AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #1 Skrevet 3. januar 2015 Hva er problemet ditt? Hvorfor er det så sjokkerende og ufattelig at jeg ikke har førerkort? Blir så irritert på folk som reagerer med;Hææææ, HAR du virkelig ikke førerkortet enda? når de spør om jeg har det, etterfulgt av ett stort gap og ett uttrykk som skriker spørsmålstegn. Må da finnes verre ting her i verden enn at jeg ikke har hverken interesse eller ett skrikende behov for førerkort.Anonymous poster hash: 01bfd...34b 15
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #2 Skrevet 3. januar 2015 Du har jo valgt selv om du vil ha førerkort eller ikke. Vanlige folk bryr seg ikke om det. Heller at du har noen spesielle venner. Anonymous poster hash: 336d5...cbc 5
Gjest Vux Skrevet 3. januar 2015 #3 Skrevet 3. januar 2015 (endret) Er nok aller best om man skaffer seg førerkort, når man vet at man har rimelig solide planer for å begynne kjøre og kanskje eie egen bil i framtida. Men selvfølgelig, det åpnes jo noen muligheter da med jobb, når man har fått tatt lappen. Ellers så får man ikke god nok trening i å kjøre bil vil jeg si, hvis man ikke tja kjører litt med bil i det hele tatt over tid. Lærte mye å kjøre bil generelt da jeg kjørte mye med lastebil hver dag. Det ble mindre stressende, og det var flere utfordringer. Hadde flott oversikt ut over trafikken foran meg, der jeg satt på setet høyt oppe i kjøretøyet. Endret 3. januar 2015 av Vux
Christiania_Oslo Skrevet 3. januar 2015 #4 Skrevet 3. januar 2015 For min del er det idioti p skaffe førerkort når jeg bor og jobber midt i Oslo. Hvorfor skal jeg ta lappen og betale årsavgifter når jeg har en reisevei på 20min med buss? Jeg kan jo til og med gå/sykle om jeg vil. Bor man på bygda med nørmeste by 1mil unna så greit men ellers? 14
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #5 Skrevet 3. januar 2015 En venninne har ikke førerkort, og familien maser på henne, men hva i all verden skal hun med det? Hun bor kliss i sentrum av en av norges største byer og har 1min å gå til jobb. Ikke kan hun ha bil heller for det er jo ikke noen plass å sette den, må hun heise den inn vinduet:P Kan hun nå liksågreit ta det når hun får behov for det. Jeg tok det tidlig pga. fordi jeg bodde i gokk og ikke kom meg noe sted uten bil. Anonymous poster hash: f88a5...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #6 Skrevet 3. januar 2015 Jeg bor i Oslo og her reagerer vanligvis ikke folk på sånt. Eneste problemet jeg kan støte på er at folk med bil tror man kan komme seg fra ene enden av byen til den andre på fem minutter uten bil. "Da møtes vi der om et kvarter" (det tar meg et kvarter bare å komme til holdeplassen for første del av reisen). Eller "kan ikke du bare stikke oppom han" (halvannen time hver vei). Anonymous poster hash: a182a...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #7 Skrevet 3. januar 2015 Jeg har flere Oslo-venner uten lappen som sier det samme. Hadde vært utrolig kjekt om minst en annen kunne vært sjåfør når vi drar på tur. Ganske slitsomt å alltid måtte kjøre, måtte tenke på å være promille-fri neste morgen når de andre kan fortsette å drikke etc. Har ikke bil noen av oss, men førerkort kan være kjekt å ha...Anonymous poster hash: bd3b0...bc4 8
Kontormus Skrevet 3. januar 2015 #8 Skrevet 3. januar 2015 Førerkort er alltid kjekt å ha. Uansett om en bor midt i Oslo sentrum. Men forstår at noen vurderer det slik at det ikke er nødvendig å bruke tid og penger på det. Kjenner dog ingen som IKKE angrer senere i livet. 8
SmallTalk Skrevet 3. januar 2015 #9 Skrevet 3. januar 2015 (endret) Jeg er blant de som blir forundret over at voksne folk ikke har lappen, men så er jeg vokst opp i ei bygd og vokst opp med at man omtrent har oppkjøring på 18-års dagen for å få tatt lappen slik at man kommer seg rundt dit man vil. En ting er at folk ikke har bil, det kan jeg fint forstå ettersom de i de fleste storbyer er såpass godt kollektivtilbud at man klarer seg uten, men at man ikke har lappen - det er for min del rart... Bedre å ta deg som 18-åring, når man kan disponere pengene fritt, enn å ta den når man blir 30+, har huslån, barn og andre ting som krever prioritering... Endret 3. januar 2015 av SmallTalk 5
Gjest Blubberella Skrevet 3. januar 2015 #10 Skrevet 3. januar 2015 Hvis man bor midt i storbyen og klarer seg utmerket med kollektivtilbudet, sykkel eller beina, synes ikke jeg det er så veldig rart. Er man vant med å være uten lappen og bil så vil man jo heller ikke savne det. Men lappen er alltids greit å ha uansett. For oss som ikke bor sentralt er lappen og egen bil et must, ellers kommer man seg ingen vei. Er man vant med å ha tilgang til egen bil vil det også føles helt håpløst å være uten. Det kan gjøre at man stusser litt på at andre klarer seg uten og ikke ønsker å ta lappen. 2
Gjest Enhjørning Skrevet 3. januar 2015 #11 Skrevet 3. januar 2015 Jeg har ikke lappen enda (21) fordi jeg ofte tar medikamenter som ikke bør brukes om man kjører og om jeg ikke tar det herjer søvnproblemer så da kan jeg ikke kjøre pga. det heller. Skulle gjerne hatt lappen da, bor ikke midt i en by og liker meg på landet Vet om mange som reagerer på at jeg ikke har lappen men jeg bare overser det. Det er kun et par venner igjen av meg som ikke har lappen enda og om jeg får sjansen kommer jeg til å ta den da det er veldig praktisk.
sol87 Skrevet 3. januar 2015 #12 Skrevet 3. januar 2015 Jeg har ikke førerkort, opplever sjelden voldsomme reaksjoner for det. Litt overrasket blir jo noen, siden det er mest vanlig å ha førerkort, men det er ikke noe jeg tar meg nær av.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #13 Skrevet 3. januar 2015 Førerkort er alltid kjekt å ha. Uansett om en bor midt i Oslo sentrum. Men forstår at noen vurderer det slik at det ikke er nødvendig å bruke tid og penger på det. Kjenner dog ingen som IKKE angrer senere i livet. Hvor sent i livet har de angret da? Jeg kan aldri si jeg har angret, selv om jeg selvsagt har forbannet Ruter og NSB enkelte ganger. Men sitter jo tross alt også på noen hundre tusen mer i oppsparte kroner enn de som har investert i bil. Ser heller ikke poenget i å bare ha førerkort og ikke bil. Anonymous poster hash: a182a...e3c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #14 Skrevet 3. januar 2015 Jeg er blant de som blir forundret over at voksne folk ikke har lappen, men så er jeg vokst opp i ei bygd og vokst opp med at man omtrent har oppkjøring på 18-års dagen for å få tatt lappen slik at man kommer seg rundt dit man vil. En ting er at folk ikke har bil, det kan jeg fint forstå ettersom de i de fleste storbyer er såpass godt kollektivtilbud at man klarer seg uten, men at man ikke har lappen - det er for min del rart... Bedre å ta deg som 18-åring, når man kan disponere pengene fritt, enn å ta den når man blir 30+, har huslån, barn og andre ting som krever prioritering... Er fra bygda selv men flyttet hjemmefra da jeg var 16 og har bodd slik at jeg har benyttet meg av sykkel, føttene, tog og buss. Folk er forskjellige og jeg går ikke rundt og brøler til folk som ikke vil gifte seg; Hvaaaa, skal dere ikke gifte dere!?! bare fordi jeg selv skal gifte meg. Og om jeg skulle ønske å ta førerkortet en gang i fremtiden så tar jeg av sparepenger så det vil ikke belaste hverdagsøkonomien sånn sett. Og hva skal man med førerkort om man ikke ønsker å bruke ressurser på bil og alt av utgifter som hører med? Hittil så har jeg ikke ønsket å ha bil så ett førerkort nå ville jeg ikke hatt bruk for, rett og slett.Anonymous poster hash: 01bfd...34b 1
Gjest Marsvinet Skrevet 3. januar 2015 #15 Skrevet 3. januar 2015 Jeg får også høre den hver gang det kommer fram at jeg ikke har lappen. Vi må vel bare innse at noen har større behov for bil enn andre, og at de ikke forstår at andre har vokst opp og bor i gangavstand til alle fasiliteter, og dermed ikke har behov for lappen. Jeg har ikke savnet å ha lappen en eneste gang i mitt liv.
