Gå til innhold

Greier ikke koble ut bakgrunnsstøy


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tviler ikke på at det er mange som sliter med dette. Men det er ikke nødvendig å finne på nye motediagnoser for å få hjelp. Det kan være årsaken sitter i hørselstap, eller som andre nevnte, ADHD. Begge disse fins det hjelp for, men da man ta turen innom legen. Innbiller man seg at man er høysensitiv får man en støttegruppe, og det er stort sett det. Da lurer jeg på om man egentlig vil ha hjelp? Anonymous poster hash: 86d74...66a

ADHD er en diagnose og du kan bli medisinert for det. Høysensitivitet er et personlighetstrekk som man må lære seg å leve med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler ikke på at det er mange som sliter med dette. Men det er ikke nødvendig å finne på nye motediagnoser for å få hjelp. Det kan være årsaken sitter i hørselstap, eller som andre nevnte, ADHD. Begge disse fins det hjelp for, men da man ta turen innom legen. Innbiller man seg at man er høysensitiv får man en støttegruppe, og det er stort sett det. Da lurer jeg på om man egentlig vil ha hjelp?

Anonymous poster hash: 86d74...66a

Som sagt er dette ingen diagnose. Omtrent 20% av befolkningen regnes som høysensitive. Du bruker ordet "motediagnose". Hvorfor skulle noen ØNSKE å være høysensitive? Det er faktisk ganske slitsomt! Mener du at dette har blitt mote?? Jeg har litt nedsatt hørsel, og ja, kanskje kan det forklare en del. Men det forklarer ikke hvorfor jeg opplever visuell støy som slitsomt? Det er inntrykkene som blir overveldende - alt man tar inn hele tiden (og som slett ikke er nødvendig å ta inn). Det dreier seg ikke kun om lyd.

Anonymous poster hash: d23a4...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt at noen ønsker å være høysensitive. Men om man definerer seg som det, kan det være man velger vekk behandling som kan hjelpe. Da står denne egendefineringen i veien for et bedre liv.

To forslag har vært oppe som godt kan forklare fenomenet i en del tilfeller. Om folk ikke vil kontakte det offentlige helsevesenet og få hjelp den veien, er det ingen som hindrer dem i det. Men jeg skjønner ikke hvorfor?



Anonymous poster hash: 86d74...66a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20% av befolkningen regnes som høysensitive.... definert av hvem? Siden det ikke er noen offisiell diagnose, hvor kommer tallet 20% fra?



Anonymous poster hash: 86d74...66a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20% av befolkningen regnes som høysensitive.... definert av hvem? Siden det ikke er noen offisiell diagnose, hvor kommer tallet 20% fra?

Anonymous poster hash: 86d74...66a

Fra seriøs forskning.

Anonymous poster hash: d23a4...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri sagt at noen ønsker å være høysensitive. Men om man definerer seg som det, kan det være man velger vekk behandling som kan hjelpe. Da står denne egendefineringen i veien for et bedre liv.

To forslag har vært oppe som godt kan forklare fenomenet i en del tilfeller. Om folk ikke vil kontakte det offentlige helsevesenet og få hjelp den veien, er det ingen som hindrer dem i det. Men jeg skjønner ikke hvorfor?

Anonymous poster hash: 86d74...66a

Ikke så sikker på at behandling er tingen - all den tid det ikke dreier seg om en sykdom - men et personlighetstrekk.

Anonymous poster hash: d23a4...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20% av befolkningen regnes som høysensitive.... definert av hvem? Siden det ikke er noen offisiell diagnose, hvor kommer tallet 20% fra? Anonymous poster hash: 86d74...66a

Hvem vet, kanskje ut fra forekomsten hos andre arter? Det er ikke bare mennesker som er har en andel høysensitive, og det er arvelig. Vet det er forsket på mus og rotter i hvert fall.

Enkelte hunderaser har også mer av det enn andre, for eksempel border collie. Å ha et overaktivt nervesystem kan være en fordel på mange måter, men også en stor ulempe hvis man ikke greier å tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt meg slike bose 15-et-eller-annet fra komplett nå. De har tilbud. De skal være støykansellerende og anbefales av mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese at andre er som meg :fnise: Alltid trodd jeg bare er vrang og vanskelig. Leste artikkelen på klikk.no, kjennetegn

Her er kjennetegnene

Lurer du på om du selv kan være høysensitiv? Eller kanskje du har en venn, kjæreste, kollega eller et familiemedlem som er det?

Høysensitive personer kan i forskjellig grad ha disse ulike kjennetegnene, ifølge coach Lian Kirksæther og Elaine Arons bok "Særlig sensitiv. La sårbarheten bli din styrke":

1) Du kjeder deg sjelden alene, og har et rikt og komplekst indre liv. Ja veldig! Trives alene.

2) Er lyd-, lys- og luktømtålig. Har også generelt lav smerteterskel. Ja, men tåler godt smerte.

3) Trenger mer søvn enn gjennomsnittet. oh yes.

4) God på å lese andre mennesker, og blir lett påvirket av andres følelser, humør, kroppsspråk og smerter. Sure folk påvirker meg veldig, blir helt uvel av det.

5) Er ofte samvittighetsfull og grundig i det du gjør. Opptatt av å ikke gjøre feil. Litt for opptat av åikke gjøre feil, og vil veldig gjerne at folk skal se det jeg har gjort bra, men tør ikke skyte.

6) Blir lettere overstimulert (sliten, stressa, handlingslammet) fordi du sanser mer enn andre. Stresser mye ja, og handlingslammet stort sett hele tiden :fnise:

7) Føler deg ofte annerledes enn andre, og kan ha lav selvtillit hvis du har opplevd følsomheten din som noe negativt i oppveksten. jepp

8) Behov for å trekke deg tilbake etter travle dager eller overveldende opplevelser. Da vil du vil være alene, skjermet for stimuli. Ja veldig, elsker å kunne ta pausen min alene.

9) Særlig følsom overfor effektene av sukker, koffein og alkohol. Mange sensitive mister fokus og blir irriterte når de er sultne. Irritert eller forbanna for ingen ting? :fnise:

10) Kunst, musikk, film og andre uttrykksformer kan bevege deg sterkt - på godt og vondt. ja, har ikke mange bilder eller mye pynt. En pasient av meg har et bilde jeg blir kjempe rar av...

Burde egentlig legge meg inn på psykiatrisk. :fnise:



Anonymous poster hash: b7bd4...c62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så mange svar, det hadde jeg ikke forventet! Så betryggende å høre at jeg ikke er alene! Som mange skriver er jeg også sånn hjemme og om natta. Hører at hunden vasker seg, klør seg, skifter liggestilling, går rundt...at samboer løfter telefonen fra nattbordet for å se på klokka, at søppelbilen kjører ute...våkner av alt dette.

Tror ikke det er det, for jeg får ikke vondt, jeg bare klarer ikke å koble ting ut eller å sile vekk lyd som ikke er viktig.

Kanskje du har ADD?

Anonymous poster hash: bb694...07e

Nei, det tror jeg ikke. Jeg har ikke noen av de andre kriteriene der. Jeg er ikke urolig eller unngår mentalt arbeid eller er hyperaktiv eller noe sånt. Det er bar dette med lyden.

Jeg har det også slik og har fått bekreftet litt nedsatt hørsel av ØNH-lege. Jeg har nedsatt hørsel i midtregisteret/taleregisteret men hører langt overgjennomsnittlig godt høyfrekvente lyder (akkurat som om ørene kompenserer på en måte). Så kanskje er det slik at folk med nedsatt hørsel har blitt vant til å "overkompensere" for å få med seg alt? Uansett - jeg fikk tips om noen ørepropper som jeg så kjøpte på apoteket (Apotek1). Disse skal sile vekk bakgrunnstøy mens man likevel hører tale godt - f.eks når noen prater til deg. Har prøvd dem nå, og de funker godt. De heter "a1 Ørepropper Høre". Finnes også andre i samme merke som siler ut andre frekvenser. Mye billigere enn de Bose-hodetelefonene i hvertfall. Og mer diskret.



Anonymous poster hash: d23a4...b0a

Skal sjekke ut både ørepropper og hørselvern, ørepropper er kanskje best, så jeg ikke ser ut som jeg tror jeg skal ut i skogen og hogge trær! :P

Det med høysensitiv var interessant. Jeg har ikke alle de kriteriene, men jeg har lav smerteterskel og merker om noen har kranglet hvis jeg går inn i et rom etterpå, eller at noen er sure uten at de har sagt noe, for eksempel. Har også vært så samvittighetsfull at jeg slet meg ut på jobben min og ble sykemeldt i et år med utbrentsymptomer. Blir imidlertid ikke påvirka spesielt av musikk og teater og sånt.

