Gå til innhold

Prøving, spørsmål og noen generelle tanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier er det godt å kunne lufte litt tanker.

Jeg og min samboer er nå inne i en kjempekoselig og spennende periode. Vi prøver jo nå og bli gravide og dette er noe vi begge har ønsket en lang periode.

Jeg sluttet på p-pillene i august, men først den 20. desember fikk jeg mensen. Vi har jo i teorien prøvd siden pilleslutt, men samtidig regner jeg dette som den første ordentlige prøveperioden.

Har søkt en del rundt på nett, men sliter litt med å finne noen gode svar. Det er vel fordi dette er så individuelt. Men jeg håper kanskje med dette innlegget av noen av dere kan dele deres erfaringer..

Startet dere prøvingen etter første mens?

Jeg er så usikker på syklusen min og prøver nå en runde med el-tester. Er redd for at hysteriet rundt tester skal ta overhånd, men synes det er godt å kanskje få litt mer "kontroll" på kroppen.

Siden jeg nå har fått mensen tilbake, er det da OK regne dette som PP 1, eller burde jeg vente til mensen er kommet tilbake mer regelmessig?



Anonymous poster hash: 38b71...d7d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Prøving" dreier seg først og fremst om å ta vekk prevensjon, og fortsette å ha sex.

1 mens betyr ikke nødvendigvis at du vil være tilbake i regelmessig syklus og få eggløsning nå. Neste syklys kan være normal, eller ta 2 mnd eller mer. Jeg vil ikke anbefale noen å starte prøving med eggløsningstester, med mindre man har det veldig travelt med å bli gravid, eller har prøvd en stund uten å lykkes, eller har lav sexfrekvens til vanlig, slik at en må sikte seg inn på de mest fruktbare dagene. Ellers blir man naturlig kåtere de aktuelle dagene, og mange merker sekreter fra skjeden. Det kan være greit å notere dato for nes, og dato for symptomer på eggløsning, da får du en god pekepinn. For de fleste er ikke el-tester nødvendig. Hvis du vil ha dem, og ikke vil stresse, ville jeg ventet til du får mer regelmessig syklus. Hvis du ikke blir gravid i mellomtiden, som er sannsynlig. Så godt som alle graviditeter på kloden har oppstått hos kvinner som aldri har tatt en eggløsningstest, tempet eller talt pp-er;-) Det enkle er ofte det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det tok såpass lang tid til du fikk mensen så er det mulig det vil ta enda litt tid før du har en normal syklus igjen. Men hovedsakelig kommer eggløsning ca. 14 dager etter mensen. Har også hørt at en er mest fruktbar etter klokka 19.00. Om det er sant aner jeg ikke, men vi hadde oss hovedsakelig på denne tiden(naturlig nok etter jobb og middag) og ble nå gravid så :P

Men ville prøvd å ikke stresse for mye. Nå har mensen kommet så kos dere med jevn sengehygge og se hva som skjer i første omgang. Skulle det ta veldig lang tid så kan dere kanskje starte å se på andre ting, men akkurat nå ville jeg bare kost meg med at syklusen er på vei tilbake og at ting burde være til rette for at en spire skal bli sådd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...