Gjest Vux Skrevet 3. januar 2015 #16 Skrevet 3. januar 2015 Det å ha bil blir nok spesielt interessant når man får seg familie tenker jeg. Praktisk å ha et kjøretøy tilgjengelig for transport, av personer og varer. Så blir det også rimelig enkelt å ta seg tur ut av byen akkurat når det passer en selv. 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #17 Skrevet 3. januar 2015 Det å ha bil blir nok spesielt interessant når man får seg familie tenker jeg. Praktisk å ha et kjøretøy tilgjengelig for transport, av personer og varer. Så blir det også rimelig enkelt å ta seg tur ut av byen akkurat når det passer en selv. For oss som er dømt til å være single resten av livet så er ikke det en problemstilling. Anonymous poster hash: 4f7ce...5b3 4
Aryamili Skrevet 3. januar 2015 #18 Skrevet 3. januar 2015 Jeg blir litt overrasket når folk ikke har det, men kommer fra ei lita bygd, der det er veldig vanlig å ta lappen ganske raskt etter å ha fylt 18 år. Sier dog ingenting, synes det er ganske frekt når folk uttrykker at det er hårreisende ikke å ha lappen. Har forståelse for at alle ikke trenger det, men jeg tenker stille inni meg at det kan være kjekt å ha, sånn til senere. Mora til kjæresten har ikke det, og nå har hun fått barn, så faren må kjøre ungen over alt. Synes det er litt rart.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #19 Skrevet 3. januar 2015 Jeg litt overrasket over at man ikke gidder å ta det, både fordi det er veldig praktisk og fordi det blir stadig dyrere å vente. Jeg er oppvokst midt i Bergen sentrum og bor tilnærmet midt i byen enda, og er glad for å ha førerkort. Ved å bli med i bildelering kan man f.eks låne bil når man skal på Ikea eller sjekke møbelsentre utenforbyen, når man ønsker en langhelg på fjellet, hvis man vil dra på en badeplass e.l der bussforbindelsene ikke er bra eller tar lang tid (Kollevågen og Melkeviken f.eks), kjøre til festival eller låne flyttebil. Det var mange av mine venner som ikke gadd ta lappen da vi var unge, men nå betaler de i dyre dommer og angrer som bare det (vi er midt i 30-årene). Dessuten er det en del jobber som krever sertifikat klasse B, selv om kjøring ikke er primæroppgave. Jeg og en venninne søkte en slik jobb selv, jeg fikk og hun ble avvist fordi det var krav om førerkort. Har til dags dato ikke sittet bak ett ratt i den jobben. Dessuten trenger man ikke være familie for å nyttegjøre seg av bil, jeg er evig singel og NYTER friheten det gir til å dra omkring, og ikke minst dra hjem fra hytteturer o.l. når det passer meg og ikke den jeg sitter på med. Sier aldri noe til de som ikke har lappen, bare noterer meg at de som "aldri trenger den og ikke kommer til å ta den" kapitulerer i tur og orden. Anonymous poster hash: b7b4a...408 4
Gjest Blubberella Skrevet 3. januar 2015 #20 Skrevet 3. januar 2015 Hvor sent i livet har de angret da? Jeg kan aldri si jeg har angret, selv om jeg selvsagt har forbannet Ruter og NSB enkelte ganger. Men sitter jo tross alt også på noen hundre tusen mer i oppsparte kroner enn de som har investert i bil. Ser heller ikke poenget i å bare ha førerkort og ikke bil. Anonymous poster hash: a182a...e3c Man trenger jo ikke investere i en ny og dyr bil og sitte med dyrt billån i åresvis heller. Det er mulig å kjøpe billige bruktbiler som er driftsikre. Da slipper man unna med noen få titusen (har man en hobbymekaniker i huset og ikke er så nøye på bilens utseende kan man slippe unna med noen få tusen) og trenger ikke blakke seg på renter og avdrag på billånet. Men når det er sagt så er det dyrt å ta lappen så om man ikke har behov for å ta den er det like greit å la være. skulle man angre senere kan man jo ta lappen da. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå