AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #1 Skrevet 7. januar 2015 Alle som følger med i nyhetsbildet vet at muslimer står bak utrolig mye vold, og at de gjør det i islams navn. Så hvorfor skal denne religionen beskyttes? Hvorfor skal de som hater den bli stemplet som rasister? Anonymous poster hash: aaa46...c25 4
Gjest brutal_mann Skrevet 7. januar 2015 #2 Skrevet 7. januar 2015 Nei, det er ikke mer rasistisk å hate islam enn hva det er rasistisk å hate jødedommen. 4
WubWub Skrevet 7. januar 2015 #3 Skrevet 7. januar 2015 Ja ifølge loven så er det absolutt det. Viser til : Paragraf §135a Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte. Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat,forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, b) religion eller livssyn, eller c) homofile legning, leveform eller orientering. d) nedsatte funksjonsevne 3
Savannah87 Skrevet 7. januar 2015 #4 Skrevet 7. januar 2015 Nei det synes jeg absolutt ikke. Når tid skal dette ta slutt? Altså med dreping og terror? 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #5 Skrevet 7. januar 2015 Når tid skal dette ta slutt? Altså med dreping og terror? Aldri? Virker som de er fast bestemt på å ta over hele verden. Anonymous poster hash: aaa46...c25 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #6 Skrevet 7. januar 2015 Punkt b) i paragraf 135 a), synes jeg er litt problematisk. Den må veies opp mot loven om ytringsfrihet, og kritikk av en religion om enn hvilken, bør være lov. Synes nå jeg. Anonymous poster hash: 184ff...2ae 1
Lutetium 71 Skrevet 7. januar 2015 #7 Skrevet 7. januar 2015 Punkt b) i paragraf 135 a), synes jeg er litt problematisk. Den må veies opp mot loven om ytringsfrihet, og kritikk av en religion om enn hvilken, bør være lov. Synes nå jeg.Anonymous poster hash: 184ff...2ae Vi kunne endt opp med noe langt verre. Dette var på vei til å bli innført i årsskiftet 08/09: Hun understreker at det er religioner, livssyn og trosretninger som sådan som gies et vern i den nye loven. Ikke enkeltpersoners følelser. - Men har religioner som sådan krav på vern? Det er jo mennesker som blir krenket, ikke religionene? - Joda, men det er slik lovbestemmelsen er bygd opp. Det er ikke enkeltpersoner som har vernet, men religionen som sådan. Selvsagt er det enkeltpersoner som må anmelde og gå til rettsak, men de må hevde en krenkelse på vegne av religionen. Ikke på vegne av seg selv. Min utheving. Om du ser på dagens paragraf, går den nettopp ut på å verne person, ikke ideologi/religion. Ikke at dagens paragraf er uproblematisk, hvem skal bestemme at jeg er blitt forhånet på grunn av mitt livssyn? 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #8 Skrevet 7. januar 2015 Takk Lutetium. Jeg var en smule forvirret Anonymous poster hash: 184ff...2ae
Gjest Gunfreak Skrevet 7. januar 2015 #9 Skrevet 7. januar 2015 Nei det synes jeg absolutt ikke. Når tid skal dette ta slutt? Altså med dreping og terror? NATO(med usa i spissen) har drept langt flere sivile muslimer de siste 15 årene en muslimer har drept sivile ikke muslimer. Det er mange deler av islam jeg ikke liker, og jeg tror verden hadde vært bedre uten den og de to søsken religionene sine, men å hate et så tullete konsept er rart. Ja kjemp mot de ekstreme delene av islam, ikke la seg bli truet til taushet. men random hat mot en hel religion er ubruklig. 2
Leini Skrevet 7. januar 2015 #10 Skrevet 7. januar 2015 Ja ifølge loven så er det absolutt det. Viser til : Paragraf §135a Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte. Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat,forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, b) religion eller livssyn, eller c) homofile legning, leveform eller orientering. d) nedsatte funksjonsevne Blir ikke det som eks :Jeg hater Muslimer, -mao rettet mot mennesker, istedet for å si jeg hater Islam? Islam er ikke en person, det er et livssyn. Forøvrig synes jeg det er litt borti natta å hate en religion. Islam har mange av de samme verdiene som kristendommen, og selv om det står mye... pussig i koranen, så står det jommen mye pussig i Biblen også. Det er Muslimer som er onde som fy, og det er kristne som er like onde. Det finnes sikkert de onde Buddistene også. Det er da bedre å si at man er imot ytterligående grupperinger?
Harvey Specter Skrevet 7. januar 2015 #11 Skrevet 7. januar 2015 Blir ikke det som eks :Jeg hater Muslimer, -mao rettet mot mennesker, istedet for å si jeg hater Islam? Islam er ikke en person, det er et livssyn. Forøvrig synes jeg det er litt borti natta å hate en religion. Islam har mange av de samme verdiene som kristendommen, og selv om det står mye... pussig i koranen, så står det jommen mye pussig i Biblen også. Det er Muslimer som er onde som fy, og det er kristne som er like onde. Det finnes sikkert de onde Buddistene også. Det er da bedre å si at man er imot ytterligående grupperinger? Kan man ikke hate begge to samtidig da? Og islam er ikke en rase. Hvis du kan konvertere til det, er det ikke en rase. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #12 Skrevet 7. januar 2015 Har ikke lest alle kommentarene over, men jeg syns da ikke det. Jeg er for eksempel utrolig skeptisk til tyrkere, da mora mi var forlovet med en i 7 år, og han brukte både vold, var utro og lot oss sulte. Heldigvis fikk han besøksforbud da han havnet i fengsel for 2 gang. :D Jeg har i dag tyrkiske venner, men sier ifra til dem når jeg treffer dem, slik at de vet de skal være litt rolige med meg i starten Jeg ville ikke kalt det rasistisk at du syns det blir for mye dreping og slik, men pass på litt når du sier at du hater dem. Nå snakker du om flere millioner mennesker her, og ikke alle er så fæle som nyhetene skal ha det til Tenk gjerne litt på hvor sterkt det ordet der faktisk er Du kan si du misliker eller er skeptisk til dem, men du kan da ikke hate mange millioner folk du aldri har truffet bare basert på en religion, land eller hudfarge, det blir rasistisk Anonymous poster hash: 9477a...dee
Chizue Skrevet 7. januar 2015 #13 Skrevet 7. januar 2015 Er jo ikke rasistisk å hate islam.. Hater du en svart mann, bare fordi han er svart, han er mindre verdt pga hudfargen...Du velger heller å ansette en hvit mann enn en svart mann, da er du rasist...Men hva om den hvite mannen du ansetter er muslim?
Leini Skrevet 7. januar 2015 #14 Skrevet 7. januar 2015 Kan man ikke hate begge to samtidig da? Og islam er ikke en rase. Hvis du kan konvertere til det, er det ikke en rase. Jeg kalte det aldri rase, kalte det et livssyn. Klart man kan mislike religioner generelt. Men det var ikke saken her. Det var om det var rasistisk å hate en religion.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #15 Skrevet 7. januar 2015 Bytt ut ordet muslimer med kristne. Høres det fortsatt ut som rasisme? Anonymous poster hash: 69ee0...af9 3
WubWub Skrevet 7. januar 2015 #16 Skrevet 7. januar 2015 Er jo ikke rasistisk å hate islam.. Hater du en svart mann, bare fordi han er svart, han er mindre verdt pga hudfargen...Du velger heller å ansette en hvit mann enn en svart mann, da er du rasist...Men hva om den hvite mannen du ansetter er muslim? Med andre ord så er det amerikanske systemet rasistisk,mot hvite. Tenker da på affermative action som kvoterer inn svarte fremfor hvite i jobber og universiteter selvom de svarte har dårligere karakterer og meritter enn den hvite. Merklig nok blir ikke hvite kvotert inn innen på idrettslinjer, det finnes sportsgrener i USA som er 100% dominert av svarte. En tankevekker : 2
Chizue Skrevet 7. januar 2015 #17 Skrevet 7. januar 2015 Med andre ord så er det amerikanske systemet rasistisk,mot hvite. Tenker da på affermative action som kvoterer inn svarte fremfor hvite i jobber og universiteter selvom de svarte har dårligere karakterer og meritter enn den hvite. Merklig nok blir ikke hvite kvotert inn innen på idrettslinjer, det finnes sportsgrener i USA som er 100% dominert av svarte. En tankevekker : Kanskje de enda sliter med skam eller skyldfølelse fra den tiden hvor de brukte slaver?
WubWub Skrevet 7. januar 2015 #18 Skrevet 7. januar 2015 Kanskje de enda sliter med skam eller skyldfølelse fra den tiden hvor de brukte slaver? Nja, litt usikker på om det er der det ligger. For meg så kan det virke som at i vesten så blir minoriteter opphøyd å får særrettigheter i stor grad. I Sør-afrika har de omvendt affermative action, svarte blir kvotert inn i jobber og skoler foran hvite enda hvite er en minoritet. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #19 Skrevet 8. januar 2015 Det du spør om er vel egentlig er det rasisitsk å hate muslimer. Og hate en religion\tro er ikke rasisitsk. Og hate en folkegruppe fordi de er muslimer er rasistisk. Anonymous poster hash: 1465c...716 1
Jus sanguinis Skrevet 8. januar 2015 #20 Skrevet 8. januar 2015 Det du spør om er vel egentlig er det rasisitsk å hate muslimer. Og hate en religion\tro er ikke rasisitsk. Og hate en folkegruppe fordi de er muslimer er rasistisk.Anonymous poster hash: 1465c...716 Det blir stadig flere europeere som konverterer til islam. Er det rasistisk å hate dem også? Eller anser du det slik at bare rasefremmede kan være ekte muslimer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå