Gå til innhold

Kjøpe ny bolig etter samlivsbrudd - hvordan gjør andre det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi gikk i fra hverandre i sommer og jeg sitter for øyeblikket med huset som vi eier 50/50. Dette må selges etter hvert ettersom ingen av oss har råd til å sitte med det alene.

Det jeg nå ser er at det er vanskelig å få finansieringsbevis fra banken fordi de ikke vet hvordan oppgjøret blir, selv om vi har en veldig klar avtale på dette og legger til grunn en veldig forsiktig verdivurdering for å sette egenkapitalen (det har blitt solg noen boliger i borettslaget så jeg har en grei pekepinn om hvor mye vi kan forvente). Jeg vil gjerne kjøpe først fordi jeg har veldig spesifikke områder jeg ønsker å kjøpe i (pga. hvor far bor/skole/bhg./venner/nabolag/pris) og det kommer ikke så ofte objekter jeg har råd til her. Jeg skulle gjerne ventet til sommeren når markedet gjerne er litt roligere,men da risikerer jeg å måtte selge i det samme markedet, så tror ikke det vil lønne seg (bor uansett ikke i det verste pressområdet selv om det er i Oslo).

Hvordan har dere som har vært igjennom dette gjort det? Jeg har en liten mulighet til å låne den lånefinansierte biten av min mor til jeg har fått kjøpt/solgt og kan få lån i banken (prøver å få dem til å gi meg en antydning slik at jeg vet hva jeg har å rutte med), men aner ikke om megler vil godta dette som finansieringsbevis godt nok Hva kan jeg legge ved da, hvis jeg skal by på en leilighet - bankutskrift fra min mor med bekreftelse om at hun låner meg så så mye og verdivurdering fra megler, samt avtale om fordeling av overskudd signert av min eks?



Anonymous poster hash: c445d...492
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selge først, kjøpe etterpå. Dersom det blir for kort frist mellom overtakelse på huset og overtakelse ny bolig (dette forhandler kjøper og selger om), så leier du deg leilighet i mellomtiden (kanskje å anbefale uansett, da du da får bedre tid til å finne ny bolig, og ikke må kaste deg over første og beste).



Anonymous poster hash: 0e8bc...64e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten umulig med korttidsleie rundt her vi bor. Sjekket Finn, to boliger som kunne gått an akkurat nå, men det blir veldig plunder og heft med levering i bhg/skole. Det meste av korttidsleie ligger i sentrum, vi bor helt i ytterkant av byen, og jeg jobber på motsatt kant, så da blir det 1,5 t hver vei. Dyrt er det også, skal ikke mange mnd til før det er like greit å senke prisen på huset vi skal selge litt. Å flytte innholdet i et hus to ganger frister heller ikke veldig, der blir det også en ekstrakostnad med å leie lager. Mellomfinansiering er også sinnsykt dyrt, men mindre jobb.

Får ta meg en runde hos bankene og se hva de sier. Å slippe å kjøpe det første og beste er nettopp grunnen til at jeg vil kjøpe først, så kan vi heller tåle å kanskje få litt mindre for huset enn om vi har god tid (vi har et bra overskudd uansett). Tenker å ha så mye som mulig klart slik at vi bare kan legge annonse på nett med en gang jeg ev. har kjøpt noe, takst, bilder etc. Med en edruelig pris på huset burde det ikke være noe problem.



Anonymous poster hash: c445d...492
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...