sweety pie Skrevet 8. januar 2015 #21 Skrevet 8. januar 2015 Hehe du vet jo ikke hvor "ung" jeg er da... Men jo, relativt. Fikk hjerneblødning og hjerteinfarkt før jeg fylte 40. Det skyldes uflaks... Ingen andre i familien har hatt dette, og jeg røyker ikke og spiser vanlig sunn mat (mer fisk enn de fleste også faktisk), og har også vært over gjennomsnittet aktiv. Blant annet danset klassisk ballet i over 20 år. Så vet ikke er svaret... Men det gikk bra alle gangene da!Anonymous poster hash: d97fd...f4e 40 is the new 30 som man sier Håper du aldri opplever det igjen. Uflasken som du har hatt, håper jeg blir til flaks videre utover. At helsa er på sitt beste.
Leini Skrevet 8. januar 2015 #22 Skrevet 8. januar 2015 Ja. Kom som første bil etter en kollisjon. Heldigvis gikk det bra med alle dem.
lillemeg90 Skrevet 8. januar 2015 #23 Skrevet 8. januar 2015 Ringte en gang som barn/ungdom da pappa hadde fått føling. (det skjedde bare den gangen så jeg var ikke trent i hva jeg skulle gjøre). De sendte ambulanse, og jeg fikk i mellomtiden veiledning til å finne honning og legge litt på tungen hans. Når ambulansen kom tok de blodsukker og gitt ham glucose i støt. Han ble så tatt med til sykehuset for observasjon.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #24 Skrevet 8. januar 2015 Ringte en gang som barn/ungdom da pappa hadde fått føling. (det skjedde bare den gangen så jeg var ikke trent i hva jeg skulle gjøre). De sendte ambulanse, og jeg fikk i mellomtiden veiledning til å finne honning og legge litt på tungen hans. Når ambulansen kom tok de blodsukker og gitt ham glucose i støt. Han ble så tatt med til sykehuset for observasjon. Hva er føling?Anonymous poster hash: 185fd...5b6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #25 Skrevet 8. januar 2015 40 is the new 30 som man sier Håper du aldri opplever det igjen. Uflasken som du har hatt, håper jeg blir til flaks videre utover. At helsa er på sitt beste. Takk for det. Og ja - vi skal bare være glade for at vi ikke vet hva morgendagen bringer. Ingen vits å bekymre seg for mye over det heller. Jeg håper og tror at det er nok nå for min del Anonymous poster hash: d97fd...f4e
lillemeg90 Skrevet 8. januar 2015 #26 Skrevet 8. januar 2015 Hva er føling?Anonymous poster hash: 185fd...5b6 Når man har diabetes og blodukkeret går så lavt at man blir utenfor seg selv. Noen besvimer. Det var det pappa gjorde. Forsto at det var det for en st du før det skjedd så sa han at han trodde han hadde tatt for mye insulin...
Jus sanguinis Skrevet 8. januar 2015 #27 Skrevet 8. januar 2015 Hva er føling?Anonymous poster hash: 185fd...5b6 Føling
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #28 Skrevet 8. januar 2015 Hva skjedde?Anonymous poster hash: ed59e...44c Nei, men legen min gjorde det. Fikk en alvorlig hjernerystelse og mistet synet. Synet kom heldigvis tilbake etter en time eller to. Anonymous poster hash: 8fd05...2bd
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #29 Skrevet 8. januar 2015 Ja, da jeg måtte ringe ambulansen etter at en gutt tok for mange piller i håp om å drepe seg selv. Moren banket på hos oss, for å hjelpe til å holde han på magen slik at vi skulle prøve å tvinge han til å spy ut pillene. Moren var alene hjemme med gutten, og han var såpass sterk alene at han holdt seg på ryggen. Bor typ. 50 meter unna ambulansestasjonen, så har alltid tenkt at den kommer veldig raskt. Men siden jeg visstnok sa at han enda ikke var bevisstløs var ikke vi en prioritet. Dette til pappas store sinne, og han ringte tilbake til ambulansen og sa at han var bevisstløs, og da kom de veldig kjapt. Lurer på hvor lenge vi måtte ha ventet hadde ikke pappa ringt dem tilbake.. Tok vel ca 40-50 minutter før noen kom. Jeg hadde i tillegg gått bort til ambulansestasjonen da det hadde tatt over 20 minutter, og så at det var ambulansebiler der inne og vi kunne se tven på.. Huff, var helt forferdelig.. var vel 19 år gammel selv, og måtte drive å lese på pillebokser hva han hadde tatt, og måtte finne frem passet hans for å finne fødselsnummer og slikt.. Huff. Husker det enda altfor godt Anonymous poster hash: 60ae1...a7c
masekopp Skrevet 8. januar 2015 #30 Skrevet 8. januar 2015 Kommer astmaanfallene sånn plutselig? Eller bygger det seg sakte mot anfall? Det vet jeg ikke. Har ikke hatt sykehus-trengende anfall siden jeg var så liten at jeg nesten ikke husker det. De to gangene jeg husker har det kommet veldig plutselig. Vet at ene gangen var vi på vei på kino så sa jeg til mamma i bilen: "Mamma jeg tror vi heller må kjøre på sykehuset" og den andre gangen vekket mamma meg på natten av at jeg var så tett og sa at jeg måtte ta medisin - men det hjalp ikke så da dro vi inn. Har også fått anfall i gym/trening, men da har det holdt at ambulansen har behandlet meg på stedet. De anfallene jeg får idag er mye mindre, men de kan bygge seg opp gjennom dagen eller de kan komme plutselig. Sliter mest med anstrengelsesastma nå, eller allergisk astma - så får det gjerne hvis jeg har spist/vært borti noe jeg er allergisk mot eller har overanstrengt meg. Evt. når jeg er syk med influensa/lungebetennelse eller tett av pollenallergien.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #31 Skrevet 8. januar 2015 Utallige ganger. For det meste rideulykker i feltritt, både treninger og stevner. Men også ved hjertestans og epilepsianfall (kraftig og personen hadde ikke flere medisiner) Ved et hjertestans måtte jeg utføre HLR i 20 min før ambulansen kom, ved et annet måtte jeg dessverre heise det hvite flagget etter 40 min og la den gamle mannen få slippe (utrolig slitsomt å utføre HLR) Anonymous poster hash: 1e3d4...68a
HvittHus Skrevet 8. januar 2015 #32 Skrevet 8. januar 2015 To ganger. Første gangen for å få hjelp til en ung jente som viste seg faket et epilepsi anfall. Andre gangen da mannen min kjørte av. Ambulansen ville ikke komme så vi måtte få ham til legen selv. Der ville de rekvirere ambulanse på stedet da de så tilstanden hans, men vi kjørte likegodt resten av veien til sykehuset for å spare tid, istedet for å vente på ambulansen. Endte godt med pasienten.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #33 Skrevet 8. januar 2015 Ja, jeg ringte ambulanse da pappa falt ned fra en stige og besvimte. Det var bare oss to der og jeg ble så redd, men han jeg snakket med på AMK og ambulansefolkene som etterhvert kom var helt fantastiske! Kan ikke få sagt nok hvor profesjonelle og omsorgsfulle de var. Ambulansen kom etter 8 minutter, pappa lå på sykehuset i en uke med kraftig hjernerystelse og brudd på kraniet.. Går heldigvis bra med ham nå :-) Jeg gikk innom på AMK-sentralen med en blomst etterpå og da var tilfeldigvis han jeg hadde snakket med på vakt, han husket samtalen vår. Han ble rørt til tårer av at jeg kom med blomster, sa at det aldri hadde skjedd før. Anonymous poster hash: 842a5...06b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #34 Skrevet 8. januar 2015 Ja, hadde en livstruende tilstand. Fikk beskjed om at jeg mente jeg ville på sykehus, så fikk jeg komme meg på beina og gå ut i ambulansen selv, kunne heller ikke gi meg en støttende hånd, til tross for at jeg er liten og lett. Kommer aldri til å glemme det. Ble akutt-operert noen timer senere. Ikke alle som egner seg til å jobbe med mennesker. Anonymous poster hash: 8880f...3f1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #35 Skrevet 8. januar 2015 Ja, flere ganger. En gang da barnet mitt fikk feberkrampe. En gang da naboen falt ned fra verandaen og brakk hoftebenet. Flere ganger da min alvorlig syke ektefelle var for dårlig til å fraktes til sykehuset i vår egen bil. Alle gangene har de kommet kjapt og gitt meg god hjelp over telefonen mens jeg ventet på dem. Anonymous poster hash: 7e408...53e
Gjest Gemini7 Skrevet 8. januar 2015 #36 Skrevet 8. januar 2015 ja, en gang jeg kom som første bil til stedet ved en front mot front-kollisjon. Sjokkartet og ganske skremmende. Politi og brannvesen kom, men ambulansen lot vente på seg. Den hadde kjørt feil og jeg tror vi ventet 45 min, enda det er et kvarter til nærmeste sykehus.. Hadde grusomt vondt av den mannlige sjåføren som satt fastklemt i bilen med dashbordet smadret over lårene, blåhvit i ansiktet.
Minya Skrevet 8. januar 2015 #37 Skrevet 8. januar 2015 En gang, da en motorsykkel fikk et ublidt møte med siden av en bil som ikke overholdt vikeplikten sin rett utenfor der jeg bodde. Hadde orkesterplass over ulykkestedet i fjerde etasje i en bygård i Oslo. Jeg fikk høflig og beroligende beskjed om at andre allerede hadde ringt inn samme ulykken og at ambulansen var på vei. Det gikk veldig fort da ambulansesentralen bare lå et minutt eller to kjøring fra der det skjedde.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #38 Skrevet 8. januar 2015 de ringte fra legevakten der jeg lå med blindtarmbetennelse. lever enda. var gøy å kjøre med blålys gitt! Anonymous poster hash: f22e0...eeb
Gjest Badabing Skrevet 8. januar 2015 #39 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Av en eller annen grunn har jeg visst lett for å havne i diverse situasjoner, så jeg har ringt ambulanse flere ganger. 1) en gammel dame som datt om på gata, vet ikke hvordan det gikk med henne. 2) ved en skiulykke der en mann hadde fått revet opp låret, men jeg vet ikke hvordan det gikk med ham heller. 3) da jeg fant en mann som lå over alle varene sine som hadde trillet ut av posen hans, og jeg ikke fikk kontakt. Ambulansepersonellet kom og fikk liv i ham, han var visst bare utrolig full, og de kjente ham fra før. 4) da søsteren min fikk blodtrykksfall. Hun ble helt svart rundt øynene og hadde ikke puls ved håndleddet. Utrolig skremmende, men det gikk bra med henne. 5) da jeg var på jobb og en som var innom fikk et hjerteinfarkt eller noe, men det gikk bra med ham også. Synes de som regel alltid har kommet ganske fort, selv om minuttene går ekstremt sakte når man sitter der og ikke vet hva man skal gjøre. Har sittet på selv et par ganger også, med min uflaks Den ene gangen tok det ganske lang tid, men da var jeg bevisstløs og langt ute på landet. Verre for ham som hadde kjørt på meg. Endret 8. januar 2015 av Badabing
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå