Gå til innhold

Hvordan er det å gå på universitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan dagene er, om det er lange og tunge dager? Om det er mye lekser? Må man ha framføringer? Tenker på å ta bachelor, men er så usikker. Har barn så jeg er redd skole vil ta alle krefter og tid.

Anonymous poster hash: a8c53...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt du spør om kommer an på hvilket studie du går på.



Anonymous poster hash: 58c9e...1db
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

It og informasjonssystemer, byggingeniører eller markedsføring og ledelse er det som blir aktuelt i tilfelle.

Anonymous poster hash: a8c53...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier hva du tenker å ta bachelor i, er det lettere å svare



Anonymous poster hash: 63c7b...184
Lenke til kommentar
Del på andre sider

It og informasjonssystemer, byggingeniører eller markedsføring og ledelse er det som blir aktuelt i tilfelle.

Anonymous poster hash: a8c53...dbb

Uten at jeg vet sikkert vil jeg tippe at det er en del obligatorisk, at det er en god del innleveringer, fremføringer kanskje, og samarbeid.

Jeg gikk på HF, der var det veldig lite. Et semester tok jeg to fag (30stp) og da hadde jeg forelesning 10.15-12 og 14.15-16.00. Det var ikke obligatorisk oppmøte, det var ingen obligatoriske oppgaver eller fremføringer. Mens et annet fag et tidligere semester hadde to-tre forelesninger i uken + obligatorisk oppgave.

Anonymous poster hash: 35d98...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilke karakterer du vil ha og hvilket studie du går på. På sivilingeniørstudiet er de nok på skolen langt mer enn den vanlige 40-timers arbeidsuka om de vil ha gode karakterer, mens på andre linjer holder det kanskje med 20-30 timer i uka.

Selv går jeg på økonomi og administrasjon på HiOA. Forrige semester var jeg på skolen rundt 40 timer hver uke, og litt mer i eksamenstiden. Jeg fikk mellom C og A i alle fagene. Det var ingen presentasjoner, bare 4 timers skoleeksamen som utgjorde karakteren og noen få innleveringer man bare måtte ha bestått på.

Alt pensum jeg har hatt har vært lekser kan man jo si. Vi har forelesninger til å hjelpe oss, samt studentassistenter som er tilgjengelige noen dager i uka for spørsmål om stoffet.

Det har vært tungt, men har jo lært veldig mye og er vel garantert jobb når jeg er ferdig. Vil vel si at det er ca like tungt som en vanlig kontorjobb, plus flere bekymringer, hvis du vil gjøre det veldig bra.

Alt kommer så klart an på forutsetningene dine. Jeg kjenner mange som tar skippertak i eksamensperioden og får C-B i snitt, mens jeg må jobbe jevnt og trutt gjennom hele semesteret for å ha sjans på noe bedre enn D (lært av erfaring).

De fleste jeg kjenner har ekstrajobb ved siden av studiene og har klart seg like bra som meg. Ei venninne jobber 34 timer på avlastningshjem over en helg i måneden mens andre jobber 2 vakter i uka. Selv har jeg ikke jobbet.

Jeg har blitt kjent med mange fra en del forskjellige studier så det er bare å spørre hvis du hadde noe konkret studie i tankene :)



Anonymous poster hash: 0b0b7...df0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

It og informasjonssystemer, byggingeniører eller markedsføring og ledelse er det som blir aktuelt i tilfelle.

Anonymous poster hash: a8c53...dbb

Av det jeg har sett pleier det å være mer obligatoriske innleveringer i IT og ingeniør enn i markedsføring. I sistnevnte kreves det mer selvdisiplin, holder ikke å bare møte opp i forelesningene (for de fleste).

Anonymous poster hash: 0b0b7...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier hva du tenker å ta bachelor i, er det lettere å svare

Anonymous poster hash: 63c7b...184

Skrev det over, men tror det står om IT og informasjonssystemer eller markedsføring og ledelse. Ingeniør har jo krav til matte og fysikk så..

