Gjest Badabing Skrevet 10. januar 2015 #1 Skrevet 10. januar 2015 Nytt år, nye muligheter. Kanskje har du over lengre tid tenkt på å bli vegetarianer, men er usikker på hvor du skal starte? NRK har en fin artikkel i dag: http://www.nrk.no/livsstil/dette-ma-du-vite-hvis-du-vurderer-a-bli-vegetarianer-1.12137931 Det er ikke så vanskelig som man tror. 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #2 Skrevet 10. januar 2015 Nope. Mennesket er et rovdyr. Og jeg elsker kjøtt. Kan fint spise middag uten kjøtt et par ganger i uka for prøve å spare miljøet bla, men ikke bli vegeterianer. Anonymous poster hash: 39aa1...d87 2
Gjest Badabing Skrevet 10. januar 2015 #3 Skrevet 10. januar 2015 Nope. Mennesket er et rovdyr. Og jeg elsker kjøtt. Kan fint spise middag uten kjøtt et par ganger i uka for prøve å spare miljøet bla, men ikke bli vegeterianer. Anonymous poster hash: 39aa1...d87 De fleste elsker vel kjøtt, meg inkludert. Mennesket er for øvrig omnivor. Tråden var uansett ment til dem som hadde tenkt på det en stund, men ikke turt å ta steget. 5
Brunhilde Skrevet 10. januar 2015 #4 Skrevet 10. januar 2015 Det var en fin lenke! Jeg er ikke helt der at jeg vil være vegetarianer, men spiser vegetarisk 1-2 ganger i uken, minst. Det er aldri dumt med nye tips og ideer, og det fikk jeg her. 2
Gjest daisydaisy Skrevet 10. januar 2015 #6 Skrevet 10. januar 2015 Har tenkt på det flere ganger, men får ikke meg selv til å gi opp alt av kjøtt med det første.
Wonderbitch Skrevet 10. januar 2015 #7 Skrevet 10. januar 2015 Ja har faktisk tenkt en del på det i det siste. Men synes det er meningsløst å ikke spise kjøtt, men fortsette med egg, melk osv. Så da blir det isåfall veganer. Og det krever litt mer omlegging. 1
Gjest Badabing Skrevet 10. januar 2015 #8 Skrevet 10. januar 2015 Det var en fin lenke! Jeg er ikke helt der at jeg vil være vegetarianer, men spiser vegetarisk 1-2 ganger i uken, minst. Det er aldri dumt med nye tips og ideer, og det fikk jeg her. Og det er det som er så flott, at hver eneste gang du velger vegetarisk, så monner det faktisk. Jeg er vegetarianer Hurra! Har tenkt på det flere ganger, men får ikke meg selv til å gi opp alt av kjøtt med det første. Som det står nederst i artikkelen også, så monner det med kjøttkutt også, altså en eller flere kjøttfrie dager i uka. Ja har faktisk tenkt en del på det i det siste. Men synes det er meningsløst å ikke spise kjøtt, men fortsette med egg, melk osv. Så da blir det isåfall veganer. Og det krever litt mer omlegging. Så bra at du har tenkt tanken! Jeg forstår litt hvordan du tenker, men synes ikke det er meningsløst om man ikke kutter alt. Det krever ganske mye å sette seg inn i et slikt kosthold, både av tid og kunnskap. Med tanke på miljøet, monner det mye å kutte ned på kjøtt i seg selv. Den maten produksjonsdyrene spiser, gjør at vi indirekte "spiser" 4 kvm regnskog i året. http://www.framtiden.no/201411126604/aktuelt/mat/vi-spiser-fire-kvadratmeter-regnskog-i-aret.html Og om alle i Norge har en kjøttfri dag i uka, tilsvarer det utslipp fra 200.000 biler. 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #9 Skrevet 10. januar 2015 Nei, men jeg har et ønske om å bare spise det kjøttet vi jakter og fanger selv siden kjøttindustrien er forkastelig. Sambo jakter fugl og hjort og havet er fullt av fisk. Spiser vegetar 1-2 ganger i uka og har kuttet kraftig ned på hvor mye kjøtt vi spiser. Anonymous poster hash: d93a2...ead 8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #10 Skrevet 10. januar 2015 Det monner også å velge økologisk og småskalaprodusenter av kjøtt, bare så det er sagt. Dersom begrunnelsen for å bli vegetarianer er kjøttindustrien. Anonymous poster hash: 1b822...6e7 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #12 Skrevet 10. januar 2015 ... samt velge linefanget bifangst når det gjelder fisk. Anonymous poster hash: 1b822...6e7
Snuppelupp23 Skrevet 11. januar 2015 #13 Skrevet 11. januar 2015 Nei, men har 3 vegetardager i uken :-) 1
Gjest Vind Skrevet 11. januar 2015 #14 Skrevet 11. januar 2015 Nei. Jeg spiser mye vegetarmat men kjøtt i blant også. Tror på det beste fra begge
Gjest Lille-pus Skrevet 11. januar 2015 #15 Skrevet 11. januar 2015 Spiser en god del mat uten kjøtt/fisk/egg, men å gå helt over til vegetar er ikke meg. Plukker det beste fra alle leire og er ikke der at jeg må ha hverken kjøtt eller fisk for å føle jeg har spist mat Signerer Brunhilde i skryten av lenken. Tusen takk for at du delte
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #16 Skrevet 11. januar 2015 Fin link. For min del er det ikke noe mål å få flest mulig til å bli vegetarianere, men derimot er det et mål å få folk til å redusere kjøttforbruket sitt litt og å velge lokalprodusert, økologisk kjøtt med fokus på dyrevelferd litt oftere. Det finnes vel ingen bedre måte å redusere kjøttforbruket på enn å spre fristende vegetaroppskrifter og lære seg herlige vegetarretter man kan servere til venner og familie. Idag skal jeg ha taco til middag (sopp- og løkblanding med krydder istedet for kjøttdeig), i morgen wok med masse friske grønnsaker, sopp, nøtter, ris og en god woksaus. Jeg er ikke vegetarianer, spiser fisk, men velger som oftest vegetarisk likevel. Anonymous poster hash: bf57e...741 1
Cata Skrevet 11. januar 2015 #17 Skrevet 11. januar 2015 Nei, vurderer det absolutt ikke. Jeg har ikke noe i mot en dag eller to uten kjøtt eller fisk, men helvegetarisk er uaktuelt. Pinnekjøtt og biff (ikke samtidig ) er alt for godt til det.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #18 Skrevet 11. januar 2015 Fin link. For min del er det ikke noe mål å få flest mulig til å bli vegetarianere, men derimot er det et mål å få folk til å redusere kjøttforbruket sitt litt og å velge lokalprodusert, økologisk kjøtt med fokus på dyrevelferd litt oftere. Det finnes vel ingen bedre måte å redusere kjøttforbruket på enn å spre fristende vegetaroppskrifter og lære seg herlige vegetarretter man kan servere til venner og familie. Idag skal jeg ha taco til middag (sopp- og løkblanding med krydder istedet for kjøttdeig), i morgen wok med masse friske grønnsaker, sopp, nøtter, ris og en god woksaus. Jeg er ikke vegetarianer, spiser fisk, men velger som oftest vegetarisk likevel.Anonymous poster hash: bf57e...741 Takk for inspirasjon Hakker du og steker soppen/løken sammen med tacokrydderet? Anonymous poster hash: 390f9...115
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #19 Skrevet 11. januar 2015 Takk for inspirasjon Hakker du og steker soppen/løken sammen med tacokrydderet?Anonymous poster hash: 390f9...115 Ja, enkelt og greit Steker først hakket sopp og løk noen få minutter, så tilsetter jeg littegrann vann, og tacokrydder, og lar det surre noen minutter. Det fungerer både med ferdigkrydder fra butikken og hjemmelaget blanding (spisskummin +++). Å erstatte kjøttet med en blanding av moste bønner, løk og krydder er også kjempegodt, men jeg er litt lat, og synes sopp og løk går raskere.Anonymous poster hash: bf57e...741 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #20 Skrevet 11. januar 2015 Nope. Ingen planer om å bli vegetarianer. Siden jeg har tatt skrittet til å bli veganer i stede. Anonymous poster hash: 87589...2bf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå