Gå til innhold

Spørsmål om våpenkaliber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet det finnes en .50 kaliber patron for maskingevær og rifle. Det samme finnes også for pistol (!). Begge er med andre ord samme kaliber, men de ser jo helt forskjellig ut. Den ene er nærmere ti centimeter lang, mens den andre er kanskje fire. Kuler blir ofte bare betegnet med kaliberet som forteller diameteren, f.eks. .50, .44, .357, men som eksemplet over viser så er jo det bare halve sannheten? Blir dette gjort fordi det liksom er underforstått hvilken variant det er snakk om i en viss kontekst? Eller er det noe annet jeg ikke forstår? Noen finnes jo sikkert bare i én variant, og da er det jo selvsagt greit.



Anonymous poster hash: e6286...958
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kalibre for nyere håndvåpen oppgis gjerne ved en kombinasjon av kalibermålet på prosjektilet og lengden på patronhylsa, eksempelvis slik: 5,56 × 45 mm, der det andre tallet lengden på hylsen i mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Som nevnt, lengen hylsa varierer, så kaliberet er på en måte bare fornavnet, mange heter ola osv.

Vanligvis går det greit, de er ingen normale omstendigheter der en .50 til pistol ville befinne seg i en militær setting. Så sier en soldat .50 vet alle han mener .50 BMG(browning machine gun) også kjent som 12.7 i norge

Er litt værre med andre kaliberet, vanligvis når noen sier .45 mener de pistol kaliberet .45 acp, men det finnes også .45 til revolvere. Den er nå kjent som .45 long colt. Men man sier vel bare hele navnet om man er eedd for misforståelser.

.357 er egentlig en .38 super med en del lengre hylse.

9mm de fleste bruker i vesten, kan også kalles 9x19mm, 9mm parabellum, eller 9mm nato.

2 andre 9mm finnes og brukes ganske ofte(begge er russiske om jeg husker riktig, det er 9x21mm og 19x18mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...