Gå til innhold

Riktig måte å regne Foreldrepenger på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes jeg får ulike beregningsmåter forklart. Men har kommet frem til følgende måte å regne ut differanse mellom 80 og 100 prosent dekning på : ukesats ganget med antall uker.

Har derfor brukt veiledningskalkulator på nav sine sider og kommet frem til ukesats som jeg ved 100 prosent har for mor ganget med 39 uker og for far ganget med 10. Har så lagt sammen disse summene som utgjør en total sum på 372 358,-

Ved 80 prosent fikk jeg en litt annen ukesats og ganget for mor med 49 uker og far 10 uker og fikk total sum 360 842,-

Så har jeg tatt disse summene mot hverandre og det gir en differanse på 11515,- er dette den summen jeg må legge til grunn som tap ved å velge 80 prosent dekningsgrad fremfor 100?

Har jeg forstått det riktig nå?

Anonymous poster hash: 82b48...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp.

Du taper også litt feriepenger (hvis du får dette fra arbeidsgiver).

Pga. skatt blir den reelle differansen litt mindre.



Anonymous poster hash: 70585...1cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Da har jeg skjønt det. Differansen er jo ikke det værste egentlig. Men vil helst være hjemme lengst mulig. Mon tro hva som da lønner seg. 80 prosent og tap eller 100 prosent og noe ulønnet permisjon. Vanskelig valg å ta Synes jeg.

Anonymous poster hash: 82b48...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Da har jeg skjønt det. Differansen er jo ikke det værste egentlig. Men vil helst være hjemme lengst mulig. Mon tro hva som da lønner seg. 80 prosent og tap eller 100 prosent og noe ulønnet permisjon. Vanskelig valg å ta Synes jeg.

Anonymous poster hash: 82b48...d1f

Ha i bakhodet om at hvis du tar ulønnet mister du retten på sykepenger en god stund.

Anonymous poster hash: 6826c...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør man! Alt over to uker ulønnet perm medfører at du mister den rettigheten og må jobbe 4 uker for å innhente rettigheten igjen.

Er jo helt på tryne!! Man blir jo tvunget til å tape penger for å få være lenger hjemme.

Men allikevel er det mange som velger å ta ulønnet permisjon. Er jo mange som fsktisk tar den risikoen

Anonymous poster hash: 82b48...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at man risikerer å tape sykepengene de første 4 uker. Men man får jo utbetalt ca 11 000 kr merved å velge 100%. Dekker ikke disse risikoen? Hvor mange blir egentlig mye syke de første 4 ukene?



Anonymous poster hash: ba466...76b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit at man risikerer å tape sykepengene de første 4 uker. Men man får jo utbetalt ca 11 000 kr merved å velge 100%. Dekker ikke disse risikoen? Hvor mange blir egentlig mye syke de første 4 ukene?

Anonymous poster hash: ba466...76b

Husk at disse ukene gjerne er rett etter barnehagestart for barnet, og da er det MANGE som både blir mye syke selv og har mye syke barn. Det er viktig å tenke på. Usikker på om du har rett til å bruke sykt barn også før disse 4 ukene? Om ikke, så er det enda viktigere å ta med i beregningen.

Anonymous poster hash: 91bf2...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at man risikerer å tape sykepengene de første 4 uker. Men man får jo utbetalt ca 11 000 kr merved å velge 100%. Dekker ikke disse risikoen? Hvor mange blir egentlig mye syke de første 4 ukene? Anonymous poster hash: ba466...76b

Problemet er jo om man blir langtidssykemeldt før det har gått 4 uker.

Anonymous poster hash: a5181...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...