AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #421 Del Skrevet 19. januar 2015 Kan denne voldsomme avsporingen holde opp nå? Ellers klorer jeg opp sofaene deres!Anonymous poster hash: 72e44...c66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 19. januar 2015 #422 Del Skrevet 19. januar 2015 Kan denne voldsomme avsporingen holde opp nå?Ellers klorer jeg opp sofaene deres!Anonymous poster hash: 72e44...c66 Jammen... JAMMEN! Det er jo så gøy å diskutere med sånne. Jeg ler så griner... Vil du virkelig ta fra meg dette?? :'( 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 19. januar 2015 #423 Del Skrevet 19. januar 2015 Jeg ler litt av deg ja, siden du kritiserer mine kilder, og legger ut dine egne som omhandler maur... Du ga meg bortimot 40 studier om maur... Du leser jo ikke en gang dine egne lenker Jeg har funnet og lenket til flere ting som omhandler hundene som kan lære å kjøre bil. Som sagt, jeg kan godt gi deg enda flere, for det var mye å ta av. Ja, fant du den på samme side som alle de andre publikasjonene om maur, som du posta? Det var ikke en eneste relevant studie der... Ikke en eneste en som kunne være i nærheten av noe som har med katter og hunder å gjøre. Bare maur Ja, det var mye maur der. Det stemmer det. Men ikke bare. Orinalartikkelen er her:http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvem-er-klogest-katte-eller-hunde men nå hevder du vel at denne kilden ikke er troverdig nok for deg! Vel, det er minst like troverdig som "nyhetsinnslaget" ditt. Og nei, jeg fant ikke det men ihjelspising på samme side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #424 Del Skrevet 19. januar 2015 Jammen... JAMMEN! Det er jo så gøy å diskutere med sånne. Jeg ler så griner... Vil du virkelig ta fra meg dette?? :'( Er du glad i tapetene dine?Anonymous poster hash: 72e44...c66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 19. januar 2015 #425 Del Skrevet 19. januar 2015 Ja, det var mye maur der. Det stemmer det. Men ikke bare. Orinalartikkelen er her:http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvem-er-klogest-katte-eller-hundemen nå hevder du vel at denne kilden ikke er troverdig nok for deg! Vel, det er minst like troverdig som "nyhetsinnslaget" ditt. Og nei, jeg fant ikke det men ihjelspising på samme side.HAHAHA!!! Det er den samme artikkelen som du posta fra forskning.no, bare skrevet på dansk, på videnskap.dk... Det er FOR bra! Er du glad i tapetene dine?Anonymous poster hash: 72e44...c66 Ja 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #426 Del Skrevet 19. januar 2015 *fres*Anonymous poster hash: 72e44...c66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 19. januar 2015 #427 Del Skrevet 19. januar 2015 HAHAHA!!! Det er den samme artikkelen som du posta fra forskning.no, bare skrevet på dansk, på videnskap.dk... Det er FOR bra! Ja Hva faen er galt med deg? Ja? Jeg skrev det var orginalartikkelen? Det er faktisk bare tullprat på deg. Men nå får du holde på uten meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 19. januar 2015 #428 Del Skrevet 19. januar 2015 (endret) Hva faen er galt med deg? Ja? Jeg skrev det var orginalartikkelen? Det er faktisk bare tullprat på deg. Men nå får du holde på uten meg! Det er ikke noe galt her. Jeg koser meg, jeg!Problemet var, i utgangspunktet, at artikkelen ikke hadde kilder... Den har fortsatt ikke kilder, selv om den er skrevet på dansk, så det har jo ingen ting for seg å poste den..."Se her, min gode mann! En artikkel, uten en eneste kilde, skrevet av en mann som sier han syns det er vanskelig å se noe forskjell i intelligens hos katter og hunder! Om den ikke er overbevisende nok, skal du sannelig få lese den på dansk også! Helt uten kilder der også, selvfølgelig!"Jaja, du