Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere anbefalt det ? Får gratis tur men baby er bare 2/3 Mnd på denne tiden.

Anonymous poster hash: 45048...5af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier helsesøster om dette?

Babyen er ikke ferdig vaksinert mot vanlige sykdommer, og på fremmede plasser og i fremmede land er det annen bakterieflora enn i Norge.

Spørs litt hvor du tenker deg, men generelt, vent til babyen er 4 - 6 mnd. minst.

Anonymous poster hash: 11ec2...a7e

Skrevet

Reiser ikke før baby er vaksinert for min del.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Vaksiner kan fremskyndes om man skal reise.

Vi har reist tidlig med begge barna, og kost oss som bare det.

• Liker 1
Skrevet

Med de to siste babyene reiste vi hhv til Spania da den ene var seks uker, og Monaco da den andre var tre uker (det var med mannens jobb, jeg ville ikke valgt avreise så tidlig selv. Var jo så vidt vi fikk gyldig pass til småtten!). Det gikk helt fint begge deler og både vi og babyene koste oss.

Men, det var ikke midt i den varmeste sesongen, det var relativt kort reisevei, vi bodde sentralt i forhold til helsevesen (hvis det hadde vært aktuelt) og jeg hadde reist mye med babyer før- dog ikke fullt så små- så jeg hadde erfaring og var ganske avslappet. I tillegg hadde vi selvsagt avbestillingsforsikring i tilfelle det skulle oppstå forhold som hadde gjort det vanskelig å reise.

Skrevet

For min del hadde jeg aldri orket før babyen var 4 mnd.

Anonymous poster hash: 14a07...a5a

Skrevet

Kommer jo an på babyen. Du kan få en som har kolikk, hyler hysterisk over det meste og helst skal ha kontinuerlig kroppskontakt og gjerne ammes en gang i timen på ettermiddag/kveld. Eller du kan få en liten tass som synes det er gøy å kikke rundt seg, trives og er stille og rolig, sover masse og vil ha mat hver 4.time. Eller noe midt imellom.

Anonymous poster hash: 40cb9...e9c

Skrevet

Snakk om å være egoistisk! Sett babyen din først du, TS. Eller er det viktigere for deg å slikke sol enn å ta vare på barnets helse?

Anonymous poster hash: 6c381...4e6

• Liker 5
Gjest Magdalene
Skrevet

Snakk om å være egoistisk! Sett babyen din først du, TS. Eller er det viktigere for deg å slikke sol enn å ta vare på barnets helse?

For et tullete svar.

• Liker 7
Skrevet

Jeg lurer litt på det samme ts. Turen ble bestilt før jeg var gravid, vi er invitert med på tur sammen med hele familien. Babyen vil være ca 2 mnd når vi eventuelt drar.

Har søkt masse på nettet om hva som er anbefalt, noen sier det er egoistisk og tullete. Andre sier det er beste tiden å reise på. Fordelen med en så liten en er jo at den ikke spiser maten der, den får jo bare morsmelk. Ikke tar den på alt mulig enda heller.

Vi har kommet frem til at om alt går bra med både meg og babyen, ammingen går fint og alt er normalt så drar vi. Vi reiser ikke på den varmeste tiden. Formålet for meg og samboeren min med turen er å være sammen med babyen vår og familien, vi skal ikke på stranda eller ligge ved bassenget å slikke sol. Vi ser for oss trilleturer, siesta på rommet midt på dagen når det er varmest, en god bok på verandaen mens lille sover og mest av alt en ekstra friuke sammen oss tre som familie :)

På forhånd har vi sjekket at det er bra sykehus i nærheten, ordnet topp forsikring, og skal pakke med oss for alle eventualiteter (paracet, morsmelkerstatning,febertermometer osv).

I familien har vi to som jobber i helsevesenet, erfarne damer, pluss noen erfarne småbarnsmødre. Reisemålet vårt er i Europa, så det er ikke så lang flytur. Om man planlegger godt tror jeg det er gode sjanser for å få en fin tur :)

Når jeg googler dette og leser andre sine erfaringer med å reise med så små barn, så er det veldig mange (faktisk de aller fleste) som sier at det er den beste turen de har hatt med barn. De som er veldig negative virker som er de som ikke har reist med små barn, så de har egentlig ikke erfaring.

