Gå til innhold

Regler for utkastelse av lagerbod


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i tre år leiet en lagerbod fra et firma i Østfold. Boden er på 10 kvm, og den har vært helt fylt opp til taket og ut til siste mm med et flyttelass da jeg var nødt til, av mange grunner, flytte hjem til foreldrene mine.

Frem til Juli 2012 gikk dette supert. Etter dette ble jeg rammet av en livssituasjon som gjorde det umulig for meg å betjene leien på denne plassen. Men, pga min situasjon, var jeg altfor vikende med å snakke med utleier, og lot ting bare skure. Dumme meg selvfølgelig. Så den tar jeg på meg.

Anyway, jeg sendte de en mail i August 2013 der jeg ba om redegjørelse for både lageret mitt (status) og hvor mye leie jeg skyldte. Jeg fikk et svar fra de om at lageret var urørt fra deres side, og at de hadde restriktert min adgang pga manglende betaling (of course) og at så fort jeg betalte ville jeg få tilgang til lageret igjen.

Men, jeg skyldte for mye den gangen med tanke på inntekt, og siden den gang har jeg hørt ingenting fra utleieren. Ingen brev, ingen noenting.

Så, her for en uke siden (nesten tre år siden jeg opprettet leieforholdet), sendte jeg mail (fått jobb og slikt, samt at psyken min er en smule bedre enn den var) til utleier (siden jeg aldri hørte fra de om noe som helst) om at jeg ville endelig gjøre opp for meg med full leie for alle månedene jeg skylder, samt at jeg ville vite status på lageret mitt.

Han ringte meg opp dagen etterpå, der han sa til meg at:

a. de hadde prøvd å få tak i meg etter alle kunstens regler (erm, javel)

b. alt jeg hadde i boden er kastet (og der forsvant alt jeg eier og har her i verden)

c. at lageret bare var halvfullt og sto åpent (jeg har kun vært der en gang siden jeg åpnet leieforholdet, som var i April 2012, og rimelig sikker på at jeg låste. Dessuten, hvor er sikkerheten? Ville de ikke sett det veldig fort om boden min var ulåst?)

Jeg vet følgende som gjør han til en løgner:

a. jeg skrev opp min mor som reservekontakt, med adresse, telefon, etc. Hun er hjemme omtrent 24/7, samt at hun er tilgjengelig på mobil også. Hun har ikke hørt noe.

b. jeg har stått oppført i gulesider hele veien med adressen hjemme hos mine foreldre, og med fungerende telefonnummer. Ingen har ringt til meg heller.

c. har ikke fått noen brev om varsel av utkastelse, etc.

Jeg har bladd meg gjennom diverse lover om utleie, og blir ikke spesielt klok på noe som helst.

Så mine spørsmål her er som følger:

1. Har et utleiefirma av lagerboder ingen lover å forholde seg til? Kan de egentlig gjøre som de vil? Slik jeg forstod loven, så MÅ de gjennom tvansfullbyrdelsesloven som alle andre, dvs forliksråd og namsmann. Ringte til namsmann her hvor jeg bor, de har ikke hørt om noen utkastelse...

2. Kan et utleiefirma bare selge og kaste tingene du har lagret der uten at det får noen som helst følger for dem? Slik jeg forstod loven (og min forståelse er rimelig liten) så eneste de kan gjøre er å plombere og begjære utkastelse i tråd med husleieloven. Står ingenting noen som helst plass om at de kan ta loven i egne hender og gjøre som de vil.

3. Står jeg helt uten rettigheter i denne saken? Iflg loven er det ulovlig å gjøre ting selv, og at det kun er namsmannen som har rett til å hive noen ut fra noen som helst plass, med god hjelp fra Politiet. Regner da med at hadde namsmannen fått greie på dette, så ville DE ha kontaktet meg eller mine foreldre. Men som sagt, de har aldri hørt om dette engang...

Jeg vet jeg har bæsja på leggen og at jeg har vært dum, men allikevel. Tror iallefall foreldrene mine hadde reagert rimelig kjapt hadde et slikt brev dumpa ned i posten her. Jeg orker ikke beskrive situasjonen jeg var i, men var såpass dårlig at jeg ikke hadde noen kontakt med omverden omtrent på over 2 år.

Jeg håper på noen sakelige svar uten kommentarer om hvor dust jeg har vært, eller at jeg skulle ha gjort ditt og datt. Jeg vet alt det der allerede, og har tatt fullt ansvar for mine blemmer. MEN, er ikke dermed sagt at man bare kan kaste ting til en verdi på over 750.000 norske kroner fordi man skylder 20.000. Og de visste godt det var flyttelasset mitt, og at slikt etterlater man ikke.



Anonymous poster hash: d3d83...372
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å kontakte forbrukerrådet eller advokat. Dette høres ut som en veldig lei situasjon, men jeg tror ikke du står uten rettigheter. Som du sier skulle firmaet sendt skriftlig varsel om tvangsfullbyrdelse og kontaktet namsmann for utførelsen.

Anonymous poster hash: 25cb9...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du den opprinnelige kontrakten? Hva står det der?

Anonymous poster hash: 2109d...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper deg lite å lete i allverdens lover. Du må finne frem låne- leiekontrakten du har inngått med utleier.

Her gjelder privatrettslige lover, mellom deg og utleier.

Du og utleier har signert (?) på avtalen dere i mellom som gjelder.

Tror ikke du kommer noe vei, uansett hva du gjør, bortsett fra å gå videre i livet, en erfaring rikerer.

Anonymous poster hash: 72095...d02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger du dessverre dårlig an.

Utleier trenger bare sannsynliggjøre at de har prøvd å få fatt i dag, ved f.eks kopi av brev de har sendt deg. Siden du ikke tok kontakt på nesten 3 år, hva skulle utleier gjøre? Sett at du aldri hadde tatt kontakt igjen?

Jeg går ut i fra at du heller ikke har noe som helst bevis på hva du hadde i boden?

Selvfølgelig har utleier da rett til å overta boden igjen, når du ikke har betalt noe på nesten 3 år. At din mor heller ikke har gjort noe i situasjonen, gjør ikke saken bedre.



Anonymous poster hash: f9148...8ac
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere to siste:

Mener dere at utleier har rett til å foreta utkastelse uten namsmann?



Anonymous poster hash: 25cb9...966
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo helt utrolig at man evt. skulle stå uten noe som helst rettigheter i en sak som dette.

Jeg hadde kontakt med de i August 2013, hvor de sa alt var i orden. Ingen ord om at "betal eller forsvinn", etc.

Og de hadde mail adressen min, de hadde telefonnummeret mitt og hadde tatt de 2 minutter å finne adressen min på gule sider. Skal vanskelig gjøres å sannssynliggjøre at de har prøvd å få tak i meg da det ikke hadde tatt mange kaloriene å faktisk få tak i meg eller min familie.

Og si at "bare å bite det i seg og bli en erfaring rikere" fungerer jo ikke i praksis. Var mye personlige saker der som er lost for alltid. Blir som at noen hadde satt fyr på huset ditt, og du ikke hadde fått en dritt i erstatning. Ingenting å gjøre, bare å gå videre. Tror enhver hadde funnet det vanskelig.



Anonymous poster hash: d3d83...372
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har skjønt loven, er det KUN namsmannen og POLITIET som har lov til å utføre en lovlig utkastelse. Ingen andre myndigheter i dette landet kan gjøre dette, være enten fra en bod hos et firma, eller i en leilighet.

Skal til Namsmannen på Mandag og forhøre meg litt mer om dette, men jeg har vanskeligheter med å tro at man bare kan omgå namsmannen. Blir som at man blir hivd ut av en leilighet uten noen rettigheter.

Og det er noe som heter "hmm, her er det noe som ikke stemmer. hvorfor får vi ikke tak i han? la oss se om han har familie som vi kan kontakte. er jo tross alt flyttelasset hans..."

Men når jeg snakka med utleier, var han så kald som man bare kan få blitt. Er helt utrolig...



Anonymous poster hash: d3d83...372
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere to siste:Mener dere at utleier har rett til å foreta utkastelse uten namsmann? Anonymous poster hash: 25cb9...966

Vi snakker om en lagerbod IKKE om husrom til beboelse.

Anonymous poster hash: 72095...d02

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke det. En lagerbod er definert som er LOKALE, og er bare noen få lover som ikke gjelder for det. Fravikelse/utkastelse er aldri nevnt som spesielt innenfor husleieloven med særskille regler for LOKALE.

Så den er ikke god nok tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forsikring på det du hadde i boden, har du betalt den?

Anonymous poster hash: 72095...d02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men forsikringsselskapet sa at dette er en sak for Politiet, ikke dem. De har inget erstatningsansvar på dette området fikk jeg beskjed om.

Og da jeg ringte politiet, ba de meg kontakte Konfliktrådet. Men de sa i korte trekk at de tvilte veldig sterkt på at han hadde lov til å kaste tingene mine på dynga helt av seg selv.



Anonymous poster hash: d3d83...372
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og være ærlig. Du sitter der med 750.000kr verdi sier du så kan du ikke selge noe for og få penger til og betale det du skylder? Høres bra ut.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det faktisk er helt umulig for et firma å komme med slikt som de har gjort til TS. Den bransjen er rene Texas, når man ser hva de hyklerne tar seg til med de som betror sine eiendeler til de. Har lest om mange som har fått tingene sine enten solgt eller kastet etter en måned uten betalt leie.

Jeg tror, uten at jeg skal si for sikkert, at utleier her rett og slett har driti seg ut. Jeg har ikke mest greie på lovverket, men jeg vil tro han må gjennom Namsmannen. Er vel slik at de fleste ikke gidder å krangle med utleiere, siden de for det meste lagrer kun ekstra dritt de aldri har bruk for i slike boder. Men så er det slike som TS også som har lagret alt h*n har der.

Jeg foreslår at utleier blir politianmeldt, og la myndighetene ta seg av hvem som har rett eller galt. Alt annet blir synsing, noe som ikke gagner noen.

Men jeg er villig til å sette penger på at utleier har erstatningsansvar i denne saken.



Anonymous poster hash: d3d83...372
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men forsikringsselskapet sa at dette er en sak for Politiet, ikke dem. De har inget erstatningsansvar på dette området fikk jeg beskjed om. Og da jeg ringte politiet, ba de meg kontakte Konfliktrådet. Men de sa i korte trekk at de tvilte veldig sterkt på at han hadde lov til å kaste tingene mine på dynga helt av seg selv. Anonymous poster hash: d3d83...372 [/

i]

Ringe, ringe, når tid skal folk lære seg at i saker som dette er det nødvendig med dokumentasjon, skriftlig dokumentasjon!

Hele tråden blir for dum.

Anonymous poster hash: 72095...d02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til Sparsom: Du leste ikke mitt originalinnlegg, hvor jeg forklarte at jeg ikke har vært i kontakt med omverden på relativt lenge? For å kunne sette deg litt inn i min situasjon, kan jeg forklare at jeg har vært veldig deprimert, vært suicidal der jeg forsøkte å ta livet mitt annenhver dag en periode, samt at jeg gikk på veldig sterke tabletter.

Ikke lett å være i virkeligheten da. Situasjonen er ulik for oss alle. Hadde utleier tatt kontakt med min familie, hadde dette blitt løst rimelig fort. Men det skjedde aldri, og iflg min familie trodde de alt var vel og bra siden de aldri hørte noe fra ham.



Anonymous poster hash: d3d83...372
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du anonym med linken til et tilfeldig lager.

Hva lagerene har som betingelser, og hva som i realiteten er LOVEN er to forskjellige ting. Har sett mye ymse saker fra masse firmaer gjennom årene der de får forbrukerne til å tro masse rart, mens loven er helt ulik.

Visste du f.eks. at hvis du velger å få en vare tilsendt med a-post, så er firmaet som sender ansvarlig inntild du har mottatt varen? I mange nettbutikker skriver de motsatt, at man velger brevpost på eget ansvar.

Jeg for min del stoler ikke en pøkkel på at det som står i kontraktene er i henhold til noe lovverk. Og uansett kontrakt så vil ikke en kontrakt overkjøre lovverket her i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og i den linken som den andre her oppe la ut, så bare understreker det poenget til trådstarter om at Namsmannen er involvert, da det står veldig klart og tydlig at de bruker tvansfullbyrdelsesloven, noe som kun namsmannen kan gjøre. Ingen privatperson eller firmaer i dette landet har rettigheter til å ta loven i egne hender, uansett sak.

Så som et punktum for min involvering i denne tråden, gå til politiet og la de rydde opp. Lever anmeldelse, finn en advokat og la mannen svi. Er helt banalt at slikt går an i 2015.

Som en siste ting. Visste dere at norske forbrukere er så godt beskyttet at det nesten er umulig å drive butikk? Uansett ting? Forbrukerne sitter med alle rettigheter, og de som leverer tjenestene har nesten ingen. Det er sosialiststaten i et nøtteskall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på noen sakelige svar uten kommentarer om hvor dust jeg har vært, eller at jeg skulle ha gjort ditt og datt. Jeg vet alt det der allerede, og har tatt fullt ansvar for mine blemmer. MEN, er ikke dermed sagt at man bare kan kaste ting til en verdi på over 750.000 norske kroner fordi man skylder 20.000. Og de visste godt det var flyttelasset mitt, og at slikt etterlater man ikke.

Anonymous poster hash: d3d83...372

Nå var det nettopp å etterlate tingene du gjorde, da. I over 2 år. Tilsynelatende uten å på noe tidspunkt se til eiendelene dine, delvis uten å betale leie, og du tok kontakt kun 2 ganger og begge de gangene lå du mange måneder på etterskudd med leie?

Jeg vet ingenting om lovverket her, men hvis jeg var utleier hadde jeg ikke akkurat tenkt "her ligger det eiendeler noen er veldig glad i / eiendeler som er viktige for denne personen / eiendeler denne personen har bruk for i sitt daglige liv"...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...