får vel dra da, hvis du absolutt må... Nå som jeg koste meg så fælt også. Er det greit at jeg tar skjermbilder av samtalen, så jeg kan dele den med andre? Endret 19. januar 2015 av Yme 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Euphorbia Skrevet 19. januar 2015 #429 Del Skrevet 19. januar 2015 Å skyte en katt med et treffsikkert skudd, er da ikke dyreplageri. Katter dør momentant av å få et skudd i nakken. Det er vel heller eierne som ville plages etter en slik hendelse. Dyreplageri er når noen går inn for å påføre dyret smerte, eller gjør sånn at de får en langsom og smertefull død. Anonymous poster hash: ade38...a6c Greit nok det, men det betyr da virkelig ikke at det er helt ok?? Du skyter da på ingen måte naboens katt fordi den har driti i blomsterbedet? Enten den dør momentant eller ikke. Forstår ikke hvorfor dette skal være greit?? Syns det er noe som skurrer hos folk som skyter katter tilsynelatende "just for fun" fordi den er i veien eller gjør noe en ikke liker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #430 Del Skrevet 19. januar 2015 Du gir meg en lenke uten en eneste kildehenvisning. Det som står der, er de personlige meningene til personen som har skrevet det, og er ikke basert på at de faktisk har undersøkt hva katter og hunder er i stand til å gjøre. Det finnes plasser rundt om i verden, hvor det ikke finnes noe som heter dyrevelferd og den slags, hvor de gjør direkte slemme forsøk på dyr... Som for eksempel å sette opp "oppgaver" som er den eneste måten for dyret å få mat på. Løser de ikke oppgavene, sulter de, enkelt og greit... Det er mange dyr som løser denne typen oppgaver fint, som for eksempel griser, primater, fugler, hunder osv, men små katteraser greier ikke dette spesielt bra, så de dør. Jeg greide dessverre ikke finne linker, og leste om dette her i en bok jeg lånte en gang i tiden, så jeg veit ikke helt hva jeg skal søke etter for å finne noe om dette. Du får tro hva du vil om det, siden det for så vidt ikke kan brukes som noe argument fra min side. Det er generelt vanskelig å finne linker og kilder til forskning på katters intelligens. Noe av grunnen kan kanskje være at hunder har blitt avlet mye til forskjellige bruksområder (jakt, sauegjeting, trekkhund, hihund, sporhund osv) og dermed er mer interessante å forske på. Katter har vært avlet på ut i fra gemytt, utseende og helse og er kanskje ikke verken like viktig eller interessant å forske på. Jeg har hatt katt i 25 år og etter min erfaring er katter veldig flinke til å løse problemer for å få seg mat. Nå vet jeg ikke hvilke oppgaver/problemer de har gitt kattene under de nevnte forsøkene, men en sulten katt dør ikke av sult om den har sjansen til å få mat. Så dum eller sta nekter jeg å tro at noen katt er. Ene katten jeg har nå var på rømmen et helt år og kom tilbake utsultet og syltynn. Dette gjorde henne helt desperat etter mat og hun spiste omtrent alt hun kom over. Siden katten ikke har godt av å overspise og ideelt sett heller ikke skal spise menneskemat, måtte vi gjemme alt som het mat i huset. Det burde ha vært en enkel affære om katter er så enkle og uintelligente at de sulter i hjel heller enn å løse utfordringer, men greia var at vi erfarte at en sulten katt er en veldig utspekulert og dyktig katt. Hun åpnet dører, skapdører og skuffer for å få tak i mat. Alle sånne festlige matlabyrinter jeg har kjøpt til innekatta har dette matvraket av en utekatt løst nesten uten å tenke seg om. Hun kikker litt på dem, pirker borti med labben og så gjør hun kort prosess. Det som er litt festlig er at innekatten ser på hvordan hun gjør det, for så å gjenta. Dette har vært en vanlig greie hos oss; utekatten trår til og viser vei mens innekatten betrakter og gjentar