AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #21 Skrevet 11. januar 2015 Takk for linken! Jeg har ikke tenkt å bli vegetarianer, men jeg har et klart mål om å redusere kjøttforbruket mitt ytterligere. Ikke bare av etiske og miljømessige hensyn, men også fordi jeg har blitt mer matinteressert, og har lyst til å prøve meg på mer vegetarisk matlaging. Anonymous poster hash: 94ed5...fbf
gnuffe Skrevet 11. januar 2015 #22 Skrevet 11. januar 2015 Jeg avsluttet min vegetariske karriære 1. Desember jeg, etter 6 år :-) 1
Gjest Badabing Skrevet 11. januar 2015 #23 Skrevet 11. januar 2015 Takk for inspirasjon Hakker du og steker soppen/løken sammen med tacokrydderet? Anonymous poster hash: 390f9...115 Hiv gjerne oppi en boks med sorte bønner også, for litt proteiner. 2
Beltedyr Skrevet 11. januar 2015 #24 Skrevet 11. januar 2015 For de som vil bli vegetarianere: Sjekk ut det indiske kjøkkenet. Over halvparten av Indias befolkning er vegetarianere. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #26 Skrevet 11. januar 2015 Er en semi-veggis fra før av, spiser stort sett vegetarisk eller vegansk, men akkurat nå om dagen så hender en sjelden gang at jeg spiser kjøtt eller fisk også. Nå i jula hade jeg ikke energi til å lage egen mat, så da ble det både ribbe, pinnekjøtt og fisk med alt tilbehør -og har nok en gang vært sjukt dålig i magen over en uke etterpå -magen venner seg av kjøtt dritfort! Linken minnet meg på det jeg må passe på for øyeblikket, nemlig D-vitaminer. Må vel ut å kjøpe tran... Anonymous poster hash: 08229...099
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #27 Skrevet 11. januar 2015 Jeg avsluttet min vegetariske karriære 1. Desember jeg, etter 6 år :-) Why? Hva er årsaken til at du var vegetarianer? Hva er årsaken til at du ikke er vegetarianer lenger? Anonymous poster hash: 390f9...115 2
Gjest The damned Skrevet 12. januar 2015 #28 Skrevet 12. januar 2015 Har tenkt på det, men tror ikke jeg kommer til å ta skrittet helt ut. Men jeg skal skjerpe meg og ha flere dager uten kjøtt. Vegetarmat er jo veldig godt
Fame Skrevet 12. januar 2015 #29 Skrevet 12. januar 2015 (endret) Jeg har vært vegetarianer i 6 år, men av økonomiske og helsemessige grunner måtte jeg avslutte det. Endret 12. januar 2015 av Fame 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #30 Skrevet 12. januar 2015 Dagens vegetariske frokost (som jeg slukte før jeg rakk å ta bilde): grove knekkebrød med tårnhøye stabler av skivet avokado og tomat, med bittelitt pepper og rømme på. Appelsinjuice og te ved siden av. Yummy! Og dekker vel de fleste næringsbehov. Anonymous poster hash: bf57e...741 1
Chizue Skrevet 12. januar 2015 #31 Skrevet 12. januar 2015 Nei...Men så spiser jeg bare rødt kjøtt 2 dager i uken, fisk 1 dag (burde vært mer) kylling 1 dag. Så har jeg 3 dager uten kjøtt/fisk/egg x) (Om man ser bort ifra pålegg.... Er middag som jeg tenker på )
Colargol Skrevet 13. januar 2015 #32 Skrevet 13. januar 2015 Jeg har vært vegetarianer i 6 år, men av økonomiske og helsemessige grunner måtte jeg avslutte det. Bor du i by? Om du gjør så synes jeg det er vanskelig å bruke penger som grunn, det er jo råbillig å kjøpe grønnsaker i internasjonale butikker, og det er gjerne bedre og mer spennende ting å finne også enn det som eksisterer i norske matvarekjeder. Ble nysgjerrig på de helsemessige grunnene også jeg -klarer ikke å se for meg hva slags sykdom(mer) som gjør at man må ha kjøtt i kosten..? 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #33 Skrevet 13. januar 2015 Er en semi-veggis fra før av, spiser stort sett vegetarisk eller vegansk, men akkurat nå om dagen så hender en sjelden gang at jeg spiser kjøtt eller fisk også. Nå i jula hade jeg ikke energi til å lage egen mat, så da ble det både ribbe, pinnekjøtt og fisk med alt tilbehør -og har nok en gang vært sjukt dålig i magen over en uke etterpå -magen venner seg av kjøtt dritfort! Linken minnet meg på det jeg må passe på for øyeblikket, nemlig D-vitaminer. Må vel ut å kjøpe tran... Anonymous poster hash: 08229...099 Tips til vegetarisk erstatning for tran: Fås kjøpt på matvarebutikker med stort utvalgt, bl.a. Coop Mega, Obs!, Meny og muligens helsekost. Cirka samme pris som tran. Anonymous poster hash: 390f9...115 1
Gjest Badabing Skrevet 13. januar 2015 #34 Skrevet 13. januar 2015 Tips til vegetarisk erstatning for tran: Fås kjøpt på matvarebutikker med stort utvalgt, bl.a. Coop Mega, Obs!, Meny og muligens helsekost. Cirka samme pris som tran. Anonymous poster hash: 390f9...115 Problemet med disse planteoljene er at det kan bli litt misforhold mellom Omega 3 og 6. Her er et annet bra alternativ i algeolje (har både EPA og DHA): http://opti3omega.com/ http://www.iherb.com/deva-omega-3-dha-epa-vegan-90-vcaps/39698 Hvis man ikke vil ta tilskudd kan man passe på at man hver dag spiser noen få valnøtter, litt linfrøolje, 1 ts rapsolje og 1 ts linfrø. Kan fint bruke valnøttene og linfrøene i frokostblandingen og lage mat med rapsolje hvis det blir lettere å huske på det da.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #35 Skrevet 13. januar 2015 Problemet med disse planteoljene er at det kan bli litt misforhold mellom Omega 3 og 6. Her er et annet bra alternativ i algeolje (har både EPA og DHA): http://opti3omega.com/ http://www.iherb.com/deva-omega-3-dha-epa-vegan-90-vcaps/39698 Hvis man ikke vil ta tilskudd kan man passe på at man hver dag spiser noen få valnøtter, litt linfrøolje, 1 ts rapsolje og 1 ts linfrø. Kan fint bruke valnøttene og linfrøene i frokostblandingen og lage mat med rapsolje hvis det blir lettere å huske på det da. Takk for tips! Ved inntak av linfrø er det viktig at de er knuste for at kroppen skal ta opp næringen i de, ellers går de hele rett gjennom kroppen. Det hørtes nesten for godt ut til å være sant at man får disse viktige fettsyrene gjennom å bruke rapsolje i matlaging - det er stort sett rapsolje jeg bruker. Vet du om det er noen forskjell på dyr vs. billig rapsolje? Anonymous poster hash: 390f9...115
frøkna Skrevet 13. januar 2015 #36 Skrevet 13. januar 2015 Nytt år, nye muligheter. Kanskje har du over lengre tid tenkt på å bli vegetarianer, men er usikker på hvor du skal starte? NRK har en fin artikkel i dag: http://www.nrk.no/livsstil/dette-ma-du-vite-hvis-du-vurderer-a-bli-vegetarianer-1.12137931 Det er ikke så vanskelig som man tror. Det eneste jeg sliter å kutte ut er vilt, storfe og fisk. Spiser stort sett vegetarisk, men disse faller jeg tilbake på.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #37 Skrevet 13. januar 2015 Er en semi-veggis fra før av, spiser stort sett vegetarisk eller vegansk, men akkurat nå om dagen så hender en sjelden gang at jeg spiser kjøtt eller fisk også. Nå i jula hade jeg ikke energi til å lage egen mat, så da ble det både ribbe, pinnekjøtt og fisk med alt tilbehør -og har nok en gang vært sjukt dålig i magen over en uke etterpå -magen venner seg av kjøtt dritfort! Linken minnet meg på det jeg må passe på for øyeblikket, nemlig D-vitaminer. Må vel ut å kjøpe tran... Anonymous poster hash: 08229...099 Denne bruker jeg Anonymous poster hash: 7091c...b89
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #38 Skrevet 14. januar 2015 Ja, jeg har tenkt å bli veganer Jeg tar det derimot litt gradvis, for det å være veganer er litt mer vanskelig enn å "bare" være vegetarianer. Har lenge hatt lyst, men alltid trodd at det da vil bli lite å spise og at maten vil bli kjedelig, men etter en god del research ser jeg at vegansk mat kan være fantastisk. Jeg gjør det mest for dyrene, men det skader ikke at det er miljøvennlig og bra for helsen Anonymous poster hash: f3094...572
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #39 Skrevet 14. januar 2015 Hadde jeg blitt vegetarianer hadde jeg dødd av undervekt og mangelsykdommer. Kroppen min sliter nok allerede med å legge på seg via proteiner, kjøtt og annet lignende. Anonymous poster hash: 198e6...aac
Scoop Skrevet 14. januar 2015 #40 Skrevet 14. januar 2015 Vil bli laktoovovegetarianer. Spiser uansett veldig sjeldent rent kjøtt, går mest i kjøttdeig. Det bør ikke bli noe problem å kutte ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå