Gå til innhold

Har jeg krav på økonomisk støtte/stønad fra noen plasser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i en litt vanskelig situasjon. Jeg står uten inntekt. Jeg har gått på AAP i over to år pga depresjon, spiseforstyrrelser og andre psykiske plager. Jeg er 22, han har fast jobb og tjener relativt godt. Jeg har mistet AAP fordi jeg har begynt på studier. (75% studieprogresjon.) Får lån fra lånekassen. Vi har et huslån som må betales, og det hadde sikkert gått greit på bare hans inntekt, men jeg vil gjerne betale min del da lånet står på begge to.

Jeg har fått innvilget litt over 30.000 dette semesteret i lån. Faste utgifter kommer på rundt 3500,- Da er ikke mat, drivstoff, internett, telefon m.m regnet med i prisen. I tillegg til dette har jeg årsavgift, psykolog og lege utgifter (Inntil frikortgrensen ja, men dette skal betales) fysioterapeut, skolebøker, semesteravgift osv. Bør helst gå til psykolog min. en gang i uka, og fysioterapeut min. hver andre uke.

Situasjonen min er ikke unik, og det er mange andre som sliter mer enn meg. Det jeg lurer på er om det er noen her som har enten kompetanse eller erfaring, som kan si noe om hvem/hvor jeg eventuelt kan ta kontakt med for å søke om eller forhøre meg om hjelp.
Jeg forstår at jeg antakeligvis ikke kvalifiserer for noe, men jeg må prøve en siste gang. Finnes det noen støtte ordninger for folk i min situasjon? Enten statlig eller kommunalt? NAV kanskje?

Jeg har søkt om å få tatt utdanning via NAV, men kvalifiserer ikke pga alder. Saksbehandler har lite erfaring, så hvis det er noen her som vet om ordninger via Nav som man kan søke på, så er jeg takknemlig for tips!

Håper på positive tilbakemeldinger, og har overhode ikke behov for spydige kommentarer :)



Anonymous poster hash: d5fe4...c1f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lånekassen gir ekstrastipend til studenter med særskilte behov som gjør at de ikke har kapasitet til å jobbe ved siden av :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Du vil ikke få noe fra NAV. Men les om det Bondenisse sier og søk der.

Endret av Phoenix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke ekstra støtte for å betale på huslånet, kan ikke han betale lånet, så betaler du tilbake når due r ferdig med studiene og har fått deg jobb? Frikortgrensen dekkes jo raskt inn, så det er bare en midlertidig utgift, og målet må vel være at du skal ha bedring fremover og dermed kunne redusere behandlingen? Ellers blir det å kutte i utgifter slik folk fleste må for å få det til å gå rundt, og forsøke å få penger fra lånekassen.



Anonymous poster hash: ed86c...20a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bostøtte fra kommunen? Det er jo ikke all verden, men et en tusenlapp eller to i mnd hjelper jo litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke tenke meg noen som helst stønad du skulle kunne få, med de opplysningene du gir.

Studenter har normalt ikke husllån å betale, så det er det ingen som tar hensyn til.

Lege og fysio utgifter/egenandeler er noe alle syke skal kunne betale i følge politkerne, det er en tilleggs ulempe ved å være syk.

Det eneste du kan gjøre er å sette deg inn i Legathåndboka og søke på de legatene der du fyller vilkårene. Der du ikke fyller vilkårene er det bortkastet arbeidnå søke for dette behandles strengt av legatstyrer. Legg litt arbeid i å skrive skikkelige søknader!

Anonymous poster hash: d5215...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Hva med bostøtte fra kommunen? Det er jo ikke all verden, men et en tusenlapp eller to i mnd hjelper jo litt :)

Studenter får vell ikke bostøtte? Hun kunne vell fått om hun hadde fått AAP samtidig, men de vilkårene fyller hun jo ikke. Endret av Phoenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bostøtte fra kommunen? Det er jo ikke all verden, men et en tusenlapp eller to i mnd hjelper jo litt :)

Ikke som student uten barn.

Anonymous poster hash: baaaf...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...