Gå til innhold

Klage på vedtak: Startlån og Klagenemda


RitaD

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har erfaring med at kommunen har avslått søknad om startlån, og at saken så har gått videre til klagenemda? Jeg lurer da på om det da har ført frem, eller om vedtaket ble opprettholdt etter at klagenemda så på saken?

Alle erfaringer rundt temaet startlån og klage på vedtak settes pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tuppesjura

Hvilken klagenemd skal se på saken? De aller fleste kommuner bruker sifo-budsjettet for å vurdere betjeningsevnen, samt at du skal tåle en høyere rente enn dagens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klagd igjen og igjen uten at det ble sendt til klagenemnd, de bare omgjorde sitt eget vedtak og økte tilmålt lån hver gang. Tilslutt ringte de og spurte hva og hvor mye jeg trengte. Og da fikk jeg både lån og tilskudd. Men er funksjonshemmet og trenger tilrettelagt bolig.

Anonymous poster hash: 0937c...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere klagenemder?

Hvor cirka i landet er dette? siste "anonymbruker"?

Dette gjelder en flyktningfamilie på to som sårt trenger egen bolig. SIFO budsjettet passer ikke nødvendigvis for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du avslag? Sikkert fordi du forlangte for mye... Kanskje du har betalingsandmerking og i tillegg ingen egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cowboy lotte: Ja de fikk avslag men de klagde og klagen skal nå behandles av en klagenemd. Nei ingen betalingsanmerkninger, og de har heller ikke noen egenkapital..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det flere klagenemder?

Hvor cirka i landet er dette? siste "anonymbruker"?

Dette gjelder en flyktningfamilie på to som sårt trenger egen bolig. SIFO budsjettet passer ikke nødvendigvis for dem.

Nei, det er ikke flere klagenemnder, antar det enten er klagenemnd eller fyleksmannen du snakker om?

Men når du klager så er kommunen etter forvaltningsloven pålagt å gå igjennom sitt eget vedtak og vurdere saken på nytt. Ser de at de kommer til å få problemer med å få saken igjen om klagenemnden gjør de heller om sitt eget vedtak enn å få et vedtak i mot seg fra klagenemnden.

Flyktningefamilier har rett på kommunal bolig i førstningen. Og de blir ikke flyttet fra mottak til bosetningskommunen før kommunen har ordnet med bolig.

Startlån er det ikke uvanlig at de ikke får før de er godt etablert og har vist at de klarer seg økonomisk med det de får. Uten at jeg vet hvor i prosessen den fam. Du spør på vegne av er.

Kommunene vurderer og har regler de selv utformer etter kriterier Husbanken har gitt dem. Du bør se på begrunnelsen for avslaget og finne de politiske vedtakene for startlån i den aktuelle kommunen.

Anonymous poster hash: 0937c...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...