etterpå. Her er en interessant (engelskspråklig) link om katter og deres intelligens. Link om testing av katters intelligens vs hunders (og andre dyrs) intelligens Diverse Youtubevideoer med smarte katter: https://www.youtube.com/watch?v=hiyrzrI07LQ https://www.youtube.com/watch?v=0_K6OKtoBBU https://www.youtube.com/watch?v=V2Uu02lRMpY https://www.youtube.com/watch?v=1QXe1IoMTZA Det er altså mye som tyder på at katter er adskillig mer intelligent enn det du antyder her i tråden. Men nå sporer jeg av tråden igjen. Det var vel ikke katter og hunders intelligens som var temaet her. Anonymous poster hash: 5bea6...e42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 19. januar 2015 #431 Del Skrevet 19. januar 2015 Her er en interessant (engelskspråklig) link om katter og deres intelligens. Link om testing av katters intelligens vs hunders (og andre dyrs) intelligens Diverse Youtubevideoer med smarte katter: https://www.youtube.com/watch?v=hiyrzrI07LQhttps://www.youtube.com/watch?v=0_K6OKtoBBUhttps://www.youtube.com/watch?v=V2Uu02lRMpYhttps://www.youtube.com/watch?v=1QXe1IoMTZA Det er altså mye som tyder på at katter er adskillig mer intelligent enn det du antyder her i tråden. Men nå sporer jeg av tråden igjen. Det var vel ikke katter og hunders intelligens som var temaet her.Anonymous poster hash: 5bea6...e42 Takk for linker!Det eneste jeg har antydet, er at hunder, og en rekke andre dyr, er smartere enn katter. Ikke at katter er dumme. Testene som var utført, hadde ganske avanserte oppgaver. Blant annet at dyrene skulle spille TV-spill, så dette er på et annet nivå enn å kunne åpne skuffer og dører, til likhet med lenken jeg la ut, av hundene som kjører bil... Det er snakk om avansert intelligens, og ikke bare vanlig overlevelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #432 Del Skrevet 19. januar 2015 Altså, nå har jeg bare lest de første par sidene av denne debatten, men hva i all verden? Jeg bor selv i et nabolag hvor vi har en del katter (ca. 5 ulike) ute og går. Nabokatten likte å klatre på en stolpe vi har på terrassen (i sommer slipte vi stolpen glatt igjen og tok på noe KattVekk eller hva det nå heter på, og der var det problemet løst). Jeg har aldri sett en katt klatre på verken en barnevogn(!) eller en bil, selv om nabolaget er fullt av begge deler. Alle kattene i nabolaget har valgt ut vårt bed til å gjøre fra seg i, og floraen og faunaen har aldri sett bedre ut Å legge ut "kattegift" og å snakke om å skyte nabokatten virker for meg helt psykotisk, og ikke minst uprovosert. Anonymous poster hash: 86e3a...572 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #433 Del Skrevet 19. januar 2015 Det er synd om en katt riper opp en bil eller klarer å ødelegge noe annet eller være litt plagsom. Men skjer dette hver dag da folkens? Jeg bor også i et nabolag med mye katter og egentlig kun sett de tusle langs veien, sitte ett eller annet sted på bakken, oppå et gjerde, en hagestol eller noe. Innimellom har noen katter kranglet, men det er ikke verre enn alle nabobikkjene som bjeffer, ungene som leker, studenter som fester og en og annen bil som råner forbi. Jeg tviler virkelig på at folk her inne opplever til de grader så mye plagsomme katter at det burde innføres en ny lov om at katter bør sperres inne. Da bør jommen meg småunger sperres inne og. Plutselig har man en nabounge i hagen.Anonymous poster hash: 489be...e41 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #434 Del Skrevet 19. januar 2015 Dere som syns det er greit å skyte katter, ville dere skutt en sau, ku, elg, rådyr som dreit i hagen deres? Eller er rådyr mer verdt enn en katt? Har rådyra bestemt seg for å ha tråkk gjennom hagen din så har den bestemt seg for det. Dyr har da livets rett