Gå til innhold

Trenger hjelp angående kontoutskrift(Nordea)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg håper at noen som er litt flinkere i dette området enn det jeg er kan ta seg litt tid og bare forklare enkelt hva noe av det som står på kontoutskriften min betyr. Grunnen er at jeg tror kanskje noen av tallene er litt for høye?

For det første, hva betyr "belastede omkostninger"? Det står at jeg er blitt belastet med 638kr hittil i år, syntes det var mye i og med at året så vidt har begynt ....

Under "Kreditt/overtrekk" hvor det står "Rentesatser" så står det 18,000% p.a. Hva betyr det?

Også er det alle de småbeløpene jeg synes kommer hele tiden på 2kr, 2,50kr, 3kr osv. I og med at de kommer en del så blir det litt penger av det. Lurer på hva dette kan komme av?

Håper noen orker å forklare :)



Anonymous poster hash: ba08d...967
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro, at små beløp som 2,50 kan skyldes daglig bruk av bankkort til betaling av varer i butikker o.l. Muligens også gebyr for giroer og sånt, men akkurat giroer vet jeg lite om.

Endret av Vux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si hvilken dato det er på kontoutskriften. Er dette kanskje en oppsummering for 2014?

Endret av Vux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, sånn apropos gebyr og sånt, jeg snakket med Nordea akkurat nå om det årlige Visa beløpet som en må betale, og slikt blir trukket i helt i slutten av januar visstnok. Er vel 400,- eller noe sånt for de som betaler med Visa sammen med Nordea's bankkort.

Endret av Vux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, sånn apropos gebyr og sånt, jeg snakket med Nordea akkurat nå om det årlige Visa beløpet som en må betale, og slikt blir trukket i helt i slutten av januar visstnok. Er vel 400,- eller noe sånt for de som betaler med Visa sammen med Nordea's bankkort.

Hæ? Betale for å ha bankkort? Jeg har forresten Visa Electron

Anonymous poster hash: ba08d...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må betale et årlig beløp for å få bruke Visa f.eks på internett.

Hmmm, kanskje jeg skulle hatt Visa Eletron i stedet for Bankkort Visa. Har strengt tatt ikke behov for noen kreditt, hvis det er slik Visa fungerer for meg. *usikker*

Vil spørre, benytter du Visa Electron til å betale på internett og får du noen gang problemer med å betale med Visa Electron enkelte stedet? Leser nå at det angivelig er begrenset støtte for betaling med Visa Electron, uten at jeg kjenner til detaljene.

Ok, fant litt info selv. Spørsmål slettet:

www.nordea.no/Privat/Daglig+bruk/Bank-+og+kredittkort/Bankkort+Electron/400634.html

www.nordea.no/Privat/Daglig+bruk/Bank-+og+kredittkort/Bankkort+Visa/400624.html

Endret av Vux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør velge en "kundepakke" som gjør at du slipper det meste av gebyrene. Eller bytte til en av de gebyrfrie bankene.

Tipper at årsgebyr på minst et bankkort er inkludert i det beløpet du angir.

"Overtrekk 18 % p.a. " betyr at du må betale 18 % rente (pr år) dersom du belaster kontoen uten dekning, slik at balansen kommer i minus.

Sjekk prislisten her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt en annen banks minibank koster penger.

Overtrekk av kontoen koster penger.

Valutapåslag.

Avtalegiro koster penger avhengig av kundepakke.

Anonymous poster hash: 0930c...9ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør velge en "kundepakke" som gjør at du slipper det meste av gebyrene. Eller bytte til en av de gebyrfrie bankene.

Tipper at årsgebyr på minst et bankkort er inkludert i det beløpet du angir.

"Overtrekk 18 % p.a. " betyr at du må betale 18 % rente (pr år) dersom du belaster kontoen uten dekning, slik at balansen kommer i minus.

Sjekk prislisten her

Hva mener du med at jeg har belastet kontoen uten dekning? Jeg tror da jeg har hatt penger på kortet hver gang jeg har kjøpt noe. Eller er jeg helt på bærtur nå? Og går det forresten an å få endret det tallet til noe mindre?

Anonymous poster hash: ba08d...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor starter du ikke en chat med banken istedet? :klo:

Er så pinlig :P

Anonymous poster hash: ba08d...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at jeg har belastet kontoen uten dekning? Jeg tror da jeg har hatt penger på kortet hver gang jeg har kjøpt noe. Eller er jeg helt på bærtur nå? Og går det forresten an å få endret det tallet til noe mindre?

Anonymous poster hash: ba08d...967

Dette er bare en opplysning om kontovilkårene, det trenger ikke å bety at DU har overtrukket kontoen (lagt inn en regning på et større beløp enn det du har tilgjengelig).

Prosenttallet kan du ikke få mindre, men du trenger ikke å ha kreditt på kontoen. Da blir betalingsoppdrag du anviser avvist av banken i stedet for å belastes kontoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årsgebyr på brukskort er vanlig i de fleste banker, som regel rundt 250 kr. Virker dog som du har en konto med unødvendig mye gebyrer og omkostninger for bruk av sikkert både kortet og nettbank. Bytt bank sier nå jeg!

Anonymous poster hash: d0ba1...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er ikke lurt å være kunde i en bank der du har transaksjonsgebyr hver gang du bruker kort.

Også din bank har kundeprogrammer der du får bedre betingelser om du plasserer forsikring, brukskonto og sparekonto (osv.) i samme bank. Du er kanskje ung? Oppsøk flere banker for å se hva de kan tilby.

Skandiabanken er gebyrfri - ingen transaksjonsgebyr og ingen kostnad for bruk av vanlig bankkort med visa i butikk og ingen gebyr for betaling av regninger.

Sparebank1 gruppen har gode betingelser for LO medlemmer - det vil si at en får fordelsprogrammet deres med bare en konto (forsikring har man alt) inkludert gebyrfri bruk av bankkort med visa og ingen andre transaksjonskostnader (årsavgift for kort kr 200).

Det blir en formue i gebyr hvis du skal fortsette med Nordea uten fordelsprogram, men som ung uten familie er det ofte vanskelig å oppfylle krav til fordelsprogrammene. Derfor anbefaler jeg Sparebank1 gruppen til LO medlemmer og Skandiabanken til alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 kronen er for varslinger du får på sms, denne funksjonen kan du skru av i nettbanken.

Virker som du har hatt overtrekk også siden du betaler renter.

Ellers belastes årsgebyr for kortet med kr 275 i januar.



Anonymous poster hash: 4930c...141
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De 2 kronen er for varslinger du får på sms, denne funksjonen kan du skru av i nettbanken.

Virker som du har hatt overtrekk også siden du betaler renter.

Ellers belastes årsgebyr for kortet med kr 275 i januar.

Anonymous poster hash: 4930c...141

Hvordan kan man se om man har hatt overtrekk? Og hvor mye? Vil jo vite om jeg må betale tilbake noe og ikke la det bli liggende!

Anonymous poster hash: ba08d...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers, tusen hjertelig takk til alle som har svart og kommet med tips og råd! Jeg er ung ja, 20 år, og har ikke helt satt meg inn i dette enda.



Anonymous poster hash: ba08d...967
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 20 kan du skaffe deg check-in. Ta en kikk på nordea.no, TS! Du er pinlig uvitende til å være 20 år.



Anonymous poster hash: e89ae...758
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er forøvrig ikke flaut å spørre banken om hva ting på kontoutskriften betyr. Den som spør, får svar og lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...