Gå til innhold

Kropp, helse og trening: Spiseforstyrrelsens høyborg?


-zloty

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg ser at det florerer med innlegg fra åpenbart spiseforstyrrede ungjenter (og andre) her på dette forumet.

All respekt til brukerne her, men jeg tror at råd og vink imellom de som sliter med dette ikke hører hjemme her...

"prøv det middelet" "tren mer" "for meg så hjalp det å.."

de som lider av disse vrangforestillingene trenger langt mer profesjonell hjelp enn vi kan tilby her på forumet, det er direkte uansvarlig å komme med "en hjelpende hånd" til disse forumdeltagerne.

Forslaget mitt er at vi forsøker å henvise til profesjonell hjelp hver gang slike innlegg dukker opp her inne, og dermed kan konsentrere oss om forumets virkelige tema.

Hint! sett ordet "sunn-" foran alle ordene i forumnavnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig med deg kurgan.

Det er nok likevel litt forskjell på de som skriver inn om "hvor jævlig de ser ut", om det virkelig er en såkalt "forstyrrelse", eller om det kun er en slappfisk med ønske om et spark bak. ;)

Jeg har inntrykk av at det er masse unge jenter som klager over kroppen sin, mest fordi det "skal være sånn". Er du fornøyd, er du unormal - bare å se på svar her inne om at det er "helt normalt å føle seg feit og stygg".

Som sagt er jeg enig i tanken kurgan, vi kan sikkert bli flinkere til å synse litt mindre på ting vi faktisk ikke vet noe om. :)

(Om jeg ikke er en av dem du viser til selv da. :P - Opprettet en tråd som førte ut i spiseforstyrrelser, men føler meg ikke truffet av den grunn. Spiseforstyrrelser bør ikke være et ikke-tema.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er det jo en del her med eraring/ kunnskap om dette... Og veit at en ofte trenger noen "nøytrale" til å underbygge det legen etc sier...

Det profesjonelle bli ofte møt med veldig stor skepsis og motstand, da kan det være godt å få gode råd herfra , som vel og merke går i same retning ....

Det blir jo imidlertid helt feil å gi råd som går helt på tvers av det de burde gjøre for å bli friske... Derfor er det viktig å vite hva en skriver/ha kunnskap når en svarer kanskje...

Det er alvorlige temaer, med alvorlige følger for dem det gjedler; det må ikke tas lett på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Så, bare fordi jeg har en spiseforstyrrelse, så får jeg ikke lov til å være her? Jeg leser kanskje innlegg her om slanking, mat - og generelle ting om ernæring, rett og slett fordi jeg ikke vet hva som er vanlig å spise (verken hvor mye eller hva). Jeg har faktisk fått veldig mye hjelp her, jeg har snappet opp tips her om hvordan man kan spise sunt, og nå spiser jeg mer, men sunt. Det er kanskje ikke mer enn et eple og en yoghurt om dagen, men det kommer seg jo, og det er takket være det jeg har lest her. Så jeg synes absolutt ikke noen burde være varsomme med å bruke dette forumet bare fordi det kanskje sitter noen her med et feilbilde av slanking og mat her og leser det. For all del, man må jo få bruke dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at de forstyrrede ikke får være her, tvert imot så prøver jeg å hinte til de antatt friske, at råd og vink til psykisk syke mennesker ikke nødvendigvis er det rette for at den aktuelle personen skal få den hjelp den personen trenger.

Og ikke minst, råd og vink IMELLOM de med selvbildeproblemer, hvordan opprettholde fasaden og hva man skal spise osv

Det synes jeg ikke er på sin plass på et åpent forum at man har en slags manual for spiseforstyrrede.

Ice_white: du skriver at du ikke vet hva et normalt kosthold er, da vil jeg anbefale en lege, psykolog eller ernæringsekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Joda, jeg vet at kanskje ikke dere som skriver her er like flinke som ernæringsspesialister, leger osv., men det er det at jeg er så redd. Så redd for at de skal le av meg, og si at mitt problem ikke er alvorlig nok. Derfør føler jeg meg heller mye mer "trygg" her nå som jeg er anonym, og får hjelp av folk jeg heller ikke kjenner. Forventer ikke at du skal skjønne dette, du bør heller ikke prøve, men det er i hvert fall det jeg føler.

Og, kurgan.. Har du noen gang opplevd at spiseforstyrrede her inne har gitt tips og råd til hverandre? Jeg ville ALDRI gitt noen slags form for "hvordan bli kvitt maten" eller" hvordan unngå den"- tips til NOEN med et sykt bilde av seg selv, - da hadde jo jeg vært skyld i at den personen kanskje raser ned i vekt og ødelegger seg selv for resten av livet! Jeg vet dette forumet er fullt av oppegående mennesker - og jeg tror nok aldri dette forumet kan bli et slags pro ana-forum. Tvert imot! Hva tror du man har moderatorer til? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IW: Tror det ble ment at mange ga råd som kunne være gale/farlige å følge.... Som om du f.eks skrev til andre som slet med mat at det gikk fint å spsie kun en halv skive om dagen + trene masse... (satt å spissen..)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Åja, ok, sånn sett ja.. Jeg misforstod vel en smule! Men slikt er jeg vant til.. :D

Jeg ville aldri sagt noe slikt til noen, noen sa sånt til meg - og jeg ser jo nå hvordan det gikk.

Skal si det er et sjokk å se bilde av seg selv - jeg trodde ikke det var meg. Å skade/såre andre bevisst er bare noe man ikke gjør, verken her eller i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pamella - ikke innlogget

Jeg tror ikke en med slike forstyrrelser har vondt av å være her, de vil finne informasjon et annet sted uansett. Om det gjelder hvordan gå ned mer eller hvordan gå opp. Hun/han kunne også gitt seg ut for å være et helt friskt menneske for å få den informasjonen hun/han ville. Og det er vel bra at flere her inne faktisk tør å innrømme at de har et problem? Tror også det er lettere siden vi ikke er mennesker de noen gang trenger å bli kjent med.

IW: Skjønte jeg riktig? Tok du rådet mitt om å se på et bilde av deg selv? Hvordan synes du det har fungert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det med en gang, jeg har spisefortyrrelse, går i terapi og har jobbet med dette i mange år. Ja når jeg sier jobbet så mener jeg jobbet med meg selv.

Jeg er egenlig enig med deg som startet dene tråden, jeg har selv reagert på jenter som har skrevet inn som åpenbart har helt andre problemer enn at de synes lårene sine er forstore.Ice_White, dette gjelder ikke det du har skrevet, jeg har selv svart deg et par ganger og synes det er fint at vi kan bidra med noe.

Men når det er sagt så lurer jeg på om kanskje vi med spisefortyrrelse, eller som har hatt det, eller som er i ferd med å bli friske er forutunntatte.

På seg selv kjenner man andre og vi er jo nestne blitt eksperter i å avdekke ikke sant *S* Tror nok at mane av oss sitter inne med så mye kunnskap til å avdekke spisefortyrrelse som hadde gjort en middels oppegående lege helt misunnelig. Derfor er det kanskje for mye forlangt at bruekerne her inne kan klare å se forskjeller, når ikke leger gjør det en gang mener jeg.

Men jeg er enig med kuran, men selvfølgelig alle skal få være her.

Og til den som sa noe om ungjenter ... blandt tenåringsjenter vil jeg tro det er en kjempeoppblomstring av bulimi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Ja, legen tok et bilde i forrige av meg i undertøyet, og jeg kunne velge selv om jeg ville se eller ikke. Denne gangen ville jeg. Jeg anklagde han for å lyve, for å ha gjort et eller annet med bilde. Jeg trodde ikke det var meg, den jenta som var på bildet hadde jo ikke noe kjøtt på kroppen. Så la vi et bilde fra da jeg var frisk (47 kg) og nå (34 kg) og det var en så stor forskjell at jeg gråt - lenge. Var helt ustoppelig. Jeg hadde ingen former i det hele tatt, slik jeg hadde hatt før. Ribbena syntes kjempegodt, hoftebena også, puppene var borte, armene så ut som en 7-årings og leggene var noen pipestilker. Men det hjalp.. Jeg har innsett nå at jeg er syk, og trenger hjelp. Jeg trenger hjelp for min egen del og for de jeg er glad - venner, kjæreste og familie. Kjæresten min har gjennomgått så mye. Han har måttet lyve for meg, slik at jeg fikk trene, bært meg når jeg har nesten besvimt og det plager meg at han har måttet gjøre noe slikt. Nei, etter sommerferien skal jeg gå til den psykologen - og gi hun en sjanse! Det er jeg fast bestemt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Flott IW, nå ble jeg glad på dine vegne at du vil ta imot hjelp. Det er å ta ansvar for eget liv det!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pamella - ikke innlogget

Å så bra IW!!! Jeg er så glad for at det hjalp! (tenkte nok det..)

Lykke til videre!! Og gi psykologen mer enn en sjanse da... gjerne to eller tre!

Kjærsten din må virkelig elske deg som hjelper deg igjennom alt! mange ville trukket seg av redsel!

*er så glad for din skyld!*

Lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ice White!

Supert!!! Vet du hvor langt du er kommet med å innse dette? Deter jo hele forskjellen på å kunne overvinne dette, eller ikke....

Vær bare sikker på at du MENER dette, ikke bare SIER det...

Når du virkelig ser, og virkelig vil, og virkelig gir folk sjanse til å HJELPE, da er du på begynnelsen!!!

Ang. kjæresten din: Du har ikke gjort noe med vilje, du har vært syk...Tenk derfor ikke på det.. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ventet på et innlegg som dette lenge jeg. :-? Synes selv at det har vært mye spiseforstyrrelser i det siste - på godt og vondt.

Det er et problem i samfunnet med spiseforstyrrelser. Og det er trist. Det er også sånn at når et menneske er i en eller annen ubalanse, så kan det ta til seg det som skjer rundt det, og mye snakk om en ting blir lett "smittsomt".

Jeg er likevel ikke enig i at det skal være et "ikke-tema" - for vi skal overhode ikke feie vonde og dumme ting under teppet.

Noe som er bra, er som IW skriver her, at hun aldri ville ha tipset en med samme sykdom hvordan hun kunne blitt sykere. Jeg har heller aldri lagt merke til at noen andre gjør det, dette er et sunnhetstegn.

Jeg har også lagt merke til at de som starter tråder som handler om å legge om kostholdet, begynne å trene og i det hele tatt starte et bedre liv, de får mange svar. De får gode, sunne svar, som oppfordrer til å spise mye, men sunt, trene litt, bevege seg mye, de fokuserer på gøy, lyst og at dette er bra.

De innleggene som starter med "jeg må ned 5 kilo på en uke - hjelp" - de får ikke svar. Pulver-innlegg får ikke svar. Og om de får svar, så får de svar om at det ikke hjelper, de slanker seg feite etc. Selv om de fleste av de innleggene også sier at "ikke kom med råd om å spise mer og trene - for det vil jeg ikke - jeg vil ned 5 kilo på tre dager".

Jeg synes dette er veldig bra av brukerne jeg. Og at de som vil gå ned fort og mye, også faktisk skjønner at det ikke hjelper.

Når det da kommer ungjenter som veier altfor lite i forhold til vekten sin, behøver ikke de bety at de har en spiseforstyrrelse, men at de er små "kviger" som ikke helt har funnet seg til rette med kroppen sin enda.

Og vi kan fortelle at de skal spise sunt og bevege seg. For i bevegelse ligger ikke bare trening og helsestudioer, men å nyte å gå en tur i marka, dra på sykkeltur til venner, ramle og rollerblades og ha det gøy!

Husk også at vi snart har to generasjoner som ikke har falt ned fra trær og har evigvarende arr på knærne. De har aldri brukket en arm, eller vet hvor j... vondt et digert skrubbsår inni hånden gjør. De har ikke lært hvor gøy de kan ha det kroppen sin, og hva den kan gjøre for dem. De vet rett og slett ikke hvordan de skal bruke den og til hva.

Det er ikke så lett å ta vare på den da - den blir jo bare i veien.

Selv skulket jeg alle de gymtimene jeg kunne på skolen. Jeg er lat og bedagelig. Nå har jeg funnet en treningsform som jeg liker, jeg røyker ikke lenger, og kjenner kroppen min godt nok til at jeg vet hva som er bra for meg. *putter inn en smågodt til* Jeg har lært å bevege meg mer i hverdagen , jeg sykler i stedenfor å ta bilen eller trikken. Jeg har glede av en kropp som funker. Og jeg er gammel nok til å akseptere den og meg selv som den / jeg er.

Jeg har også slanket meg 20 kilo overvektig med nutrilett. Jeg har prøvd alt og funnet ut at varig kosthold er det eneste som hjelper.

Jeg har prøvd "nyhet fra Amerika - slankepiller" osv osv osv osv.

Heldigvis har jeg aldri hatt en spiseforstyrrelse selv om jeg også har prøvd å stikke fingeren i halsen.

Jeg føler meg fornuftig i forhold til dette, og jeg føler også at alle andre her inne er fornuftige og har veltrimmete ben godt plassert på jorden.

Jeg synes slanking er en uting, men at vi alle kan kutte ned på snop og feit mat. Jeg synes lightprodukter til barn er skikkelig fy-fy, og at vi må mye mer "back to basic" hva gjelder halvfabrikata og velsmurte treningsmaskiner.

Spis ordentlig mat og gå i akebakken med ungene!

Ja, nå skled jeg visst langt utpå viddene. Men jeg vil bare si at Kurgan har absolutt et poeng, men jeg synes vi alle her inne, også dere som er syke, takler det fint, fornuftig, renhårig og greit.

Jeg prøver også å legge ut en lenke om spiseforstyrrelser, hver gang jeg ser noen som trenger det.

Men så har vi sånne snuppelupper som IW da, som tror at hennes problem ikke er stort nok.

Du vet at vi er uenig i det jenta, og jeg ble skikkelig glad nå da jeg så at du skal ta i mot hjelp med et åpent sinn.

Lykke lykke til på veien mot å bli frisk. Vi skal følge med deg, så du får skrive og fortelle hvordan det går. Og du får sikkert en ordentlig heia-gjeng her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ¤_Fairytale_¤

Hei Tusenfryd!

Synes det var et utrolig bra innlegg du skrev. Det fikk meg til å føle meg liten - jeg er tross alt bare 17 år og har ikke levd like lenge som deg. Jeg har ikke, som deg, skulket èn eneste gymtime, jeg har vært aktiv hele livet. Har gått på karate, ballett, turning, freestyle, svømming, spinning, fotball, tennis osv. Jeg liker å være aktiv, derfor har det vært en veldig stor påkjenning for meg å bli nektet å trene - det som er så gøy! Den lenken noen ga meg om spiseforstyrrelser, har hjulpet meg. Jeg synes alle her har hjulpet meg. Men jeg vil ikke være en pest og en plage, så hvis noen vil at jeg skal holde kjeft eller pelle meg vekk, gjør jeg det, jeg respekterer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til Tusenfryd!!!

Og I.W: virker som du får noe ut av å være her, så derfor synes jeg du burde!!!

Du er også hyggelig å skrive med! Så bli her du, blandt alle disse flotte damene som kan seg litt av deg veit du hehe :D

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Amanda.

Men IW - det var ikke meningen å få deg til å føle deg liten. *klapper på hodet* Å nei, det var det jeg ikke skulle gjøre det ja... nei... eehhh :oops: Du er bare så grei å bruke som eksempel fordi du er ærlig og du er her. Og du skal fortsette å være her.

Ingen vil du verken skal holde kjeft eller pelle deg vekk :D Ok? Du skal være her, for du er Ice_White og du har noe å bidra med. Masse å bidra med. Du har en massevis erfaring som vi andre ikke har. Ja, så er du syk, og ikke har du det enkelt. Men det gir deg en erfaring som du kan hjelpe andre med. Du er åpen og ærlig om din sykdom, og det at du nå er ærlig overfor deg selv, det skal du vite at gleder et gammelt tantehjerte. Jeg kan ikke hjelpe deg og komme med medisinske råd om din tilstand. Det skal jeg ikke heller.

Men jeg kan heie på deg. Og jeg kan glede meg med at du ser ut til å finne ut av ting. Som Lasse skrev (det var Lasse?) "vet du egentlig hvor langt du nå har kommet?"

Kom forresten på en tråd her for en tid tilbake hvor det var en som ønsket seg en spiseforstyrrelse, den måtte vi bare stoppe...

Så la oss hjelpe hverandre med erfaringer og oppmuntring, men overlate medisinske greier til de som har gått på den skolen - ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...