• Liker 3
Skrevet

Om det er mulighet for å avbestille er det vel ikke noe problem. Mye mulig dere ikke vil ha problemer med å reise, samtidig er det ofte ting blir helt annerledes enn planlagt. :P

Skrevet

Jeg lurer litt på det samme ts. Turen ble bestilt før jeg var gravid, vi er invitert med på tur sammen med hele familien. Babyen vil være ca 2 mnd når vi eventuelt drar.

Har søkt masse på nettet om hva som er anbefalt, noen sier det er egoistisk og tullete. Andre sier det er beste tiden å reise på. Fordelen med en så liten en er jo at den ikke spiser maten der, den får jo bare morsmelk. Ikke tar den på alt mulig enda heller.

Vi har kommet frem til at om alt går bra med både meg og babyen, ammingen går fint og alt er normalt så drar vi. Vi reiser ikke på den varmeste tiden. Formålet for meg og samboeren min med turen er å være sammen med babyen vår og familien, vi skal ikke på stranda eller ligge ved bassenget å slikke sol. Vi ser for oss trilleturer, siesta på rommet midt på dagen når det er varmest, en god bok på verandaen mens lille sover og mest av alt en ekstra friuke sammen oss tre som familie :)

På forhånd har vi sjekket at det er bra sykehus i nærheten, ordnet topp forsikring, og skal pakke med oss for alle eventualiteter (paracet, morsmelkerstatning,febertermometer osv).

I familien har vi to som jobber i helsevesenet, erfarne damer, pluss noen erfarne småbarnsmødre. Reisemålet vårt er i Europa, så det er ikke så lang flytur. Om man planlegger godt tror jeg det er gode sjanser for å få en fin tur :)

Når jeg googler dette og leser andre sine erfaringer med å reise med så små barn, så er det veldig mange (faktisk de aller fleste) som sier at det er den beste turen de har hatt med barn. De som er veldig negative virker som er de som ikke har reist med små barn, så de har egentlig ikke erfaring.

Eller så er det kanskje sånn at de som er negative, har andre prioriteringer. Kanskje de som er positive og har gode erfaringer med slikt, er sånne som ikke bryr seg om babyen gråter litt ekstra nå og da. Sånne man leser om TiL STADIGHET som sitter i syden og drikker på et utested mens barnet ligger i barnevogn ved siden av?

Det framgår av innlegget ditt at du ikke har barn selv, så hva med å høre på noen som har det? Ikke ta det for gitt at du kan sitte på verandaen og lese mens baby sover. Ikke sikkert den sover noe særlig på dagtid. Ikke sikkert den sover så godt nattestid heller. Barn er forskjellige der. Umulig å vite hvordan din blir.

Vi som er skeptiske er også gjerne slike som tar forhåndsregler. Det er nemlig ikke sikkert at barnet blir sykt på ferie - trolig ikke - men blir en to mnd gammel baby smittet av noe tull i syden, så holder det ikke med paracet, termometer og slektninger i helsevesenet!

• Liker 1
Skrevet

Eller så er det kanskje sånn at de som er negative, har andre prioriteringer. Kanskje de som er positive og har gode erfaringer med slikt, er sånne som ikke bryr seg om babyen gråter litt ekstra nå og da. Sånne man leser om TiL STADIGHET som sitter i syden og drikker på et utested mens barnet ligger i barnevogn ved siden av?

... og kanskje de som er negative er ekstra flinke til å synse og spekulere? ;)

Neida, du har selvsagt rett. De som tar med seg babyene til Syden tar ikke forhåndsregler, lar selvsagt ungene ligge og skrike, og har andre (les for all del: dårlige) prioriteringer.

Magdalene og jeg, for eksempel, figurerer TIL STADIGHET i VG som uansvarlige fyllemødre i syden. Like morsomt hvert år det, blant tattisene på Playa de los Noruegos estupidos. :ler:

Helt orden at du er uenig, men du kan vel stå for ditt eget valg uten å måtte begrunne det med at andre er så mye dårligere enn deg? Relevante argumenter er jo slikt som temperatur, fare for sykdom, slitsom reise, at barnet er sårbart, at mor er sliten. Argumenter som at de som reiser er teite og bryr seg ikke om ungen sin klinger liksom ikke fullt så overbevisende. I min omgangskrets er det da helt vanlig å reise i permisjonen- noen tidlig, noen senere, noen kort og noen langt.

• Liker 5
Gjest Magdalene
Skrevet

Magdalene og jeg, for eksempel, figurerer TIL STADIGHET i VG som uansvarlige fyllemødre i syden. Like morsomt hvert år det, blant tattisene på Playa de los Noruegos estupidos. :ler:

.

😂 Nå lo jeg faktisk høyt!

Man kan jo ikke kose seg med late dager sammen med hele familien i varmen, bade litt, shoppe litt, titte litt, bade litt mer, slappe av litt...

Og for all del kan man ikke være avslappet, og ha unger som ikke gråter hele tiden. Eller, kanskje det er det... At er man temmelig avslappet til det hele, så blir det null stress, avslappede unger og deilig med fri sammen?

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Barn er forskjellige der. Umulig å vite hvordan din blir.

Vi voksne er også temmelig forskjellig.

Noen syns det ikke er stress med våkennetter, noen er to foreldre, noen tar kanskje ting på strak arm uten å stresse..

Mens andre ikke takler å bli vekket et par ganger i løpet av natten, synes alt er skummelt og tenker "worst case" hele tiden.

Å rakke ned på de som gjør ting annerledes enn deg blir bare dumt. Du er ikke noen bedre forelder bare fordi du blir innenfor husets fire vegger barnets tre første leveår.

• Liker 1
Skrevet

Jeg reiste til Syden på tur med venninne med sønnen min da han var 5 mnd. Angret som en hund. Gråting under flyturene, og pga av knøttet var lite vant til varmen ble det bare hyling. Høy luftfuktighet gjorde det ikke bedre.

Han var ikke begynt å sitte, så det ligge hele tiden var også problematisk. Trilleturer uten annet enn bleie og med gjennomtrekk i vogna - et mareritt. Gikk og bar på han hele tiden uten at det hjalp.

Tok en ny tur i 14 måneders alderen - alt gikk finfint.

Hadde jeg vært deg, ville jeg ha ventet :) Lykke til!!

Anonymous poster hash: 9713d...819
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Etter rekordsommeren ifjor med en nyfødt/spedbarn som ikke tålte varmen noe særlig, verken inne eller ute, så hadde jeg ventet til etter fødsel med å bestemme meg. Her var det varmeutslett, skriking natt og dag, en baby som hang i puppen 24/7 (tørst) og generelt ubehag. Og det var i Norge ;) Urolighet og ubehag pga. luft i magen forekom også. Vi var så utslitt alle mann, at jeg var takknemlig for at vi bare var hjemme, Så nei - jeg ville ikke dratt. Eller iallefall ikke tatt beslutningen i forkant. Men det er mitt syn, min baby og min erfaring. Andre har igjen andre opplevelser og erfaringer.

Men jeg ville kanskje ikke bestemt meg før etter at babyen er her :)

Endret av jentemamma87
  • Liker 2
Skrevet

Ville dere anbefalt det ? Får gratis tur men baby er bare 2/3 Mnd på denne tiden.

Anonymous poster hash: 45048...5af

Nei, la de andre på flyet få slippe hyl og skrik fra ungen...

Anonymous poster hash: 65fc1...59c

Skrevet

Nei, la de andre på flyet få slippe hyl og skrik fra ungen...

Anonymous poster hash: 65fc1...59c

Hyl og skrik er som regel (ingen regel uten unntak) et større problem når barnet er litt større. Min erfaring er at det er langt enklere å ha med små babyer på fly, enn en aktiv tass på 1-2 år som ikke har skjønt konseptet å sitte stille og blir utålmodig og sinna fordi han/hun ikke får bevege seg fritt rundt. De aller minste sover seg ofte greit gjennom hele turen, så akkurat det ville ikke vært min største innvending mot å reise tidlig.

Skrevet

Babyen har det best sammen med mammaen og pappaen sin. Det spiller ingen rolle for den om den er i Norge eller syden. Det må være lov å tenke på seg selv så lenge man ivaretar babyens behov.

Når det er sagt hadde ikke jeg orket å dra noe sted med vår baby da hun var to mnd, fordi da skrek hun døgnet rundt omtrent. Men hadde hun vært en normal enkel baby hadde jeg fint reist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...