Gå til innhold

Kan far øverføre fedrekvoten sin til mor Pga psykiske plager og depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig hvis man går via legeerklaring og søker Om å få overført de 10 ukene til mor?

Anonymous poster hash: 1fe0a...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det kan dokumenteres at det er såpass at han ikke er i stand til å ta seg av barnet alene, så kan det søkes om overføring. Men jeg vet de er strenge, så ikke sikkert det blir innvilget allikevel.

Anonymous poster hash: e98ff...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det kommer en erklæring på at han ikke er i stand til å ta av seg barnet, ja.

De kommer nok til å kreve erklæring fra psykolog, og en helt "dagligdags" depresjon telles nok ikke med i kabalen her. Mødre har til stadighet fødselsdepresjon uten at de kan slippe permisjonen.

Dersom han går i behandling og eksempelvis har sterk angst/ikke tar vare på seg selv eller barnet, eller det kan sannsynliggjøres av psykologen at tilknytningen til barnet ikke er som den skal vil det nok kunne bli overført.

Men ved mild angst og depresjon som ikke krever behandling tror jeg neppe det går gjennom.Men, jeg ville forsøkt.



Anonymous poster hash: 090f8...e8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje ringe nav og høre med de først? :) det skal ordne seg

Endret av Jente-24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AryaKillie

Jeg prøvde å søke det, samme grunn. Endte med at NAV kontaktet barnevernet som igjen lurte på om barnet hadde det bra med å bo med psykisk syk far....vær forsiktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å søke det, samme grunn. Endte med at NAV kontaktet barnevernet som igjen lurte på om barnet hadde det bra med å bo med psykisk syk far....vær forsiktig!!

Åh herlighet! Takk for at du nevnte det. Har allerede en sak liggende ha BV! Kjip situasjon spør du meg, vil ikke gjøre vondt verre for bare 10 uker liksom.

Anonymous poster hash: 1fe0a...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tuppesjura

Jeg fikk overført fars uker uten problem. Sendte kun en enkel søknad. Men dette er 7 og 9 år siden, så kan hende reglene har endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herlighet! Takk for at du nevnte det. Har allerede en sak liggende ha BV! Kjip situasjon spør du meg, vil ikke gjøre vondt verre for bare 10 uker liksom.

Anonymous poster hash: 1fe0a...9e6

Så da skal barnet heller være alene med en psykisk syk far i 10 uker?

Anonymous poster hash: fa2a4...dcb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AryaKillie

Åh herlighet! Takk for at du nevnte det. Har allerede en sak liggende ha BV! Kjip situasjon spør du meg, vil ikke gjøre vondt verre for bare 10 uker liksom.

Anonymous poster hash: 1fe0a...9e6

Ja er ingen enkel situasjon det der.... Men om du allerede er "kjent" av barnevernet så burde du ikke mate de.. Gikk heldigvis bra her men de hadde en pågående sak i over et halvt år, det sliter:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Så da skal barnet heller være alene med en psykisk syk far i 10 uker?

Anonymous poster hash: fa2a4...dcb

Nå kan jo fedrekvoten drøyes helt til barnet er 3 år da..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det kommer en erklæring på at han ikke er i stand til å ta av seg barnet, ja. De kommer nok til å kreve erklæring fra psykolog, og en helt "dagligdags" depresjon telles nok ikke med i kabalen her. Mødre har til stadighet fødselsdepresjon uten at de kan slippe permisjonen. Dersom han går i behandling og eksempelvis har sterk angst/ikke tar vare på seg selv eller barnet, eller det kan sannsynliggjøres av psykologen at tilknytningen til barnet ikke er som den skal vil det nok kunne bli overført. Men ved mild angst og depresjon som ikke krever behandling tror jeg neppe det går gjennom.Men, jeg ville forsøkt. Anonymous poster hash: 090f8...e8f

Det du skriver her stemmer ikke helt. Jeg hadde fødselsdepresjon, og far fikk ta over min permisjon de siste 3 mnd.

Anonymous poster hash: 10091...83b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herlighet! Takk for at du nevnte det. Har allerede en sak liggende ha BV! Kjip situasjon spør du meg, vil ikke gjøre vondt verre for bare 10 uker liksom.

Anonymous poster hash: 1fe0a...9e6

Siden du tross alt har skrevet tråden i utgangspunktet så vil jeg tro det er reelt at far på nåværende tidspunkt ikke klarer å gjennomføre pappapermisjonen sin. Da er ikke 10 uker bare å komme seg gjennom hverken for far med sin helsesituasjon og aller aller minst for barnets del som skal være 100% avhengig av fars hjelp. Her må dere tenke barnets beste og enten søke om at mor tar fars permisjon eller at far utsetter sin til han er bedre. At far hangler seg gjennom permisjonen under påskuddet at den bare varer i 10 uker bør strengt tatt ikke være oppe til vurdering en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver her stemmer ikke helt. Jeg hadde fødselsdepresjon, og far fikk ta over min permisjon de siste 3 mnd.

Anonymous poster hash: 10091...83b

Mener du at dere fikk overført tre måneder av felleskvoten fra deg til far? Det er i så fall en helt annen sak enn å overføre kvoten som er forbeholdt en av foreldrene.

Anonymous poster hash: 62298...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner jeg lurer litt på hvorfor barneværnet er innvolvert i utgangspunktet....



Anonymous poster hash: e9ae1...568
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...