AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #1 Skrevet 5. januar 2015 En bekjent av meg gjennomgikk en gastric bypass-operasjon for en tid siden, og har nå gått ned mye i vekt. Hun er selvsagt fornøyd med dette (og jeg er jo glad på hennes vegne), men jeg skjønner ikke alle kommentarene på FB-siden hennes om at hun er så flink? Jeg synes hun har vært flink de to andre gangene hun har gått ned i vekt ved hjelp av kostholdsomlegging og mosjon, men jeg synes ikke det er spesielt "flinkt" å legge seg på operasjonsbordet. Jeg skal ikke skjære alle over èn kam her, men jeg vet at mye av årsakene til at denne bekjente har lagt på seg igjen etter de forrige gangene, er fordi hun kjører bil uansett hvor hun skal, hun trener aldri og hun gidder ikke lage ordentlig mat når hun ikke får jevnlig oppfølging av ernæringsfysiolog. Det er jo ikke gjort over natta å få en BMI på 32 (eller hva det er som er grensen for operasjon), så da er det vel ganske innlysende at det tar tid å miste disse ekstra kiloene også? I stedet velger altså stadig flere (og det mest skremmende, flere og flere unge mennesker) å la seg operere og fjerne en fullstendig frisk del av kroppen i stedet for å ta seg tid til å lære seg å spise riktig og være i fysisk aktivitet. Jeg er selvsagt klar over at det er mange og varierte årsaker til fedme, og jeg klarer ikke å la være å tenke at en operasjon i mange tilfeller er å behandle symptomene i stedet for sykdommen. Anonymous poster hash: 53e26...98e 10
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #2 Skrevet 5. januar 2015 En bekjent av meg gjennomgikk en gastric bypass-operasjon for en tid siden, og har nå gått ned mye i vekt. Hun er selvsagt fornøyd med dette (og jeg er jo glad på hennes vegne), men jeg skjønner ikke alle kommentarene på FB-siden hennes om at hun er så flink? Jeg synes hun har vært flink de to andre gangene hun har gått ned i vekt ved hjelp av kostholdsomlegging og mosjon, men jeg synes ikke det er spesielt "flinkt" å legge seg på operasjonsbordet. Jeg skal ikke skjære alle over èn kam her, men jeg vet at mye av årsakene til at denne bekjente har lagt på seg igjen etter de forrige gangene, er fordi hun kjører bil uansett hvor hun skal, hun trener aldri og hun gidder ikke lage ordentlig mat når hun ikke får jevnlig oppfølging av ernæringsfysiolog. Det er jo ikke gjort over natta å få en BMI på 32 (eller hva det er som er grensen for operasjon), så da er det vel ganske innlysende at det tar tid å miste disse ekstra kiloene også? I stedet velger altså stadig flere (og det mest skremmende, flere og flere unge mennesker) å la seg operere og fjerne en fullstendig frisk del av kroppen i stedet for å ta seg tid til å lære seg å spise riktig og være i fysisk aktivitet. Jeg er selvsagt klar over at det er mange og varierte årsaker til fedme, og jeg klarer ikke å la være å tenke at en operasjon i mange tilfeller er å behandle symptomene i stedet for sykdommen. Anonymous poster hash: 53e26...98e Du har helt rett i dette. Til og med legen på sykehuset sa at som ofte var de som er slankeopererte tilbake til vekten etter 5 år. Altså bortkastet pga de ikke finner den underliggende årsak til fedmen. Anonymous poster hash: b0f6d...57d 8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #3 Skrevet 5. januar 2015 Jeg syns de er flinke om de klarer å opprettholde det! Om de klarer å gå ned til "målvekten" og bli der syns jeg det er veldig imponerende, siden mesteparten av jobben ligger jo i etterkant. Men nå har jeg faktisk sett flere av de som legger på seg igjen enn de som ikke gjør det. Anonymous poster hash: 49964...4af 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #4 Skrevet 5. januar 2015 Jeg synes det er flott at de får positiv tilbakemelding. Da er det større sjanse for at de holder vekten. Anonymous poster hash: 51207...6b5 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #5 Skrevet 5. januar 2015 Jeg er slankeoperert selv, og i starten reagerte jeg også på alle kommentarene jeg fikk om at jeg var så flink. Jeg gjorde i grunn bare det jeg fikk beskjed om av kirurgen og ernæringsfysiologen. MEN etter ett års tid, slutter operasjonen å virke, og jeg skal love deg at man må jobbe for vekten sin ja! Jeg mener det er flott at flere får denne hjelpen, det er ett kjempe godt verktøy for rask vektreduksjon, men desverre mangler den spykiske oppfølgingen, og finner man ikke den underliggende årsaken til overvekten kan man fort få problemer igjen.... Jeg ville aldri vært denne operasjonen foruten, jeg hadde aldri klart å komme ned i vekt uten, og selv om jeg har lagt på meg noe de sisste årene ifb graviditeter, har jeg fått ett mye bedre liv, men jeg må jobbe for det, og faktisk kansje mer enn uopererte, da det er nesten umulig å gå ned i vekt noen år etter en slik operasjon, pga en del hormoner som mangler Dessuten er det en del som må følges opp etter en slik operasjon, så jo jeg synes de er flinke, som både har tatt dette valget, og lever med følgene, både de gode og de mindre gode.... Anonymous poster hash: 96976...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #6 Skrevet 5. januar 2015 Jeg er enig med deg, TS. Det er jo en "quick fix", selv om operasjonen så klart har mange muligheter for komplikasjoner osv, så det er jo ingen lett utvei å ta det steget sånn sett, men kiloene renner jo av etterpå. Jeg vet ingenting om hvordan det er etter at "sjokket" etter operasjonen har gitt seg da, men. Også er det nok ganske så smålig av meg, men jeg blir litt sjalu/irritert, fordi jeg går ned i vekt med kostholdsomlegging og trening, og da går det jo merkbart saktere og jeg føler at min prestasjon er mindre verdt fordi det har tatt så mye lenger tid. 20kg på ett år blir jo ikke imponerende i det hele tatt om man sammenligner med de opererte som mister det på kanskje èn måned. Anonymous poster hash: a2dd1...755 4
Luckiness Skrevet 5. januar 2015 #7 Skrevet 5. januar 2015 Kanskje disse bekjente som skryter av henne på fb ikke vet om at hun har gjennomgått operasjon? Jeg synes ikke slik operasjon er bra i det hele tatt, med mindre det er spesielle medisinske grunner bak det. Alle skal klare å slanke seg ved hjelp av riktig kosthold og mosjon. (Og nei er jeg ikke en supertynn person som aldri legger på seg. Så jeg vet hvor fort vektoppgang kan skje og hvor sakte vektnedgang kan gå). 1
Gjest Klaveret Skrevet 5. januar 2015 #8 Skrevet 5. januar 2015 Men må ikke de slankeopererte holde seg til litt spesiell og ikke så mye mat? Da er de jo flinke!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #9 Skrevet 5. januar 2015 Slankeoperasjoner ikke "quic-fix", det er en hjelpende hånd på veien, jobben for å gå ned i vekt er like hard. Du må trene, spise riktig, få i deg nok vitaminer og nok veske. Spiser du feil eller for mye får du enorme smerter, og det er stor fare for komplikasjoner. Mage/tarmkanalen er også endre for resten av livet, du kan aldri spise som "alle andre" igjen. Dessuten er det å gå gjennom en operasjon i seg selv en tøff avgjørelse, mange har forsøkt mye før de kommer til punktet for operasjon. Folk her inne (og på mange andre forum) er utrolig fordømmende og forstår lite av hvor komplekst overvektsproblematikk egentlig er. Så ja, de som går ned etter slankeoperasjon er flinke, det er mye hardere jobb enn det ser ut som! Anonymous poster hash: 242ee...074 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #10 Skrevet 5. januar 2015 Syns ikke de er flinke som klarer å gå ned i vekt, men syns de er flinke for at de orker å gå den ruten. Har en venninne som er slankeoperert, og hun kan ikke spise noe som er gøy, ikke drikke alkohol, aldri. Da får hun akutt diarè og blir kjempedårlig. Så hun kan bare spise når hun er steder hvor de har do, bare i tilfelle. Og om hun blir syk, så må hun dra hjem. Anonymous poster hash: 99dda...075
Djungelvrål Skrevet 6. januar 2015 #11 Skrevet 6. januar 2015 Men må ikke de slankeopererte holde seg til litt spesiell og ikke så mye mat? Da er de jo flinke! Størrelsen på magesekken blir så sterkt redusert at de blir stappmette etter 1 brødskive. Så jeg vil ikke si at dette er så flinkt? Problemet er at den vider seg ut igjen og som noen skrev over her så har staten kastet bort flerfoldige tusen kroner på folk som legger på seg igjen like mye etter få år. 1
Beph Skrevet 6. januar 2015 #12 Skrevet 6. januar 2015 Syns ikke de er flinke som klarer å gå ned i vekt, men syns de er flinke for at de orker å gå den ruten. Har en venninne som er slankeoperert, og hun kan ikke spise noe som er gøy, ikke drikke alkohol, aldri. Da får hun akutt diarè og blir kjempedårlig. Så hun kan bare spise når hun er steder hvor de har do, bare i tilfelle. Og om hun blir syk, så må hun dra hjem. Anonymous poster hash: 99dda...075 Ville ikke kalt henne flink, men heller en som er bevisst på de fysiske plagene av å spise feil mat. Før operasjonen var "eneste" konsekvens av for mye mat vektoppgang. Kiloene sniker på over tid og er ikke en akutt reaksjon som de plagene hun måtte ha nå. Venninnen din kunne ha spist like godt om hun hadde moderert inntaket før hun nådde en såpass høy vekt at hun kvalifiserte seg til fedmeoperasjon. Ikke mye flink. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #13 Skrevet 6. januar 2015 Har større respekt for de (få) som klarer å gjøre det på gamlemåten, med kosthold og trening. Når man blir stappmett av et halvt knekkebrød, er det jo ikke rart at vekten raser nedover. Og smerter/oppkast/diare ved feil mat: med en sånn bakside kan det ikke være særlig vanskelig å holde seg unna denne maten. Selvfølgelig er det kjipt om man ikke kan drikke en øl eller, vel, spise normalt, men det er jo likevel enklere enn om den eneste umiddelbare konsekvensen av å spise for mye/feil er dårlig samvittighet. Enkel psykologi, på samme måte som at kroppen automatisk kan gjøre at en "normal person" som spiser en middagsrett og får diare/oppkast av det, får svært redusert lyst til å spise det til middag igjen senere. Anonymous poster hash: 95ac8...9c8 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #14 Skrevet 6. januar 2015 Jeg unner slankeopererte all ros og positiv tilbakemelding som de kan få. Synes det er smålig å henge seg opp i hvordan ordlyden i oppmuntringen de får, etter å ha gjennomgått et digert oog livsomveltende inngrep som medfører drastiske endringer i livsstil, lyder. Selv har jeg gått ned mange titalls kilo uten operasjon, en prestasjon jeg ikke føler blir mindre av at slankeopererte får skryt for sin vektnedgang. At mange slankeopererte faller tilbake til gamle vaner eller går opp igjen i vekt, er et spørsmål som trenger oppmerksomhet, men det blir en annen sak. Tror ikke dette løses ved at vi bare slutter å kalle dem flinke som takler omveltningen mange opplever en slankeoperasjon og tiden etter som. Anonymous poster hash: 7ccbd...dc1
Gjest Skrevet 6. januar 2015 #15 Skrevet 6. januar 2015 Jeg er vektoperert selv (sleeve som kun reduserer magesekken og tukler ikke med tarmene) og jeg har nå nådd min ønskede vekt, men for å vedlikeholde vekten må jeg spise små og hyppige måltider og jeg trener tre ganger i uken på treningsstudio + litt jogging.. Det er ikke bare det fysiske som gjelder. Man må klare å få med hodet også når man er vektoperert. Hodet må lære seg at litt mat er nok mat. Jeg tror at de som legger på seg etter en vektoperasjon, ikke har fått med hodet på vektnedgangen som går ned på ca. ett år. Jeg har to kollegaer som har gått opp i vekt, rett og slett fordi de har gradvis over tid økt matmengden. De ekstra kiloene må en vektoperert jobbe hardt for å ta de av seg...Jeg føler meg ikke flink, men jeg er fornøyd med at jeg i dag har en BMI på 21. Livet har blitt mye lettere fysisk, men jeg har har gjort et valg som vil følge meg resten av livet. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #16 Skrevet 6. januar 2015 Jeg er slankeoperert selv, og i starten reagerte jeg også på alle kommentarene jeg fikk om at jeg var så flink. Jeg gjorde i grunn bare det jeg fikk beskjed om av kirurgen og ernæringsfysiologen. MEN etter ett års tid, slutter operasjonen å virke, og jeg skal love deg at man må jobbe for vekten sin ja! Jeg mener det er flott at flere får denne hjelpen, det er ett kjempe godt verktøy for rask vektreduksjon, men desverre mangler den spykiske oppfølgingen, og finner man ikke den underliggende årsaken til overvekten kan man fort få problemer igjen.... Jeg ville aldri vært denne operasjonen foruten, jeg hadde aldri klart å komme ned i vekt uten, og selv om jeg har lagt på meg noe de sisste årene ifb graviditeter, har jeg fått ett mye bedre liv, men jeg må jobbe for det, og faktisk kansje mer enn uopererte, da det er nesten umulig å gå ned i vekt noen år etter en slik operasjon, pga en del hormoner som mangler Dessuten er det en del som må følges opp etter en slik operasjon, så jo jeg synes de er flinke, som både har tatt dette valget, og lever med følgene, både de gode og de mindre gode.... Anonymous poster hash: 96976...bc1 operasjonen sluttet å virke??? Du mener at effekten stagnerte... Noe som er helt vanlig, du mener du bare skulle sitte på ræva og bli tynn?? Du må jobbe litt vettu. Nei jeg synes ikke slankeopererte fortjener skryt. De er feite jævler som ikke klarer eller vil lette på ræva. Anonymous poster hash: 77c0b...1fe 1
Gjest Skrevet 6. januar 2015 #17 Skrevet 6. januar 2015 ei jeg synes ikke slankeopererte fortjener skryt. De er feite jævler som ikke klarer eller vil lette på ræva.Anonymous poster hash: 77c0b...1fe Det var vel litt voldsomt å kalle overvektige mennesker for jævler, men noen ganger kan det faktisk være tungt å løfte på ræva når man har en del kilo ekstra. Selv har jeg tatt av 42 kg, og om man forestiller seg at man skal ta på seg en ryggsekk på 42 kg blir det tungt...For øvrig, et useriøst innlegg... 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #18 Skrevet 6. januar 2015 Jeg har en bekjent som er slankeoperert, og nei, jeg synes ikke hun er flink. Hun putter i seg noe hele tiden, men fordi noe annet er fysisk umulig for henne er det mye mindre mengder enn før. Hun innrømmer selv at hun ikke greier å la være å spise noe hele tiden. For meg er det åpenbart at det er noen årsakssammenhenger som burde vært utredet og behandlet her, istedet tyr man til en nokså risikabel operasjon som om noen år kanskje viser seg på være bortkastet. Anonymous poster hash: f80ef...b6a 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #19 Skrevet 6. januar 2015 Kanskje disse bekjente som skryter av henne på fb ikke vet om at hun har gjennomgått operasjon? Jeg synes ikke slik operasjon er bra i det hele tatt, med mindre det er spesielle medisinske grunner bak det. Alle skal klare å slanke seg ved hjelp av riktig kosthold og mosjon. (Og nei er jeg ikke en supertynn person som aldri legger på seg. Så jeg vet hvor fort vektoppgang kan skje og hvor sakte vektnedgang kan gå). TS her, jeg tror nok de fleste vet om at hun har tatt operasjonen, hun har vært veldig åpen om det. Som sagt er jeg glad på hennes vegne fordi jeg vet at hun slet veldig med den overvekten, men en sånn operasjon er veldig drastisk, synes jeg. Anonymous poster hash: 53e26...98e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #20 Skrevet 6. januar 2015 Men må ikke de slankeopererte holde seg til litt spesiell og ikke så mye mat? Da er de jo flinke! På hvilken måte da? Slik jeg har forstått det, er det slik at operasjonen "tvinger" deg til å spise på en bestemt måte fordi man skal unngå å bli dårlig, siden man har plass til mye mindre mat enn vanlig, og fordi fordøyelsen ikke fungerer som normalt. Det er jo "flinkere" å spise sunn mat i begrensende mengder over en lang periode og gå ned i vekt på en naturlig måte? Anonymous poster hash: 53e26...98e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå