Gå til innhold

Får ikke bhgplass før i desember!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått beskjed om at vi ikke får barnehageplass i barnehagen vi har som førstevalg før 1 desember (de kommer ikke til å ta inn nye barn, selv om det slutter en gjeng til skolestart nå til høsten). Barnet er blitt ett år og to mnd nå og vil være fylt to år om det begynner i desember.

Vi kan få plass i andre barnehager, men da vi har ett barn som alt går i denne barnehagen,vønsker vi minsten inn i samme.

Far mener vi (først far som skal ha sine mnd i permisjon så jeg i ulønnet permisjon) blir hjemme til desember og så begynner barnet direkte. Han ønsker ikke at barnet begynner et sted og så må begynne på nytt bare sju måneder etter. Han vil heller ikke flytte barnet som alt går i bhg.. Og jeg er jo forsåvidt enig i det. Men jeg gledet meg til å begynne i jobb igjen..... (Har hvert hjemme helt til nå)

Noen som har erfaringer fra så lang permisjon, både i forhold til barnet og hvordan det er som voksen å gå hjemme så lenge? (Tips, råd for ikke å gå på veggen mottas med takk! )

- erfaring med barnehagestart for to åring?

- erfaringer i forhold til å bytte barnehage?

Jeg føler meg egoistisk som kjenner på at jeg vil jobbe og ikke nødvendigvis være hjemme med barnet...

Kjipt å havne i denne situasjonen, hadde virkelig ikke tatt høyde for at dette skulle skje.... :(.

Anonymous poster hash: 8e68e...75f

Anonymous poster hash: 8e68e...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått beskjed om at vi ikke får barnehageplass i barnehagen vi har som førstevalg før 1 desember (de kommer ikke til å ta inn nye barn, selv om det slutter en gjeng til skolestart nå til høsten). Barnet er blitt ett år og to mnd nå og vil være fylt to år om det begynner i desember.

Vi kan få plass i andre barnehager, men da vi har ett barn som alt går i denne barnehagen,vønsker vi minsten inn i samme.

Far mener vi (først far som skal ha sine mnd i permisjon så jeg i ulønnet permisjon) blir hjemme til desember og så begynner barnet direkte. Han ønsker ikke at barnet begynner et sted og så må begynne på nytt bare sju måneder etter. Han vil heller ikke flytte barnet som alt går i bhg.. Og jeg er jo forsåvidt enig i det. Men jeg gledet meg til å begynne i jobb igjen..... (Har hvert hjemme helt til nå)

Noen som har erfaringer fra så lang permisjon, både i forhold til barnet og hvordan det er som voksen å gå hjemme så lenge? (Tips, råd for ikke å gå på veggen mottas med takk! )

- erfaring med barnehagestart for to åring?

- erfaringer i forhold til å bytte barnehage?

Jeg føler meg egoistisk som kjenner på at jeg vil jobbe og ikke nødvendigvis være hjemme med barnet...

Kjipt å havne i denne situasjonen, hadde virkelig ikke tatt høyde for at dette skulle skje.... :(.

Anonymous poster hash: 8e68e...75f

Anonymous poster hash: 8e68e...75f

Vår begynte som toåring, vi brukte dagmamma i perioden før oppstart. (Jeg kunne ikke gått hjemme så lenge,uten å bli deprimert. ) kjenner andre som har gjort det, men da med ukeplan for aktiviteter: museum, åpen barnehage, svømming osv så ukene fikk mer innhold oftest før dagdupp.

Anonymous poster hash: 21805...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Vi syns det bare var positivt for barnet å drøye så lenge med bhgstart.

Som ettåring har man uansett ikke behov for Bhg, det er det foreldrene som har.

Selvsagt er det kjipt å være utenfor arbeidslivet, men det er jo bare for en periode.

Tips er å oppsøke åpne Bhg, besøksgårder, nye lekeplasser etc, om dagene blir lange. Spennende for barnet, og litt luft for deg 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ja jeg må definnitivt ha noen planer på dagene, både for min og ungen sin del...

Det er nok litt ekstra kjipt da alle vi har hvert på barselgruppe med er begynt i bhg og er tilbake på jobb alt. Men siden vi ville vente litt- til barnet var over året- så havnet vi i denne situasjonen.. De bare kuttet et opptak!

Så må jeg vell bare venne meg til tanken og se på de positive aspektene. Familien går jo i så måte et rolig og fint år i møte :)

Flaks vi ikke oppgraderte fireroms leiligheten vår til hus, som vi hadde tenkt nå før jul, da hadde vi nok ikke bare kunne fikse dette med å være hjemme litt til. Sånn er vi jo veldig heldige :)

Da er det bare å sende inn ny permisjonssøknad.

TS

Anonymous poster hash: 8e68e...75f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er et alternativ å starte ett sted og så bytte til denne andre barnehagen i desember. For da har dere jo alt barnehageplass, og vil ikke lenger har førsteprioritet på det andre stedet. Det er i alle fall slik barnehageopptaket virker i oslo. Kan hende det er annerledes i din situasjon, men det ville jeg sjekket grundig.

Hvorfor kan forresten ikke far være hjemme fram til desember?

Anonymous poster hash: d9ea5...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng! Det må jeg sjekke opp før vi bestemmer oss for hva vi gjør... Men heller mot permisjon uansett.

Angående om far kan være hjemme i stedet, så er det utelukkende et økonomisk spørsmål for oss. Da vi ikke tjenner så veldig godt. Og vi vil få ca 100 000 mer, på de 7 mnd om han jobber. Føler ikke vi har råd til det...

Men det går greit rundt med hans lønn (og kontantstøtten).

TS

Anonymous poster hash: 8e68e...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår jente begynte i barnehage måneden etter hun ble 2år. Jeg har utelukkende positive opplevelser med dette:) planen var at hun skulle begynne vet 1,5 men pga flytting og nytt opptak ble det ikke før august.

Hun slapp babytiden i bhg og kom inn som en av de store på småbarnsavd, noe som har vært kjempefint for selvtilliten hennes. Hun kunne prate litt og var bleiefri før oppstart noe som var en stor fordel:)

Når din har et storesøsken vil hun jo få mye gratis sosialisering hjemme, og du kan ha den største kortere dager.

Vi hadde dagmamma det siste halvåret, og jeg forstår godt behovet ditt;) kjenner du noen som kunne tenke seg å være det evt noen dager i uka så du kan jobbe litt redusert? Kan far ta en dag i uka perm, så du hvertfall får kommet deg litt tilbake i jobb (hvis det går på arbeidsplassen din).

Dersom dette er siste barnet, se på det som en mulighet for virkelig å få bruke tid sammen med de når de er små. Fyll opp dagene med planer, åpen bhg, svømming, turer, lekeland osv. Kanskje helsestasjonen kan hjelpe til å få kontakt med andre som er hjemme med litt større barn?

Når vi får en til skal den også definitivt få vente med bhg til 2år:)

Anonymous poster hash: 88c1e...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår jente begynte i barnehage måneden etter hun ble 2år. Jeg har utelukkende positive opplevelser med dette:) planen var at hun skulle begynne vet 1,5 men pga flytting og nytt opptak ble det ikke før august.

Hun slapp babytiden i bhg og kom inn som en av de store på småbarnsavd, noe som har vært kjempefint for selvtilliten hennes. Hun kunne prate litt og var bleiefri før oppstart noe som var en stor fordel:)

Når din har et storesøsken vil hun jo få mye gratis sosialisering hjemme, og du kan ha den største kortere dager.

Vi hadde dagmamma det siste halvåret, og jeg forstår godt behovet ditt;) kjenner du noen som kunne tenke seg å være det evt noen dager i uka så du kan jobbe litt redusert? Kan far ta en dag i uka perm, så du hvertfall får kommet deg litt tilbake i jobb (hvis det går på arbeidsplassen din).

Dersom dette er siste barnet, se på det som en mulighet for virkelig å få bruke tid sammen med de når de er små. Fyll opp dagene med planer, åpen bhg, svømming, turer, lekeland osv. Kanskje helsestasjonen kan hjelpe til å få kontakt med andre som er hjemme med litt større barn?

Når vi får en til skal den også definitivt få vente med bhg til 2år:)

Anonymous poster hash: 88c1e...418

Vår jente begynte i barnehage måneden etter hun ble 2år. Jeg har utelukkende positive opplevelser med dette:) planen var at hun skulle begynne vet 1,5 men pga flytting og nytt opptak ble det ikke før august.Hun slapp babytiden i bhg og kom inn som en av de store på småbarnsavd, noe som har vært kjempefint for selvtilliten hennes. Hun kunne prate litt og var bleiefri før oppstart noe som var en stor fordel:)Når din har et storesøsken vil hun jo få mye gratis sosialisering hjemme, og du kan ha den største kortere dager. Vi hadde dagmamma det siste halvåret, og jeg forstår godt behovet ditt;) kjenner du noen som kunne tenke seg å være det evt noen dager i uka så du kan jobbe litt redusert? Kan far ta en dag i uka perm, så du hvertfall får kommet deg litt tilbake i jobb (hvis det går på arbeidsplassen din).Dersom dette er siste barnet, se på det som en mulighet for virkelig å få bruke tid sammen med de når de er små. Fyll opp dagene med planer, åpen bhg, svømming, turer, lekeland osv. Kanskje helsestasjonen kan hjelpe til å få kontakt med andre som er hjemme med litt større barn?Når vi får en til skal den også definitivt få vente med bhg til 2år:)Anonymous poster hash: 88c1e...418

takk for svar! :) Så fint at dere hadde en fin opplevelse!Det skal nok gå bra det her... Bare litt sjokka i går da vi fikk beskjeden. Desverre har vi ingen som kan passe på dagtid. Så å jobbe i min gamle jobb kommer ikke til å gå. Den er dessuten lite fleksibel på arbeidstid, så tilrettelegging der er vanskelig. Men vurderer litt kvelds og helgejobber for å få det sosiale aspektet av å være ute i arbeidslivet :) Dagmamma er jo et alternativ, men det føles litt skummelt. Hvordan fant dere deres? TS Anonymous poster hash: 8e68e...75f

Anonymous poster hash: 8e68e...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en på barselgruppa som hadde mulighet, så da kjente jeg henne jo litt, og visste at hun var flink med barn. Pluss at hun hadde jo sin egen også, så det ble litt sosialtrening;)

Anonymous poster hash: 88c1e...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er far som vil dette, så får heller han være hjemme med barnet. Jeg hadde ikke ofret min egen karriere for å være hjemme i flere år med hvert barn (hvis jeg ikke hadde hatt veldig lyst til det selv). Hvis det ikke er økonomisk mulig, så får han heller innse at det finnes andre alternativer som er bedre enn å presse mor til å ta fri i lange tider.



Anonymous poster hash: 8e5ee...809
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et alternativ for dere å dele på det? Ser du sier at det ikke går økonomisk pga far, men dersom dere tar halve periode hver (enten noen dager hver i uka eller sammenhengende) påvirker det ikke økonomien like mye.



Anonymous poster hash: 2a6fc...582
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister jo en del rettigheter når du har ulønnet permisjon, det er verdt å tenke på. Jeg hadde ikke gjort det.

Sønnen min begynte i barnehage da han var rett over året, og så ble den plutselig nedlagt, slik at han måtte bytte igjen omtrent et halvt år etter. Det gikk helt uproblematisk. Av ulike årsaker, måtte han bytte igjen da han var nesten 3, og det gikk også helt uproblematisk.



Anonymous poster hash: df086...ca6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke dele litt på det da? Om det er far som vil dette mest bør jo han også ta sin del. Kanskje kan du jobbe noen helger/kvelder, eller en mindre stillingsprosent (f.eks du i 20% og far i 80%), så du kommer deg litt ut i det minste? Og om dere kan bytte på det slik at dere ikke trenger barnepass, så vil du jo fortsatt få kontantstøtten, i tillegg til litt lønn fra deg, det bør kunne kompansere for det far evt går ned i lønn.



Anonymous poster hash: d1c4e...a29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor aksepterer dere ikke en annen bhg inntil videre?

Anonymous poster hash: 0705a...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er garantert plass i søskenet sin barnehage i des. så ville jeg nesten vurdert det! Kan være pga søskenprioritet! Hvis det er flere søsken med prioritet så kan det bli rift om plassene og loddtrekning - og det er jo ikke så trygt igjen...😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Hvorfor aksepterer dere ikke en annen bhg inntil videre?

Anonymous poster hash: 0705a...dba

Hvorfor skal man flytte barnet rundt, om man ikke trenger det?

To barnehagestarter på et halvt år... Det må være leit for barnet.

Syns nesten spm til TS er litt trist jeg.

Er det virkelig slik at man i dag tror det er nødvendig å sette barn i Bhg fra de er et år? At det er problematisk å vente med Bhgstart til barnet er to år?

Barnet har absolutt ingen behov for Bhg så tidlig, så sant det har normalt fungerende, og oppegående foreldre.

At noen foreldre overfører sitt eget behov for Bhg over på barna sine er jo en annen sak..

Ja, det kan være slitsomt for mange å gå hjemme med barn, men så går man jo da ikke hjemme for å late seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her.

Det blir ikke loddtrekning. Selv om mange søsken har prioritet, så går man ut i fra søkernr. på listene. Så vi er først når desember kommer.

Far tvinger meg på ingen måte til å være hjemme, bare så det er sagt. Dette er en avgjørelse som vi vil komme fram til sammen.

Var en på barselgruppa som hadde mulighet, så da kjente jeg henne jo litt, og visste at hun var flink med barn. Pluss at hun hadde jo sin egen også, så det ble litt sosialtrening;)Anonymous poster hash: 88c1e...418

Det er jo en fin løsning, når man kjenner vedkommende :)

Vi har ennå litt tid før jeg må sende en eventuelt ny permisjonssøknad. Så får tenke litt til.

Men jeg og far er enig med deg Magdalene. Vi ønsker jo ikke å utsette henne for to barnhagestarter på et halvt år når vi ikke MÅ det. Så får vi bare finne ut hvordan vi gjennomfører permisjonen. Dele eller ikke :)

Takker for mange innspill og gode poeng som tas med i vurderingen (pensjon blandt annet). Angående karriere, så har jeg ikke noe jobb der jeg kan "gjøre karriere" så det tenker jeg ikke på. Jeg kommer tilbake til det jeg forlot og er veldig glad i jobben min, så det blir bra uansett ;)

Anonymous poster hash: 8e68e...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...