Gå til innhold

Har du noengang ringt ambulanse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjedde?

Anonymous poster hash: ed59e...44c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ambulansen kom.

Anonymous poster hash: 770ff...542

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Ja, barn med feberkramper. Barnet mitt fikk feberkramper, jeg ble virkelig skremt, visste ikke hva det var.

Nesten så jeg skalv i stemmen når jeg ringte til 113. De kom kjapt. Men de få minuttene føles veldig lange der og da.

Anonymous poster hash: 185fd...5b6

AnonymBruker
Skrevet

Ambulansen kom.

Hva skjedde med mennesket som trengte ambulansen? Var det virkelig så vanskelig å forstå det?

Anonymous poster hash: ed59e...44c

AnonymBruker
Skrevet

De menneskene som trengte ambulanse fikk den hjelpen de trengte og ble tatt med i ambulansen. En var død før ambulansen kom.

De fleste pasientene så vi igjen på beina, men noen vet vi ikke hva som skjedde med. Et barn med hjernehinnebetennelse overlevde fordi min vurdering var en annen enn kolegaens vurdering. Hun avviste med Paracetråd.

Overdoser ute, vet jeg ikke hva som skjedde med, etterpå.

Skrevet

Ja, jeg har ringt to ganger.

Skrevet

Har ringt på vegne av mamma når jeg var yngre. Har ringt en gang selv pga astmaanfall, men da kom de ikke pga jeg ikke fikk snakket noe særlig, så mamma måtte ringe når hun fant meg igjen. Hun har også ringt andre ganger når jeg var yngre pga astma. Så har jeg ringt en gang jeg fant en mann på gaten som falt om.

Skrevet

Har ringt på vegne av mamma når jeg var yngre. Har ringt en gang selv pga astmaanfall, men da kom de ikke pga jeg ikke fikk snakket noe særlig, så mamma måtte ringe når hun fant meg igjen. Hun har også ringt andre ganger når jeg var yngre pga astma. Så har jeg ringt en gang jeg fant en mann på gaten som falt om.

Kommer astmaanfallene sånn plutselig? Eller bygger det seg sakte mot anfall?

Skrevet

Ambulansen kom, og søstera mi lever ennå.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer astmaanfallene sånn plutselig? Eller bygger det seg sakte mot anfall?

Astmaanfall kan komme som lyn fra klar himmel eller bygge seg opp over flere døgn.

Kommer en astmatiker i kontakt med noe han ikke tåler kan astmatikeren reagere med anafylaktisk sjokk. Det kan være dødelig.

AnonymBruker
Skrevet

To ganger. Første gang ved hjerneslag og andre ved hjerteinfarkt. Første gangen ringte noen venner som fant meg, andre gang nektet de å sende ambulanse så mannen min måtte kjøre meg til legevakten da jeg hadde infarktet.

Anonymous poster hash: d97fd...f4e
Skrevet

Astmaanfall kan komme som lyn fra klar himmel eller bygge seg opp over flere døgn.

Kommer en astmatiker i kontakt med noe han ikke tåler kan astmatikeren reagere med anafylaktisk sjokk. Det kan være dødelig.

Oioi

Skrevet

To ganger. Første gang ved hjerneslag og andre ved hjerteinfarkt. Første gangen ringte noen venner som fant meg, andre gang nektet de å sende ambulanse så mannen min måtte kjøre meg til legevakten da jeg hadde infarktet.

Hvorfor nektet de å sende ambulanse? Visste de kanskje ikke at det var infarkt?

Skrevet

Ringte ambulansen en gang jeg fant en døddrukken ungjente utendørs.

Ambulansen ville ikke komme fordi de mente "vennene hennes" de "hørte i bakgrunnen" burde ta hånd om henne. Folkene i bakgrunnen var fremmede ansatte på en kebabsjappe jeg hadde båret henne til.

