Gå til innhold

Bolig kjøpt på prosjektstadiet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi lurer på å kjøpe en bolig som ikke er byggd enda. Da er det sånn at man må betale inn 10 % på forhånd (før leiligheten er ferdig?). Vi har jo de 10 prosentene, men ikke i cash, men i vår nåværende bolig. Er det umulig for oss å kjøpe et nybygg da? Eller går det an å låne de 10 prosentene i banken til boligen er ferdig byggd?

Beklager om det var litt kronglete forklart...

Noen med erfaring med dette?



Anonymous poster hash: 96e45...84b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bankene tilbyr byggelån. Det er noe høyere rente pga høyere risiko. Ta en telefon til banken i morgen og hør :)



Anonymous poster hash: a546c...597
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj! ser at i den danske bank for eksempel ligger renten på 9,9! Det er jo helt spinnvillt! Dette kan da umulig lønne seg, da vil det alltid være bedre å vente til boligen er byggd og så kjøpe den da? Evt. så må jeg ha 570 000 cash :( kjipt for jeg har jo mye mer enn det, bare bunnet opp i nåværende bolig....

TS



Anonymous poster hash: 96e45...84b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ulikt hvor mye man skal betale ved kontraksinngåelse - noen ganger 0, oftest 10 %, og det meste jeg har sett er 20 %. Det ser du i prospektet.

Når det gjelder finansieringen, må det gå fint å legge dette inn i nåværende boliglån, forutsatt at dere har en grei belåningsgrad i dag. Det er bare å ta kontakt med den banken du har, og spørre om dette er mulig. Jeg tror ikke du skulle trenge byggelån her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ulikt hvor mye man skal betale ved kontraksinngåelse - noen ganger 0, oftest 10 %, og det meste jeg har sett er 20 %. Det ser du i prospektet.

Når det gjelder finansieringen, må det gå fint å legge dette inn i nåværende boliglån, forutsatt at dere har en grei belåningsgrad i dag. Det er bare å ta kontakt med den banken du har, og spørre om dette er mulig. Jeg tror ikke du skulle trenge byggelån her.

Åååå, takk. Vi skal selvsagt ta kontakt med banken, det er jo egentlig håpløst å spørre dere om dette, men jeg ble så gira på denne og så er jo ikke banken åpen søndag kveld :P

Anonymous poster hash: 96e45...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte prosjekt og lånte opp på leiligheten vi hadde fra før (vil tro dere kan låne opp til 85%, pass på å få en oppdatert verdivurdering). Vi trengte "bare" 400000 (10%). Husk at det er dyrt med tilvalg på slike prosjekter, så ta høyde for at det kan bli dyrere. Noe som kan være lurt er å finne ut hvor mye dere må betale på det nye huset i mnd. og betale inn dette på lånet allerede nå, så ligger dere litt i forkant når dere tar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...