Gå til innhold

Kjøpe bolig men tjener nesten ikke noe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe leilighet og selge mitt hus.

Jobber som selvstendig næringsdrivende med liten inntekt.

Har likevel greid å få spart opp en egenkapital.

Leilighet til 300 000

Restgjeld ca 800 000 i borettslaget

Inntekt 100 000 i året

Sparekonto 300 000

Ved salg av huset vil jeg få ca 1,5 millioner igjen

Kan jeg kjøpe leilighet av borettslaget uten finansieringbevis? Og bare skrive under bud at det er oppsparte midler?

Og vil de akseptere det eller må de ha bevis på at jeg skal klare de månedlige avgiftene, altså fellesutgiftene?

Takknemlig for svar.



Anonymous poster hash: f30f8...932
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg kjøpe leilighet av borettslaget uten finansieringbevis? Og bare skrive under bud at det er oppsparte midler?

Og vil de akseptere det eller må de ha bevis på at jeg skal klare de månedlige avgiftene, altså fellesutgiftene?

Ja. En kontoutskrift som viser at du har hele kjøpesummen på konto, er godt nok. Finansieringsbevis er for folk som har behov for lån. Det har ikke du.

Hvorvidt du vil klare de månedlige fellesutgiftene er ikke noe selgeren bryr seg om. Han er fornøyd bare han får salgsbeløpet. Hvorvidt du klarer å betjene de månedlige utgiftene i framtiden er ikke noe som vedgår ham. Han er jo ute av bildet når han har solgt. Hvorvidt du betaler de månedlige fellesutgiftene er en sak mellom deg og borettslaget.

Borettslaget har ikke innsyn i din privatøkonomi når du kjøper sånn som en bank hvis du hadde søkt om lån. En bank kunne sagt nei til å gi deg lån hvis du har for lav inntekt til å klare å sitte med leiligheten, men ikke borettslaget. Borettslaget kan først aksjonere hvis du misligholder de månedlige fellesutgiftene.

Endret av Testosteron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. En kontoutskrift som viser at du har hele kjøpesummen på konto, er godt nok. Finansieringsbevis er for folk som har behov for lån. Det har ikke du.

Hvorvidt du vil klare de månedlige fellesutgiftene er ikke noe selgeren bryr seg om. Han er fornøyd bare han får salgsbeløpet. Hvorvidt du klarer å betjene de månedlige utgiftene i framtiden er ikke noe som vedgår ham. Han er jo ute av bildet når han har solgt. Hvorvidt du betaler de månedlige fellesutgiftene er en sak mellom deg og borettslaget.

Borettslaget har ikke innsyn i din privatøkonomi når du kjøper sånn som en bank hvis du hadde søkt om lån. En bank kunne sagt nei til å gi deg lån hvis du har for lav inntekt til å klare å sitte med leiligheten, men ikke borettslaget. Borettslaget kan først aksjonere hvis du misligholder de månedlige fellesutgiftene.

Tusen takk for svar :)

Anonymous poster hash: f30f8...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke dokumetere noe, du skriver bare på budksjemaet, penger på konto, eller lignende. Du er selv ansvarlig for at du kan gjøre opp for deg.

Anonymous poster hash: e8be2...c95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke dokumetere noe, du skriver bare på budksjemaet, penger på konto, eller lignende. Du er selv ansvarlig for at du kan gjøre opp for deg.

Anonymous poster hash: e8be2...c95

Så jeg trenger ikke dokumentere hva jeg har på sparekonto? Står jo at jeg må legge ved finansieringsbevis fra banken på budskjemaet

Anonymous poster hash: f30f8...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...