Gå til innhold

Arbeidsgiver ansetter nye og gir meg mindre jobb,lovlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en liten butikk,der jeg har jobbet i 4 år nå.. Vanligvis har jeg jobbet 3-5 vakter i uken,litt ettersom!

Men det siste året har arbeidsgiver ansatt 3 nye (!!!!) som hun gir flere og flere vakter,meste har 4 (7timers vakter) i uka,mens jeg nå har kun 1 vakt i uken på 4 timer bare...

Alle vi på jobben har kontrakt men hun har unnlatt å skrive stillingsprosent i alle sine,så jeg har heller ikke så mye jeg skulle sagt?

Jeg er flink i jobben min og får alltid positive tilbakemeldinger fra kunder,jeg stiller alltid opp ved sykdom og jobber som regel alle helgene ....

Jeg prøver å spørre arbeidsgiver hvorfor jeg ikke får noen vakter lenger,men hun svarer aldri på det!!

Jeg er ikke organisert eller noe slikt..

Har jeg noe jeg skulle sagt? Rettigheter?

Eller er det bare slik det er?

Anonymous poster hash: 615a9...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke tenkt på å søke etter en annen jobb da? Kanskje sjefen din ser hva hun kaster bort hvis du går. Det hun gjør er nemlig dårlig gjort overfor deg, men i og med at du ikke har kontrakt på hvor mange timer du skal jobbe i uken så kan hun gjøre som hun vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du altså ansatt som ekstrahjelp? Jobber du redusert pga studier eller annet? Har du alltid ønsket å ikke ha eksempelvis 100 prosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver er pliktig til å informere om nye stillinger. Men det står heller ikke oppført på kontrakten din hvor mye prosent du skal jobbe. Derfor kan du ikke klage på for få vakter da dette ikke er definert i kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt opp..
Vent..:Det gjorde jeg på forrige jobben min..
Ett par måneder etterpå spurte sjefen min meg på sms om jeg hadde lyst å komme tilbake, men da i en 80% stilling...(jeg hadde 20%, i nesten 2 år men jobbet ca 100% fra dag 1..)
Takket nei.. x)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er nok en måte å skvise den gamle gjengen ut. Ettersom sjefen din ikke oppgir stillingsprosent i kontraktene, så kan hun fordele timene som hun vil. Ettersom hun/han ansatte nye, for så å gi timene til disse, er det nok et tegn på at dine dager er talte. Dessverre.

Finn deg en ny jobb. En sjef som er så utspekulert er ikke noe du vil jobbe under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksisterende deltidsansatte har fortrinnsrett opp til full stilling, fremfor nyansettelser. At antall timer ikke er spesifisert er ikke relevant, så lenge du har vært klar på at du ønsker en større stilling.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=245589



Anonymous poster hash: 9f835...d7c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om du gidder å ta opp kampen, men jeg har jobbet sammen med folk som har fått full stilling på dette grunnlaget, kun ved å vise til lovverket.



Anonymous poster hash: 9f835...d7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksisterende deltidsansatte har fortrinnsrett opp til full stilling, fremfor nyansettelser. At antall timer ikke er spesifisert er ikke relevant, så lenge du har vært klar på at du ønsker en større stilling.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=245589

Anonymous poster hash: 9f835...d7c

Gjelder dette innkalling/ekstrahjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Calavi

Gjelder dette innkalling/ekstrahjelp?

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966#9

"Fortrinnsrett til ny ansettelse

Arbeidstaker som blir sagt opp eller ikke blir reengasjert på grunn av nedbemanning, har fortrinnrett fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse.

Fortrinnsretten gjelder bare dersom arbeidstaker er kvalifisert for stillingen, og dersom arbeidstakeren har vært ansatt i virksomheten i til sammen minst 12 måneder de siste to årene.

Fortrinnsretten gjelder ett år fra oppsigelsestidens utløp. Fortrinnsretten gjelder ikke arbeidstaker som har vært ansatt i vikariat."

***

TS: Har du vært ansatt i over 4 år? Da har du uansett krav på fast stilling. Les linken over angående fireårsregelen.

Endret av Calavi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en måte å skvise den gamle gjengen ut. Ettersom sjefen din ikke oppgir stillingsprosent i kontraktene, så kan hun fordele timene som hun vil. Ettersom hun/han ansatte nye, for så å gi timene til disse, er det nok et tegn på at dine dager er talte. Dessverre.

Finn deg en ny jobb. En sjef som er så utspekulert er ikke noe du vil jobbe under.

Hmm, hvorfor skulle arbeidsgiver ønske å skvise gammelgjengen ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gloria

Hmm, hvorfor skulle arbeidsgiver ønske å skvise gammelgjengen ut?

Ettersom arbeidsgiver ansetter nye, selv om det tydeligvis ikke ligger noe behov til grunn for det. Jeg hadde forstått det om det var slik at TS ikke lenger hadde mulighet for å jobbe noe særlig, men her ønsker jo TS å jobbe.. noe arbeidsgiver fratar henne ved å gi timene til de nyansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom arbeidsgiver ansetter nye, selv om det tydeligvis ikke ligger noe behov til grunn for det. Jeg hadde forstått det om det var slik at TS ikke lenger hadde mulighet for å jobbe noe særlig, men her ønsker jo TS å jobbe.. noe arbeidsgiver fratar henne ved å gi timene til de nyansatte.

Ok, sånn ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting nytt at små nisjebutikker og deres ledelser utnytter de ansatte dessverre. Jeg har selv vært i en slik stilling hvor de var veldig uvillige til å gi faste kontrakter til de som var ansatt som ekstrahjelp uten stillingsprosent.
Jeg holdt ikke lenge i den jobben. Jeg sa opp etter omtrent 5 måneder. Dessverre så hadde de fastsatt 2 mnd oppsigelsestid. Og selvfølgelig så fikk jeg INGEN dager den siste måneden der siden jeg hadde sagt opp.
Folk som skal ha noe å leve av bør sky småbutikker som pesten. Det er ikke noe å tjene på det uansett hvordan en vrir og vrenger på det på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...