Gå til innhold

Permisjon fra studier - AAP. Hvor mye og hvor lang tid tar søknaden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg er ei jente på 20 år, som i høst begynte ved universitetet. Gjennom hele høst-semesteret har jeg vært veldig dårlig, og skjønte fort at det ikke var mulig for meg å ta eksamen, bortsett fra da exphil som er bestått.

Jeg ser nå at den beste løsningen er å be om permisjon ifra studiene frem til neste august(2015). Jeg er veldig positiv til å studere, og har klare ambisjoner for fremtiden. Jeg vil gjøre det bra på studiet, og derfor kan jeg ikke studere nå.

MEN. Jeg har et stort problem. Siden jeg ikke bor hjemme, er jeg avhengig av å få betalt husleien min. Jeg betaler i dag 6300 i mnd. Min behandler er veldig klar på at vi må søke om aap for meg, og det skal vi få gjort neste mandag.

Jeg har søkt studielån for januar(ironisk nok). Da jeg innså at jeg ikke kan klare meg uten disse pengene fra lånekassen. Men jeg vil jo nå innen 1.februar altså søke om permisjon ifra studiene. Lånekassen vil vel dermed stoppe utbetalingene til meg? Eller skal jeg si ifra til lånekassen innen 15.mars?(Det er jo absolutte frist) Hva er best?

Noe som bekymrer meg veldig er det faktum at aap tar så lang tid. Det var jo også derfor jeg betalte semesteravgift slik at jeg kunne få lånet, så jeg hadde penger til å finansiere alt. Men hvor lang tid tar det å behandle en søknad om aap?

Hvor mye får en egentlig? Jeg har i alle år hatt en deltidsjobb ved siden av vgs/studier. I fjor jobbet jeg så jeg fikk ca 70.000 utbetalt i året. Nå jobber jeg kun én gang i uken. Jeg skjønner ikke hvordan støtten beregnes i det hele tatt etter å ha sett rundt på nett.
Ser mange skriver om såkalte minstesatser. Men det virker som om disse kommer på 5.000 og 10.000. Skjønner ingenting :(



Anonymous poster hash: 66241...44a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke AAP før du har vært sykemeldt i ett år, dvs bevist at du har vært arbeidsufør i ett år. Har du ikke krav på sykepenger, så må du på sosialkontoret.



Anonymous poster hash: 25a3b...be4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, men det er ikke det min lege fortalte meg.

-TS



Anonymous poster hash: 66241...44a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke AAP før du har vært sykemeldt i ett år, dvs bevist at du har vært arbeidsufør i ett år. Har du ikke krav på sykepenger, så må du på sosialkontoret.

Anonymous poster hash: 25a3b...be4

Joda, det kan man om man ikke har vært i jobb. Hvis ikke kunne jo ingen vært på AAP uten å ha jobbet først, og det er det jo en skremmende andel av norsk ungdom som er.

MEN, du får ikke studere på AAP. Det skal det ekstremt gode grunner til og du må være over 26 år.

Anonymous poster hash: 425b5...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta deg en jobb som alle andre, du får ikke AAP fordi du har lyst på en pause i studiene.



Anonymous poster hash: db97c...767
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

6-12 uker har jeg hørt, men da er du avhengig at det blir innvilget.

Du får cirka 6200 kroner hver 14 dag, brutto, så hva du får er avhengig av hva du skatter. Jobber du ved siden av blir dette trekt fra AAP.

Endret av Phoenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Phoenix

Joda, det kan man om man ikke har vært i jobb. Hvis ikke kunne jo ingen vært på AAP uten å ha jobbet først, og det er det jo en skremmende andel av norsk ungdom som er.

MEN, du får ikke studere på AAP. Det skal det ekstremt gode grunner til og du må være over 26 år.

Anonymous poster hash: 425b5...2ac

Hun skriver jo at hun skal ha permisjon fra studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver jo at hun skal ha permisjon fra studiet.

Ja, men så skal hun studere videre til høsten. Har hun da planer om å si fra seg AAP igjen? Det er jo veldig snålt å søke AAP og planlegge å motta det i et halvt år.

Anonymous poster hash: 425b5...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Ja, men så skal hun studere videre til høsten. Har hun da planer om å si fra seg AAP igjen? Det er jo veldig snålt å søke AAP og planlegge å motta det i et halvt år.

Anonymous poster hash: 425b5...2ac

Hun må jo si det fra seg til høsten ja, sånn sett så har du ett poeng der. Mistet akkurat den detaljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg ikke tror helt på opplegget ditt... Aap er for syke og for folk med diagnose og som har vært sykemeldt over lang tid. Om du prøver å søke på det bare fordi du ikke orker ta studielån som alle andre er du typisk naver... Er lett å få aap om du har snill saksbehandler/lege. Men alt for mange utnytter dette...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, men det er ikke det min lege fortalte meg.

-TS

Anonymous poster hash: 66241...44a

Det er jo ikke legen som bestemmer om du får AAP eller ikke. Han bare gir papirer om din helsetilstand.

Anonymous poster hash: 3e838...419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få aap selv om man ikke har vært sykemeldt. Jeg var ikke det, og ble rådet av nav til å søke aap.

Man kan også få støtte til studier, men ikke hvis man allerede er student. Det kan være del av tiltak for å få en tilbake i jobb.

Ville snakkes med nav om dette, for der får du svar på om det er noe du bør søke på. Ikke nødvendigvis at man får rett svar her inne.

Anonymous poster hash: 43508...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meg over igjen. Jeg sa opp jobben selv, gikk til nav og fortalte om min diagnose. Den gir meg vanskeligheter med å være i jobb og derfor ble jeg rådet til aap.

Så man må ha en ganske god grunn til å få aap, men man trenger ikke være sykemeldt først.

Anonymous poster hash: 43508...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få aap selv om man ikke har vært sykemeldt. Jeg fikk det og har aldri vært sykemeldt mer enn et par dager

Har man ikke tjent så mye så får man minstesats. Jeg får 5300kr hver 14. dag

Anonymous poster hash: 031a4...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det en del feil..

Jeg startet også studiet i høst, men er veldig syk så måtte gi meg etter noen måneder. du kan ha rett på sykestipend fra Lånekassen, men det hadde dessverre ikke jeg siden det er et krav om at man er frisk når man starter studiet.

Videre sendte legen min en erklæring til NAV, og jeg var på møte der med saksbehandleren min. Fra jeg flest søkte til jeg fikk aap fikk det tre uker tror jeg :) og du får penger fra dagen du søkte! Etter det må du levere inn meldekort annenhver uke og får da også to utbetalinger i måneden. Er ikke så mye siden jeg ikke har rukket å jobbe nok siden jeg er så ung, men det holder hvert fall til leien :)

Jeg er altså i sykepermisjon fra studiet frem til neste år og har aap frem til august, med kanskje forlenging om jeg ikke blir bedre...

Du må selv si ifra til Lånekassen om at du ikke skal få lån fra dem lenger, så avslutter de lånet ditt, du vil også bli forsinket i studiepoeng, men så lenge det er under 60 har du rett på studielån til høsten igjen. I ditt tilfelle tror jeg du burde se om du har rett på sykestipend fra Lånekassen, du får ikke aap om du kan få dette...Så det er krav om ha å dokumentasjon fra Lånekassen om at dette ikke blir innvilget.

Bare spør om det er noe mer du lurer på :)

Anonymous poster hash: bdad1...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...