Gå til innhold

Kan noen som jobber i NAV svare meg på dette? Eller andre som vet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var i fødselspermisjon i 2014, så jeg får noen tusen i feriepenger fra nav i år.

Disse kommer jo ikke før mai/juni, men nå er jeg i en økonomisk krise, og lurer på om det er mulig å få de nå?

Begynner i ny jobb nå, men frem til første lønn har jeg kun barnetrygd og bidrag å leve på..

Anonymous poster hash: 4a7ce...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg ville sagt til barna mine: Vel dette skulle du tenkt på før du kjøpte alt unødvendig tull og fjas. Og at du valgte å ikke spare penger når du kunne. Nå får du som fortjent og lærer forhåpentligvis til neste gang...

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Var i fødselspermisjon i 2014, så jeg får noen tusen i feriepenger fra nav i år.

Disse kommer jo ikke før mai/juni, men nå er jeg i en økonomisk krise, og lurer på om det er mulig å få de nå?

Begynner i ny jobb nå, men frem til første lønn har jeg kun barnetrygd og bidrag å leve på..

Anonymous poster hash: 4a7ce...43d

Nei, du får ikke de nå. Har du en buffer? Endret av Phoenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du kan få de ut, men du har muligheten til å søke nav om lån. Istedet for sosialhjelp. Feks. at du da betaler tilbake etter første lønning. Tar et par uker i behandlingstid hvis du ikke klarer å få til hastevedtak, evt må du søke nødpenger (ofte så lite som 60-100 kr dagen..)



Anonymous poster hash: d3ee3...f49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg ville sagt til barna mine: Vel dette skulle du tenkt på før du kjøpte alt unødvendig tull og fjas. Og at valgte å ikke spare penger når du kunne. Nå får du som fortjent og lærer forhåpentligvis til neste gang...

Ja, hadde jeg brukt de på tull og fjas, så skulle jeg vært enig med deg.. Men det har jeg ikke.

Og siden du ikke kunne svare på spm mitt, så kunne du egentlig bare latt være å svare:)

Anonymous poster hash: 4a7ce...43d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får ikke de nå. Har du en buffer?

Har ingen buffer nei.. Har 13kr på kontoen min:/

Anonymous poster hash: 4a7ce...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg ville sagt til barna mine: Vel dette skulle du tenkt på før du kjøpte alt unødvendig tull og fjas. Og at valgte å ikke spare penger når du kunne. Nå får du som fortjent og lærer forhåpentligvis til neste gang...

Tullesvar... :wow:

Anonymous poster hash: 4c099...e0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får nok neppe noe forhåndsbetaling fra NAV. Men er det riktig ille kan du søke NAV om nødhjelp/sosialstønad.



Anonymous poster hash: 7107c...c7a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde jeg brukt de på tull og fjas, så skulle jeg vært enig med deg.. Men det har jeg ikke.

Og siden du ikke kunne svare på spm mitt, så kunne du egentlig bare latt være å svare:)

Anonymous poster hash: 4a7ce...43d

Hvis jeg var deg ville jeg søkt supplerende sosialhjelp. Det er en stønad for de som trenger noe fort og ikke har andre muligheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du kan få de ut, men du har muligheten til å søke nav om lån. Istedet for sosialhjelp. Feks. at du da betaler tilbake etter første lønning. Tar et par uker i behandlingstid hvis du ikke klarer å få til hastevedtak, evt må du søke nødpenger (ofte så lite som 60-100 kr dagen..)

Anonymous poster hash: d3ee3...f49

Ok, takk for svar:)

Anonymous poster hash: 4a7ce...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Har ingen buffer nei.. Har 13kr på kontoen min:/

Anonymous poster hash: 4a7ce...43d

Da hadde jeg ringt sosialkontoret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg søkt supplerende sosialhjelp. Det er en stønad for de som trenger noe fort og ikke har andre muligheter. :)

Føler at det er andre som trenger stønader mer enn meg, så det vil jeg unngå.

Tenkte bare at feriepengene er jo mine, så da hadde det ikke føltes galt å få de:)

Anonymous poster hash: 4a7ce...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+22-10+Utbetalingsterminer.147980.cms

Les paragraf 22-10

Anonymous poster hash: eb776...743

Så det er mulig, men sjansen for å få de nå er størst om jeg er død? 😂

Nei, seriøst, jeg er så dum på å tolke nav sine regler.. Hjelp? 😜

Anonymous poster hash: 4a7ce...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra linken: "Når det gjelder spørsmål om forskuttering av feriepenger, viser vi til det som er skrevet om forskuttering i “Andre unntak fra de ordinære utbetalingsterminer” under sjette ledd. Det er trygdekontoret alene som skal vurdere om den som søker forskudd er i en “kvalifisert nødsituasjon”.

Det vil si at det er opp til NAV å vurdere om du er i en nødsituasjon. Skriv en drivende god søknad om hvorfor du bør kvalifisere til å få dem utbetalt nå og så ordner det seg kanskje.

Ta gjerne en telefon til NAV for å høre hva de mener om din situasjon og hvordan du på best mulig måte skal legge den frem for å få forskuttert feriepengene.



Anonymous poster hash: 238ee...a67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...