Anonymous poster hash: a8c53...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

It og informasjonssystemer, byggingeniører eller markedsføring og ledelse er det som blir aktuelt i tilfelle.

Anonymous poster hash: a8c53...dbb

Vi har endel framføringen og mye oblig hver uke. Så ingeniør er ikke noe slappe av studiet. Du må regne med å jobbe over 40 timer i uka for å ha sjans på en C. Men det er moro.

Anonymous poster hash: c9959...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv studerer jeg IT. Her har vi innleveringer i alle emner hver uke. Arbeidsmengde varierer veldig på hva slags emne det er. Noen emner er tunge, mens andre øver jeg kun på noen dager før eksamen. Allikevel bør du jobbe deg gjennom alt, og ikke bare gjøre innleveringene. Dermed blir det noen timer lesing hver dag. Forelesningene våre er ikke obligatoriske.

Kun innleveringer er obligatorisk og så må du selvsagt møte på eksamen. Utover det kan man legge opp til hvordan man vil studere selv. Vi har hatt prosjektarbeider, og da kommer det jo litt an på gruppa. Noen velger å jobbe sammen hele tiden, mens andre deler oppgaver seg i mellom og møtes en gang i blant. Prosjektene må fremføres, men det er relativt sjeldent vi har prosjektarbeider.

Føler jeg styrer så og si alt av hverdagen min selv, men leser gjerne flere timer hver dag. Fulltidsstudent blir som å ha en fulltidsjobb. Blir ikke nødvendigvis utslitt, annet enn i hodet. Kunne klart å ha en deltidsjobb ved siden av noen kvelder i uken.

Vil absolutt anbefale deg å studere :) Vet om flere voksne damer med barn som har gått på studier, og klart seg veldig godt!



Anonymous poster hash: 02d0e...4bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv studerer jeg IT. Her har vi innleveringer i alle emner hver uke. Arbeidsmengde varierer veldig på hva slags emne det er. Noen emner er tunge, mens andre øver jeg kun på noen dager før eksamen. Allikevel bør du jobbe deg gjennom alt, og ikke bare gjøre innleveringene. Dermed blir det noen timer lesing hver dag. Forelesningene våre er ikke obligatoriske.

Kun innleveringer er obligatorisk og så må du selvsagt møte på eksamen. Utover det kan man legge opp til hvordan man vil studere selv. Vi har hatt prosjektarbeider, og da kommer det jo litt an på gruppa. Noen velger å jobbe sammen hele tiden, mens andre deler oppgaver seg i mellom og møtes en gang i blant. Prosjektene må fremføres, men det er relativt sjeldent vi har prosjektarbeider.

Føler jeg styrer så og si alt av hverdagen min selv, men leser gjerne flere timer hver dag. Fulltidsstudent blir som å ha en fulltidsjobb. Blir ikke nødvendigvis utslitt, annet enn i hodet. Kunne klart å ha en deltidsjobb ved siden av noen kvelder i uken.

Vil absolutt anbefale deg å studere :) Vet om flere voksne damer med barn som har gått på studier, og klart seg veldig godt!

Anonymous poster hash: 02d0e...4bf

Okei :-)

Sliter med fremføringer. Er skikkelig sjenert.

En annen ting jeg lurer på når det kommer til IT er om man må være naturlig god i dette, eller om det kan læres? Er jo ikke noe datageni idag akkurat.

Anonymous poster hash: a8c53...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Jeg er heller ikke glad i fremføringer, men det har gått bra. Fremføringene er ikke lange og man er ikke alene :) De fleste som startet her kunne lite eller ingenting. De som kan mye fra før, faller etterhvert ned på samme nivå som de andre. De tar utgangspunkt i at folk ikke kan noe fra før, så det skal gå bra :)

Anonymous poster hash: 02d0e...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ensomt. Faddergruppen du kommer i har mye å si. Kommer du i en dårlig, er du ille ute.



Anonymous poster hash: 0d92f...6ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...