AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #1 Del Skrevet 4. januar 2015 Min bror kjørte i beruset tilstand for tre år siden og mistet lappen for to år. Han tok da buss og taxi i en periode, men slet veldig for å komme seg på jobb til rett tid og med levering og henting i barnehagen. Etter ei stund med et logistikk mareritt, tok han i bruk bilen igjen og har i etterkant blitt tatt to ganger i rutinekontroll uten sertifikat. Han venter nå på et skriv fra politiet og vet ikke hvor lang utsetting han vil få før han igjen kan ta lappen. Etter at han 'parkerte bilen' tok det ikke lang tid før han var arbeidsledig. Sjefen hans har skrevet svart på hvitt at han får jobben tilbake om/når han blir mobil (det inngår en del kjøring på denne arbeidsplassen) For å levere datter si som han har halvparten av tiden, må han gjennom en to timer's lang melkerute med buss og gå en halvtime i tillegg -en vei! Han vil nå søke om å få ta lappen igjen, men er usikker på hvordan en går frem og hvilket grunnlag en bør vektlegge. Er det noen som kan gi oss et tips, her? Hilsen medfølende storesøster. Anonymous poster hash: 93af5...1a8 Anonymous poster hash: 93af5...1a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #2 Del Skrevet 4. januar 2015 Først må han finne ut hvor lang sperretid han har fått på sertifikatet sitt. Han vør og kontakte en advokat. Anonymous poster hash: 1dd64...87c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #3 Del Skrevet 4. januar 2015 Når sperretiden er ute må han ta full ny førerprøve, men siden han er så tulling å ikke forstod straffen og kjører uten førerkort så bør han kontakte advokat og høre hvordan dette gjøres når han har blitt tatt to ganger i tillegg. Og helt ærlig, for å miste førerkortet i to år han har kjørt som en idioti utgangspunktet, enten med promille eller svært stor fart, og fortjener all tilleggstraff det gir i form av lang vei til barnehagen og manglende jobb. I verste fall kunne han drept andre mennesker, men det er du visst ikke så opptatt av. Null sympati herfra. Anonymous poster hash: 74887...060 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #4 Del Skrevet 4. januar 2015 Fyllekjørere = 0 sympati Anonymous poster hash: c5c9d...fe0 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #5 Del Skrevet 4. januar 2015 Takker for svar og er enig i at han har vært en tulling, men så lenge han har tatt si straff og nå holder seg til loven, tenker jeg at han bør få en mulighet til å ordne opp. Grunnen til at jeg skrev denne tråden var for å hjelpe han og ikke for å høre om hvor dum han har vært. DET vet både jeg og han! Og hadde jeg trodd han noen gang ville satt seg bak rattet i påvirket tilstand, ville jeg ikke ha hjulpet han i denne saken. Håper på seriøse svar, der vi kan få litt veiledning. Anonymous poster hash: 93af5...1a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #6 Del Skrevet 4. januar 2015 Takker for svar og er enig i at han har vært en tulling, men så lenge han har tatt si straff og nå holder seg til loven, tenker jeg at han bør få en mulighet til å ordne opp. Anonymous poster hash: 93af5...1a8 Men det er jo akkurat det han ikke har gjort. Han har jo brutt kjøreforbude minst to ganger. Det er ikke rart det blir vanskelig å få det tilbake da?Anonymous poster hash: eb659...362 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #7 Del Skrevet 4. januar 2015 Håper på seriøse svar, der vi kan få litt veiledning. Da er politiet eller en advokat rette adressen, ikke KG. Har dunlest på politiets sider?Anonymous poster hash: 1dd64...87c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #8 Del Skrevet 4. januar 2015 Håper på seriøse svar, der vi kan få litt veiledning. Anonymous poster hash: 93af5...1a8 Advokat. Det er et seriøst svar. Der vil dere få veiledning og, om dere (han) ønsker det, hjelp. Når det gjelder hva dere burde skrive, fokuserer han så voldsomt på seg selv så vil han få et negativt svar tilbake. Poenget med en straff er nemlig ikke å bare være noe på papiret. Poenget med en straff er at den skal være ubehagelig så den som gjennomgår den får mer respekt for loven til en annen gang. Å si at "det var så ukomfortabelt å ta bussen at jeg tok bilen i stedet, selv om jeg mistet retten til å føre et kjøretøy", vil GARANTERE enda lenger og enda mer utsettelse, ikke