Gå til innhold

Vurderer du å bli vegetarianer?

Fremhevede innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Takk for tips!

Ved inntak av linfrø er det viktig at de er knuste for at kroppen skal ta opp næringen i de, ellers går de hele rett gjennom kroppen.

Det hørtes nesten for godt ut til å være sant at man får disse viktige fettsyrene gjennom å bruke rapsolje i matlaging - det er stort sett rapsolje jeg bruker. Vet du om det er noen forskjell på dyr vs. billig rapsolje?

Anonymous poster hash: 390f9...115

Den aller sikreste kilden er algeolje, men en ernæringsfysiolog forklarer det veldig bra i denne linken: http://www.veganhealth.org/articles/omega3Som du ser har de som ikke spiser kjøtt/fisk lett for å ligge lavt.

Jeg velger å ta algeolje i perioder. Mye forskning viser jo at det å være vegetarianer eller veganer er sunnere enn å spise kjøtt, men det aller sunneste er å spise hovedsakelig plantebasert/vegansk med innslag av fisk. Jeg tror mye av det har sammenheng med Omega 3, som jo er en viktig faktor mtp både hjerte-karsykdommer og demens.

Ja, jeg har tenkt å bli veganer :) Jeg tar det derimot litt gradvis, for det å være veganer er litt mer vanskelig enn å "bare" være vegetarianer. Har lenge hatt lyst, men alltid trodd at det da vil bli lite å spise og at maten vil bli kjedelig, men etter en god del research ser jeg at vegansk mat kan være fantastisk.

Jeg gjør det mest for dyrene, men det skader ikke at det er miljøvennlig og bra for helsen :)

Anonymous poster hash: f3094...572

Det er nok veldig lurt å ta det gradvis! Leser stadig om dem som hopper rett inn i et vegansk kosthold og blir dårlige, fordi de ikke har nok kunnskap. Ender med at de går tilbake til kjøtt igjen, og det er synd. Burde heller forsøkt vegetar først. :)

Hadde jeg blitt vegetarianer hadde jeg dødd av undervekt og mangelsykdommer. Kroppen min sliter nok allerede med å legge på seg via proteiner, kjøtt og annet lignende.

Anonymous poster hash: 198e6...aac

Man kan være tykk på vegetarmat også. ;) Pinjekjerner og rømme er ikke akkurat slankekost. :P

Vil bli laktoovovegetarianer. Spiser uansett veldig sjeldent rent kjøtt, går mest i kjøttdeig. Det bør ikke bli noe problem å kutte ut.

Så bra! :) Akkurat kjøttdeig finnes det jo mange gode alternativer til, det er verre for dem som elsker fisk. ;) (Selv om jeg har sett at en del asiatiske butikker faktisk selger falske shrimps og kamskjell..hehe)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen planer om å bli hel-vegetarianer, men kutter stadig i kjøttbruken og ønsker å gå over til enda mer vegetarisk kosthold. Blir som regel 2-3 helt kjøttfrie dager uka. Spiser fisk til middag ca en dag i uka.

Skrevet (endret)

Ja har faktisk tenkt en del på det i det siste. Men synes det er meningsløst å ikke spise kjøtt, men fortsette med egg, melk osv. Så da blir det isåfall veganer. Og det krever litt mer omlegging.

Det som er meningsløst er at vegetarmiljøet svært sjeldent fremstår som balansert og vennlig for interesserte fordi de/vi er altfor opptatt av å krangle oss i mellom om hvem som er "renest" og "flinkest", når vegetarmiljøet i tillegg har ett langvarig kjærlighetsforhold til alternativ-bevegelsen så er det ikke rart folk flest er skeptiske. Jeg vet ikke hva grunnen til at du vil bli veganer er, men det er vært å tenke over om den overlegne holdningen du og mange andre veganere har hjelper på "rekruteringen".

Nope. Ingen planer om å bli vegetarianer. Siden jeg har tatt skrittet til å bli veganer i stede. :)

Anonymous poster hash: 87589...2bf

Da er du jo vegetarianer. "Nei, har ingen planer om å bli norsk siden jeg har blitt Oslo-borger i stede :) "

Endret av Yellow_Taxi
  • Liker 4
Skrevet

Absolutt ikke. Jeg trenger kjøtt!

Skrevet (endret)

Nei, men spiser gjerne vegetarmat i blant. Bare ikke glem å tilføre kroppen B12, mange vegetarianere/veganere som glemmer det, fordi kjøtt er hovedkilden til B12.

Endret av Jolene
Skrevet (endret)

Husk at også planter har følelser.

Passer seg at en bruker som tilsynelatende er fra begynnelsen av 1900 tallet kommer med en vits som er minst like gammel. Tips: Du burde også slutte å fortelle høy mennesker at de burde spilt basketball, de med asiatisk bakgrunn at de ser unge ut, de bak kassen at du gjerne tar varen gratis når den ikke går inn og andre spontane innfall som får deg til føle deg fryktelig morsom.

Nei, men spiser gjerne vegetarmat i blant. Bare ikke glem å tilføre kroppen B12, mange vegetarianere som glemmer det, fordi kjøtt er hovedkilden til B12.

Tror du mente veganere. Så lenge man spiser meieriprodukter er ikke B12 en bekymring.

Endret av Yellow_Taxi
  • Liker 3
Gjest Salvesen
Skrevet

Passer seg at en bruker som tilsynelatende er fra begynnelsen av 1900 tallet kommer med en vits som er minst like gammel. Tips: Du burde også slutte å fortelle høy mennesker at de burde spilt basketball, de med asiatisk bakgrunn at de ser unge ut, de bak kassen at du gjerne tar varen gratis når den ikke går inn og andre spontane innfall som får deg til føle deg fryktelig morsom.

Var da voldsomt så snurpetryne man skulle være i dag da? Forøvrig er det ikke bare en vits, men et faktum.

Skrevet

Tror du mente veganere. Så lenge man spiser meieriprodukter er ikke B12 en bekymring.

Rettet det opp til begge deler, takk! :blomst:

Skrevet

Det er rikelig b12 i egg og melkeprodukter, så laktoovovegetarianere trenger ikke bekymre seg for det. Veganere bør derimot velge b12-beriket mat eller ta tilskudd.

Anonymous poster hash: bf57e...741

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for dobbelposting.

- Avalon, mod

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vegetarianer, og spiser veldig lite melke og egg-produkter. :)

Spiser nesten bare vegansk. :)

Anonymous poster hash: 8f211...34c
  • Liker 1
Gjest Bruce Wayne
Skrevet

Vurderer ikke å bli vegetarianer.

Skrevet

Husk at også planter har følelser.

post-28688-0-85125400-1421401189_thumb.j

Anonymous poster hash: 0c952...1f3

• 2 måneder senere...
Skrevet

Why?

Hva er årsaken til at du var vegetarianer?

Hva er årsaken til at du ikke er vegetarianer lenger?

Anonymous poster hash: 390f9...115

Dyrevern, det føltes helt feil å spise kjøtt etterhvert. Gikk i 8 klasse da jeg bestemte meg. Så kom jeg i Forsvaret, og vegetarmaten der var grusom. Jeg hadde også lenge vurdert om jeg var lei av det, og fant ut at jeg ikke gadd mer. Spiser veldig lite svin nå, siden griser er noen herlige dyr :-)

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Jeg er midt i prosessen med å bli vegetarianer, akkurat nå er jeg heller semi-vegetarianer med et mer bevisst forhold til kjøtt og et mer bærekraftig forbruk. Jeg vil heller spise innmat enn kyllingfilet f.eks., i den grad jeg spiser kjøtt. Kommer nok ikke til å kutte ut ost, kesam, melk eller egg. Ost er jeg storforbruker av, resten er greit å ha til matlaging, og økologiske eller lokale produkter er som oftest lett tilgjengelig.

Siste månedene har jeg spist kjøtt 1-2 dager i uken, og jeg kjenner at kroppen har det mye bedre enn da jeg spiste kjøtt nesten daglig. Men det krever selvsagt at man setter seg inn i hva kroppen trenger. Håper jeg kan bli fulltidsvegetarianer etterhvert, vi får se.

Endret av Raindrops
Skrevet

Har allerede vært vegetarianer noen år og holder på å bli veganer for øyeblikket. Aldri følt meg bedre! :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Veganer.

Hadde egentlig bare lyst til å ikke spise kjøtt, men når jeg innså at alt av meieriprodukter (som jeg var vant med å spise) fantes som vegansk, så jeg ikke vitsen med å ikke bli veganer.

Men, jeg er ikke fullveganer. Jeg har sikkert noen produkter som stammer fra dyr, eller klær fra dyr (går ikke aktivt inn for å kjøpe, men hvem vet hva som finnes i klær). Men jeg spiser vegansk, og hovedårsaken til det var heller ikke av veganer-prinsipp.

Anonymous poster hash: d4bf3...48d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...