Gå til innhold

Får ikke betalt for pauser - koblet helt ut - sint sjef.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har arbeidet på samme arbeidsplass i snart fire år, og fikk en litt mer ledende stilling for en stund siden. Den stillingen førte til at jeg alltid må være tilgjengelig og må ta telefonen / hjelpe de som ringer uavhengig av om jeg er midt i lunsjen eller ei. For ca. to måneder siden vi fikk en ny ansatt (på samme nivå som meg), og hun sa raskt i fra om at vi ikke fikk betalt for pauser - noe vi burde - når vi ikke kan forlate arbeidsplassen.

Altså, jeg arbeider 8 timer hver dag, men får bare betalt for 7,5, og dette har foregått en stund! Min nye kollega likte dette selvsagt ikke, og hun snakket med sin medlemsorganisasjon som bekreftet at vi burde få betalt.

Vi har hatt et ganske godt forhold til sjefen vår, så vi ønsker å ordne dette på en grei måte. Men da vi sa i fra til sjefen vår, sa han først at ja, men dere klarer vel å totalt i løpet av en dag ta 30 minutter pause? Ikke alltid, sa vi, (som er helt sant, er ikke alltid jeg kan ta pause), men vi er jo alltid tilgjengelig uansett. Joda, men vi hadde uansett ikke økonomien til å gi oss pausebetalt, så han videre...

Dette har irritert meg en stund nå. Så på fredag, etter å ha snakket med sjefen min igjen om dette da jeg kom på jobb, så koblet jeg helt ut da jeg skulle ha pausen min. Jeg ringte sjefen min og sa, "hei du, nå tar jeg pausen min". Ehhh okei, svarte han. Jeg viderekoblet telefonen min slik at sjefen fikk alle telefonene som kom inn, og så satt jeg bare der på kontoret mitt i en halvtime, uten å gjøre annet enn å spise.

Da jeg var ferdig med pausen, koblet jeg telefonen tilbake til meg, og gikk ut av kontoret for å se hvordan ting gikk. Ble raskt møtt av en sint sjef som sendte en skyllebøtte i min retning. Jeg kunne IKKE gjøre det der, det gikk for FAEN meg ikke, hvordan i alle dager kunne jeg finne på å gjøre noe slikt?!

Jeg svarte ikke, bare stirret tomt tilbake. Da han endelig ble ferdig med utbruddet sitt., bare gikk jeg og fortsatte med arbeidet.

Jeg angrer litt på at jeg gjorde dette her, men samtidig ikke. Jeg har arbeidet så lenge for en person som vel vitende har betalt meg for lite. Snart kommer morgendagen, og jeg må møte sjefen igjen. Fikk melding nå nettopp om at jeg må møte på på kontoret hans kl. 9 i morgen.

Småredd for hva som kommer.

Anonymous poster hash: c7789...e68

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppdater oss etter morgendagens arbeidsdag! :)



Anonymous poster hash: ce2a7...abc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i ledende stilling, og hva står i kontrakten din? Vi har ikke betalte pauser, men trenger ikke være tilgjengelige i pausen heller (selv om mange meg selv inkludert vanligvis er det). Men de som er ledere hos oss har andre kontrakter der de ikke kan gjøre som de vil, overtid er ikke betalbart og må påregnes siden man er i en spesiell stilling som leder. Og man får somregel betalt ekstra for å være leder blandt annet pga. slike ulemper.

Så litt avhengig av hva du legger i ledende stilling er jeg enten enig med deg eller sjefen din.

Edit: Å koble videre til sjefen din synes jeg uansett var en litt merkelig måte å gjøre det på, i alle fall uten å gi beskjed først. Måten du gav han beksjed høres ut som om du ikke sa i klartekst at du viderekoblet til han.

Endret av TrickyCicci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett typisk tilfelle hvor jeg ville tatt med meg tillitsvalge på jobben, eller en fra fagforeningen. I slike tilfeller er det meget godt å være organisert.

Du har krav på å ta med deg noen på slike måte.



Anonymous poster hash: 9cf35...729
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i ledende stilling, og hva står i kontrakten din? Vi har ikke betalte pauser, men trenger ikke være tilgjengelige i pausen heller (selv om mange meg selv inkludert vanligvis er det). Men de som er ledere hos oss har andre kontrakter der de ikke kan gjøre som de vil, overtid er ikke betalbart og må påregnes siden man er i en spesiell stilling som leder. Og man får somregel betalt ekstra for å være leder blandt annet pga. slike ulemper.

Så litt avhengig av hva du legger i ledende stilling er jeg enten enig med deg eller sjefen din.

Edit: Å koble videre til sjefen din synes jeg uansett var en litt merkelig måte å gjøre det på, i alle fall uten å gi beskjed først. Måten du gav han beksjed høres ut som om du ikke sa i klartekst at du viderekoblet til han.

Stillingen er ikke SÅ ledende at jeg har en slik spesialkontrakt. Jeg har samme kontrakt som alle andre helt nederst på rangstigen - den eneste forskjellen er at jeg får 12 kroner mer per time pga det ekstra ansvaret jeg har. Kontrakten sier ikke mye, den henviser for det meste kun til arbeidsmiljøloven. Skal sies at kollegaen min som har snakket med sin medlemsorganisasjon har vist dem kontrakten sin, og på bakgrunn av + hva hun fortalte om at vi alltid må være tilgjengelig sa juristen at vi skulle få betalt for pauser. Min kontrakt er helt lik som hennes.

Og ja, jeg vet at måten jeg gjorde dette på ikke var den lureste.

Anonymous poster hash: c7789...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i tvil om hva jeg mener er riktig, men hvis de tillitsvalgte mener at du har en sak skal jo dette ikke være noe å bekymre seg for. Men oppdater gjerne etter møtet i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om sjefen din i morgen tar opp dette, stopper du ham og gir beskjed om at møtet ikke er korrekt innkalt. Om personalsaker skal tas opp har du nemlig krav på å få vite agendaen på forhånd og beskjed om at du kan ha med deg en tillitsvalgt eller en annen person.

Og så ber du om ny innkalling, og avslutter møtet.

Om du ikke er organisert bør du gjøre det i morgen!! Og om du ønsker å gjennomføre møtet tar du med deg en annen som kan være der for deg, samt være vitne på hva som blir sagt.

Loven ang pauser og betaling er klar. Kan du fritt gå fra arbeidsplassen og ikke være tilgjengelig, da skal du ikke ha betalt. Kan du ikke gå vekk og stadig blir avbrutt skal du ha betalt.

Har arbeidsplassen din tariffavtale kan det stå noe bedre vilkår i denne. Men det virker jo ikke som om dere har det.

Men, en medlemsorganisasjon i ryggen er veldig kjekt i slike situasjoner. Dessverre finnes det mange ledere som ikke følger loven, enten fordi de ikke vet bedre eller fordi de ikke gidder.

Anonymous poster hash: b98f6...055

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står beskrevet i Arbeidsmilkøloven. Som utgangspunkt dersom arbeidstiden er 8 timer skal du ha minst 30 minutter pause. Dersom du ikke kan forlate arbeidsplassen skal pausen regnes som arbeidstid og du skal ha betalt.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_10#§10-9

Dersom du har en ledende eller særlig uavhengig stilling gjelder ikke ovenstående paragraf. Spørsmålet her er om dette gjelder deg.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_10#§10-12

Med ledende stilling menes overordnede stillinger med klare lederfunksjoner.

Eksempel på slike stillinger kan være avdelingssjefer, kontorsjefer og andre som: har et større ansvar, i særlig grad kan treffe selvstendige avgjørelser på vegne av virksomheten, selv kan avgjøre behovet for egen arbeidsinnsats og i stor grad kan styre sin egen arbeidstid.

Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger. Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151#Unntak_fra_arbeidstidsreglene

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151#Pauser



Anonymous poster hash: 3b5f6...57d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har arbeidet på samme arbeidsplass i snart fire år, og fikk en litt mer ledende stilling for en stund siden. Den stillingen førte til at jeg alltid må være tilgjengelig og må ta telefonen / hjelpe de som ringer uavhengig av om jeg er midt i lunsjen eller ei. For ca. to måneder siden vi fikk en ny ansatt (på samme nivå som meg), og hun sa raskt i fra om at vi ikke fikk betalt for pauser - noe vi burde - når vi ikke kan forlate arbeidsplassen.

Altså, jeg arbeider 8 timer hver dag, men får bare betalt for 7,5, og dette har foregått en stund! Min nye kollega likte dette selvsagt ikke, og hun snakket med sin medlemsorganisasjon som bekreftet at vi burde få betalt.

Vi har hatt et ganske godt forhold til sjefen vår, så vi ønsker å ordne dette på en grei måte. Men da vi sa i fra til sjefen vår, sa han først at ja, men dere klarer vel å totalt i løpet av en dag ta 30 minutter pause? Ikke alltid, sa vi, (som er helt sant, er ikke alltid jeg kan ta pause), men vi er jo alltid tilgjengelig uansett. Joda, men vi hadde uansett ikke økonomien til å gi oss pausebetalt, så han videre...

Dette har irritert meg en stund nå. Så på fredag, etter å ha snakket med sjefen min igjen om dette da jeg kom på jobb, så koblet jeg helt ut da jeg skulle ha pausen min. Jeg ringte sjefen min og sa, "hei du, nå tar jeg pausen min". Ehhh okei, svarte han. Jeg viderekoblet telefonen min slik at sjefen fikk alle telefonene som kom inn, og så satt jeg bare der på kontoret mitt i en halvtime, uten å gjøre annet enn å spise.

Da jeg var ferdig med pausen, koblet jeg telefonen tilbake til meg, og gikk ut av kontoret for å se hvordan ting gikk. Ble raskt møtt av en sint sjef som sendte en skyllebøtte i min retning. Jeg kunne IKKE gjøre det der, det gikk for FAEN meg ikke, hvordan i alle dager kunne jeg finne på å gjøre noe slikt?!

Jeg svarte ikke, bare stirret tomt tilbake. Da han endelig ble ferdig med utbruddet sitt., bare gikk jeg og fortsatte med arbeidet.

Jeg angrer litt på at jeg gjorde dette her, men samtidig ikke. Jeg har arbeidet så lenge for en person som vel vitende har betalt meg for lite. Snart kommer morgendagen, og jeg må møte sjefen igjen. Fikk melding nå nettopp om at jeg må møte på på kontoret hans kl. 9 i morgen.

Småredd for hva som kommer.

Anonymous poster hash: c7789...e68

For en uintelligent møkkasjef du har.

Synes du gjorde rett i å ta pause. Vi lever i 2015, ikke under krigsårene i gamle Sovjet.

Anonymous poster hash: e538a...946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en uintelligent møkkasjef du har.

Synes du gjorde rett i å ta pause. Vi lever i 2015, ikke under krigsårene i gamle Sovjet.

Anonymous poster hash: e538a...946

Du skulle bare visst hvor mange slike sjefer det fins i Norge. Min gamle sjef er også sånn. Hun var en maktsyk biatch. Hun trodde hun kunne bestemme over det som står på kontrakten min.

Anonymous poster hash: 99de7...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får gå fra arbeidet i pausen og må bli avbrutt pga jobb, så skal du ha betalt for den tiden. Det er vel også noen regler om at x timers arbeidsdag krever x minutter sammenhengende pause? Altså funker ikke argumentet med at det blir 30 min tilsammen iløpet av dagen..? Dette er jeg usikker på altså, men mener det er noe slikt.

Jeg synes likevel du håndterte det på en litt dårlig måte ved å bare sette telefoner over til sjefen uten å gi beskjed.. Men dere bør si ifra at dere må få på plass en ordning som gjør at du ikke må ta telefoner i pausen din. Feks fast pausetid med telefonsvarer, at en annen person tar tlf den halvtimen det er pause eller at dere roterer. Med roterer mener jeg siden dere er flere på jobb, er det ikke slik at dere kan bytte på...? I andre jobber jeg har hatt der noen alltid må være på jobb så har vi rullert på pausene og det har fungert bra.



Anonymous poster hash: 5c4d7...e7d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står beskrevet i Arbeidsmilkøloven. Som utgangspunkt dersom arbeidstiden er 8 timer skal du ha minst 30 minutter pause. Dersom du ikke kan forlate arbeidsplassen skal pausen regnes som arbeidstid og du skal ha betalt.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_10#§10-9

Dersom du har en ledende eller særlig uavhengig stilling gjelder ikke ovenstående paragraf. Spørsmålet her er om dette gjelder deg.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_10#§10-12

Med ledende stilling menes overordnede stillinger med klare lederfunksjoner.

Eksempel på slike stillinger kan være avdelingssjefer, kontorsjefer og andre som: har et større ansvar, i særlig grad kan treffe selvstendige avgjørelser på vegne av virksomheten, selv kan avgjøre behovet for egen arbeidsinnsats og i stor grad kan styre sin egen arbeidstid.

Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger. Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151#Unntak_fra_arbeidstidsreglene

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151#Pauser

Anonymous poster hash: 3b5f6...57d

Og dette tilsier jo at TS ikke nødvendigvis har krav på betalt pause, eller helt fri i pausen. Takk for link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dette tilsier jo at TS ikke nødvendigvis har krav på betalt pause, eller helt fri i pausen. Takk for link.

Hvor får du det fra at TS ikke nødvendigvis har krav på betalt pause? Det er jo helt tydelig at TS ikke har en stilling som kan unntas arbeismiljølovens paragrafer.

Det er jo helt tydelig at TS ikke har noen mulighet til å delegere oppgaver til andre, og heller ikke mulighet til å styre sin egen arbeidstid. En særlig uavhengig eller ledende stilling må avtales i arbeidskontrakten for å regnes som dette. TS har derimot en 8 timers arbeidsdag, hvor det i tillegg avkreves at TS er tilgjengelig hele tiden og svarer på telefoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du det fra at TS ikke nødvendigvis har krav på betalt pause? Det er jo helt tydelig at TS ikke har en stilling som kan unntas arbeismiljølovens paragrafer.

Det er jo helt tydelig at TS ikke har noen mulighet til å delegere oppgaver til andre, og heller ikke mulighet til å styre sin egen arbeidstid. En særlig uavhengig eller ledende stilling må avtales i arbeidskontrakten for å regnes som dette. TS har derimot en 8 timers arbeidsdag, hvor det i tillegg avkreves at TS er tilgjengelig hele tiden og svarer på telefoner.

Men TS skriver jo at hun har fått en lederrolle som innebærer mer ansvar som potensielt faller under der. At kontrakten er den samme som hun nye som har påpekt at de skal ha betalt pause, betyr ikke at det 100% sikkert er at den nye stillingen til TS ikke står beskrevet i kontrakten. KOntrakten kan f.eks. ha forbehold om nettopp det jeg siterte til, og da faller TS under det, siden hun har akseptert dette ansvaret, mens den nyansatte ikke gjør det.

Uten å vite nøyaktig ordlyd i hele kontrakten til TS kan man ikke si noe sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at man vil stå på kravet om betalt pause eller mulighet til å ta helt fri den halvtimen, men du gjorde det på helt feil måte, og nå har du bare ødelagt for deg selv (og de andre). Når du i 4 år har gjort det på en måte, kan du ikke bare bestemme deg for å legge om på dette uten først å gå i dialog med arbeidsgiver/sjef. Det riktige hadde vært å tatt det opp formelt, evt vha fagforening, og så jobbet seg frem til en enighet. Loven i egne hender metoden du går etter skader både deg og saken.



Anonymous poster hash: 88c04...d9c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Idja

Men TS skriver jo at hun har fått en lederrolle som innebærer mer ansvar som potensielt faller under der. At kontrakten er den samme som hun nye som har påpekt at de skal ha betalt pause, betyr ikke at det 100% sikkert er at den nye stillingen til TS ikke står beskrevet i kontrakten. KOntrakten kan f.eks. ha forbehold om nettopp det jeg siterte til, og da faller TS under det, siden hun har akseptert dette ansvaret, mens den nyansatte ikke gjør det.

Uten å vite nøyaktig ordlyd i hele kontrakten til TS kan man ikke si noe sikkert.

Hun fikk en "litt mer ledende stilling". Det er ikke slik at arbeidsgiver kan gi de ansatte "en litt mer ledende stilling" for å sno seg unna loven. Det kommer ganske klart frem i tråden at TS IKKE har en slik lederrolle som kreves.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk en "litt mer ledende stilling". Det er ikke slik at arbeidsgiver kan gi de ansatte "en litt mer ledende stilling" for å sno seg unna loven. Det kommer ganske klart frem i tråden at TS IKKE har en slik lederrolle som kreves.

Da tolker du og jeg TS sitt startinnlegg ulikt. Ei heller vet vi hva som ble avtalt rundt den litt mer ledende stillingen, annet enn at den betyr et lønnstillegg på 12kr timen. Og hun skriver jo at hun må være tilgjengelig som en del av den stillingen.

Jeg mener ikke at TS har feil, jeg bare sier at det kan være at arbeidsgiver har sitt på det rene her, vi kan ikke være helt sikre basert på det som er oppgitt i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tommelfingerregel ved ledende stillinger er at arbeidstakeren står helt fritt til å styre sin egen arbeidstid. Dette kan ikke TS, og hun/han har dermed ikke en slik stilling.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...