Gå til innhold

Hvor lang tid brukte du på lappen, og hva kom det på prismessig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp begynt å kjøre, og er nysgjerrig på hvor lang tid andre brukte på å ta lappen, og hvor den kom på til slutt.

Anonymous poster hash: 1ace8...700
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange år. Slutta flere ganger.

Kostet mye, Nav betalte.

Anonymous poster hash: d2f7e...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen for 10 år siden. Hadde 9 kjøretimer og droppet teorikurset. Husker ikke nøyaktig hva det kom på, men mener det var rundt 12 000 med oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StarBar

Jeg begynte med kjøretimer ett år før jeg var 18, så brukte vell ett år, men jeg var ferdig med alt obligatorisk etter 7 måneder, men da hadde jeg brukt god tid, siden det var så lenge til jeg kunne ta oppkjøring. Lappen hadde akkurat kostet 30k dersom jeg hadde bestått første oppkjøring. Betalte vel rundt 4k ekstra på ny oppkjøring(tok en ekstra kjøretime eller to).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen for 10 år siden. Hadde 9 kjøretimer og droppet teorikurset. Husker ikke nøyaktig hva det kom på, men mener det var rundt 12 000 med oppkjøring.

Det samme gjorde jeg. Husker ikke antall kjøretimer, men jeg lurer på om jeg hadde én mer enn de obligatoriske. Tror jeg betalte rett under 12 000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte vel rundt 10 000 kr og 3 mnd siden det var over en mnd ventetid på oppkjøringa.

Anonymous poster hash: d9d03...8c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk lappen for 6 mnd siden. Fra jeg satte meg bak rattet første gang privat til jeg hadde lappen tok det 14 mnd. Øvelseskjørte privat i ca 8 mnd nå og da før jeg begynte opplegget med kjøreskole.

Jeg kunne brukt kortere tid, men hadde ikke hastverk og tok det med ro.

Brukte 28-29000 kr. Men kunne helt sikkert klart det på 25-26000 da jeg tok mer kjøretimer enn nødvendig. Var nemlig oppsatt på å greie det på første forsøk, og ikke stryke på første oppkjøring. Synes det er flaut å skulle stryke, så det unngikk jeg.

Tok for ordens skyld ikke teorikurs.

Anonymous poster hash: 94901...92a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor droppe teorikurs?? Man får faktisk mye informasjon ved å kunne spørre etter det man måtte lure på, sammen med flere.

Kanskje derfor det er blitt så mange udugelige sjåfører på veiene.....

Anonymous poster hash: 8672c...700
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forstår jeg ikke. Er ikke teorikurs obligatorisk ?

Sønnen min er 17 år, og har tatt trafikalt grunnkurs. Faren og jeg øvelseskjører med han litt sporadisk, særlig blir det litt mindre nå om vinteren på grunn av føret og mørket. Tanken er at han skal ta intensiv opplæring ved kjøreskole i sommerferien, for da har han god tid. Han blir 18 år februar 2016, så mellom sommeren og da, må det bli mye mer øvelseskjøring og vedlikeholdstimer ved kjøreskole.

Kan noen som VET, gi meg et svar på hva sønnen vår skal igjennom, og hva han kan velge ?

Aner ikke hva dette kommer på, men har vel budsjettert med kr 25 000 - 30 000 alt inkludert (klarer ikke helt å få oversikt over hva er obligatorisk, "småpakker" som mørkekjøring, langveiskjøring , forbikjøring tunnel (blir visst obligatorisk) osv).

Er 25 år siden jeg tok lappen. Den gang betalte jeg vel 320 kroner på det meste.

Anonymous poster hash: a768e...c61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, teorikurs er obligatorisk, sammen med mørkekjøring, glattkjøring og langkjøring.

Jeg tok lappen i 2013, startet i mai, og var ferdig med alt og klar for lappen i juli. Betalte vel rundt 20 000 for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, teorikurs er obligatorisk, sammen med mørkekjøring, glattkjøring og langkjøring.