Når jeg endelig fikk forklart at jenta ikke kunne bli liggende igjen der med fremmede, nektet de plutselig på grunnlag av at jeg ikke kunne oppgi gatenummeret, kun gatenavnet og restaurantnavnet til stedet vi var på. Kebabsjappa hadde ikke hjemmeside og de ansatte visste ikke husnummeret. Jeg kunne opplyse mange kjennetegn på området, tilogmed navnet på trikkestoppet rett utenfor. Tilbød meg også å sende screen shot av plassering på google map'en. Men fordi jeg ikke klarte å skaffe det spesifikke husnummeret var jeg "lite samarbeidsvillig"!

Holdt på å begynne å grine på jentas vegne.

Ambulansen kom aldri. Til slutt fikk båret henne inn i en taxi, og sendt henne til legevakta.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor nektet de å sende ambulanse? Visste de kanskje ikke at det var infarkt?

Nei, de mente jeg var for ung til å ha hjerteinfarkt... Hører med til historien at det er et elendig lokalsykehus også... og hun på AMK sentralen var jo helt borte i natta.

Jeg fikk et hjerteinfarkt (lite) 1 år senere også, og da var jeg i et annet fylke og da kom de fortere enn fy.. men klart - da hadde de sykdomshistorien min og ville vel ikke gå på en smell til.

• Liker 1
Skrevet

Ja, da jeg fant en druknet mann...

Skrevet

Ringte ambulansen en gang jeg fant en døddrukken ungjente utendørs.

Ambulansen ville ikke komme fordi de mente "vennene hennes" de "hørte i bakgrunnen" burde ta hånd om henne. Folkene i bakgrunnen var fremmede ansatte på en kebabsjappe jeg hadde båret henne til.

Når jeg endelig fikk forklart at jenta ikke kunne bli liggende igjen der med fremmede, nektet de plutselig på grunnlag av at jeg ikke kunne oppgi gatenummeret, kun gatenavnet og restaurantnavnet til stedet vi var på. Kebabsjappa hadde ikke hjemmeside og de ansatte visste ikke husnummeret. Jeg kunne opplyse mange kjennetegn på området, tilogmed navnet på trikkestoppet rett utenfor. Tilbød meg også å sende screen shot av plassering på google map'en. Men fordi jeg ikke klarte å skaffe det spesifikke husnummeret var jeg "lite samarbeidsvillig"!

Holdt på å begynne å grine på jentas vegne.

Ambulansen kom aldri. Til slutt fikk båret henne inn i en taxi, og sendt henne til legevakta.

Jeg blir helt sjokkert! Er det virkelig mulig?

Skrevet

Nei, de mente jeg var for ung til å ha hjerteinfarkt... Hører med til historien at det er et elendig lokalsykehus også... og hun på AMK sentralen var jo helt borte i natta.

Jeg fikk et hjerteinfarkt (lite) 1 år senere også, og da var jeg i et annet fylke og da kom de fortere enn fy.. men klart - da hadde de sykdomshistorien min og ville vel ikke gå på en smell til.

Uff da, godt de kom fortere andre gangen. Men kan jeg spørre deg en ting. Du er jo ung, hva skyldes dine hjerteinfarkt?

AnonymBruker
Skrevet

Mange ganger. For å hente folk som er syke, skadde, tatt overdose, for fuktig tur på byen, brutalt ranet og slått ned mm.

Ambulansen har kommet alle ganger. De fleste overlevde, men ikke alle. Noen døde før de ble tatt med fra stedet, andre har vært så skadd at de har hatt ekstremt små sjanser til å overleve.

Kun en gang har jeg opplevd at AMK ikke var veldig samarbeidsvillig, men de sendte bil for det.

Anonymous poster hash: 1d348...921

AnonymBruker
Skrevet

Uff da, godt de kom fortere andre gangen. Men kan jeg spørre deg en ting. Du er jo ung, hva skyldes dine hjerteinfarkt?

Hehe du vet jo ikke hvor "ung" jeg er da... Men jo, relativt. Fikk hjerneblødning og hjerteinfarkt før jeg fylte 40. Det skyldes uflaks... Ingen andre i familien har hatt dette, og jeg røyker ikke og spiser vanlig sunn mat (mer fisk enn de fleste også faktisk), og har også vært over gjennomsnittet aktiv. Blant annet danset klassisk ballet i over 20 år. Så vet ikke er svaret... Men det gikk bra alle gangene da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...