Gå til innhold

1 eggstokk


jentem1989

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg en jente på 25år og jeg og kjæresten startet prøving april 2013. Som flest var vi veldig gira og ble skuffet ved negativ test hver måned. August samme år dro jeg på gyn undersøkelse for å bare se og ta celleprøve og da sa gyn at det var en stor dermoid (tvilling)cyste på høyre eggstokk og at denne måtte opr bort.

Jeg ble lei meg, men fikk beskjed om at det ikke skal hindre noe fremtidig graviditet. 2 mnd etter ble cysten og hele høyre eggstokk opr bort ved åpen operasjon.

De første månedene etter opr tok vi det med ro og hadde en pause fra prøvingen. Men nå har vi i Ca 6 med pluss de mnd før opr prøvd å få barn uten hell og jeg lurer på om det er redusert sjanse for graviditet når jeg kun har en eggstokk? Erdet noen andre her som har blitt gravid med 1 eggstokk?

En annen ting er at jeg hver måned har en liten blødning ca 6 dager etter mens og det stikker/murrer litt. Dette fikk jeg litt før cysten ble konstatert også. Hva kan det være? Noen som har noen erfaringer? Jeg har syklus på Ca 26-28dager og mens Ca 5 dager hver måned.

Jeg tror jeg skal ta en kontrolltime hos gyn for å undersøke at den eggstokken jeg har igjen ser fin ut da det er ett år siden.

Håper på svar. Hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så veldig mye peiling på dette, men man har vel eggløsning fra eggetokkene annenhver mnd? Mulig du kun har egglønsing annenhver mnd da? Kan være jeg tar helt feil her... :)

Edit: skrivefeil

Endret av lillemeg90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg en jente på 25år og jeg og kjæresten startet prøving april 2013. Som flest var vi veldig gira og ble skuffet ved negativ test hver måned. August samme år dro jeg på gyn undersøkelse for å bare se og ta celleprøve og da sa gyn at det var en stor dermoid (tvilling)cyste på høyre eggstokk og at denne måtte opr bort.

Jeg ble lei meg, men fikk beskjed om at det ikke skal hindre noe fremtidig graviditet. 2 mnd etter ble cysten og hele høyre eggstokk opr bort ved åpen operasjon.

De første månedene etter opr tok vi det med ro og hadde en pause fra prøvingen. Men nå har vi i Ca 6 med pluss de mnd før opr prøvd å få barn uten hell og jeg lurer på om det er redusert sjanse for graviditet når jeg kun har en eggstokk? Erdet noen andre her som har blitt gravid med 1 eggstokk?

En annen ting er at jeg hver måned har en liten blødning ca 6 dager etter mens og det stikker/murrer litt. Dette fikk jeg litt før cysten ble konstatert også. Hva kan det være? Noen som har noen erfaringer? Jeg har syklus på Ca 26-28dager og mens Ca 5 dager hver måned.

Jeg tror jeg skal ta en kontrolltime hos gyn for å undersøke at den eggstokken jeg har igjen ser fin ut da det er ett år siden.

Håper på svar. Hilsen meg.

Jeg har en eggstokk - og er gravid. Jeg har alltid vært bekymret for at jg ikke kan bli gravid pga det, men den bekymringen har ingen leger delt med meg (har gått yil gyn jevnlig). Beholdt du egglederen?

Anonymous poster hash: 2f782...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei godt å høre :) ja har begge egglederne i behold. Men hvor ofte har du gått til gyn? Er 1 år siden sist jeg var..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei godt å høre :) ja har begge egglederne i behold. Men hvor ofte har du gått til gyn? Er 1 år siden sist jeg var..

Egget kan vandre i begge egglederne, selv om man bare har en eggstokk. Så har du de er du ekstra godt rustet for graviditet. Har vel gått med hvert tredje eller noe, litt oftere siste årene når jeg begynte å tenke på barn. Men bare bestilt privat, for å roe sjela - har ikke vært nødvendig selv om jeg fjernet en eggstokk. Krysser fingre for at dere treffer snart :)

Anonymous poster hash: 2f782...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra :) da får vi bare fortsette å prøve og være tålmodige.

Kan jeg spørre om noe? Hadde du småblødning(ikke så mye) ca 1 uke etter mens? Det har jeg hatt hver måned det siste året og er redd det skal være noe galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra :) da får vi bare fortsette å prøve og være tålmodige.

Kan jeg spørre om noe? Hadde du småblødning(ikke så mye) ca 1 uke etter mens? Det har jeg hatt hver måned det siste året og er redd det skal være noe galt..

Jeg fjernet min for maange år siden, hadde knapt fått mensen så hvordan det var da husker jeg ikke. Har de siste ti årene gått på pilla, så har begrenset erfaring 'off the pill', men ikke hatt noen blødninger de mnd jeg har vært uten. Men det kan ikke være el-smerter du har? Hører noen kan få litt blod akkurat når el skjer. Men som den engstelige sjelen jeg er - hadde jeg nok tatt meg en tur til gyn for ordens skyld. Har du en fast gyn? Hvis du holder til i Oslo kan jeg anbefales silverschødt (eller noe i den duren).:)

Anonymous poster hash: 2f782...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et familiemedlem som fjernet en eggstokk som tenåring. Hun har fått tre barn i etterkant. Den midterste ble til ved prøverørsmetoden, men de to andre var spontane. Den yngste ble til ved et uhell, så lite prøving.

Anonymous poster hash: b5412...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så veldig mye peiling på dette, men man har vel eggløsning fra eggetokkene annenhver mnd? Mulig du kun har egglønsing annenhver mnd da? Kan være jeg tar helt feil her... :)

Edit: skrivefeil

Dersom man fjerner en eggstokk tar den andre over jobben for begge, så man vil ha eggløsning hver måned uansett.

Anonymous poster hash: 545e7...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man fjerner en eggstokk tar den andre over jobben for begge, så man vil ha eggløsning hver måned uansett.

Anonymous poster hash: 545e7...bf7

Ok, takk for oppklaring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma hadde en tett og en fungerende eggstokk når hun prøvde å få meg. Det tok nok litt lengre tid for hun og pappa enn andre, men jeg ble jo skapt til slutt :danse:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man fjerner en eggstokk tar den andre over jobben for begge, så man vil ha eggløsning hver måned uansett.

Anonymous poster hash: 545e7...bf7

Stemmer :) og har man begge egglederene i behold har man like stor sjanse som andre til å bli gravid - egget går ikke alltid til nærmeste eggleder.

Anonymous poster hash: 2f782...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer :) og har man begge egglederene i behold har man like stor sjanse som andre til å bli gravid - egget går ikke alltid til nærmeste eggleder.

Anonymous poster hash: 2f782...738

Det høres rart ut. Det må jo i så fall vandre over til andre siden av bekkenet og fanges opp av den andre egglederen, og det har hverken peiling på hvor det skal, føtter, svømmehale eller andre fremkosthjelpemidler, og beveges passivt av omgivelsene. Bukhinnen har heller ikke retningssans.

Men gjenværende eggstokk vil modne og slippe egg hver måned, i stedet for annenhver måned hvis man har to eggstokker. Så fruktbarheten er ganske normal, i hvertfall i ung alder. Halve eggreserven forsvinner jo, men jeg tror ikke det betyr noe særlig for tid for overgangsalder siden begge eggstokker normalt svekkes parallelt, og flertallet av egg forsvinner av seg selv og ikke ved modning og eggløsning. Det bør du gjerne spørre gyn om.

Anonymous poster hash: 75906...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres rart ut. Det må jo i så fall vandre over til andre siden av bekkenet og fanges opp av den andre egglederen, og det har hverken peiling på hvor det skal, føtter, svømmehale eller andre fremkosthjelpemidler, og beveges passivt av omgivelsene. Bukhinnen har heller ikke retningssans.

Men gjenværende eggstokk vil modne og slippe egg hver måned, i stedet for annenhver måned hvis man har to eggstokker. Så fruktbarheten er ganske normal, i hvertfall i ung alder. Halve eggreserven forsvinner jo, men jeg tror ikke det betyr noe særlig for tid for overgangsalder siden begge eggstokker normalt svekkes parallelt, og flertallet av egg forsvinner av seg selv og ikke ved modning og eggløsning. Det bør du gjerne spørre gyn om.

Anonymous poster hash: 75906...fbe

Var nå det gynekologen sa til meg når jeg spurte, men jeg er ingen ekspert så skal ikke påstå hverken det ene eller det andre :)

Anonymous poster hash: 2f782...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nå det gynekologen sa til meg når jeg spurte, men jeg er ingen ekspert så skal ikke påstå hverken det ene eller det andre :)

Anonymous poster hash: 2f782...738

Da må vel gynekologen være helt idiot, eller det har vært en misforståelse? Egget har kort levetid og beveges ikke fort, og det må jo være ganske tilfeldig om det havner riktig hvis det bommer på nørmeste eggleder. Dumper det borti den andre egglederen i tiden vil den selvsagt kunne lede egget. Satt litt på spissen, altså;-) Men eggstokken skal slippe egg hver syklus, og da skal det være greit så lenge tilhørende eggleder er åpen.

Anonymous poster hash: 75906...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg fikk også beskjed om at begge egglederne mine kan fange egget selv om jeg kun har 1 eggstokk..men jeg er enig i at d høres litt rart ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...