Tusen takk for så mange svar! Blir så sliten av en arbeidsdag der jeg vet hva alle rundt meg har prata om selv om det egentlig ikke har noe med meg å gjøre.

TS



Anonymous poster hash: 0259f...d85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... har det nesten slik som deg bare at jeg innbiller meg bakgrunnsstøy. Når jeg f.eks skal sove så kan jeg ligge på rommet heeelt stille, men i ørene mine føler jeg masse lyder, tenker ikke på noe før jeg etterpå tenker, hva f***, hvor kommer den rochefestival musikken fra, kanskje tv? (alt er slått av.. men det er bare hjernen min)



Anonymous poster hash: 0ec91...2cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger inn et "meg også" her. Jeg reagerer på veldig mye, leste også den saken på klikk.no og kjente meg igjen. Bruker ørepropper om natten da jeg irriterer meg over varmepumpa, kjølekskapet, vinden.. Samboeren min snorker, det plager meg litt av og til, har prøvd å legge meg på stua, men vi har leieboere som liker å se på film til kl 5 om morgenen så ikke spesielt gøy å høre på det heller, hører så klart bass igjennom ørepropper. Føler meg litt asosial noen ganger, hater når vi blir bedt bort etter dagvakter på lørdager, da er jeg ofte så sliten og rett og slett orker ikke andre mennesker enn mannen min, har faktisk måtte legge en regel at på mine jobbhelger reiser jeg ikke bort på besøk eller vil ha besøk. Flere som har det slik?? kan reise på trening for der snakker jeg ikke med noen, bare går i min egen verden. I og med at vi leier ut en leilighet i underetasjen kan det og bli mye støy, de liker høy bass og selv om vi har sagt i fra så durer de den opp i full guffe, jeg tør ikke lenger klage over det for folk mener jeg er urimelig, men det klirrer i glassa i skapet når de ser på film, så regner med at de andre som har svart her forstår hva jeg mener med at det er nesten tortur når jeg prøver å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har man bare misofoni. Sånn fremfor at alle er oversensitive.

Kanskje noen har det. Men høysensitiviteten kobler seg jo ikke bare til lyd, ikke for min del i hvertfall. Dreier seg også om synsinntrykk, for mye lys, for masse menneskers ansiktsuttrykk og kroppspråk å ta inn på en gang f.eks.

Anonymous poster hash: d23a4...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje noen har det. Men høysensitiviteten kobler seg jo ikke bare til lyd, ikke for min del i hvertfall. Dreier seg også om synsinntrykk, for mye lys, for masse menneskers ansiktsuttrykk og kroppspråk å ta inn på en gang f.eks.

Anonymous poster hash: d23a4...b0a

Joda, men når man ser svarene her så lurer en god del på om de er høysensitive. Alle MÅ ikke plasseres i slike bokser bare fordi de klikker på lyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men når man ser svarene her så lurer en god del på om de er høysensitive. Alle MÅ ikke plasseres i slike bokser bare fordi de klikker på lyder.

Nei, enig med deg i det. Man kan være var for lyd av mange grunner. F.eks kan hørselsproblemer gjøre at man blir var for lyd med ulike/bestemte frekvenser - de kan oppleves som veldig ubeahagelig "vreng" når enkelte frekvenser når øret. Mistenker man et hørselsproblem, så bør man oppsøke ØNH-lege. Så før man "diagnostiserer" seg selv som høysensitiv, så bør vel blant annet hørselsproblemer utelukkes.

Hvis hørselen er normal, men man reagerer med å bli veldig sliten av alle type sanseinntrykk over tid (mer enn det som er "normalt"), så kan det hende at man er en av disse høysensitive. Som regel viser høysensitive tegn på høysensitiviteten allerede som barn.

Anonymous poster hash: d23a4...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt meg slike bose 15-et-eller-annet fra komplett nå. De har tilbud. De skal være støykansellerende og anbefales av mange.

Så også at de hadde tilbud - men ikke på den nyeste modellen. Prøvde å finne ut hva som var hovedforskjellen på nr 15 og 25, men anmeldelsene jeg leste var utrolig rotete skrevet. Klarte ikke å skjønne om nr 15 kom både med og uten ledning (bluetooth), men om nr 25 bare kom med ledning?

I så fall utrolig upraktisk? Hvorfor skal jeg sitte der med en ledning når jeg bare skal stenge støyen ute?

Anonymous poster hash: 7c9d5...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en plass at lefdal har 25-versjonen til 1995,- nå. 😊

Har ikke fått mine enda (15)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...