Jeg tok lappen i 2013, startet i mai, og var ferdig med alt og klar for lappen i juli. Betalte vel rundt 20 000 for den.

Tull. Teorikurs er ikke obligatorisk. Men det er mulig du blander det med trafikalt grunnkurs.

Trengte ikke teorikurs fordi jeg utmerket godt greier å åpne en bok selv og lese. Fikk forøvrig 0 feil på teoriprøven.

Anonymous poster hash: 94901...92a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i 2008. Jeg tror jeg begynte 28. april, hadde oppkjøring 22. august. Jeg klarte teoriprøven helt i starten av juni og var klar da men så var det over to mnd. ventetid på oppkjøring. Usikker på prisen men ble mange, mange, mange tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorikurs er valgfritt, mens trafikalt grunnkurs er obligatorisk for dem under 25 år. Når du er over 25 år er det kun mørkekjøring og førstehjelp som er obligatorisk fra trafikalt grunnkurs.. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pris er irrelevant for det er så lenge siden, men brukte vel 3-4 mnd. Tror jeg startet å kjøre i begynnelsen av mai og hadde oppkjøring i august. Hadde 20 kjøretimer, ingen privat. Dvs. min far prøvde, men han var ingen stjernepedagog og eleven hadde ikke et tonn av tålmodighet så vi ble enige om å ikke fortsette i den løypa ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lapp høsten 2015. Begynte rundt 20 juli og var ferdig 25 oktober, så nesten nøyaktig tre måneder brukte jeg. Trodde det skulle ta myyyyee lengre tid! Hadde aldri tatt i et ratt før og hadde ingen å øvelseskjøre med så måtte ha noen ekstra kjøretimer. Prisen ble vel tett under 30 000 kr.

Det obligatoriske er:

Trafikalt grunnkurs

Mørkekjøringsdemonstrasjon

Veiledningstime trinn 3

Sikkerhetskurs på bane (glattkjøring)

Veiledning trinn 3

Sikkerhetskurs på vei (langkjøring)

Deretter er det oppkjøring.

I tillegg må man jo ha det antall kjøretimer man trenger! Det varierer jo veldig fra person til person. Noen kjøreskoler har også f.eks egen time til forbikjøring, også blir vel tunnelkøring obligatorisk også nå. Beste er å spørre den aktuelle kjøreskolen hvordan deres kjøreplan er. De fleste har sin rutine.

På vegvesenet sine hjemmesider kan man finne læreplaner og sånt så man kan se hva sim skal læres på de ulike trinnene.

Anonymous poster hash: f0bf3...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok lapp høsten 2015. Begynte rundt 20 juli og var ferdig 25 oktober, så nesten nøyaktig tre måneder brukte jeg. Trodde det skulle ta myyyyee lengre tid! Hadde aldri tatt i et ratt før og hadde ingen å øvelseskjøre med så måtte ha noen ekstra kjøretimer.

For noen skrivefeil.. Er litt trøtt! Tok da lappen høsten 2014!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte vel ca. 2 mnd. Hadde ikke sånn kjempemange kjøretimer, men kom likevel på rundt 27 000kr.

Forhørte meg ikke om priser før jeg begynte, så mulig jeg kunne kjøpt en pakke eller noe sånn at det kunne blitt rimeligere. Er snart 6 år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde 2-3 år med øvelseskjøring privat. Begynte så med kjøretimer og tok teorien i februar/mars. Hadde oppkjøring i midten av juni. Fikk ikke noe negativ tilbakemelding på oppkjøringa. Brukte ca 19000. Hadde 1-2 kjøretimer mer enn det som var obligatorisk.

(Jeg skjønner hvorfor det er så mange dårlige sjåfører på veiene som det er når det går 2-3mnd fra folk sitter bak rattet for første gang til de har lappen... )

Anonymous poster hash: b43e1...075
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...