også. Anonymous poster hash: 489be...e41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #435 Del Skrevet 19. januar 2015 *klipp* Du er min nye favorittperson på forumet! Anonymous poster hash: 9c754...6f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #436 Del Skrevet 19. januar 2015 Jeg elsker katten min, og kommer til å slippe han ut så mye han bare orker! Han er for øvrig inne om natta (siden jeg ikke har katteluke). Dyreplageri kan forresten anmeldes til politiet, så om noen legger ut gift og katten min dør pga det, kan jeg lett spore opp dette og anmelde. Jeg kan også anmelde det hvis en person skyter katten min i nakken (og for meg er dette virkelig et tegn på menneskelig psykotiske trekk hvis noen faktisk har samvittighet til å ta livet av et dyr). Og lykke til om du vil smøre sennep i rumpa hans, for da kommer jeg med en jævla limpistol og smører rumpa di med det!! Anonymous poster hash: 7c49c...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miramis Skrevet 20. januar 2015 #437 Del Skrevet 20. januar 2015 Det er jo du som svarer henne frekt og usaklig. Dere katteiere må forstå at det etterhvert vil komme restriksjoner på kattehold og langt mer regulering av kattens frihet så mye katt det begynner å bli. Katter er blitt skadedyr og du du kommer nok til å få deg en skikkelig realitetssjekk om noen år. Anonymous poster hash: 2636d...ca3 Etterhvert? Katter har vært kjæledyr i flere tusen år, og det har fortsatt ikke komt noen restriksjoner. Vil du heller ha drøssevis med rotter og mus i hagen din da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #438 Del Skrevet 20. januar 2015 Takk for linker!Det eneste jeg har antydet, er at hunder, og en rekke andre dyr, er smartere enn katter. Ikke at katter er dumme. Testene som var utført, hadde ganske avanserte oppgaver. Blant annet at dyrene skulle spille TV-spill, så dette er på et annet nivå enn å kunne åpne skuffer og dører, til likhet med lenken jeg la ut, av hundene som kjører bil... Det er snakk om avansert intelligens, og ikke bare vanlig overlevelse. Det er litt vanskelig å forholde seg til når du ikke har linker eller noen form for kildehenvisninger. Jeg viste til linker som tyder på at katter er like intelligente som hunder, men har en litt annen måte å se ting på som er knyttet til det livet de er laget for å leve (f.eks. mer opptatt av størrelse på objekter fremfor antall fordi de jakter alene og har størst utbytte av én stor fangst). Å tenke annerledes er ikke å være mindre intelligent. At hunden er flokkdyr som liker å samarbeide og dermed er glad i å løse problemer sammen med mennesker, betyr ikke at de dermed er mer intelligente enn katter. Katter er ensomme jegere av natur, uansett hvor domestisert de blir, og vil vise varierende grad av interesse for å gjøre oppgaver. Når det da brukes så mye tid på å forske på hunder og så lite tid på å forske på katter, sier det seg selv at konklusjonen "hunder og andre dyr er mer intelligent enn katter" er litt tynn. Men finn gjerne kilder som viser til det du antyder/påstår. Det som er trist er at katter er så lite forsket på i forhold til hunder Anonymous poster hash: 5bea6...e42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 20. januar 2015 #439 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Det er litt vanskelig å forholde seg til når du ikke har linker eller noen form for kildehenvisninger. Jeg viste til linker som tyder på at katter er like intelligente som hunder, men har en litt annen måte å se ting på som er knyttet til det livet de er laget for å leve (f.eks. mer opptatt av størrelse på objekter fremfor antall fordi de jakter alene og har størst utbytte av én stor fangst). Å tenke annerledes er ikke å være mindre intelligent. At hunden