Gå til innhold

Gift, samboer eller særbo - er det forskjell i dine øyne..


Zienna

Anbefalte innlegg

.. på disse parene?

Jeg kjenner mange gifte par, de fleste bor sammen og har felles økonomi. Om de alle deler soverom, vet jeg ikke, men utad er de livspartnere.
Så kjenner jeg mange samboere, med hus, barn og felles økonomi som har bodd sammen i en årrekke. Disse oppfattes også som livspartnere.

Statistikken forteller at mer enn 50% av ekteskapene oppløses etter hvert. Og enda flere samboerskap. De var visst ikke livspartnere likevel..

Når disse finner seg en ny livspartner er de begge gjerne utstyrt med både barn, hus og gjeld. "Mine" og "dine", "mitt" og "ditt".
Fler og fler velger derfor samlivsformen særbo. De er et par, offisielt eksklusive for hverandre og familie på begge sider er kjent med dette. Men de bor hver seg og har adskilt økonomi. Grunnene kan være forskjellig for valget.

JEG mener at et særbopar er like mye par og livspartnere som de som er gift eller samboere. Hva mener andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er likestilt i mine øyne.

Anonymous poster hash: 2fbd9...227

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brusmaskin

Enig i det. Kan ikke være et krav om å dele bosted for å ha kjærlighet.

Tror mange forhold hadde vart lenger om folk ikke absolutt skulle bo sammen bare fordi de er glade i hverandre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i det hele tatt "særbo" er et underlig uttrykk. Det heter jo "kjærester". Jeg får inntrykk av at noen vil endre dette for å demonstrere at de er mer seriøse. Men det er jo ingen forskjell.

Man er et par uansett.

Angående hvor involvert man er, vil jeg si ekteskap henger over resten. Det er fortsatt mer etablert mht. loven og det bringer flere forpliktelser. Du går med ring på hånden som bekrefter dette for omverdenen og du vil (som regel) ha en seremoni der du lover å holde deg til vedkommende for resten av ditt liv, og disse løftene er uttalt fremfor alle menneskene som har en sentral rolle i livene deres. Det skal mer til å bryte opp et ekteskap enn et samboerskap eller et forhold. Dette demonstreres ganske enkelt ved at de fleste har en høyere standard for hvem de gifter seg med enn hvem de flytter inn med. Mange kvinner bor med menn som er interessert i å gifte seg, men ikke har fridd. Mange bryter av for det kommer dit. Dette er jo et eksempel på at man kan være "god nok" til å bo med, men ikke til å gifte seg med.

Ang. samboere vs. kjærester er det ikke den store forskjellen for meg. Mange flytter sammen av økonomiske årsaker eller praktiske årsaker. Mange menn ser på samboerskap som en praktisk ordning der du får fordelene ved ekteskap uten forpliktelsene. Jeg ser ikke på samboere som mye mer etablert enn kjærester, dog jeg vet at det mer og mer i Skandinavia blir en erstatning for ekteskap. Det er likevel ikke av samme nivå for meg personlig og jeg ser ikke på det som like etablert.

Hvordan folk organiserer sitt samliv er fullstendig opp til dem. Men ang. barn synes jeg flere burde bli flinkere til å evaluere hvilke krav de har til en partner og etablere en solid familieenhet før de faktisk tar steget og får barn.

Endret av Neeli00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brusmaskin

Kanskje en skulle hatt et alternativ til ekteskap for særboere?

Gifte kan være særbo, men de med registrert samboerskap kan jo ikke:-)

En særboskap for å vise at man mener det virkelig seriøst, men likevel ikke deler bolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at særbo kan likestilles med ekteskap evt. samboere. Hva skjer den dagen de som er særboere får barn? Hvordan skal de praktisk ordne det, når de bevisst er særboere og har tenkt å være det? Og hvis de ikke har tenkt å være det for alltid, har de jo allerede innrømt at det ikke kan likestilles...

Endret av TrickyCicci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Selv kjenner jeg godt voksne mennesker, begge med barn fra første ekteskap, som er gift med hverandre og har beholdt to hjem.

Årsakene er bl.a. voksne barn og arv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også særbo er et rart ord. Man er kjærester. Synes ekteskap er over samboere, men det betyr ikke at jeg tror samboere er mindre seriøse. Jeg og kjæresten er samboere, men jeg er trygg på at det er jeg og han resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskap er den mest solide type forhold. Særbo og sambo er likestilt for meg så lenge de ikke har barn, da bør de selvsagt bo sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

.. på disse parene?

Jeg kjenner mange gifte par, de fleste bor sammen og har felles økonomi. Om de alle deler soverom, vet jeg ikke, men utad er de livspartnere.

Så kjenner jeg mange samboere, med hus, barn og felles økonomi som har bodd sammen i en årrekke. Disse oppfattes også som livspartnere.

Statistikken forteller at mer enn 50% av ekteskapene oppløses etter hvert. Og enda flere samboerskap. De var visst ikke livspartnere likevel..

Når disse finner seg en ny livspartner er de begge gjerne utstyrt med både barn, hus og gjeld. "Mine" og "dine", "mitt" og "ditt".

Fler og fler velger derfor samlivsformen særbo. De er et par, offisielt eksklusive for hverandre og familie på begge sider er kjent med dette. Men de bor hver seg og har adskilt økonomi. Grunnene kan være forskjellig for valget.

JEG mener at et særbopar er like mye par og livspartnere som de som er gift eller samboere. Hva mener andre?

Altså, gift men særboere er likestilt med gift og bor sammen :-)

Jeg synes særboere uten å være gift ikke er like forpliktende men har man felles barn og avtale og lever forpliktende og lojalt men er særboere så er det like seriøst i min bok.

Jeg er blant de som mener ekteskap er det mest forpliktende samtidig har jeg meget stor forståelse for at man i lengre perioder har det best i forholdet og i familien ved å bo i hver sin bolig. Noen ganger kan avstand skape størst nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om særbo har jeg egentlig ikke tenkt så mye.

Men ser ikke så kjempe store forskjellen på ekteskap og samboerskap når det er barn i bildet. Vi har vært forlovet noen år og har fått barn etter vi forlovet oss, bryllupet er av ulike grunner blitt nedprioritert flere ganger. På spørsmål fra andre om det ikke er på tide at vi gifter oss, svarer jeg at jeg ikke helt ser forskjellen på å være gift vs samboere nå som vi har barn. Den dagen vi valgte å få barn valgte vi hverandre. Barna binder oss sammen mye mer enn underskriften på ekteskapspapirene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG mener at et særbopar er like mye par og livspartnere som de som er gift eller samboere. Hva mener andre?

Jeg mener nei. Som særboere er det å være et par et valg en tar hele tiden. Man kan når som helst slutte å ta kontakt, fordi man ikke har etablert seg sammen, men hver for seg. Mange tar lett på samboerskap og flytter sammen i forelskelsesfasen fordi det er praktisk og koselig å bo sammen, uten at de har tatt noe valg for livet. Det vil jeg heller ikke sidestille med ekteskap. Jeg vet også om et gift par som har vært særboere i over 15 år. Det er likestilt med et vanlig ekteskap for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener nei. Som særboere er det å være et par et valg en tar hele tiden. Man kan når som helst slutte å ta kontakt, fordi man ikke har etablert seg sammen, men hver for seg. Mange tar lett på samboerskap og flytter sammen i forelskelsesfasen fordi det er praktisk og koselig å bo sammen, uten at de har tatt noe valg for livet. Det vil jeg heller ikke sidestille med ekteskap. Jeg vet også om et gift par som har vært særboere i over 15 år. Det er likestilt med et vanlig ekteskap for meg.

Når så mange ekteskap og samboerskap går i oppløsning, tyder vel det på at det ikke bare er særboere og samboere som tar valg om det å være par hele tiden?

Kanskje er det slik at langt flere ville brutt om det nettopp ikke var for felles hus, gjeld osv? At det rett og slett er redselen for økonomiske problemer som holder dem igjen? Er man særbo holder man sammen fordi man ønsker det, ikke fordi en må, vil jeg mene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...