Gå til innhold

Jobbe 80 % - hvordan påvirker det pensjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren vår er født i oktober, vi har dermed ikke krav på barnehageplass før høsten 2016. I vår kommune er det svært vanskelig å få plass i barnehage dersom man ikke har lovfestet krav på det, vi ser derfor på alternative løsninger for å "få det til å gå rundt" i året som blir mellom at permisjonen er ferdig og hun får barnehageplass.

Min mor jobber deltid, og har tilbudt seg å fungere som dagmamma noen dager i uken i løpet av dette året, og i tillegg har min mann mulighet til å jobbe hjemmefra én dag i uken. Da mangler vi barnepass ca én dag pr uke, og i den forbindelse tenkte vi at jeg kanskje kunne gå ned til 80 % stilling og dermed ha fri én dag pr uke.

Men så er det så mange som sier at jeg ikke må finne på å jobbe redusert, for dette har store konsekvenser for fremtidig pensjon. Og dessuten at hvis vi likevel bestemmer oss for å gjøre det, er deg veldig viktig at vi sparer opp en ekstra sum pr måned for å kompensere for det fremtidige pensjonstapet.

Stemmer virkelig dette?? At det å jobbe 80 % i ett år når man er i tredveårene vil få stor innvirkning på pensjonsutbetalingen jeg skal få om 30-40 år???

Anonymous poster hash: fc498...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det har veldig lite å si.

Anonymous poster hash: 03936...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger å jobbe 80 % et knapt år har det ikke så veldig mye å si for fremtidig pensjon. Det finnes en del kalkulatorer på nett hvor du kan legge inn forskjellige forutsetninger for fremtidig pensjon. Prøv deg frem der. Uansett bør alle spare litt for fremtidig pensjon.

Men du må også huske på at dersom noe skjer og du blir syk det året vil det få store konsekvenser for sykepenger og evt andre stønader da det er siste arbeidsinntekt som regnes

.

Også om du evt blir gravid igjen og skal ut i permisjon på nytt.

Er det en mulighet for dere å jobbe 90 % begge to, med en dag fri annenhver uke begge to? Da fordeler dere også risiko og ulemper (og gleder).

Må også si at det å jobbe hjemme med en ettåring ikke blir lett for din mann. Jeg hadde hjemmekontor innimellom når ungene var små, og det var vanskelig å få vært effektiv. Jobbet mye på kveld og natt for å bli ferdig med jobben min.

Anonymous poster hash: beeb5...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...