er flokkdyr som liker å samarbeide og dermed er glad i å løse problemer sammen med mennesker, betyr ikke at de dermed er mer intelligente enn katter. Katter er ensomme jegere av natur, uansett hvor domestisert de blir, og vil vise varierende grad av interesse for å gjøre oppgaver. Når det da brukes så mye tid på å forske på hunder og så lite tid på å forske på katter, sier det seg selv at konklusjonen "hunder og andre dyr er mer intelligent enn katter" er litt tynn. Men finn gjerne kilder som viser til det du antyder/påstår.Det som er trist er at katter er så lite forsket på i forhold til hunderAnonymous poster hash: 5bea6...e42 Jeg kan verken finne lenker til, eller argumentere mye for akkurat de testene der. Det jeg kan vise til, er hundene som kjører bil, og forskning på andre dyrs intelligens, som for eksempel fugler som ikke er flokkdyr, som også gjør det bedre i å løse oppgaver enn det katter gjør. Både kråker og pappegøyer er ekstremt gode problemløsere, som kan lage og benytte seg av redskaper, uten at det kommer av at de er nødt til dette fordi de er sosiale flokkdyr.Pappegøyer kan til og med lære, forstå og bruke menneskespråk. Dette er ikke en ferdighet de benytter seg av ute i naturen en gang... Det er utelukkende pappegøyer i fangenskap som begynner å herme etter lyder og tale, så det er ikke noe som kommer av at de er predisponerte til dette... Dette er intelligens dyrene har utviklet, uten at de har måtte samarbeide med andre individer, fra naturens side, som det da blir argumentert for med hundens intelligens.Edit: Jeg har ikke fått sett på lenkene enda, men jeg skal gjøre det. Endret 20. januar 2015 av Yme 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 20. januar 2015 #440 Del Skrevet 20. januar 2015 Trodde du at denne jorden kun er til for deg selv og de ungene du har skvist ut, så har du misforstått noe..Vi er mange skapninger som skal leve sammen på denne jorden, og det må man faktisk leve med..Når det er sagt, så er jeg helt for at mange katteeiere burde ta ansvaret for katten mer alvorlig enn de gjør. Kastrer den, chipmerk den, følg opp vaksineprogram og la den ha på halsbånd med nummer og navn til eiger. Ha dokasse med god, ren sand inne, gi den kos, omsorg og kjærlighet og et innemiljø der den kan få fred og mulighet til å skjerme seg ved behov. Det er ikke akseptabelt å reise vekk og overlate katten til seg selv. Det kalles vanskjødsel, og bør anmeldes. Har alltid hatt katt, og de har forskjellige personligheter. Noen er mer tillitsfulle overfor andre mennesker, og kan finne på å gå inn en åpen dør, mens andre ikke vil nærme seg fremmede. Katten jeg har nå går bare ut når jeg er hjemme, og da kommer den inn og går ut som den vil. Dersom du ikke ønsker besøk av nabokatten, så holder det stort sett å husje den vekk, evt sprute litt vann etter den, så kommer den nok ikke mer tilbake skal du se.. Problemet enkelte opplever med katter handler ikke om kattene, men uansvarlige eigere! Jeg er helt for at der skulle vært et strengere regelverk for kattehold, men båndtvang eller krav om å holde katten inne er ikke veien å gå. Min erfaring er at dersom man gjør dette som jeg har beskrevet, så holder den seg rundt hjemmet, og vil i liten grad forstyrre naboer.En ting til: folk må slutte å tro at "det er så lett å ha katt", for det er et stort ansvar, og det kan bli mye mas(mjauing) både dag og natt, dyre veterinærregninger og det blir vanskeligere å reise bort en helg eller på ferie. Vit at du har noen du stoler på som kan ta vare på katten dersom du skal reise, eller dersom du blir syk! Jeg var i tenkeboksen i to år før jeg fikk katten jeg har nå, men for en berikelse det er å ha han rundt meg!! <3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå