Gå til innhold

Baby 5 mnd legging


k89

Anbefalte innlegg

Etter en lang periode med byssing og bæring ved legging om kvelden begynner nakke og armer å bli slitne :/ nå vil jeg gjerne benytte andre metoder som gjør at jenta vår sovner. Jeg kan sitte på sengekanten og ha henne i fanget mens jeg gynger opp og ned, men kjenner at både jeg og senga ikke har godt av det ;-) Vil gjerne sitte helt rolig med henne og stryke henne på magen mens jeg lager "hysj" lyd. Vil tro at overgangen fra fang til seng vil bli lettere når jeg ikke vugger...? De siste 2 nettene har vi brukt ca 40 min på legging. Da ligger hun i fanget og hyler. Roer seg litt, og så hyler hun igjen :/ men til slutt roer hun seg. Har også begynt å bruke samme metode på dagtid, istedenfor å vugge henne i vogna. Men, hvor lenge vil det ta før hun venner seg til dette? Og er det "greit" å la henne skrike sånn? Er ikke fan av metoden der barnet må skrike i egen seng, ved at foreldre går inn og ut. Men blir litt usikker på om dette er "riktig" måte også? Åpen for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du begynt med fast fode? jeg prover a time det slik at junior faar grot og melk for han legger seg. det funker, som regel sover han hele natten igjennom. hva skjer om du ikke bysser og baerer? min gutt paa 5mnd legger seg som regel uten problemer, men hvis han er overtrott saa skriker han og da blir det bare verre om jeg bysser og holder paa ham. lar jeg ham ligge sovner han som regel etter 10min med graating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du begynt med fast fode? jeg prover a time det slik at junior faar grot og melk for han legger seg. det funker, som regel sover han hele natten igjennom. hva skjer om du ikke bysser og baerer? min gutt paa 5mnd legger seg som regel uten problemer, men hvis han er overtrott saa skriker han og da blir det bare verre om jeg bysser og holder paa ham. lar jeg ham ligge sovner han som regel etter 10min med graating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har begynt med fast føde :) hun legger seg ca 7 hver kveld og er blid og fornøyd helt til vi går på soverommet. Hvis jeg legger henne rett ned så blir hun først urolig, deretter gråter hun. Og tilslutt ender det opp i hyling. Finner ikke roen selv :/ på natten er hun en engel :) oppe og spiser, og j kan legge henne med en gang etterpå. Da er hun liksom i "sovemodus" allerede, så j trenger ikke vugge henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger vår på snart 6 mnd rett i senga si og "prater" og er der til hun sovner. Vi har en musikalsk uro over sengen med svaakt lyd og dempet, behagelig musikk. Noen ganger gråter hun eller kaster på hodet og er urolig. Ca en tredjedel av gangene. Da setter vi på uroen i 3-5 minutter. Vi synger og prater lavt. Sengen står inntil mors side av sengen, og den som legger ligger i sengen ved siden av og prater, holder i hånde, setter inn igjen smokken osv til hun sovner. Det går som regel uten gråt, og som regel på 10-ish minutt.

Det vi oppdaget er at hun foretrekker å sovne på siden, i stabilt sideleie. Vi har myke kosedyr som hun får omfavne, litt å støtte seg på. Så snur vi henne på siden. Øverste fot skal ligge foran den underste (med hælen over tærne på den underste. Rompa litt ut. Pakker dyna rundt henne. Ofte sovner hun mens vi pakker dyna på plass. Hun pleier å snu seg tilbake på rygg i løpet av første to timene med søvn, og kosedyret gjør at hun ikke havner på magen....

Dette endret ALT i forhold til legging for oss, at hun fikk ligge på siden. Startet når hun var nesten 4 mnd.



Anonymous poster hash: 7bde5...45c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har ikke vært klare for å sovne selv så tidlig, men der er nok babyer forskjellige. Nummer én amma jeg i søvn til hun ble 7-8 mnd (husker ikke helt). Nummer to har vi hatt hengevugge til, og den er helt genial. Nå har han blitt 7 mnd og har de siste ukene sovna selv i senga si på kvelden. På dagtid bruker vi fortsatt vugga eller triller i søvn. Vi samsover om natta.

Vil anbefale deg å lese om opp-ned-metoden. Du kan prøve den, og hvis det ikke går kan du vente noen uker og prøve igjen. :)

Edit: Forresten liker min også godt å sovne liggende på siden.

Endret av Sushi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...