. Ikke alle dekker visse litt skjeldnere kreft typene like godt.

Forsikringer er en av de beste investeringene vi kan gjøre for oss selv og barn hver måned 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tanker og råd. Har enda ikke bestemt meg. Tenker litt til.

Men jeg synes det er så ubehagelig at de kan hente inn journalen min fra legen når jeg tegner uføre. Det er så fryktelig privat. Jeg vet jo ikke hva som står der selv en gang.

Jeg kan ikke dette med ufør så godt. Blir man automatisk ufør når man har vært sykemeldt i 12 mnd uten bedring? Eller må det ett eller annet til for å bli ufør?

Er det liksom garantert at jeg får utbetalt fra uføreforsikring når jeg har vært sykemeldt i 12 mnd?

Anonymous poster hash: 4be31...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sette deg nøye inn i reglene før du velger noe som helst. Fordi du med rygg og nakke plager kan risikere å betale på noe du ikke får dersom du får bruk for det.

Flere økonomer anbefaler folk å heller spare det de ville betalt i forsikring enn å putte pengene inn i en forsikring med masse reservasjoner mot alt mulig....

Anonymous poster hash: 138af...a17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sette deg nøye inn i reglene før du velger noe som helst. Fordi du med rygg og nakke plager kan risikere å betale på noe du ikke får dersom du får bruk for det.

Flere økonomer anbefaler folk å heller spare det de ville betalt i forsikring enn å putte pengene inn i en forsikring med masse reservasjoner mot alt mulig....

Anonymous poster hash: 138af...a17

Veldig enig. Forsikring er et sjansespill. Om man har problemer som man tror vil utvikle seg så vil forsikringen bestemt ikke dekke dette.

Anonymous poster hash: 07122...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt på at en fordel med å ha uføre er at det kan være lettere å få lån.

Det er jo ikke så lett å få (høyt) lån til tross for at man har god inntekt som enslig kvinne i tilfelle bortfall av inntekt. Men dersom man har en slik forsikring vil man jo ha sikret seg mot en stor grunn til bortfall av inntekt.

Eller er jeg på jordet nå?

Anonymous poster hash: 4be31...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...