kortere eller bortfall. Han må være ydmyk i dette brevet og vise anger. Han må vise at han har lært noe. Det er nemlig hele poenget med straffet. Hva er det han må lære seg? At å kjøre bil er et privilegium, ikke en rettighet. At man må adlyde loven, samme hvor ubekvemt det er å så gjøre. Anonymous poster hash: a41f1...a85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #9 Del Skrevet 4. januar 2015 Advokat. Det er et seriøst svar. Der vil dere få veiledning og, om dere (han) ønsker det, hjelp. Når det gjelder hva dere burde skrive, fokuserer han så voldsomt på seg selv så vil han få et negativt svar tilbake. Poenget med en straff er nemlig ikke å bare være noe på papiret. Poenget med en straff er at den skal være ubehagelig så den som gjennomgår den får mer respekt for loven til en annen gang. Å si at "det var så ukomfortabelt å ta bussen at jeg tok bilen i stedet, selv om jeg mistet retten til å føre et kjøretøy", vil GARANTERE enda lenger og enda mer utsettelse, ikke kortere eller bortfall. Han må være ydmyk i dette brevet og vise anger. Han må vise at han har lært noe. Det er nemlig hele poenget med straffet. Hva er det han må lære seg? At å kjøre bil er et privilegium, ikke en rettighet. At man må adlyde loven, samme hvor ubekvemt det er å så gjøre. Anonymous poster hash: a41f1...a85 Flott med et utfyllende svar som ga mening. jeg ser det kan se ut som han fokuserer på seg selv, men det som plager han er at dette også går ut over hans datter. det er lite kjekt for hun som har lang vei til barnehage, å gjennomgå en så lang busstur med mye venting mellom de forskjellige bussen. han har vært inne på tanken om å skifte bh, men han er usikker siden hun trives så godt der hun er. Han har også ei jente i tenårene, som han svært gjerne vil ha anledning til å hente på kveldstid om nødvendig. Han har fått noen store bøter, mistet sin jobb og havnet på NAV, så at dette har svidd er det ingen tvil om. Han er ydmyk ovenfor situasjonen, men som han sier: Jeg har fått min straff nå - jeg har skjønt det. Noen som vet om han kan få fri støtte av NAV til en advokat? (får han lappen tilbake får han jo også jobben tilbake og da har de en mindre å yte støtte ovenfor) Anonymous poster hash: 93af5...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #10 Del Skrevet 4. januar 2015 Dere må snakke med den politijuristen som har saken hans. Da vil dere få et mer håndfast svar om hvordan han må forholde seg videre. Anonymous poster hash: 270dc...786 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #11 Del Skrevet 4. januar 2015 Dere må snakke med den politijuristen som har saken hans. Da vil dere få et mer håndfast svar om hvordan han må forholde seg videre. Anonymous poster hash: 270dc...786 I denne saken vil jeg si at det ikke er særlig smart å ta kontakt med politiet på egenhånd. Det kan komme til å slå motsatt ut.Anonymous poster hash: 1dd64...87c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 4. januar 2015 #12 Del Skrevet 4. januar 2015 De sosiale hensynene - lang og vanskelig vei til og fra barnehage samt jobbmuligheter - er ting som kan tippe vektskålen i hans retning. Men jeg vil på det sterkeste anbefale at han kontakter advokat så han ikke klasser det til. Få også en erklæring fra tidligere arbeidsgiver om at han har jobb hvis han får sertifikat. Hadde det vært min bror hadde jeg betalt advokaten mot et gjeldsbrev som gjorde han skyldig disse pengene dersom det medførte at han fikk sertifikat og jobb tilbake raskt eller når han i fremtiden får jobb dersom dette ikke løser seg. Hvordan vet di at han angrer på det han har gjort og ikke konsekvensen av det han har gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aule Skrevet 4. januar 2015 #13 Del Skrevet 4. januar 2015 Jeg mistet lappen i 6 mnd, men ble stoppet ettet 5 mnd da jeg kjørte på rødt lys (host hark)....Fikk 3 mnd ekstra pga kjøring uten førerkort. Logisk sett ville det for broren din blitt 2 år og 6 mnd, men promilledommen kan muligens ødelegge litt. Søknad om å få igjen før pga behov i jobb blir nesten alltid avslag, men jeg har hørt om folk som fikk den igjen 2 mnd før når de hadde skriv fra arbeidsgiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #14 Del Skrevet 5. januar 2015 I denne saken vil jeg si at det ikke er særlig smart å ta kontakt med politiet på egenhånd. Det kan komme til å slå motsatt ut.Anonymous poster hash: 1dd64...87c Takker for råd. Dette er noe vi har vurdert, men har vært litt skeptiske til å gjøre. Vet du hvorfor dette kan slå feil ut og evt hvordan man best mulig kan gå frem? Anonymous poster hash: 93af5...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #15 Del Skrevet 5. januar 2015 Takker for råd. Dette er noe vi har vurdert, men har vært litt skeptiske til å gjøre. Vet du hvorfor dette kan slå feil ut og evt hvordan man best mulig kan gå frem? Anonymous poster hash: 93af5...1a8 Begriper ikke hvorfor du driver å kverrulerer på dette? Skaff en advokat og følg vanlig praksis. Kanskje han det gjelder, om du ikke selv er den det gjelder da mon tro, skal få styre sin egen sak selv?Anonymous poster hash: 1dd64...87c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #16 Del Skrevet 5. januar 2015 Jeg mistet lappen i 6 mnd, men ble stoppet ettet 5 mnd da jeg kjørte på rødt lys (host hark)....Fikk 3 mnd ekstra pga kjøring uten førerkort. Logisk sett ville det for broren din blitt 2 år og 6 mnd, men promilledommen kan muligens ødelegge litt. Søknad om å få igjen før pga behov i jobb blir nesten alltid avslag, men jeg har hørt om folk som fikk den igjen 2 mnd før når de hadde skriv fra arbeidsgiver. Rart du kun fikk 3 måneder ekstra om du både kjørte på rødt lys og uten lappen?! Ja, det er straks mye verre når alkohol er innblandet. Min bror har skriv i fra sjefen om at han får jobben tilbake (eller har en ny jobb der han kan begynne) OM han har lappen. Hvordan stiller seg det da lappen = jobb? Anonymous poster hash: 93af5...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #17 Del Skrevet 5. januar 2015 Begriper ikke hvorfor du driver å kverrulerer på dette? Skaff en advokat og følg vanlig praksis. Kanskje han det gjelder, om du ikke selv er den det gjelder da mon tro, skal få styre sin egen sak selv?Anonymous poster hash: 1dd64...87c Om denne tråden plager deg, så finnes det andre tråder her på forumet, som du kanskje vil like bedre! Anonymous poster hash: 93af5...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #18 Del Skrevet 5. januar 2015 For å levere datter si som han har halvparten av tiden, må han gjennom en to timer's lang melkerute med buss og gå en halvtime i tillegg -en vei! Anonymous poster hash: 93af5...1a8 Anonymous poster hash: 93af5...1a8 Jeg håper da for guds skyld han ikke utsetter datteren sin for dette annenhver uke!!! Anonymous poster hash: cc260...bc6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #19 Del Skrevet 5. januar 2015 De sosiale hensynene - lang og vanskelig vei til og fra barnehage samt jobbmuligheter - er ting som kan tippe vektskålen i hans retning. Men jeg vil på det sterkeste anbefale at han kontakter advokat så han ikke klasser det til. Få også en erklæring fra tidligere arbeidsgiver om at han har jobb hvis han får sertifikat. Hadde det vært min bror hadde jeg betalt advokaten mot et gjeldsbrev som gjorde han skyldig disse pengene dersom det medførte at han fikk sertifikat og jobb tilbake raskt eller når han i fremtiden får jobb dersom dette ikke løser seg. Hvordan vet di at han angrer på det han har gjort og ikke konsekvensen av det han har gjort? Et fornuftig svar. Jo, jeg vurderer å hjelpe han med advokatutgiftene, da jeg er i fast jobb. jeg vet han angrer på det han har gjort, fordi han kunne ha kjørt på noen og det tror jeg iallefall hans advokat ville blitt overbevist om når han forteller om saken. Anonymous poster hash: 93af5...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #20 Del Skrevet 5. januar 2015 Jeg har selv kjørt uten lappen i mange år og flere ganger med promille. Heldigvis ble jeg tatt, og har sonet. Jeg er veldig glad for at jeg ble straffet, og har virkelig lært. Det virker ikke som broren din har hatt samme opplevelse og for å være ærlig virker det ikke som soningen hjalp i hans tilfelle. Det er trist at han fortsatte å kjøre når han hadde sperrefrist, og at han fikk så liten straff for det. Han har jo ingen respekt for lover og regler- også forventer han å få tilbake sertifikatet? I en perfekt verden hadde han fortsatt å ta buss til han lærte, og funnet en annen ordning med datteren. Anonymous poster hash: cf325...441 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå