Gå til innhold

Vil det være lettere å få jobb som Siviløkonom enn master i Ledelse, Innovasjon- og Marked?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg studerer økonomi og administrasjon for å bli Siviløkonom, men har oppdaget at fagene de har i Ledelse, innovasjon og marked er de type fagene jeg liker og grunnen til jeg valgte økonomi og administrasjon, bare at øk.adm har mattefag og mere tunge regnskapsfag enn LIM. Jeg tenkte da derfor at jeg kanskje bare burte velge LIM da for å slippe mattefagene, men onkelen min som er førsteamanuensis i Ledelse og psykologi ved BI sa at siden Ledelse, innovasjon og marked er et relativt nytt studie ved universitetet i Tromsø, er det får som har hørt om det og er klar over hvilken kompetanse en slik person innehar, slik at hvis en arbeidsgiver skulle velge å gi jobben til en siviløkonom eller en person med master i ledelse, innovasjon og marked - hadde han valgt siviløkonomen fordi siviløkonomen har samme kompetanse som den som har master i ledelse, innovasjon og marked + i tillegg matematikk og flere regnskapsfag som kan være nyttig for bedriften + at arbeidsgivern er mer klar over kompetansen en siviløkonom innehar.

Hva synes dere, vil det lønne seg for meg å fortsette på økonom- og administrasjon eller gå over til LIM?



Anonymous poster hash: d326f...8e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å være ærlig: det er mye lettere å finne en ok jobb som økonom med matte og regnskapsfag på plass. Å studere ledelse er litt malplassert, for det gir deg ingen kompetanse folk er ute etter fra en nyutdannet, ledelse er noe man lærer i praksis når man har den fagspesifikke kunnskapen i bunn. Innovasjon og marked (hva nå markedsdelen går ut på) kan være fint, men er sørgelig lite verdt hvis du ikke samtidig har kompetansen til å sørge for at ideene er kommersielt (og derunder økonomisk) levedyktige.

Jeg tror onkelen din har rett, og som siviløkonom som deltar i ansettelsesprosesser kan jeg si at vi skiller ganske sterkt mellom økonomer med kvantitativ kompetanse og ikke.

Anonymous poster hash: b993e...b92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Ja, mye lettere! Men om du kan gjøre det bedre i LIM, og mener det gir deg kompetanse som passer deg bedre, så velg det. Alle bør for eksempel ikke velge sykepleie bare fordi det gir sikker jobb.

LIM er nok ikke det aller vanskeligste å få jobb med, sammenlignet med for eksempel master i historie, etc. Men en økonom er anvendelig til mye rart, og er derfor en utdanning det er enklere å få jobb med. Men man bør ikke alltid velge enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å få godt nok snitt til å begynne på siviløkonom på NHH!

Om du ikke kan/vil begynne på NHH; ville jeg dratt på desperat jakt etter relevant deltidsjobb.

Jeg er selv Siviløkonom fra UiT, hadde kvantitative fag og B + i snitt. Det var ingen lett oppgave å få jobb og når jeg fikk jobb var den ikke like god som mange av de jeg kjente som hadde gått på BI eller NHH:



Anonymous poster hash: ccc4d...50a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å få godt nok snitt til å begynne på siviløkonom på NHH!

Om du ikke kan/vil begynne på NHH; ville jeg dratt på desperat jakt etter relevant deltidsjobb.

Jeg er selv Siviløkonom fra UiT, hadde kvantitative fag og B + i snitt. Det var ingen lett oppgave å få jobb og når jeg fikk jobb var den ikke like god som mange av de jeg kjente som hadde gått på BI eller NHH:

Anonymous poster hash: ccc4d...50a

Studerer det samme på UiT og er bekymret for jobbutsiktene.

Endret av SnappleIsland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å få godt nok snitt til å begynne på siviløkonom på NHH!

Om du ikke kan/vil begynne på NHH; ville jeg dratt på desperat jakt etter relevant deltidsjobb.

Jeg er selv Siviløkonom fra UiT, hadde kvantitative fag og B + i snitt. Det var ingen lett oppgave å få jobb og når jeg fikk jobb var den ikke like god som mange av de jeg kjente som hadde gått på BI eller NHH:

Anonymous poster hash: ccc4d...50a

Huff, det var deprimerende, går allerede 2. semester på 2. året :-/

Grunnen til at jeg valgte studiet var fordi jeg vil starte egen bedrift(er) og tenkte det var en utdanning som gav meg verktøyene til å være godt rustet. Er allerede igang med en bedrift og driver å setter sammen et team og har allerede laget bedrifts og markedsplan over hvordan strukturen vil se ut og laget blant annet en aktivitetsplan, SWOT og PESTEL. For jeg tenkter det er lurt å utnytte de ressursene jeg har tilgjengelig med tanke på lærere på universitetet, mens jeg ennå studerer + at jeg får brukt i praksis ting vi lærer i teorien... + at det er vel ikke negativt uansett når man er ferdig utdannet og kanskje vil finne en annen jobb at man kan vise til at man startet en egen bedrift mens man var student.

Det jeg vil jobbe med er typ oppstart og utvikling av bedrifter, organisasjonspsykologi, ledelse, markedsføring og strategi. Sånn livssituasjonen er nå har jeg dessverre ikke mulighet til å flytte til andre steder da jeg har forpliktelser her.

Anonymous poster hash: d326f...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Med mindre du sikter etter de mest "fancy" jobbene, er det ikke så veldig mye å tape på at man ikke går NHH, jobbmessig. Jeg er selv siv.øk fra en annen skole enn NHH, og opplevde faktisk at det var enklere for oss enn for de på NHH å finne jobb, fordi det på NHH er så mange flere studenter, og vanskeligere å gjøre seg bemerket. Jeg fikk jobb 9 mnd før jeg var ferdig med studiene.

Så akkurat det skal du ikke bekymre deg for. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det var deprimerende, går allerede 2. semester på 2. året :-/

Grunnen til at jeg valgte studiet var fordi jeg vil starte egen bedrift(er) og tenkte det var en utdanning som gav meg verktøyene til å være godt rustet. Er allerede igang med en bedrift og driver å setter sammen et team og har allerede laget bedrifts og markedsplan over hvordan strukturen vil se ut og laget blant annet en aktivitetsplan, SWOT og PESTEL. For jeg tenkter det er lurt å utnytte de ressursene jeg har tilgjengelig med tanke på lærere på universitetet, mens jeg ennå studerer + at jeg får brukt i praksis ting vi lærer i teorien... + at det er vel ikke negativt uansett når man er ferdig utdannet og kanskje vil finne en annen jobb at man kan vise til at man startet en egen bedrift mens man var student.

Det jeg vil jobbe med er typ oppstart og utvikling av bedrifter, organisasjonspsykologi, ledelse, markedsføring og strategi. Sånn livssituasjonen er nå har jeg dessverre ikke mulighet til å flytte til andre steder da jeg har forpliktelser her.

Anonymous poster hash: d326f...8e0

SWOT og PEST blir man fort kjent med i arbeidslivet også. Forskjellen er at da har man relevant erfaring. Det er ingen fordel å ha brukt verdifull studietid til noe som veldig mange arbeidstakere med veldig ulik bakgrunn plukker opp i løpet av et seminar.

Anonymous poster hash: 70e8f...e64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...