Gå til innhold

Trenger hjelp til å lage et realistisk budsjett for en familie på 4, inkludert sparing


79kreps

Anbefalte innlegg

Føler jeg sløser for mye med penger slik det er nå, så ønsker å få bedre kontroll på økonomien.

Så jeg vil svært gjerne høres andre erfaringer angående hvilke utgiftsposter dere fører opp i ett budsjett, og hvor flink dere er til å holde budsjettet, og hvor mye dere har på de ulike punktene.

Vi er en familie på 4, to voksne og to barn på 12 og 5.

Av utgifter seg jeg for meg følgende punkter:

Husleie

Mat

Strøm

Klær

Telefon/Internett/TV

Transport

Sparing til konfirmasjon

Sparing EK

Sparing Barn 1

Sparing Barn 2

Ferie

Diverse

Barnehage

Fritidsaktiviteter barna

Trening voksne

Forsikring

Noen flere utgiftsposter som jeg har glemt her som en bør ta med? Noen forslag til hvor mye som bør settes av på de ulike punktene for at det skal være realistisk så jeg kan se hva som er tilgjengelig for å spare? Mye til mat, mye til ferier? Mye koster en konfirmasjon osv.

Jeg vil helst ha svar fra andre familier, altså voksne med barn, ikke interessert i hvordan enslige som bor alene har det da det ikke kan sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke en egen for konfirmasjon eller husleie, men ellers i tillegg til dine punkter har jeg:

Kommunale avgifter

Plan fadder/Redd barna

Vedlikehold hus

Tannlege/lege

Service bil/bom

Studielån

Lån

SFO

Gaver

Frisør

Vi har 4 barn fra 4-12 år. De største utgiftspostene er:

Hus/bil lån 18 000,-

Mat: 10 000,-

Klær/frisør: 5000,-

Gaver: 3000,-

Ferie: 6000,-

Barnehage/SFO: 5500,-

Vi sparer lite til ungene. Ønsker heller å betale ned lånet vårt slik at vi har flere muligheter til å hjelpe dem på boligmarkedet når de blir eldre og trenger det. Prøver å alltid ha en buffer på 50 000,- Skal gå til ekstra utgifter som f.eks at vi kan kjøpe ny oppvaskmaskin når den gamle ryker m.m. Hender forøvrig vi bruker av disse pengene og betaler f.eks sydenturen før vi har fått feriepengene. Overfører da bare igjen der etterpå.

Ang konfirmasjon kommer det vel an på antall gjester, mat, gave m.m. For vår del med liten familien blir nok kostnadene foruten gaven nokså det samme som til dåpen :)

Endret av Bettina82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at der var noen punkter jeg glemte å ta med. Blir mange utgiftsposter etterhvert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening bør du først sette opp regnskap for siste år og bruke dette som utgangspunkt. Da har du mye bedre grunnlag ut fra deres faktiske utgifter.

Anonymous poster hash: b4094...46d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre bare fasteutgifter jeg vet hva ligger på, og de har jeg jo selvsagt kontroll på.

Hvor mye som brukes på mat, klær og den slags har jeg ingen oversikt over, og det er jo også derfor jeg vil få på plass ett budsjett en skal forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal følge med her. Jeg er forferdelig sløsete selv, ja, vet, luksusproblem! Jeg jobber med saken, og det irriterer meg at jeg faktisk kan spare flere 1000 i mnd om jeg hadde kontroll!

Det første jeg gjør hver gang jeg får lønning er å betale alle faste utgifter og å legge av penger til faste utgifter, og til andre utgifter som jeg vet kommer.

Det jeg sitter igjen med hver mnd går til mat og shopping og sosialt, og alt blir borte. Jeg vet jeg bruker for mye på mat, og jeg vet jeg bruker unødvendig mye på klær og jeg vet at jeg ikke trenger å bruke så mye penger på å være sosial.

Det er jo der ugiftene forsvinner for de fleste.

Jeg skal iallfall prøve å bruke en viss sum på mat i mnd, og å begrense meg til en viss sum når det gjelder shopping og sosialt, også skal jeg sette av en stor sum til sparing så jeg ikke får brukt så mye penger ellers.



Anonymous poster hash: e66cf...d69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Setter av forbruk etter faste utgifter og sparing.

Det går månedlig til bil, hus, barnehage, mat (andelsbonde), tlf, strøm, Internett, sparing.

Etter dette er det overskuddet som fordeles mellom klær, moro osv.

Ikke så vanskelig egentlig...

Ble lettere etter mannen dro! For et økonomisurr vi stod i...

Anonymous poster hash: c72db...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...